Wat te doen?... Je maatje je alles houden of toch verkopen..

Moderators: balance, Sica, Neonlight

 
 

Verkopen of houden

verkopen
20 (30%)
houden
45 (69%)

Totaal aantal stemmen: 65


xhaflinger
Berichten: 202
Geregistreerd: 09-10-14

Wat te doen?... Je maatje je alles houden of toch verkopen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-16 09:57

Hee ik moet nu echt een van de moeilijkste beslissingen ooit gaan maken (voor mij dan)....

Ik zit in me eindexamen jaar en heb het zo druk dat ik nu in het begin van het schooljaar het al niet nauwelijks meer red om naar me paard te gaan... Ik zit vaak tot 4 uur op school, heb een bijbaantje waar ik al om 5 uur begin en om 12 pas thuis ben (2x in de week), dingen doen met vrienden en voor school moeten we nu 2 grote projecten maken die belangrijk zijn voor je eindcijfers. Afgelopen schooljaar ben ik veel ziek geweest, waardoor ik nu nog een paar grote toetsen moet inhalen. Niet te vergeten dat we dit jaar nog veel meer toetsen, mondelingen enz krijgen.

Nu heb ik het er met me ouders over gehad en vragen we ons af (hoe moeilijk het ook is) het niet eerlijker is voor het paard om naar iemand te gaan waarbij die meer aandacht kan krijgen en meer aan het werk kan. Hem laten leasen door andere of een brijrijdster zien we niet zitten i.v.m. slechte ervaringen, denk daarbij aan je spullen kapot terug vinden en dat ze toch de dingen met hem gaan doen waarvan jij had gezegd dat het echt niet mocht...

Hebben jullie misschien een idee wat beter is. Of ideeën voor hoe ik het misschien toch kan laten werken en hem niet weg hoef te doen, want ik kom er niet meer uit... ;(


mystery1980
Berichten: 4220
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Re: Wat te doen?... Je maatje je alles houden of toch verkopen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 09:59

misschien een optie om hem naar een goede all in pensionstal te doen waar hij hele dagen buiten is met paardevriendjes? Paard heeft het op die manier goed tot jij je school af hebt?

wil je ook lekkere parfum met korting: https://parfumado.com/
gebruik code: ZDXnaNJlb

troi
Berichten: 16998
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 10:03

Ik zou hem te koop zetten maar alleen verkopen als jij echt het gevoel hebt dat de kijker en je paard echt een goede klik hebben (en geloof me dat voel je als je je paard een beetje kent). Je hebt immers geen haast dus kunt mensen makkelijk afwijzen als jij er geen lekker gevoel bij hebt. Gewoon direct in de advertentie erbij zetten dat je zoekt naar de beste baas en niet over 1 nacht ijs gaat, dan weten geintereseerden waar het om gaat en dat ze afgewezen kunnen worden.

rapunzelx

Berichten: 2021
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 10:04

Lastige situatie ts. Je moet uiteindelijk ook kijken wat het beste is voor je paard. Ik heb precies in dezelfde situatie als jij gezeten. Uiteindelijk heb ik mijn paard moeten verkopen ivm de studie, veel te weinig tijd en aandacht wat hij wel verdiende.

Ik wou het eerst ook proberen om hem te houden, maar dat wil gewoon niet. Je put jezelf alleen maar uit en je paard maak je er ook niet blij mee. Succes.. :(:)

"Learn to travel, travel to learn."

ElineS
Berichten: 5507
Geregistreerd: 10-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 10:07

Zolang die happy op de wei staat overdag (minimaal 8 uur), met vriendje(s) maakt het een paard niet zoveel uit vaak of jij wel of niet komt. Meeste paarden gaan niet graag aan het werk. Dus eerlijker voor het paard om hem weg te doen, nee. Een paard heeft geen mensen dor hem borstelen of een ritje met hem maken, nodig om happy te zijn. Als mijn paard de keuze had, had ze liever ook dat ik niks met haar deed. Dus deze beslissing maak je om jouw en wat jij wilt, want meer gereden worden is niet 'eerlijker' naar een paard toe. Paard is dat liever kwijt dan rijk. Dus daar zou ik de keuze niet om maken.

Wel voor jezelf. Je bent er weinig, maar het kost klauwen met geld en hoe vul je het in als je gaat studeren?

Joltsje

Berichten: 9022
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 10:08

Hmm.. laatig ts.

Wen paard kan ook een heerlijke afleiding zijn in drukke tijden. Iets om hard voor te werken zodat je dan ff lekker niks aan je hoofd hebt.

Ik zou dus echt een bijrijder adviseren zodat je zelf de verplichting niet hebt, maar het wel kan. Maar helaas slechte ervaring dus.

Verder vooral doen wat goed voelt.

Be your best self

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20038
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 10:08

Je paard zal het je niet kwalijk nemen als hij een poosje in een leuke kudde vakantie mag gaan vieren.
Als je 'm straks voor de zoveelste keer op mp ziet sla je jezelf voor je kop....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 10:09

Een plek zoeken waar hij lekker met vrienden kan staan en verzorgd wordt, dat is voor het paard een heerlijk leven, en als jij klaar bent kun je hem weer oppakken :)

maliejane

Berichten: 612
Geregistreerd: 17-05-15
Woonplaats: Noordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 10:10

Ik zou toch voor een leaser gaan tot je je opleiding afgerond hebt. Maar dit hangt ook af van hoeveel je om je paard geeft. Als dit je once in a lifetime paard is zou ik hem volledig verleasen. Je kan dan eventueel ook afspraken maken over de kosten voor nieuwe spullen en de dierenarts. Enige is dat je dan moet loslaten alles te willen bepalen over het paard. Maar eerlijk is eerlijk, als je hem verkoopt zal hij misschien ook die dingen doen die jullie niet willen dat er met het paard gedaan word.

Mocht leasen en verkopen toch te pijnlijk zijn zou ik een leuk plekje zoeken waar hij all-in in een kudde kan staan, maar waar je wel welkom bent het paard op te zoeken en af en toe een (buiten)ritje te kunnen maken. Zo ben jij je maatje niet kwijt, heeft het paard het prima naar zn zin en kan je af en toe nog in de weekenden met hem wat doen.

Maar moeilijke keuze... veel succes!

Steppe

Berichten: 2796
Geregistreerd: 15-11-05

Re: Wat te doen?... Je maatje je alles houden of toch verkopen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 10:15

Je moet je afvragen oke dit jaar eindexamen dus weinig tijd maar wat ga je doen na dit jaar ga je werken een vervolgstudie, waar ga je een eventuele vervolgstudie doen en hoeveel tijd hou je dan over voor je paard?
Ga je voor een vervolgstudie dan denk ik dat je je paard beter kan verkopen.
Want ook dan heb je het druk en misschien ga je wel ergens anders studeren en dus geen tijd voor je paard.

ElineS
Berichten: 5507
Geregistreerd: 10-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 10:17

Als het echt je alles is, zou ik het niet doen. Je weet nooit waar die terecht komt immers. De volgende eigenaren kunnen hem ook weet zo verkopen en waar eindigt die dan? Kan op een heel goed plekje zijn maar ook een slechte.

Paard word niet minder van lekker stilstaan en vakantie.

Kan het uit, financieel, zou ik hem houden en gaan wanneer ik kon, en net zo happy zijn met hem een wortel en een knuffel geven, wetende dat hij veilig en wel in de weide staat bij jouw en niet bij een slechtere eigenaar of slechtere stal.

Staat je paard niet op de weide maar veel uren binnen met maar een paar uur (of zelfs halfuur) paddock/weide, dan zou ik hem verplaatsen. Als je toch weinig tijd hebt doen faciliteiten zoals binnenbak, kantine etc er niet echt meer toe, en paard zal veel happier zijn op een stuk land of grote paddock voor de hele dag, of misschien wel 24u met schuilstal. Dan is weinig aandacht dacht niet erg. Maar staat hij veel binnen en kom je weinig, dat kan inderdaad niet.

Maar neem ook meteen mee, wat ga je na je examen doen, waar ga je wonen, neem je hem dan mee, zijn er daar betaalbare stallen? Kom je dan uit per maand, heb je dan tijd?

Toch, is het je alles, kon het mij niet schelen of ik maar eens in de maand langskwam om een aai te geven over de omheining, ik zou hem alsnog niet kwijt willen.
Laatst bijgewerkt door ElineS op 19-09-16 10:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Ballard_L

Berichten: 2486
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 10:17

Ik zou nog even wachten met verkopen. Als je paardje lekker op het land staat met soortgenoten, is het echt niet erg als je maar een paar keer in de week gaat. Een paar weken vakantie of langer vindt hij vast ook niet erg. Ik denk dat het juist in je examenjaar fijn is om een uitlaatklep te hebben (zeker met je examens).
Wellicht heb je als je gaat studeren meer tijd voor je paard? (ik had in ieder geval best wel wat tijd over) Verkopen kan altijd nog ;)

Roadie - @welshcobroadie
B+11 (PR 223) L1+11 (PR 202,5) L2+11 (PR 203,5)M1+11 (PR 199) M2+11 (PR 194,5) Z1+4 (PR 215,5)

xhaflinger
Berichten: 202
Geregistreerd: 09-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-16 10:20

ElineS schreef:
Als het echt je alles is, zou ik het niet doen. Je weet nooit waar die terecht komt immers. De volgende eigenaren kunnen hem ook weet zo verkopen en waar eindigt die dan? Kan op een heel goed plekje zijn maar ook een slechte.

Paard word niet minder van lekker stilstaan en vakantie.

Kan het uit, financieel, zou ik hem houden en gaan wanneer ik kon, en net zo happy zijn met hem een wortel en een knuffel geven, wetende dat hij veilig en wel in de weide staat bij jouw en niet bij een slechtere eigenaar of slechtere stal.

Staat je paard niet op de weide maar veel uren binnen met maar een paar uur (of zelfs halfuur) paddock/weide, dan zou ik hem verplaatsen. Als je toch weinig tijd hebt doen faciliteiten zoals binnenbak, kantine etc er niet echt meer toe, en paard zal veel happier zijn op een stuk land of grote paddock voor de hele dag, of misschien wel 24u met schuilstal. Dan is weinig aandacht dacht niet erg. Maar staat hij veel binnen en kom je weinig, dat kan inderdaad niet.


Daar zit ik dus ook beetje mee... De stalling is super niks aan op te merken, alleen ze staan overdag maar een paar uur even in de paddock. Ze staan daar dan alleen in, maar kunnen vgm nog wel neus contact maken met de buurman. Dus echt spelen, rennen of klieren met andere paarden kan ie niet.

PollyJarig
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23407
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 10:25

Ik heb mijn pony's 4 jaar geleden op de wei gezet toen ik prive in een enorm heftige tijd terecht kwam, ik heb iemand gezocht die de verzorging wilde doen en ik heb het losgelaten. Jammer dan dat het niet altijd zo ging zoals ik hoopte, dat kan nou eenmaal niet altijd. Maar eerlijk is eerlijk, diegene heeft het allemaal super gedaan en ik ben haar eeuwig dankbaar.

Sinds afgelopen winter staan ze in volpension op een stal waar ik zelf ook wat makkelijker naartoe kan, als ik een week niet kom is het ook goed en als ik wel kom krijgen ze lekker beweging. Verder komen ze er alle dagen uit dus ze missen niks.

Als het financieel haalbaar is zou ik op zoek gaan naar een volpension stal en daar ook eerlijk zeggen waarom je daar komt staan. Anders krijg je weer gedoe dat je nooit komt. Dat hoef je niet aan iedereen te vertellen maar wel communiceren met je pensionhouder.

Ik had naast mijn pony's nog een rijpaard en die heb ik wel verkocht omdat ik ze financieel gezien niet allemaal kon houden.

edit: ik lees dat hij wel buiten komt maar meestal alleen, dat is het nadeel van een pensionstal, daar willen andere klanten vaak niet dat de paarden samen staan. Ik heb er 2 en die staan altijd samen en hier op stal ook samen met paarden van de eigenaar van stal, ik heb er nooit zoveel problemen mee en ze hebben ook nog nooit wat gehad.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 10:26

Heb je al enig idee welke studie je na je middelbare school gaat doen? En of het qua aantal uren les, reistijd etc dan haalbaar is om je paard nog te doen?
Want als het alleen dit jaar is zou ik zeggen; zoek een all-in stal met flink wat uren weidegang en geef hem lekker vrij, daar zal hij echt niet mee zitten. Maar als je het naast je studie waarschijnlijk ook niet red dan is het verstandiger hem nu te verkopen nu hij nog goed in training is. Dat verkoopt toch makkelijker dan een paard wat een tijdlang weinig gedaan heeft.


maliejane

Berichten: 612
Geregistreerd: 17-05-15
Woonplaats: Noordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 10:32

xhaflinger schreef:
Daar zit ik dus ook beetje mee... De stalling is super niks aan op te merken, alleen ze staan overdag maar een paar uur even in de paddock. Ze staan daar dan alleen in, maar kunnen vgm nog wel neus contact maken met de buurman. Dus echt spelen, rennen of klieren met andere paarden kan ie niet.


Dan zou ik toch voor een leaser gaan, verhuizen of verkopen. Dat zijn in dit geval denk de enige opties omdat een paar uur per dag in een paddock een paard denk ik niet gelukkig houd. Mijn vorige verzorgpaard ging van een groot uitloopstuk met inloopstallen en een kudde van 5 paarden naar een stal met een kleine paddock waar ze naast elkaar stonden. Door problemen van de eigenaren stond ze toen ook veel meer stil (ipv dagelijk beweging enkel de 2 dagen dat ik haar kon doen) en dat paard werd helemaal gek in haar hoofd. Wij hadden toen ook besloten haar een jaar in een kudde te plaatsen. Helaas brak zij haar been vlak na het verhuizen (stond rustig en toen ze uur later kwamen kijken stond ze over de rooie op 3 benen in stal), maar ook voor haar leek die verhuizing de beste optie.

Wat hier eerder werd gezegt is denk ook belangrijk. Wat doe je inderdaad na je examens? Doorstuderen of werken? Over het algemeen had ik tijdens mijn studie meer tijd, maar door een zeer wisselend rooster heb ik het zoeken naar een bijrijdpaars uitgesteld tot ik met mijn stages begon. Dus kijk vooral ook hoelang je denkt geen/weinig tijd te hebben.

Anoniem

Re: Wat te doen?... Je maatje je alles houden of toch verkopen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 10:38

Maar kun je je paard niet tijdelijk voor deze periode dan op een andere stal onderbrengen, waar wel aan alle behoeftes wordt voldaan? Er zijn vaak stallingen die dat bieden (ook voor paarden met pensioen, in revalidatie, voor vakanties, etc).

xhaflinger
Berichten: 202
Geregistreerd: 09-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-16 10:41

Blijheid schreef:
Heb je al enig idee welke studie je na je middelbare school gaat doen? En of het qua aantal uren les, reistijd etc dan haalbaar is om je paard nog te doen?
Want als het alleen dit jaar is zou ik zeggen; zoek een all-in stal met flink wat uren weidegang en geef hem lekker vrij, daar zal hij echt niet mee zitten. Maar als je het naast je studie waarschijnlijk ook niet red dan is het verstandiger hem nu te verkopen nu hij nog goed in training is. Dat verkoopt toch makkelijker dan een paard wat een tijdlang weinig gedaan heeft.


Ik wil mijn studie hier in de buurt gaan doen. Mijn reistijd wordt max 30-45 minuutjes heen en dan natuurlijk nog terug, dus ben 1 a 1,5 uur tijd kwijt aan reizen. Mijn contacturen liggen tussen de 18 en 24 uur per week. Ik heb juist voor deze studie gekozen zodat ik nog tijd zou overhouden voor me paard...

ElineS
Berichten: 5507
Geregistreerd: 10-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 10:42

xhaflinger schreef:
ElineS schreef:
Als het echt je alles is, zou ik het niet doen. Je weet nooit waar die terecht komt immers. De volgende eigenaren kunnen hem ook weet zo verkopen en waar eindigt die dan? Kan op een heel goed plekje zijn maar ook een slechte.

Paard word niet minder van lekker stilstaan en vakantie.

Kan het uit, financieel, zou ik hem houden en gaan wanneer ik kon, en net zo happy zijn met hem een wortel en een knuffel geven, wetende dat hij veilig en wel in de weide staat bij jouw en niet bij een slechtere eigenaar of slechtere stal.

Staat je paard niet op de weide maar veel uren binnen met maar een paar uur (of zelfs halfuur) paddock/weide, dan zou ik hem verplaatsen. Als je toch weinig tijd hebt doen faciliteiten zoals binnenbak, kantine etc er niet echt meer toe, en paard zal veel happier zijn op een stuk land of grote paddock voor de hele dag, of misschien wel 24u met schuilstal. Dan is weinig aandacht dacht niet erg. Maar staat hij veel binnen en kom je weinig, dat kan inderdaad niet.


Daar zit ik dus ook beetje mee... De stalling is super niks aan op te merken, alleen ze staan overdag maar een paar uur even in de paddock. Ze staan daar dan alleen in, maar kunnen vgm nog wel neus contact maken met de buurman. Dus echt spelen, rennen of klieren met andere paarden kan ie niet.


Dan snap ik het probleem beter inderdaad. Want als je dan zelf weinig langskomt, krijgt ze ook een stuk minder beweging. Als je veel tijd hebt voor je paard, dan kan zo'n stalling wel, als je hem elke dag eruit haalt en beweging geeft (Ik vind persoonlijk de stal sowieso niet geschikt, met maar een paar uurtjes alleen op de paddock, maar dat is een andere discussie, daar gaat het niet om). Maar kom je er haast niet, dan kan je paard daar, in mijn ogen, niet blijven staan. Dan is het inderdaad niet eerlijk om het paard te houden. Of in ieder geval daar te houden.

Je kan dan meteen drastische stappen nemen en hem verkopen, maar wie weet, misschien komt hij dan ook op een stal met paar uurtjes paddock en een eigenaar die 1x in de week op zondag even komt rijden, maar verder niets. Dat weet je niet. Het is een oplossing voor jouw probleem, dat je te weinig tijd hebt voor je paard en dus beter geen paard kan hebben, maar het is misschien helemaal geen oplossing voor je paard, die kans heeft om van de regen in de drup te komen. Ja, hij heeft ook een kans op dat hij op een prachtige perfecte plek komt. Natuurlijk heeft hij die kans. Zeker als je zorgvuldig bent met het uitkiezen van een nieuwe eigenaar. Maar het probleem ligt hem hier in, dat jij niet meer de eigenaar bent en niets meer te zeggen hebt over je paard. Hij kan dus beter of erger terecht komen, maar dat ligt compleet uit jouw handen. Het is een grote gok die je neemt.

Een gok die ik met mijn alles niet zou durven nemen. Ik heb ook weinig tijd voor mijn paard en de oude eigenaresse wilde haar graag weer terug nemen. Ze is een geweldige lieve vrouw en ik mocht altijd komen kijken en ook rijden etc. Klonk geweldig. Maar wat als ze een jaar later van mening veranderde? Ze heeft haar paard als een verkocht, misschien wel een tweede keer. Misschien krijgt haar 10 jarige dochter zin in rijden en mijn paard is perfect voor kinderen, dus misschien mag ik dan niet eens meer bijrijden. Ik schat de kans klein, dat zoiets zou gebeuren... Maar, je weet het niet, als ex-eigenaar, want je hebt niets te vertellen.

Kijk, verkopen kan altijd nog. Als het echt niet lukt en kan, is de optie tot verkoop er nog altijd. Ik zou eerst een lijstje afwerken van andere opties, en als die falen, dan overgaan tot verkopen. Maar niet voordat ik van alles geprobeerd zou hebben, want stel dat één iets werkt, dan heb je je paard nog.

Je kan dus kijken naar een bijrijder, een leaser of, in mijn ogen het beste, een andere stalling, met veel tijd op een wei of paddock, met andere paarden. Als je zelf toch weinig tijd hebt en niet rijd, dan is het helemaal niet zo'n ramp als het wat verder weg is dan de stalling van nu en dat er geen binnenbak is, of buitenbak, longeersingel, kantine, prachtige zadelkasten, mooie wasplaats en poetsplaats etc. Dan is een weiland/paddock met stal en een paaltje om hem aan te zetten als je gaat borstelen, meer dan voldoende. Een bak zou mooi zijn, maar als je toch weinig rijd, dan red je je meestal wel met paddock, weide of buitenritjes, gezien echt dressuur matig trainen 1x in de week of twee weken en dan weer stilzetten oneerlijk is naar je paard toe. Dan moet je het toch meer bij recreatief rijden houden en daar heb je geen prachtige faciliteiten voor nodig. Je hebt dus veel meer opties dan eerder, qua stalling.

En bevalt het plekje, hartstikke mooi... Gaat het dan op het nieuwe plekje ook niet werken, kun je nog altijd verkopen. Maar ik zou het niet doen, zonder in ieder geval iets uitgeprobeerd te hebben. Ik denk dat je daar spijt van krijgt, want als ik je berichten zo lees, zegt je verstand ja, maar je gevoel nee... En ik zou mijn gevoel hierin volgen.

Je hebt zelfs je studie aangepast op je paard, lees ik nu. Dan zou het toch eeuwig zonde zijn hem al weg te doen, voordat je aan die studie begint, en weet of je nu echt wel tijd hebt of niet. Examenjaar is uiteindelijk maar een jaar - nog niet eens een jaar. Wat daarachter is, ligt nu nog erg open. Misschien heb je straks helemaal geen tijd, of alle tijd van de wereld. Ik zou hem niet weg doen voordat ik dat weet. En tot dan, hem lekker een jaar vakantie geven op een andere plek.

Sterkte in ieder geval met je beslissing.

FjeLOVER
Berichten: 520
Geregistreerd: 20-01-15

Re: Wat te doen?... Je maatje je alles houden of toch verkopen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 10:46

Gewoon een fijne stal zoeken waar die lekker heeeeeel veel buiten komt in de zomer en winter, in de kudde en ook goed gevoerd wordt, dan heb jy er in principe geen omkijken naar, dan kan je af en toe eens gaan voor de aandacht, maar hoeft niet per se.
En wanneer je wel de tijd hebt, ga je wat vaker.


FjeLOVER
Berichten: 520
Geregistreerd: 20-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 10:46

Gypsy schreef:
Je paard zal het je niet kwalijk nemen als hij een poosje in een leuke kudde vakantie mag gaan vieren.
Als je 'm straks voor de zoveelste keer op mp ziet sla je jezelf voor je kop....


Idd dit!


Shenavallie
Berichten: 11548
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 10:50

xhaflinger schreef:
Blijheid schreef:
Heb je al enig idee welke studie je na je middelbare school gaat doen? En of het qua aantal uren les, reistijd etc dan haalbaar is om je paard nog te doen?
Want als het alleen dit jaar is zou ik zeggen; zoek een all-in stal met flink wat uren weidegang en geef hem lekker vrij, daar zal hij echt niet mee zitten. Maar als je het naast je studie waarschijnlijk ook niet red dan is het verstandiger hem nu te verkopen nu hij nog goed in training is. Dat verkoopt toch makkelijker dan een paard wat een tijdlang weinig gedaan heeft.


Ik wil mijn studie hier in de buurt gaan doen. Mijn reistijd wordt max 30-45 minuutjes heen en dan natuurlijk nog terug, dus ben 1 a 1,5 uur tijd kwijt aan reizen. Mijn contacturen liggen tussen de 18 en 24 uur per week. Ik heb juist voor deze studie gekozen zodat ik nog tijd zou overhouden voor me paard...

Zelf heb ik het idee dat je diep in je hart helemaal geen afscheid wilt nemen. En bij twijfel zeg ik: niet doen. Je krijgt spijt als haren op je hoofd als je je maatje weg doet. Misschien kun je de tijd die je met vrienden wilt besteden minderen en die tijd voor je paard besteden? En wat moet het heerlijk voor je paard zijn als hij niet elke dag iets moet, maar ook gewoon lekker kan lopen niksen in het land. Zoals je het schrijft klinkt het alsof je heel veel moet doen, maar ik denk dat als je een goede planning maakt (time-management) dat het dan echt wel haalbaar is om je paard te houden. Ook als je straks een baan hebt.

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 10:50

xhaflinger schreef:
Blijheid schreef:
Heb je al enig idee welke studie je na je middelbare school gaat doen? En of het qua aantal uren les, reistijd etc dan haalbaar is om je paard nog te doen?
Want als het alleen dit jaar is zou ik zeggen; zoek een all-in stal met flink wat uren weidegang en geef hem lekker vrij, daar zal hij echt niet mee zitten. Maar als je het naast je studie waarschijnlijk ook niet red dan is het verstandiger hem nu te verkopen nu hij nog goed in training is. Dat verkoopt toch makkelijker dan een paard wat een tijdlang weinig gedaan heeft.


Ik wil mijn studie hier in de buurt gaan doen. Mijn reistijd wordt max 30-45 minuutjes heen en dan natuurlijk nog terug, dus ben 1 a 1,5 uur tijd kwijt aan reizen. Mijn contacturen liggen tussen de 18 en 24 uur per week. Ik heb juist voor deze studie gekozen zodat ik nog tijd zou overhouden voor me paard...


In dat geval zou ik je paard gewoon een jaar vakantie geven op een fijne buitenstal en niet verkopen. Als het maar een jaartje is blijft dat goed te overzien.

edit; buitenstal als in pensionstal waar hij veel buiten komt

(al moet ik zeggen dat ik mijn studiekeuze niet van een paard zou laten afhangen, hoe bijzonder een paard ook is, je studie is je toekomst en je paard kan ook morgen koliek krijgen en er niet meer zijn. Maar goed, dat is offtopic en jou keuze)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-09-16 10:51, in het totaal 1 keer bewerkt

X_Sam_X
Berichten: 339
Geregistreerd: 27-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 10:50

Ik heb voor ik naar het HBO ging mijn paard verkocht, met de gedachte dat ik het niet zou redden en mede ook door alle verhalen op internet dat het echt níet te doen zou zijn. Ik heb er nu nog spijt van!

Echt denk goed na voordat je definitief je paard verkoopt. Ik was na een half jaar gestopt met die opleiding omdat het gewoon niks voor mij was. Daar stond ik dan, geen school, paard verkocht, gelukkig had ik nog wel een baantje.

Inmiddels zit ik in het tweede jaar van een andere HBO studie en heb mijn propedeuse ook in 1x gehaald (chemische technologie), heb 2 eigen paarden (betaal alles zelf) en werk er 40 uur per week bij. Het is aanpoten, ik ga niet uit en die soort dingen, dat scheelt al. Maar als je echt iets wilt is het haalbaar, geloof in jezelf! :)

Ik zou je paardje als je echt geen tijd hebt inderdaad op een stal zetten waar je niet verplicht iedere dag hoeft te komen, ik sla ook wel eens een dagje over maar ik weet dat mijn paardjes goed verzorgd worden.

Eline_S_S

Berichten: 3517
Geregistreerd: 13-12-11
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 10:51

Ik heb echt precies hetzelfde als jij gehad. In mijn examenjaar alleen een keertje tijd in het weekend. Heb bijna een jaar lang slechts 1x in de week gereden en geloof me, paardlief had er totaaal geen problemen mee :D. Voor mij was een buitenritje een heerlijke ontspanning en had ik echt even nodig om mijn hoofd leeg te maken.
Inmiddels heb ik weer minder tijd dan in de vakantie, maar ik heb een bijrijder van 19 gevonden en weet bijna wel zeker hier verder geen problemen mee te krijgen. Misschien kan jij ook eens kijken naar een 18+ bijrijder? Die flikken vaak het grapje spullen kapot maken en manen knippen niet :)
In ieder geval wil ik je veel succes wensen met zowel je pony en je examenjaar!

Starlight van 't Olle Stee <3
Lucky Luuk <3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 bezoekers