Kat met blaasprobleem/stenen. Welk voer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fleurtjeuh
Berichten: 10316
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Kat met blaasprobleem/stenen. Welk voer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-16 11:13

De topic titel zegt het eigenlijk al, maar ik zal een beetje verder uitweiden.

De kat van mijn vriend is ongeveer 7 jaar, en beetje obesitas. Hij staat op dieet, maar t gaat er maar zeer langzaam vanaf. Hij is gisteren bij de dierenarts gewogen op 6 kilo.
Vrijdag heeft mijn vriend een nieuwe kat in huis gekregen, en door de stress is een mogelijkheid aankomende urinebuis verstopping plotseling op komen zetten.
Gisteren druppelde hij overal in huis en zat te persen op de bak.
Dus we zijn snel naar de dierenarts gegaan.
Daar bleek dat het een best heftige verstopping te zijn, mogelijk verergerd door stress. Hij is met moeite gekatetheriseerd en er is een foto gemaakt waarop de verstopping te zien is, en gruis is de blaas.
De dierenarts heeft 2 keuzes gegeven.

De blaas openen en alles schoonspoelen, of een penis amputatie.

De eerste geeft geen garantie dat het niet terug komt, en de 2e keuze is nogal rigoureus maar geeft grote kans op succes, en kleine kans dat hij weer verstopt zal raken.

Maar hij zal ander voer moeten krijgen.
Bij de dierenarts hebben ze Royal Canin, en zullen ze waarschijnlijk Urinary Moderate Calorie aanbevelen, of Urinary High Delution.

Maar nu vroeg ik me af of er nog andere goede voersoorten zijn, specifiek voor katten met dit probleem.
Alvast bedankt :)
Laatst bijgewerkt door fleurtjeuh op 18-09-16 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt

corinec
Berichten: 1098
Geregistreerd: 15-01-03

Re: Kat met blaasprobleem/stenen. Welk voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 11:16

Renal is voor de nieren. Voor blaasgruis is royal canin urinary moderate calorie wel een goeie.Dit is onderhoudsvoer.

fleurtjeuh
Berichten: 10316
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-16 11:21

corinec schreef:
Renal is voor de nieren. Voor blaasgruis is royal canin urinary moderate calorie wel een goeie.Dit is onderhoudsvoer.

Je hebt helemaal gelijk, het moest Urinary zijn ipv Renal.
Heb het even aangepast

Diablo

Berichten: 9826
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 11:26

Onze kater had dit ook, iedere keer weer zat zijn plasbuis verstopt en kon hij niet plassen.
De oorzaak hebben we nooit gevonden, het zal waarschijnlijk stress zijn geweest. En penisamputatie zou niet helpen, omdat alles iedere keer zo opgezwollen was, dat hij ook dan niet zou kunnen plassen. Bovendien zou het de blaasontstekingen niet doen stoppen.
Helaas hebben, na de zoveelste keer verstopt te zijn geweest, zijn nieren het begeven en hebben we hem in moeten laten slapen. Ik heb er nog iedere dag verdriet van.

fleurtjeuh
Berichten: 10316
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: Kat met blaasprobleem/stenen. Welk voer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-16 19:31

Bedankt voor deze enigzins nutteloze toevoeging.
Ik vroeg naar voer, niet naar een ervaringverhaal :)

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 19:38

fleurtjeuh schreef:
Bedankt voor deze enigzins nutteloze toevoeging.
Ik vroeg naar voer, niet naar een ervaringverhaal :)


Negeer dat dan lekker?

Blaasgruis wordt soms veroorzaakt door een te hoog aandeel plantaardige eiwitten in het voer. Een premium voer (vaak graanvrij) wil nog wel eens helpen. Het is maar een suggestie, maar ik zie wel vaak dat katten er baat bij hebben. Overigens is er niks mis met granen, alleen kunnen niet alle katten er tegen.

Anoniem

Re: Kat met blaasprobleem/stenen. Welk voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 19:52

Je kan eens naar Prins kattenvoer kijken. Mijn blaasgruis ex-kater doet het er prima op :-)

Anoniem

Re: Kat met blaasprobleem/stenen. Welk voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 19:58

Onze vorige kat kreeg stenen ook van duur graanvrij voerZ en van kvv al helemaal. Hij is geopereerd en kreeg daarna de Urinary Stress C/D van Hills. Van de rest kreeg hij het steeds weer terug (de calciumstenen). Heeft jouw kat struvieten of calciumstenen?

Easy_Rider
Berichten: 170
Geregistreerd: 29-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 20:04

Je bent helaas echt aangewezen op dierenartsvoer.
Wat je bij zou kunnen voeren is granberrycapsules. Die zijn te vinden bij de dierenarts. reformwinkel of paardendrogist. De capsules heb ik aan mijn hond gegeven en zijn van het merk Puur. De capsules openen en de poeder door het voer doen. Daarbij heb ik ook gelijktertijd probiotica gevoerd.
Maar het voer van de dierenarts kan door geen enkel ander voer vervangen wordenn.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 20:08

Vanuit de da eerst op die van Specifik gestaan.
Daarna een tijdje op de clinic FSC, dit ging prima.
Toen dit tijdelijk was uitverkocht de Prins Stuviet gepakt. Hier doet hij het super op.

Hier is het overigens opgelost met een gruis oplossende brok (van de da), daarna op onderhouds voer. Hij is alleen door gespoeld onder narcose. Koste veel moeite op de verstopping weg te krijgen.

Onze vorige kater heeft 2x verstopt gezeten. Waarschijnlijk omdat we te snel waren over gestapt van een oplossende brok naar een onderhouds brok.
Bij hem beide keren alleen door gespoten. Bij de eerste keer was het afwachten hoe en wat. Kans was groot dat hij een blaasverlamming er aan over zou houden.
Na de 2e operatie is er wel gezegd, indien hij weer verstopt zou zitten er ook een amputatie geadviseerd werd.

Evelyne79

Berichten: 4002
Geregistreerd: 13-04-05
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 20:24

Onze kat met 2 jaar blaasgruis gehad, wel penisamputatie moeten doen om hem uberhaupt te kunnen redden. toen op RC urinary gehad. later overgestapt op prins nature care vitalcare adult gegeven en zo nu en dan nat voer.
een jaar later weer hartstikke dicht met gruis :/
op rc high delution gezet en daar kan ie waarschijnlijk nooit meer van af.
de urinary natvoer kan ik hem zelfs niet geven omdat hij daar al slecht op reageert.
vanaf april er weer mee aan de slag en nu september zijn we nog niet geheel op waar we willen zijn. zit wel al verbetering in, maar het kwakkelt nog steeds
op de high dilution lijkt hij het nog het beste te doen.
Durf ook niet zo goed over te gaan op ander voer.
iemand daar andere ervaringen mee?
RC is ook wel via internet goedkoper te krijgen dat scheelt

Diablo

Berichten: 9826
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 20:44

fleurtjeuh schreef:
Bedankt voor deze enigzins nutteloze toevoeging.
Ik vroeg naar voer, niet naar een ervaringverhaal :)


Als ik had geweten dat ik zo'n poedersuiker zou krijgen, had ik ook zeker geen moeite gedaan. Wil het eigenlijk ook niet meer doen, maar goed, onze kater heeft RC Urinary en andere soorten voer gekregen, heeft helemaal niets geholpen, evenals speciaal voer om hem rustig te maken in de hoop dat hij geen blaasontsteking meer zou krijgen. Heeft ook niets geholpen.

fleurtjeuh
Berichten: 10316
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-16 20:50

Diablo schreef:
fleurtjeuh schreef:
Bedankt voor deze enigzins nutteloze toevoeging.
Ik vroeg naar voer, niet naar een ervaringverhaal :)


Als ik had geweten dat ik zo'n poedersuiker zou krijgen, had ik ook zeker geen moeite gedaan. Wil het eigenlijk ook niet meer doen, maar goed, onze kater heeft RC Urinary en andere soorten voer gekregen, heeft helemaal niets geholpen, evenals speciaal voer om hem rustig te maken in de hoop dat hij geen blaasontsteking meer zou krijgen. Heeft ook niets geholpen.

Mijn excuses, het staat er inderdaad een beetje kribbig. Het zal de stress zijn.... :(

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Kat met blaasprobleem/stenen. Welk voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 23:02

Mijn kater heeft ook snel last van blaasgruis. Hij doet het prima op Prins struviet of Dat voer uit de supermarkt ( die groene zakken) en dan urinary care. RC of eukenog wat vindt hij smerig en gaat zijn ontlasting van stinken,

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: Kat met blaasprobleem/stenen. Welk voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 23:09

Bij ons in het dierenasiel beginnen we altijd met royal canin Urinary High delution voor een aantal weken en stappen dan over op de normale Urinary van RC (in jou geval de urinary moderate calorie of stress variant)
We hebben in alle jaren alleen maar positieve ervaringen er mee gehad. Hills werkt ook goed maar merken we bij dat kieskeurige katten dit minder goed eten en dit merk is ook wat vetter dan RC.

Jolliegirl

Berichten: 32968
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 23:10

Jeetje..ik vind je reactie wel heftig...

Mijn 2 katers staan op royal canin urinary feline
Ik wil over naar voer van Prins.

Zitosh

Berichten: 1936
Geregistreerd: 28-06-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 23:28

De onze doet het goed op Hill's Prescription Diet Feline. Sinds hij op dit voer staat, heeft hij geen struvieten meer gehad. Verder kopen wij ons voer altijd aan via zooplus, scheelt altijd wat in prijs. En natuurlijk steeds het voer blijven afwegen.

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 10:02

Mijn blaasgruiskater doet het al een paar jaar erg goed op vers voer (KVV) van Haaksbarf en DARF.
Hij heeft zo'n 5 jaar geleden een paar keer blaasgruis gehad. Ik voerde toen al vers, Carnibest. Bleek dat daar rijst aan toe werd gevoegd, waar hij dus op reageerde. Het ging daarna goed door ander voer via de dierenarts. Eerst om het gruis af te breken en daarna onderhoudsvoer. Maar zodra hij het onderhoudsvoer kreeg ging het weer mis.

Toen na 3x gruis in korte tijd (en slapeloze nachten) weer teruggezet op KVV, maar dan DARF en Haaksbarf en sindsdien heeft hij geen gruis meer gehad. Ik vermoed door de samenstelling, maar ook omdat hij meer vocht binnenkrijgt en dus meer plast en afvoert.

fleurtjeuh
Berichten: 10316
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: Kat met blaasprobleem/stenen. Welk voer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-16 10:46

Vandaag wordt zijn kat geopereerd als het goed is...
Fingers crossed..

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Kat met blaasprobleem/stenen. Welk voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 10:56


Diablo

Berichten: 9826
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 10:57

Is dit de eerste keer dat hij verstopt zat? Ik vind het best rigoureus om meteen te opereren.

fleurtjeuh
Berichten: 10316
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: Kat met blaasprobleem/stenen. Welk voer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-16 11:02

Vanwege de gigantische prop die in de urinebuis zat, en de hoeveelheid gruis in de blaas is de kans groot dat hij vaker gaat verstoppen.
Wat zou betekenen dat hij elke keer onder narcose moet om een katheter te krijgen, en daarbij zal de urinebuis geïrriteerd raken en mogelijk verder vernauwen, wat weer sneller verstopping veroorzaakt.
De dierenarts zei ook dat het rigoureus was, maar wel de betere optie, met een zeer grote kans van slagen, en kleine kans op latere verstopping.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 15:05

Jolliegirl schreef:
Jeetje..ik vind je reactie wel heftig...

Mijn 2 katers staan op royal canin urinary feline
Ik wil over naar voer van Prins.

Prins gebruik ik al jaren voor mijn kat met blaasgruis. Struvite voor het gruis en als de blaas schoon is, kan de kat daarna op de andere van Prins welke blaasgruis voorkomt. Werkt hier prima, en de blaas blijft ook schoon.

Evelyne79

Berichten: 4002
Geregistreerd: 13-04-05
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 16:32

Inxs schreef:
Jolliegirl schreef:
Jeetje..ik vind je reactie wel heftig...

Mijn 2 katers staan op royal canin urinary feline
Ik wil over naar voer van Prins.

Prins gebruik ik al jaren voor mijn kat met blaasgruis. Struvite voor het gruis en als de blaas schoon is, kan de kat daarna op de andere van Prins welke blaasgruis voorkomt. Werkt hier prima, en de blaas blijft ook schoon.



Helaas werkt dat dus niet altijd zo........
ik heb een blaasgruiskat nadat hij op RC urinary heeft gestaan overgezet naar prins voer wat blaasgruis voorkomt.
Jaar na de eerste keer blaasgruis zat het beestje weer dicht met gruis

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Kat met blaasprobleem/stenen. Welk voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 16:44

Nu gruis betekend urinary high dissolution.
Daarna bij gruis vrij naar urinary moderate calorie.

Ik zou niet nu bij de eerste x al z'n penis af laten hakken.

Wel ook de stress aanpakken.
DAP verdamper, kruiden en het voer.