Vitamine D en B12 wat vinden jullie van mijn klachten?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Vitamine D en B12 wat vinden jullie van mijn klachten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-16 15:47

Beste bokkers ,

Ik voel me ondertussen al 3 jaar erg moe en ellendig met allerlei klachten.

Het was eerst alleen heel erg moe maar met de tijd kwamen er steeds meer klachten bij zoals duizelig ,misselijk , metaal achtige smaak in mijn mond ,kortademig, benauwd en vooral hartkloppingen. soms trek ik ineens ontzettend bleek weg en op het andere moment krijg ik weer een beetje kleur. ook zie ik regelmatig wazig en vlekkerig voor de ogen , hoofdpijn en evenwichtstoornis net ofdat ik geen controle heb over richting. Kan zo ook spontaan omvallen tijdens het lopen of ergens tegen aan botsen.

Nu is jaren geleden Thoracic-outlet syndroom vast gesteld ,vaatzenuwbundel afknelling in het schouder gebied. Maar ik vraag me af of mijn symptomen daar van zijn of misschien toch van een eventuele vitamine b12 te kort. Zo heb ik eigenlijk constant slaap handen en tintelingen en doof gevoel in mijn vingers. Hele zwaar aanvoelende armen en krachtverlies. Maar dit heb ik altijd eigenlijk aan de Thoracic-outlet toegewezen.

Nu word ik helemaal gek van de medische molen , ben al meerdere keren bloed wezen prikken en in eerste instantie heeft de huisarts mij naar huis gestuurd met als opmerking onverklaarbare medische klachten ga daar maar eens op googlen. Ik was het daar niet mee eens en geeist verder onderzocht te worden.

-Longtest en bleek te weinig zuustof in mijn longen te krijgen en vervolgens een puffer mee naar huis om de longblaasjes open te zetten zodat ik meer zuustof zou krijgen. Nou dat spul deed echt 0,0 en naar een aantal weken terug naar de arts.

-Omdat ik het graag wilde heeft de huisarts mij door gestuurd naar de neuroloog. Die vond ook dat mijn klachten wel erg vaag waren en niet duidelijk omdat het heel breed was. Maar voor de duizeligheid/wazig zien en hoofdpijn een scan laten maken van mijn hersens wat prima bleek te zijn.
Hart filmpje vanwege de hartkloppingen en dat was ook prima.

Maar ook een hyperventilatie test en daar bleek dat naar de test mijn lichaam te lang nodig had om voldoende zuurstof weer binnen te krijgen en het zuustof/koolstof niveau weer op pijl was. Dus stempel hyperventilatie gekregen. Hier wil de arst totaal niet van af wijken en beta blokkers gekregen om mijn hartkloppingen rustiger te krijgen en mijn ademhaling stabieler.Maar ook dit na enkele maanden de betablokkers te hebben genomen totaal geen verandering.

En nu word ik weer doorgestuurd naar de longarts voor de 2e x omdat hyperventilatie toch met longen en ademhaling te maken heeft en daar komen mijn klachten weg.(zegt de arts)

Ik word hier helemaal tuureluur van en ondertussen boos en machteloos. Ik voel me iedere dag als ik wakker word alsof ik door een bus ben overreden, de hele dag door ellendig en moe , misselijk en duizelig en noem maar op.

De artsen willen er niet aan dat het misschien wel aan bepaalde vitamine waardes kan liggen maar ik begin ondertussen wel anders te denken.

Vitamine D was 49
Vitamine B12 was 227
foliumzuur 12,4

Nu mijn vraag aan jullie die ervaring hebben met dit soort dingen wat vinden jullie?
Gewoon een vitamine boost D en B12 nemen?

Groetjes , Corina
Laatst bijgewerkt door cojo79 op 19-09-16 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt


MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 15:54

Als je zo in de medische molen zit vooral niet zelf aan gaan klooien.
Duidelijk je vragen neerleggen en vragen of het niet het proberen waard is. Al zij je te korte wel minimaal voor die hevige symptomen.
B12 moet sowieso via de arts want dat is een injectie

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Anne.

Berichten: 5131
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Vitamine D en B12 wat vinden jullie van mijn klachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 16:04

Je waardes lijkt an sich best in orde. Hoewel een B12 van 227 ook best klachten kan geven..
Als ik zo naar je symptomen kijk vraag ik me eigenlijk in eerste instantie af of je al getest bent om Lyme..

Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 16:19

Ik zou inzetten op je vitamine D als ik jou was... mijn huisarts zou die te laag vinden. Niet schrikbarend laag, maar die waarde zou je klachten mogelijk wel kunnen verklaren.

Je klachten komen mij heel bekend voor. Heb dezelfde dingen (en meer) aan klachten gehad en heb er deels nog last van. (Meerdere oorzaken)
Toen ik maandelijks vitamine D en B12 ging bij krijgen ben ik al een behoorlijk stuk opgeknapt. Mijn vitamine B12 waarde zat echter ook een stuk lager dan de jouwe. Waardoor ik niet naar B12 zou neigen.
Zou hier niet zelf wat mee gaan proberen maar dit via de huisarts doen.

Lyme komt inderdaad ook in het straatje voor. Daarop testen zou ook goed zijn, echter zijn ze in NL niet zo goed in het vaststellen hier van.. Schijnen maar enkele plekken te zijn waar ze dit fatsoenlijk doen, en Duitsland.

cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Re: Vitamine D en B12 wat vinden jullie van mijn klachten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-16 16:25

Ik ben getest op Lyme en daar was niets in te vinden

melody7

Berichten: 13683
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 16:27

Ik moet bij zulke klachten ook aan Lyme denken. Daar kunnen ze regulier inderdaad niet betrouwbaar op testen, (20% dus zo'n uitslag zegt eigenlijk niks) daarvoor kun je het best via Duitsland laten testen via een ILADS arts of zelf. (Arminlabs)


Daarnaast doen de kortademigheid, benauwdheid en hartkloppingen mij heel erg denken aan een van de co-infecties die ik bij Lyme heb; chlamydophila pneumoniae. (longinfectie)
Bij mij voelde het echt alsof iemand mijn longen dicht kneep, ik kreeg altijd te weinig lucht binnen en soms stond ik echt naar adem te happen, het deed ook gewoon pijn. Ik heb daar nu een maandje een inhalator voor gehad en tot nu toe heb ik er geen last meer van gehad, echt bizar en heel fijn na zo'n lange tijd!

Mijn cavia's volgen? Dat kan! Facebook: Guinea Pigs Adventures Dagelijks op instagram: Klik


_Alarm_wlkp

Berichten: 2507
Geregistreerd: 14-04-09

Re: Vitamine D en B12 wat vinden jullie van mijn klachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 16:51

Heel simpel antwoord dat je nu gaat krijgen.
Spieren trainen, houding trainen, letten op voedsel, ademhalingsoefeningen.

Bij mij heeft het haast 4jaar lang geduurd eer ze er de stempel Thoracic outlet syndroom op plakte.
Ik heb rechts 20% kracht en voel in 3 vingers niets. Links 40% kracht.
Ook tintelingen die extreem pijn konden doen.
Migraine, duizelig, moe, geen fut om zelfs te eten omdat het teveel vroeg en ademen dat moeilijk ging.

Ik train nu intensief 5/7 dagen krachttraining, doe ademhalingsoefeningen en houdingsoefeningen samen met de osteopaat en word eens in de zoveel tijd nog losgewerkt.

Betreft eten nog weinig suikers, zo min mogelijk zuren!
Suikers zorgen voor de duizeligheid en de moeheid.
De zuren zorgen voor ontstekingspijnen.

Ik voel me een pak beter!
Geen trekkerige pijn, geen tintelingen, terug meer kracht en meer energie!
De gevoelloosheid van mijn vingers blijft, aangezien dit té hard is aangetast.

Heb haast 4 jaar op ziektewet gezeten, nu kan ik terug gaan werken!

Succes.
Hoop dat je er wat aan hebt.

ingeb0rg

Berichten: 850
Geregistreerd: 17-10-08
Woonplaats: IJmuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 16:52

Meid, niet vervelend bedoelt of om jouw eigen verhaal in twijfel te trekken, maar ik heb al deze klachten ook gehad..

Van bloedprikken tot dure lymetesten, van ecg's tot hartecho's tot talloze keren op de spoed.
Ik heb een hele waslijst gehad aan klachten. En niks te vinden.

Bij mij was het echt chronische hyperventilatie, inclusief zware armen en benen, slapende ledematen, koude handen, tintelende armen en benen en handen, tot een tintelende half gevoelloze tong, tot pijn op m'n borst tot spierpijn tot hartkloppingen hartsoverslagen en paniekaanvallen. Noem het op. Evenwichtsproblemen, dingen vergeten, tegen dingen aanlopen en ga zo maar door.

Google maar eens op hyperven en lees alles rustig door. Of stuur me maar een PB. Ik ben er inmiddels bijna helemaal vanaf, maar ben door een hel gegaan.

Trek je arts dus niet meteen teveel in twijfel.. Want het zou best wel eens zo kunnen zijn. En als je je zo naar voelt snap ik heel goed dat je zoiets simpels als hyperventilatie in twijfel trekt.

sterkte!

cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-16 20:26

_Alarm_wlkp schreef:
Heel simpel antwoord dat je nu gaat krijgen.
Spieren trainen, houding trainen, letten op voedsel, ademhalingsoefeningen.

Bij mij heeft het haast 4jaar lang geduurd eer ze er de stempel Thoracic outlet syndroom op plakte.
Ik heb rechts 20% kracht en voel in 3 vingers niets. Links 40% kracht.
Ook tintelingen die extreem pijn konden doen.
Migraine, duizelig, moe, geen fut om zelfs te eten omdat het teveel vroeg en ademen dat moeilijk ging.

Ik train nu intensief 5/7 dagen krachttraining, doe ademhalingsoefeningen en houdingsoefeningen samen met de osteopaat en word eens in de zoveel tijd nog losgewerkt.

Betreft eten nog weinig suikers, zo min mogelijk zuren!
Suikers zorgen voor de duizeligheid en de moeheid.
De zuren zorgen voor ontstekingspijnen.

Ik voel me een pak beter!
Geen trekkerige pijn, geen tintelingen, terug meer kracht en meer energie!
De gevoelloosheid van mijn vingers blijft, aangezien dit té hard is aangetast.

Heb haast 4 jaar op ziektewet gezeten, nu kan ik terug gaan werken!

Succes.
Hoop dat je er wat aan hebt.


Wat geweldig goed om te horen , ik heb thoracic outlet al jaren en zijn ook heel wat onderzoeken vooraf gegaan voordat het de naam kreeg. Alleen zodra ik oefeningen en/of krachttraining doe worden de klachten juist erger. Heb ook al meerdere keren houding oefeningen enzo gekregen. Paardrijden is voor mij zo goed als onmogelijk geworden, dus mocht je nog tips hebben krijg ik dat graag via PB.

cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-16 20:34

ingeb0rg schreef:
Meid, niet vervelend bedoelt of om jouw eigen verhaal in twijfel te trekken, maar ik heb al deze klachten ook gehad..

Van bloedprikken tot dure lymetesten, van ecg's tot hartecho's tot talloze keren op de spoed.
Ik heb een hele waslijst gehad aan klachten. En niks te vinden.

Bij mij was het echt chronische hyperventilatie, inclusief zware armen en benen, slapende ledematen, koude handen, tintelende armen en benen en handen, tot een tintelende half gevoelloze tong, tot pijn op m'n borst tot spierpijn tot hartkloppingen hartsoverslagen en paniekaanvallen. Noem het op. Evenwichtsproblemen, dingen vergeten, tegen dingen aanlopen en ga zo maar door.

Google maar eens op hyperven en lees alles rustig door. Of stuur me maar een PB. Ik ben er inmiddels bijna helemaal vanaf, maar ben door een hel gegaan.

Trek je arts dus niet meteen teveel in twijfel.. Want het zou best wel eens zo kunnen zijn. En als je je zo naar voelt snap ik heel goed dat je zoiets simpels als hyperventilatie in twijfel trekt.

sterkte!


Nee hoor ik ervaar het helemaal niet als vervelend en ik hoor ook juist graag je mening. Bij mij is dus ook chronische hyperventilatie geconstateerd en ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik ermee aan moet. Ik heb daarvoor dus beta blokkers gekregen maar dit deed echt helemaal niets. Ook ben ik naar mendendieck geweest voor oefeningen maar ook deed helemaal niets. Het is zo ontzettend uitputtend dat ik niet meer goed weet wat ik ermee aanmoet en krijg het idee de doktoren zelf ook niet. Ik stuur je eens een pb om te vragen hoe jij dit probleem hebt aangepakt.

Ik dacht misschien is de vitamine D en/of B12 ook wel een beetje schuld ..............stiekem hoopte ik daar een beetje op

hwn
Berichten: 4658
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Vitamine D en B12 wat vinden jullie van mijn klachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 20:42

Ik zou ook denken aan chronische hyperventilatie. Mss best ademtherapie? Ik denk niet dat de vitamines laag genoeg zijn, maar het kan geen kwaad om B-vitamines extra te nemen (met D mag je niet overdrijven, wordt anders opgestapeld in de lever blijkbaar)

Charaz

Berichten: 24263
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Vitamine D en B12 wat vinden jullie van mijn klachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 21:16

Je vitamine D is aan de lage kant, ik zou die wat verhogen, vitamine B12 is normaal vanaf 150? Die lijkt me prima.

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

Casarell

Berichten: 9601
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 21:25

Je D is te weinig, en je B12 zit in het grijze gebied (150-250).. en kan dus zeer zeker klachten geven.

Vitamine D kan je gewoon bij slikken (stapelt niet zoals hierboven gezegd wordt; er bestaat ook geen bovengrens.. echter is de ideale waarde zo rond de 80-100).

Maar die B12 zou ik (in samenwerking met de huisarts, 2x per week 5 weken lang) aanvullen met injecties, en kijken of je daarvan opknapt.
En gezien de B12 klachten, gok ik van wel..
http://stichtingb12tekort.nl/vitamine-b ... 12-tekort/
Laatst bijgewerkt door Casarell op 20-09-16 21:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Wildgirl

Berichten: 11656
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 21:32

De referentiewaarde vitamine d in Nederland is 75 tot 125 mnol, hier zit je onder.
Mijn referentiewaarde is 175, zoals men in de VS hanteert(en in tal van andere landen), ik slik hiervoor 12.000 ųmg per dag bij. Als ik jou was zou ik me idd gaan richten op de vitamine D. Ik ben nu ruim 8 maanden bezig en van 80 naar 150 gegaan, merk een wezenlijk verschil in tal van zaken. Nederlandse reguliere gezondheidszorg verklaart me voor gek, kunnen echter ook geen verklaring vinden voor verbetering. Dus ik lach het laatst ;)
Onze gezondheidszorg is niet zodanig goed als dat men altijd maar denkt...niks mis met zelf kritisch zijn!

Janneke2

Berichten: 22658
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 08:29

Vraag het de vakmensen: stap eerst eens naar de orthomoleculaire arts (http://www.mbog. nl) En vraag just for fun of ze 1 druppel bloed onder de microscoop willen leggen. Mogelijk heb je een prima aantal rode bloedlichaampjes (dus keurige Hb in regulier, gebruikelijk onderzoek) maar kleven de cellen aan elkaar, zodat je in de harde praktijk van het dagelijks leven veel te weinig zuurstof in je weefsels krijgt.
Dat zou je klachten beter kunnen verklaren dan het praatje voor de vaak van nu.
(Nergens lees ik dat de arst zijn eigen woorden 'chronische hyperventilatie' serieus neemt.)

En wellicht ook de sportarts.


(En B12 kan ook via smelttabletten van de drogist.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Janneke2

Berichten: 22658
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Vitamine D en B12 wat vinden jullie van mijn klachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 08:38

...en gesteld dat je echt chronische hyperventilatie hebt, neem het dan serieus.
Wat van belang is bij chronische hyperventilatie is de conditie van je middenrifspieren.
Gelukkig kun je daar zelf dingen mee doen.

Soms weet een lichaam zelf prima hoe te ademen, maar moet je de ademhalingsspieren wat helpen...!
De belangrijkste ademhalings'spier' is je middenrif. (Dus niet de spieren waarmee je je ribben of je borstbeen optilt.)
Nou is je middenrif een peesplaat maar die peesplaat beweeg je met behulp van spieren.
En die spieren zijn regelmatig (ook bij atleten en zangers, lui die normaliter veel van hun lichaam weten en er veel van vragen) hypertoon. (Potjeslatijn voor: de spier werkt niet meer goed omdat er te veel spanning op staat.)

Oefening 1 is yoga achtig.

Stap 1: zet je 2 handen in je zij, ter hoogte van je onderste ribben, zodat je je adembeweging voelt. Voel gewoon of je handen bewegen. (Idealiter gaan ze ietsje naar buiten en naar binnen, bij zwangerschapsgym leer je allerlei varianten ademhaling, maar dat hoeft nu niet.)
Het kan zittend, het mag staand en je kunt het eventueel (als je er handig in bent) ook liggend.
In feite doe je nog niets, je voelt alleen, zodat je een benul hebt van je adembeweging.

Stap 2: tijdens het inademen,
als je handen uit elkaar gaan,
houd je je ribben een KLEIN beetje tegen.
Er zijn lui die deze oefening 'het wedstrijdje' noemen: je ribben winnen de wedstrijd!!! Je handen gaan ietsje uiteen. (Hoeveel precies is NIET belangrijk en het kan verschillen van wat je tijdens stap 1 voelde.)

Stap 3 is het moeilijkste: als je inademing stopt, stop je.
Dwz.: ga niet door met lucht innemen "Het is gewoon goed".
EN: je handen stoppen ook.

Stap 4: tijdens de uitademing doe je niets met je handen. (Nu ja, ze liggen gewoon op je ribben, net als in stap 1, maar er wordt niet geduwd of getrokken, "die wedstrijd" is alleen tijdens het inademen.)

...en als je uitademing klaar is, is de uitademing gewoon klaar, je doet niets en je WACHT (...dit is een moeilijk punt...) op de inademing.

Zodra je inademing VANZELF begint, ga je weer een heel klein beetje tegenhouden.

Doe in het begin zo 2 of 3 keer "in en uit". En daarna ga je iets anders doen en evt. een paar uur later doe je het nog weer eens, als je zin hebt.
(Yoga oefeningen werken het beste "als je zin hebt", spieren trainen werkt het beste als je het met regelmaat doet - probeer daar een tussenweg in te vinden...!)
Gaat het goed, dwz. voelt het prettig (en ALLEEN dan!!) dan kun je de oefening steeds langer achter elkaar doen en steeds vaker - maar de optimist zegt, dat je soms na twee keer al geen hypertoon middenrif meer hebt. (Dat geldt voor de boffers, voor wanboffers kan het iets langer duren.)
Denkbaar merk je, dat je dieper of langzamer gaat ademen - dat is prima.
Soms merk je in feite niets - ook niet erg. (= Soms werkt de oefening wel degelijk, maar merk je simpelweg geen resultaat.)

Gaat dit goed, is er een aanvullende oefening.
Deze is meer een 'work out'.

;) koop ballonnen - en ga die opblazen.
Het belangrijkste is, ze net voorbij dat eerste punt te krijgen. Ben je niet in feeststemming, laat je het ding daarna weer leeg lopen. - En persoonlijk houd ik NIET van knappende ballonnen!!

Bij yoga wordt doorgaans gezegd, dat de oefeningen het beste werken als je er zin in hebt, bij work outs wordt doorgaans gezegd, dat het het beste is, om gewoon elke dag, of x keer in de week "te werken", spieren sterk maken doe je het beste met regelmaat.
Vind hier dus een tussenweg

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Ygritte

Berichten: 726
Geregistreerd: 11-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 08:38

Ik zou ook in overleg met je huisarts een tijdje (minstens 6 weken lang) wekelijkse B12 injecties starten. :j Je kunt dan zien of het effect heeft, en B12-injecties zijn niet schadelijk (je kunt geen overdosis krijgen of iets dergelijks). En ook een B12-gehalte die in het semi-normale gebied zit kan voor klachten zorgen (veel mensen hebben "standaard" 400+ als gehalte, als die daar onder komen ervaren ze ook klachten). Als je bovendien al langere tijd tekort hebt, of je hebt een opname-stoornis, of je hebt lang een tekort gehad maar dat is nu tijdelijk weer bijgetrokken, dan zijn er heftige uitvalklachten zoals flauwvallen en zenuwtintelingen.

Nadat ik met een intensief regime van 6 weken lang 2x per week een B12 injectie begon, verdwenen al mijn uitvalklachten (vermoeidheid, flauwvallen, ledematen die constant in slaap vielen). Ook als uit het bloed dus geen gigantisch tekort blijkt, zou ik de behandeling het proberen waard vinden. :j

Charaz

Berichten: 24263
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 09:18

Wildgirl schreef:
De referentiewaarde vitamine d in Nederland is 75 tot 125 mnol, hier zit je onder.
Mijn referentiewaarde is 175, zoals men in de VS hanteert(en in tal van andere landen), ik slik hiervoor 12.000 ųmg per dag bij. Als ik jou was zou ik me idd gaan richten op de vitamine D. Ik ben nu ruim 8 maanden bezig en van 80 naar 150 gegaan, merk een wezenlijk verschil in tal van zaken. Nederlandse reguliere gezondheidszorg verklaart me voor gek, kunnen echter ook geen verklaring vinden voor verbetering. Dus ik lach het laatst ;)
Onze gezondheidszorg is niet zodanig goed als dat men altijd maar denkt...niks mis met zelf kritisch zijn!


Zover mij bekend is de referentiewaarde nog lager nl. 50

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

Wildgirl

Berichten: 11656
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Vitamine D en B12 wat vinden jullie van mijn klachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 09:31

Kun je nagaan hoever we achterlopen Charaz ;-)

Casarell

Berichten: 9601
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 09:33

Zou kunnen.. alleen zijn sommige referentiewaarden veel te laag.. het is maar net welke waarde het lab hanteert.
Zo is de referentie waarde B12 tussen de 130-700, maar er zijn veel mensen die onder de 300 al klachten krijgen.
En dan heb je ook nog de verschillen in de waarde die in het bloed is gemeten, en de waarde op cel niveau.. dat laatste is datgeen wat werkelijk iets in je lichaam doet.

cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-16 16:56

Janneke2 schreef:
...en gesteld dat je echt chronische hyperventilatie hebt, neem het dan serieus.
Wat van belang is bij chronische hyperventilatie is de conditie van je middenrifspieren.
Gelukkig kun je daar zelf dingen mee doen.

Soms weet een lichaam zelf prima hoe te ademen, maar moet je de ademhalingsspieren wat helpen...!
De belangrijkste ademhalings'spier' is je middenrif. (Dus niet de spieren waarmee je je ribben of je borstbeen optilt.)
Nou is je middenrif een peesplaat maar die peesplaat beweeg je met behulp van spieren.
En die spieren zijn regelmatig (ook bij atleten en zangers, lui die normaliter veel van hun lichaam weten en er veel van vragen) hypertoon. (Potjeslatijn voor: de spier werkt niet meer goed omdat er te veel spanning op staat.)

Oefening 1 is yoga achtig.

Stap 1: zet je 2 handen in je zij, ter hoogte van je onderste ribben, zodat je je adembeweging voelt. Voel gewoon of je handen bewegen. (Idealiter gaan ze ietsje naar buiten en naar binnen, bij zwangerschapsgym leer je allerlei varianten ademhaling, maar dat hoeft nu niet.)
Het kan zittend, het mag staand en je kunt het eventueel (als je er handig in bent) ook liggend.
In feite doe je nog niets, je voelt alleen, zodat je een benul hebt van je adembeweging.

Stap 2: tijdens het inademen,
als je handen uit elkaar gaan,
houd je je ribben een KLEIN beetje tegen.
Er zijn lui die deze oefening 'het wedstrijdje' noemen: je ribben winnen de wedstrijd!!! Je handen gaan ietsje uiteen. (Hoeveel precies is NIET belangrijk en het kan verschillen van wat je tijdens stap 1 voelde.)

Stap 3 is het moeilijkste: als je inademing stopt, stop je.
Dwz.: ga niet door met lucht innemen "Het is gewoon goed".
EN: je handen stoppen ook.

Stap 4: tijdens de uitademing doe je niets met je handen. (Nu ja, ze liggen gewoon op je ribben, net als in stap 1, maar er wordt niet geduwd of getrokken, "die wedstrijd" is alleen tijdens het inademen.)

...en als je uitademing klaar is, is de uitademing gewoon klaar, je doet niets en je WACHT (...dit is een moeilijk punt...) op de inademing.

Zodra je inademing VANZELF begint, ga je weer een heel klein beetje tegenhouden.

Doe in het begin zo 2 of 3 keer "in en uit". En daarna ga je iets anders doen en evt. een paar uur later doe je het nog weer eens, als je zin hebt.
(Yoga oefeningen werken het beste "als je zin hebt", spieren trainen werkt het beste als je het met regelmaat doet - probeer daar een tussenweg in te vinden...!)
Gaat het goed, dwz. voelt het prettig (en ALLEEN dan!!) dan kun je de oefening steeds langer achter elkaar doen en steeds vaker - maar de optimist zegt, dat je soms na twee keer al geen hypertoon middenrif meer hebt. (Dat geldt voor de boffers, voor wanboffers kan het iets langer duren.)
Denkbaar merk je, dat je dieper of langzamer gaat ademen - dat is prima.
Soms merk je in feite niets - ook niet erg. (= Soms werkt de oefening wel degelijk, maar merk je simpelweg geen resultaat.)

Gaat dit goed, is er een aanvullende oefening.
Deze is meer een 'work out'.

;) koop ballonnen - en ga die opblazen.
Het belangrijkste is, ze net voorbij dat eerste punt te krijgen. Ben je niet in feeststemming, laat je het ding daarna weer leeg lopen. - En persoonlijk houd ik NIET van knappende ballonnen!!

Bij yoga wordt doorgaans gezegd, dat de oefeningen het beste werken als je er zin in hebt, bij work outs wordt doorgaans gezegd, dat het het beste is, om gewoon elke dag, of x keer in de week "te werken", spieren sterk maken doe je het beste met regelmaat.
Vind hier dus een tussenweg


Wauw wat een geweldige en uitgebreide uitleg , ik ga er direct mee aan de slag. Hier kan in tenminste iets mee. Echt heel erg bedankt . Fijn dat er mee gedacht word.

Ik ga ook maar eens achter de orthomoleculaire arts aan en mijn rode bloedlichaampjes na laten kijken , misschien word ik er wel heel wat wijzer van.

cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-16 17:02

Ygritte schreef:
Ik zou ook in overleg met je huisarts een tijdje (minstens 6 weken lang) wekelijkse B12 injecties starten. :j Je kunt dan zien of het effect heeft, en B12-injecties zijn niet schadelijk (je kunt geen overdosis krijgen of iets dergelijks). En ook een B12-gehalte die in het semi-normale gebied zit kan voor klachten zorgen (veel mensen hebben "standaard" 400+ als gehalte, als die daar onder komen ervaren ze ook klachten). Als je bovendien al langere tijd tekort hebt, of je hebt een opname-stoornis, of je hebt lang een tekort gehad maar dat is nu tijdelijk weer bijgetrokken, dan zijn er heftige uitvalklachten zoals flauwvallen en zenuwtintelingen.

Nadat ik met een intensief regime van 6 weken lang 2x per week een B12 injectie begon, verdwenen al mijn uitvalklachten (vermoeidheid, flauwvallen, ledematen die constant in slaap vielen). Ook als uit het bloed dus geen gigantisch tekort blijkt, zou ik de behandeling het proberen waard vinden. :j


Dat is dus precies waar ik veel last van heb die zenuwtintelingen (komt ook steeds vaker voor in mijn voeten en onderbenen) in mijn vingers en handen had ik er al last van. En een soort van reumapijn in mijn handen , flauwvallen gebeurd af en toe gelukkig voel ik het steeds beter aankomen. En de klachten die ik al eerder hierboven omschreef. De arts blijft het gewoon op de chronische hyperventilatie houden.

cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Re: Vitamine D en B12 wat vinden jullie van mijn klachten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-16 17:06

Bedankt voor alle racties.

Ik heb nu vitamine D in huis gehaald 5000 iu met cocosolie (olie had je nodig om vitamine d beter op te kunnen nemen had ik begrepen)

Vitamine B12 1000 mcg smelt tabletten.

Zal dit helpen of is dit nog een veel te lage dosis om de boel weer omhoog te krijgen?

hwn
Berichten: 4658
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Vitamine D en B12 wat vinden jullie van mijn klachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 17:27

Ik zou zeker met vitamine D niet extreem gaan overdoseren en de aanbevolen doseringen volgen. De waarden kan ik niet interpreteren, want jullie waarden zijn waarschijnlijk in mmol, hier in België in mcg. Teveel vitamine D komt zelden voor, behalve bij teveel supplementen, maar kan wel degelijk ernstige klachten geven (google maar eens). Het is een vetoplosbare vitamine, die dus niet via de nieren kan uitgescheiden worden.

Casarell

Berichten: 9601
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Re: Vitamine D en B12 wat vinden jullie van mijn klachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 17:37

Een teveel aan vitamine D wordt in het lichaamsvet opgeslagen.

Ik had in mei een D waarde van 48 nmol/l en heb van de huisarts vitamine D pulletjes gehad van 800 IE.
Ik heb 3 maanden die pilletjes genomen en heb dagelijks liggen bakken in de zon.. was ook behoorlijk bruin geworden.
Maar nu 3 maanden later is mijn waarde 'slechts' 67 nmol/l.
Heb nu dus ook een hoge dosis D in mijn tabletten.. 3000 IE.. eens kijken wat dat doet.
Over 2,5 maanden weer bloed prikken..


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, boeflover, Domi_94, Froukje, Marleen_L, OmgiliBot en 11 bezoekers