hoe fokkerij beginnen?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
ninietje_x
Berichten: 166
Geregistreerd: 11-03-14
Woonplaats: Belgiƫ

hoe fokkerij beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-16 11:52

Hey! (allereerst hoop ik dat dit juist staat, anders mijn excuses!)

Aangezien ik in mijn laatste jaar secundair onderwijs zit, moet ik stilaan gaan beslissen wat ik volgend jaar wil gaan doen.
Nu vroeg ik me af, of er bepaalde studies/opleidingen zijn die je moet voltooien om paardenfokker te worden? Het is meer om een idee te vormen, ik wil absoluut iets met dieren doen (liefst met paarden), dus ik probeer even alles op een rijtje te zetten.

Alvast bedankt!

He knows when you're happy
He knows when you're comfortable
He knows when you're confident
And he always knows when you have carrots.


palousa_boy

Berichten: 10417
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: hoe fokkerij beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 12:17

Iedereen kan paarden fokken als in " zet een hengst en een merrie samen, laat ze even hun ding doen en er komt een veulen".

Verbeterend fokken is een iets ander verhaal, maar dit leer je niet bij een opleiding ben ik bang.
Je kunt dan beter in de leer bij een goede fokker door daar stage te lopen of daar een tijd te gaan werken.

Wat je bij een opleiding dan weer wel kunt leren zijn bijvoorbeeld het insemineren en de zorg voor een veulen, maar ook dit laatste kun je naar mijn mening ook beter leren bij een fokkerij.

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

Sizzle

Berichten: 35602
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 12:23

Als je paarden wilt fokken kun je het beste een zeer goede studie doen met veel baangarantie en nog een goed verdienende kerel erbij zoeken :D

Zonder gekheid, fokker is geen beroep, paardenhouderij zou je beroepsmatig kunnen doen. Maar wees dan verstandig en doe een goede algemene ondernemers opleiding en leer het paarden gedeelte in je vrije tijd.

Van paarden fokken alleen kun je niet leven.

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: hoe fokkerij beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 12:46

Je kunt het beste een goede economische opleiding gaan doen waar je leert om een bedrijf te runnen en vervolgens met dat papiertje de paardensector ingaan (zodra je bizar veel geld hebt geregeld). De dierenopleidingen zijn zo doorgaans geen reet waard tenzij je leraar wilt worden of naar de universiteit gaat en biologie gaat studeren, maar dat zijn niet echt dieren beroepen.

Oehlala
Berichten: 4294
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: hoe fokkerij beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 13:04

Er bestaat wel zoiets als erfelijkheidsleer en dat is dan in principe een heel deel theorie achter het fokken. (Vermeerderen, voortplanten geef het een naam), maar dat is een hele brede opleiding en ik geloof op universiteitsniveau in Wageningen aan de Wur. Daar leer je dus niet specifiek over het fokken van paarden.

Amaryllis

Berichten: 10101
Geregistreerd: 11-07-04

Re: hoe fokkerij beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 07:47

Omdat je hier een vraag stelt die gaat over studie/werk verplaats ik je topic naar het forum [STW] School, studie en werk.


orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Re: hoe fokkerij beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 09:06

weetje als je genoeg geld hebt kun je ook expertise kopen...

alleen zonder dat geld kom je er gewoon niet! serieus als beroep paardenhouden/fokken daar heb je gewoon een aardig kapitaal voor nodig.

Ik zou dus gewoon een goede opleiding volgen liefst op universitair niveau dan heb je meer kans op een leuke baan en dat je iig een paard kan houden en een x een veulen fokken.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 bezoekers