Investeren in een Springveulen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JorineCosse
Berichten: 35
Geregistreerd: 14-02-16

Investeren in een Springveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-16 22:51

Beste allemaal,

Het is nog niet helemaal zeker, maar ik zit er over na te denken om over een jaar te gaan investeren in een veulen, springgericht om precies te zijn. Zelf ben ik bekend in de springwereld, maar tips zijn natuurlijk altijd welkom!

In eerste instantie wilde ik zelf fokken, maar het paard waarover ik beschik heeft niet de lijnen die interesse wekken, helaas. Waar ik graag wat tips in zou willen:

- Welke merrie stam raden jullie aan? Ik ben bekend met Holsteiner stam 474A en Holsteiner stam 5819, onwijs fijne stammen, maar ik ben benieuwd wat er nog meer aangeraden wordt.
- Welke hengst is aan te raden?

Ik heb tegen die tijd waarschijnlijk een budget tussen de 3000 en 4000 euro, het kan dus geen veilingtopper worden, maar vandaar deze inventarisatie.

Alvast bedankt!

Jorine

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Investeren in een Springveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 23:11

Zoek je voor de sport of voor de fok.
Voor de fok is het papier belangrijk en zoek je naar een veulen uit een merrie dat het liefst precies in jouw gewenste type staat en voldoende sportpredikaat in de merrie lijn. Als je voor de sport zoekt en zeker wilt zijn dat hij springt kun je beter een 3 jarige kopen.
Vrienden van mij kochten ooit een zeer goed gefokt springgegokt veulen uit een succesvul lijntje.
Dier bleek extreem bang voor het hout. Heeft uiteindelijk nooit een parcours gesprongen. Wel goede veulens gegeven.

JorineCosse
Berichten: 35
Geregistreerd: 14-02-16

Re: Investeren in een Springveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-16 13:50

O ja, handig om dat ook nog te vermelden.
Ik zoek een veulen met goed papier, waar ik uiteindelijk de sport mee in kan, maar dat is geen must. Ik wil graag een veulen kopen, omdat ik nog enkele jaren op school zou zitten. Wanneer het dier 3 is (mits volwassen genoeg), wil ik er graag een veulen uit fokken. Vandaar dat ik op zoek ben naar een merrie en is het goede papier toch belangrijk. Of het springt of niet maakt dan niet zo heel veel uit, want blijkt het niet te springen wil ik waarschijnlijk verder met het fokproduct, of net wat er in die tijd voor mijn voeten komt. Misschien wat vaag, maar zo zie ik het tot nu voor me.

Anoniem

Re: Investeren in een Springveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 13:57

Tja, als jij voor 3000/4000 een goede kan vinden, wil je er dan ook eentje voor mij zoeken? :P

Ik ben bang dat je in die prijscategorie een middelmatig dier vind, niet slecht, maar verwacht geen topper. Dan mag er namelijk gerust een nul achter.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Investeren in een Springveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 14:08

Nou nou, dat valt echt wel mee. Ik ken een heel leuk, goed paard, gekocht als veulen voor €3000. Moeder is keur pref pres sport (spr) sport (drs). MM elite pref prest sport(spr) dus heel veel beter wordt het wat dat betreft niet. Nou lijkt het me duidelijk dat dat niet de vraagprijs was. Goed zoeken, de tijd nemen en ik denk ook wel een beetje brutaal zijn. Ik weet wel meer goede paarden waar helemaal niet heel veel voor betaald is.

Ik zou gewoon op zoek gaan naar een veulen met een goede moederlijn, dat hoeft dan niet perse een stam te zijn. De hengst eentje die wel goed bewezen is, maar niet al te populair, want hoe populairder hoe geliefder en duurder de veulens natuurlijk.

Kirrr

Berichten: 6193
Geregistreerd: 30-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 16:13

Dus je wil binnen een jaar een veulen kopen om dan binnen 3a4jaar daaruit een veulen te fokken...
Waarom dan niet binnen 6 jaar een degelijk paard kopen?
Als je alles spaart wat je anders kwijt zou zijn aan opfok, stalling, Ki kosten, opleiding etc. Dan heb je een mooi bedrag samen.
Wie weet waar sta je binnen 2jaar, laat staan binnen 6 jaar.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 21:17

3 jaar opfok en een veulen verder heb je al minimaal 5000 uitgegeven+ 4000 wat je nu hebt is een hele beste 3-4 jarige waar je direct wat mee kan.

Begrijp me niet verkeerd, ik heb genoeg veulens in handen gehad en kop gerust in de toekomst weer een veulen. Maar koop geen veulen omdat je geen tijd hebt. Dat is zonde van je geld.
Een veulen koop je omdat je hem/haar (per ongeluk) gezien hebt en weet dat je DIE moet hebben.
Bovendien zou ik zelf niet fokken met een merrie die niet eerst bewezen heeft een sportmentaliteit te hebben.

JorineCosse
Berichten: 35
Geregistreerd: 14-02-16

Re: Investeren in een Springveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-16 11:50

Ik heb bewust de keus gemaakt om voor een veulen te gaan, omdat ik nu nog met mijn opleiding zit. Momenteel heb ik ook niet de tijd voor een baan, dus heel veel geld komt er niet binnen, omdat mijn opleiding niet goedkoop is. Veel meer geld als ik hierboven begroot heb, kan ik dus ook niet uitgeven en dat wil niet zeggen dat ik dat over 6 jaar wel kan. Wat betreft de kosten van de opfok e.d., dat zit wel goed. Gelukkig heb ik daar mijn mensen voor, net zoals voor de KI. Bedankt voor het meedenken, maar ik blijf toch bij mijn veulen :)

Wat betreft het geld: Ik ken er genoeg die voor die prijs echte toppers gekocht hebben. Het is altijd een gok natuurlijk, maar zeker niet onmogelijk.