Een ongeboren veulen kopen, wanneer betaal je?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
MichelleH24

Berichten: 6
Geregistreerd: 22-07-15

Een ongeboren veulen kopen, wanneer betaal je?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-16 17:25

Hallo allemaal,

ik weet niet zeker of dit op de juiste plaats staat, anders verplaats ik het bericht graag.

Volgend jaar wordt er een veulentje geboren dat mijn paardje zal worden. Na het afspenen komt hij/zij naar mij. De fokkers willen dat ik nu het volle bedrag betaal (dus bijna anderhalf jaar voordat het veulen bij mij is). Nu vraag ik me af of mensen hier meer ervaringen mee hebben, is het normaal dat je zo ruim van tevoren al betaald voor een veulen dat nog niet geboren is?

Ik hoor graag wat jullie hiervan denken! :)


Jilletje

Berichten: 8172
Geregistreerd: 18-11-06
Woonplaats: Limmen

Re: Een ongeboren veulen kopen, wanneer betaal je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 17:28

Zou ik nooit doen, wat als er tijdens de dracht iets mis gaat en het veulen word verworpen? Of tijdens de geboorte.
Of dat het veulen niet gezond blijkt te zijn. Als je pech hebt kan je fluiten naar je geld.

Evelyne79

Berichten: 3992
Geregistreerd: 13-04-05
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 17:28

Het volle bedrag, dat is nogal wat.
Ik zou het reeeler vinden om een aanbetaling te doen.
maar wat als het veulen dood geboren wordt? wat zijn dan de afspraken?

weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet!
Paardrijden > De edele kunst om het paard tussen jou en de grond te houden

cobiie

Berichten: 7302
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 17:28

Michelle, welke afspraken heb je gemaakt?
Is de afspraak dat je een levend veulen koopt of heb je eigenlijk de merrie geleasd om drachtig te krijgen van een bepaalde hengst? Of is de afspraak een gezond veulen op het moment van afspenen?

Wanneer de afspraak is een levend veulen zou ik pas betalen als die geboren is.

Bij de afspraak een gezond veulen bij afspelen zou ik een aanbetaling doen bij de geboorte van het veulen en de rest bij het ophalen van het veulen.
Laatst bijgewerkt door cobiie op 19-09-16 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt

[o]

Happyfeet2

Berichten: 202
Geregistreerd: 03-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 17:29

Nee, zou ik ook zeker niet doen. De helft is meer dan genoeg, de andere helft wanneer het veulen geboren is. Ik zou ook zeker een contract opstellen waarin je beschrijft onder welke voorwaarden de koop doorgaat, wanneer je betaald heb, wanneer je deel 2 betaald, wat je van de eigenaren verwacht (een keuring laten doen?) etc.

"We as people, might be as the birds. They undergo storms, winds, and they never give up.
We should not be afraid of these storms, instead we ought to have wings and fly" Rosa-These storms

abeltje13
Berichten: 25
Geregistreerd: 12-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 17:30

Hallo,
Ik zou het zelf niet normaal vinden, je weet niet wanneer het veulen geboren wordt of het helemaal gezond is, wie weet overlijdt het wel voor de geboorte al, misschien heeft het ernstige gebreken.... Dit klinkt allemaal wel erg naar begrijp ik, maar ik neem aan dat je wel een gezond goed paard wilt kopen. Volgens mij twijfel je zelf er ook al aan, anders had je dit bericht vast niet op bokt gezet ;)
Volg je gevoel!

friendly
Berichten: 8398
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 17:30

Hun willen het volledige bedrag, maar staan zij ook open voor suggesties? Want wat al eerder is voorgesteld zou ik logischer vinden en dat is een aanbetaling. Ik zou dan voorstellen om een x bedrag aan te betalen en de rest zodra het veulen geboren is. Of wellicht dan nog een etappe ertussen en dat het volledige bedrag ingelost is zodra het tijd is voor het afspenen.

I'll be back so soon you won't even have time to miss me. Look after my heart, I've left it with you.

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 17:31

uiteraard nooit doen. ook niet met een contract of iets. wat als er inderdaad tijdens de dracht of de eerste maanden iets mee gebeurd?
ik zou zoals bij ieder paard dat je koopt het pas betalen als je het krijgt / ophaalt.
als dat een probleem is zou ik het helemaal niet door laten gaan.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Een ongeboren veulen kopen, wanneer betaal je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 17:33

No way. Ik zou geen cent betalen, pas als je het gaat ophalen (of in de week dat je hem gaat ophalen).

Weet wat je doet, wanneer je een shet ontmoet :D

Hutcherson

Berichten: 7331
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 17:34

Betalen bij aflevering of meenemen. Je kunt een symbolisch bedrag aanbetalen, maar leg dit vast in contract

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 17:34

Klinkt alsof iemand het bedrijfsrisico volledig bij de klant legt.
Zou er niet aan beginnen.

Ben een HSP-er, dus wars van macht, hiërarchie en regels.
Een soeverein? die ligt in mijn gereedschapskist.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Een ongeboren veulen kopen, wanneer betaal je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 17:36

Ik zou nog niks betalen. Wel een duidelijk contractje vastleggen hoe en wat betreft afspraken met het veulen

Be happy eat a snackkie

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 17:38

De merrie is blijkbaar nog niet eens drachtig??
Echt niet dat ik zou gaan betalen voor een veulen dat nog niet geboren is. Hooguit een kleine aanbetaling waaruit blijkt dat he serieus bent over de koop van het toekomstige veulen. De rest pas na het afspenen / levering bij jou thuis.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

amyz

Berichten: 6910
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 17:39

Bij in utero (ver)koop is het, afhankelijk van de afspraken, gebruikelijk om voor de geboorte al te betalen. Of soms helft aanbetaling voor geboorte en de rest bij levend gezond veulen eerste 24 uur. Maar ik ken zat fokkers waarbij het heel gebruikelijk is om voor geboorte volle mep te betalen, jouw (ongeboren) paard, jouw risico.
Wil je dat risico + risico tot ophalen niet lopen moet je niet in utero kopen, even heel simpel gesteld :D

Ik zou gewoon met die mensen om tafel gaan en kijken wat je af kunt spreken... het is in ieder geval zeker niet ongebruikelijk maar uiteraard kan het ook gewoon anders worden afgesproken :)

BigOne
Berichten: 38191
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Een ongeboren veulen kopen, wanneer betaal je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 17:45

Aangezien fokken eigenlijk altijd gokken is vind ik het nogal een stap wanneer je op deze basis, als amateur neem ik aan, een veulen koopt. dan zou ik eerder zeggen , maak duidelijke afspraken en zet ze op papier met getuigen er bij en betalen bij aflevering. En willen ze dat niet dan is het geen hand vol maar een land vol!!!

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Ibbel

Berichten: 49074
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 17:48

Ik ken 'in utero' eigenlijk alleen als: je koopt een drachtige merrie, en daarbij inbegrepen zit het veulen in utero. En dat je dat in feite al vooraf volledig voor het ongeboren veulen betaalt, dat klopt. Maar in utero de volle mep betalen terwijl de merrie van een ander is...?

Ik zou echt pas betalen bij ophalen. Hooguit zou je kunnen afspreken dat jij een bedrag ter hoogte van het dekgeld als aanbetaling betaalt als de merrie dragend is gescand.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 17:51

Dat ligt toch helemaal aan de afspraken die gemaakt zijn (of die je had moeten maken). Even omgekeerd, als iemand mij vraagt mijn merrie te laten dekken (door een bepaalde hengst) omdat hij/zij graag een veulen wil van mijn merrie, zou ik van te voren geld willen zien. Wat als er straks niet afgenomen wordt (want het veulen heeft de verkeerde kleur, is een hengstje, staat me niet aan, vul het maar in), zit ik met een veulen opgescheept...

~Turbohoof Solutions ~

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Een ongeboren veulen kopen, wanneer betaal je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 18:05

Ik denk dat het er ook wel een beetje aan ligt hoe het tot stand is gekomen. Wilde jij een veulen van die merrie en die hengst of hebben de fokkers de combinatie gemaakt en heb jij vervolgens aangegeven het veulen te willen kopen. In het eerste geval kan ik me voorstellen dat (aan)betalen voor geboorte gebruikelijk is, in het tweede geval pas veel later bijvoorbeeld aanbetalen als het geboren is en het volledige bedrag als het veulen ook echt naar de nieuwe eigenaar gaat.


secricible

Berichten: 25694
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Een ongeboren veulen kopen, wanneer betaal je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 18:10

Met Nies eens. Probleem zit niet in "wanneer betalen" maar in duidelijke afspraken maken.
-wanneer betalen
- wat als merrie niet drachtig wordt, verwerpt, het veulen dood geboren wordt, het veulen een handicap heeft enz. Enz. Enz.

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 18:13

Eigenlijk hangt het er helemaal vanaf wie heeft geregeld dat de merrie überhaupt drachtig is geraakt. Heb jij daarom gevraagd en heeft de merriehouder dus min of meer in opdracht van jou gehandeld, dan is het terecht dat jij dan ook nu al de rekeningen daarvan gaat betalen. Het risico van 'geen levend veulen' hoort dan ook bij jou te liggen, vind ik.
Maar - hebben zij besloten de merrie drachtig te laten worden en later lijkt het jullie allen een goed plan dat jij straks dat veulen overneemt... tja, dan zou ik pas betalen bij aflevering van het veulen.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Getup

Berichten: 8258
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Een ongeboren veulen kopen, wanneer betaal je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 23:14

Dat laatste inderdaad. Ben benieuwd naar je antwoord, ts :-)

Jessix

Berichten: 16427
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Een ongeboren veulen kopen, wanneer betaal je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 23:22

Hangt inderdaad van de afspraak af met de fokker. Is er op jouw verzoek gedekt en ook nog met een hengst na keuze dan zullen het andere afspraken zijn dan wanneer je gewoon een veulen wil en er is toevallig een merrie drachtig die je misschien wel leuk vind.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Een ongeboren veulen kopen, wanneer betaal je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 04:55

Ik heb er geen ervaring mee maar vind het interessant om te lezen, ik kende het niet op deze manier. Ik ben erg benieuwd naar de reactie van TS, of het in haar geval logisch is dat zij op voorhand betaalt (omdat zij deze merrie en deze hengst wil en de merrie dan dus eigenlijk voor haar gedekt wordt).

koeien op de weg...

SandravdB

Berichten: 2805
Geregistreerd: 13-06-04

Re: Een ongeboren veulen kopen, wanneer betaal je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 06:20

Ik betaalde 1/3 tijdens dracht, 1/3 toen hij week oud was en 1/3 bij aflevering, gekocht uit combinatie die fokker gekozen had. Met afspraken dus als het veulen niet zou leven dus dat ik maar 1/3 kwijt zou zijn tenzij hij dus na een week zou overlijden dan was ik dus 2/3 kwijt geweest. Uitgebreid koopcontract gehad.

kerstmuts

marleen_usar

Berichten: 24642
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 07:49

Ik zou echt niks van te voren betalen, vind het een beetje vreemd eigenlijk. Stel dat er iets mis gaat, dan ben jij je geld kwijt.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Milow2018, xYaartje en 97 bezoekers