Gentle leader, halty, politielijn, wat denken jullie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
420BlazeIt

Berichten: 2106
Geregistreerd: 10-12-12

Gentle leader, halty, politielijn, wat denken jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-16 13:55

Hoi.
Vandaag voor het eerst naar de hondenschool geweest en mijn instructrice raadde mij een halty/gentle leader met dubbele lijn zoals bij de politie ??? of een tuigje aan. Haar voorkeur was een halty/gentle leader en zij zou mij leren hoe ik die in gebruik moet gaan nemen, maar ze had het over een dubbele lijn. Wat bedoeld ze daarmee, zoals een dubbele teugel bij de paarden? Ik heb gegoogeld naar beeldmateriaal maar kon niks vinden, het blijft me onduidelijk. Weet een van jullie wat mijn instructrice bedoeld, zodat ik doeltreffender kan googelen? Ervaringen, aanraders ed. allemaal welkom!

Vandaag is mijn riem kapot gegaan en ik ga morgen een nieuwe riem en een nieuw tuigje/halsband oid kopen. Eventjes heel snel alle opties bekijken dus!

Groetjes,
Emily.


snorkel1986

Berichten: 3005
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Gentle leader, halty, politielijn, wat denken jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 13:57

Een riem aan gewone halsband een aan de gentle leader

Twan 26-11-2013
Luuk 17-8-2015

De sint kwam met de stoomtrein ozosnel na Nederland waar malle pietje kado tjes strooit langs elke kant

kiwiwitje

Berichten: 20105
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Gentle leader, halty, politielijn, wat denken jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 13:59

Ik denk dat het vooral belangrijk is om te weten waarom ze het aanraad. Dus waar loop je tegen aan?

BarkKing Hondensnacks - https://www.barkkingdogsnacks.nl/ Gebruik de code BOKT voor 10% korting!
Special Muchi - Staffordshire Bull Terriers http://www.staffordshirebullterriers.nl - Instagram: @specialmuchi

Mizora

Berichten: 18089
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 14:00

Afbeelding

Een lijn met 2 musketonhaken, zodat je hem aan het tuig en de gentle leader kan klikken. De gentle leader vind ik zelf veel beter werken dan de halti, behalve als je een zeer kortsnuitige hond heb. De inwerking is directer, ze kunnen hem bij goede bevestiging niet van de neus vegen en hij is minder irritant voor de meeste honden.

Politielijn te koop:
http://www.reddingo-shop.com/c-2513476/ ... n-kleuren/

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

420BlazeIt

Berichten: 2106
Geregistreerd: 10-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-16 14:03

kiwiwitje schreef:
Ik denk dat het vooral belangrijk is om te weten waarom ze het aanraad. Dus waar loop je tegen aan?


Mijn hond is erg opgefokt wanneer hij andere honden ziet, mensen, diertjes (jachtinstinct sterk aanwezig, hij springt uit het niets de berm in als hij wat hoort/ziet). Hoort bij het ras en het is nog een jonkie, maar hij trekt zodanig hard dat volgens mijn instructrice het strottenhoofd geïrriteerd raakt (lijkt mij nog vrij zacht als je ziet hoe hij erin hangt) en mijn handen zijn vuurrood van het schuren, einde van de les kon ik geen riem meer vasthouden. Dus zodoende.


Mizora schreef:
[ Afbeelding ]

Een lijn met 2 musketonhaken, zodat je hem aan het tuig en de gentle leader kan klikken. De gentle leader vind ik zelf veel beter werken dan de halti, behalve als je een zeer kortsnuitige hond heb. De inwerking is directer, ze kunnen hem bij goede bevestiging niet van de neus vegen en hij is minder irritant voor de meeste honden.

Politielijn te koop:
http://www.reddingo-shop.com/c-2513476/ ... n-kleuren/


Enorm bedankt! Kijk dat is al veel duidelijker. Moet nu eventjes snel weg, ik kijk straks eventjes uitgebreid.

Pindakaa7
Berichten: 622
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 14:34

Voor dat probleem zou ik geen halti of gentle leader gebruiken. Daarmee kan hij zijn nekwervels ernstig beschadigen. Ook met een halsband kan de hals beschadigen zoals je instructrice al zei.
Voor de hond zou een tuigje dan het veiligst zijn, dan komt de druk niet op de hals. Dat is voor jou handen allen niet zo prettig natuurlijk :P dus dan kun je misschien kijken naar een U-lead. Die zorgt dat de hond niet zo hard kan trekken omdat hij zichzelf dan omtrekt, maar de hals beschadigt niet.
Ondertussen moet je het trekken er wel uit proberen te trainen natuurlijk.
Succes!

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 16:04

Horsies7 schreef:
Voor dat probleem zou ik geen halti of gentle leader gebruiken. Daarmee kan hij zijn nekwervels ernstig beschadigen. Ook met een halsband kan de hals beschadigen zoals je instructrice al zei.
Voor de hond zou een tuigje dan het veiligst zijn, dan komt de druk niet op de hals. Dat is voor jou handen allen niet zo prettig natuurlijk :P dus dan kun je misschien kijken naar een U-lead. Die zorgt dat de hond niet zo hard kan trekken omdat hij zichzelf dan omtrekt, maar de hals beschadigt niet.
Ondertussen moet je het trekken er wel uit proberen te trainen natuurlijk.
Succes!

Helemaal mee eens.
U-lead of Mazter tuig vind ik fijn om te gebruiken bij trekkende honden.

Sprakeloos

420BlazeIt

Berichten: 2106
Geregistreerd: 10-12-12

Re: Gentle leader, halty, politielijn, wat denken jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-16 17:25

Bij Mazter, daar zit een ring aan de voorkant die de hond uit balans trekt? Mijn instructrice zei dat hij van een tuigje meer schouderspier zou gaan ontwikkelen (en zijn schouders zijn al het sterkst), is dat bij dit tuigje ook als hij uit balans getrokken wordt?

U lead lijkt me niet zo fijn zitten met die oksels, ik vertrouw de huid van mijn hondje daar aan de onderkant niet zo ...

Ben een beetje overal aan het kijken nu, ook op een hondenforum, adviezen en ervaringen zijn welkom!

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: Gentle leader, halty, politielijn, wat denken jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 17:29

Hmmm een hondenschool die een gentle leader aanraad... was ik gauw weer weg. Als je pech hebt trek je er je hele hond mee in puin.

420BlazeIt

Berichten: 2106
Geregistreerd: 10-12-12

Re: Gentle leader, halty, politielijn, wat denken jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-16 17:42

Ik denk ook niet dat een gentle leader het gaat worden ... eerst diervriendelijkere dingen uitproberen +:)+
En zoals ik mijn hond ken, als er een muis in het bosje zit en hij springt uit het niets, dat kan niet goed zijn als die neus dan teruggetrokken wordt :=

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 17:43

420BlazeIt schreef:
Bij Mazter, daar zit een ring aan de voorkant die de hond uit balans trekt? Mijn instructrice zei dat hij van een tuigje meer schouderspier zou gaan ontwikkelen (en zijn schouders zijn al het sterkst), is dat bij dit tuigje ook als hij uit balans getrokken wordt?

U lead lijkt me niet zo fijn zitten met die oksels, ik vertrouw de huid van mijn hondje daar aan de onderkant niet zo ...

Ben een beetje overal aan het kijken nu, ook op een hondenforum, adviezen en ervaringen zijn welkom!

Wat voor hond heb je?
Het is ook niet de bedoeling er een trekwedstrijd van te maken natuurlijk. Met een halster trek je kop om, als dat ongecontroleerd gaat beschadig je de nek van je hond..
Het is een hulpmiddel, geen oplossing, daarnaast zul je moeten trainen, trainen en nog eens trainen. Iedere wandeling opnieuw zul je er aan moeten werken.

Sprakeloos

420BlazeIt

Berichten: 2106
Geregistreerd: 10-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-16 17:46

Een Husky.
En ja trainen gaan we nog doen, maar wandelen moet ook gebeuren en hardlopers en wild zijn er ook. Over het algemeen loopt hij vrij goed mee aan de lijn mits er geen afleiding is, en als er wel afleiding is; dat gaan we samen leren!

Maar zoals vandaag bij de hondenschool hangt hij zichzelf er helemaal in op en krijg ik hem nog niet gefocust. Er moet sowieso iets anders komen dan (enkel) een halsband.

ldeGraaff
Berichten: 101
Geregistreerd: 15-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 17:54

Onze hond trok ook veel aan de lijn. Wij hebben toen een Gentle leader geprobeerd. Hij trok idd zijn heeft schuin en verder deed het niets. Daarna hebben wij een tuigje gekocht en dit werkt fantastisch. Hij is goed te corrigeren en hangt veel minder aan de riem.

Als de zon schijnt, schijnt de zon. Als het regent dan regent het. Dat is toch niet moeilijk?

420BlazeIt

Berichten: 2106
Geregistreerd: 10-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-16 17:56

ldeGraaff schreef:
Onze hond trok ook veel aan de lijn. Wij hebben toen een Gentle leader geprobeerd. Hij trok idd zijn heeft schuin en verder deed het niets. Daarna hebben wij een tuigje gekocht en dit werkt fantastisch. Hij is goed te corrigeren en hangt veel minder aan de riem.


Wat voor tuigje heb je gekocht als ik vragen mag? :)

xSCWx
Berichten: 7055
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 18:02

Ik heb een antitrek tuig. Daarbij maak je de riem vast aan de ring voorop de borst. Wat er dan gebeurd is dat de hond zichzelf scheef trekt, waardoor ze geen kracht kunnen zetten. Oa te koop bij http://www.my-k9.eu (kan je gelijk zelf de kleuren uitkiezen en evt belettering)
Laatst bijgewerkt door xSCWx op 18-09-16 18:03, in het totaal 1 keer bewerkt

La Vie en Rose 

ldeGraaff
Berichten: 101
Geregistreerd: 15-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 18:03


Als de zon schijnt, schijnt de zon. Als het regent dan regent het. Dat is toch niet moeilijk?

dierenfan
Berichten: 9601
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Gentle leader, halty, politielijn, wat denken jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 19:05

Ik zou wel gewoon een gentle leader nemen hoor. Gewoon gebruiken met verstand en je hond gaat zijn nek echt niet beschadigen hoor. Ik vind een tuig met ring aan voorkant veel vervelender voor honden. Moet je eens opletten hoe zo n tuig de band om de uik heeft. Die band schuurt in de oksels van de hond net als anti trektuig. Hier ook huskys en durf te zeggen dat die dwars door elk tuig trekken. Hier moeten ze echter trekken vanwege de sport ;)

Hun lopen bij uitlaten aan 10 meter lijn en bij bijv. Dierenarts bezoek alleen korte lijn. Hun hebben tre ponti tuigen die op rug samen trekken. Hier kunnen ze niet uit ontsnappen en trekken valt echt mee aan lange lijnen. Hun gaan verder nooit mee stad in ofzo.
Ik zou in dat soort gevallen wel gente leader gebruiken aan korte lijn. Nooit aan rollijn!!

Yvette81

Berichten: 462
Geregistreerd: 29-08-15

Re: Gentle leader, halty, politielijn, wat denken jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 19:16

Ook onze hond was niet te houden met een gewone halsband. De hondentrainer is bij ons thuis geweest om de halti te introduceren en ons te leren er mee om te gaan.
Het werkte perfect! Door controle over zijn snuit was het oogcontact makkelijker te beheersen. Trekken deed hij bijna niet meer.

Nu loopt hij meestal los. Of aan zij halsband.

Laat je wel begeleiden tijdens het gebruik.

Pindakaa7
Berichten: 622
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 21:39

U lead is hetzelfde principe als zo'n mazter tuig. Ik bedoel niet die ene waar die touwtjes van de halsband tussen de oksels door gaan, dat lijkt me inderdaad niet fijn. Maar ik bedoel zo een met een ring op de borst.

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: Gentle leader, halty, politielijn, wat denken jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 22:01

Honden kan je in dat opzicht heel mooi vergelijken met paarden. De trekkracht komt vanuit de borst, hoe meer je naar de borst gaat met de bevesteging van de lijn hoe sterker ze kunnen worden, hoe verder weg (halti) hoe minder kracht er is. (daarom begeleiden we paarden aan bet hoofd en niet met een halsband) tuigen zijn van oorsprong ook dan gemaakt om mee te trekken, woorden bijvoorbeeld gebruikt met speuren nu nog om de baas voort te kunnen leiden/trekken over het spoor. Alle middelen zijn zo goed/slecht als degene die het middel gebruikt, als je kundig met een halti omgaat, dus een lijn aan de halti en een lijn aan halsband dan is er niks mis met een halti (neem goede begeleiding die ervaring heeft hiermee)


Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 08:01

Daphneeeej schreef:
Honden kan je in dat opzicht heel mooi vergelijken met paarden. De trekkracht komt vanuit de borst, hoe meer je naar de borst gaat met de bevesteging van de lijn hoe sterker ze kunnen worden, hoe verder weg (halti) hoe minder kracht er is. (daarom begeleiden we paarden aan bet hoofd en niet met een halsband) tuigen zijn van oorsprong ook dan gemaakt om mee te trekken, woorden bijvoorbeeld gebruikt met speuren nu nog om de baas voort te kunnen leiden/trekken over het spoor. Alle middelen zijn zo goed/slecht als degene die het middel gebruikt, als je kundig met een halti omgaat, dus een lijn aan de halti en een lijn aan halsband dan is er niks mis met een halti (neem goede begeleiding die ervaring heeft hiermee)

Wij halen paarden uit de wei met alleen een touw om hun hals..
Tuigen worden wel gebruikt om honden te laten trekken, maar een hond weet niet dat als hij een tuig om krijgt dat hij moet trekken..
Je kunt een hond aan een tuig net zo goed netjes mee leren lopen aan een tuig of heb ik zo'n bijzonder hondje? Het gaat nl. niet om kracht maar om opvoeden/trainen, aandacht kunnen krijgen hond en die aandacht vast weten te houden.

Sprakeloos

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 08:21

Esther schreef:
Daphneeeej schreef:
Honden kan je in dat opzicht heel mooi vergelijken met paarden. De trekkracht komt vanuit de borst, hoe meer je naar de borst gaat met de bevesteging van de lijn hoe sterker ze kunnen worden, hoe verder weg (halti) hoe minder kracht er is. (daarom begeleiden we paarden aan bet hoofd en niet met een halsband) tuigen zijn van oorsprong ook dan gemaakt om mee te trekken, woorden bijvoorbeeld gebruikt met speuren nu nog om de baas voort te kunnen leiden/trekken over het spoor. Alle middelen zijn zo goed/slecht als degene die het middel gebruikt, als je kundig met een halti omgaat, dus een lijn aan de halti en een lijn aan halsband dan is er niks mis met een halti (neem goede begeleiding die ervaring heeft hiermee)

Wij halen paarden uit de wei met alleen een touw om hun hals..
Tuigen worden wel gebruikt om honden te laten trekken, maar een hond weet niet dat als hij een tuig om krijgt dat hij moet trekken..
Je kunt een hond aan een tuig net zo goed netjes mee leren lopen aan een tuig of heb ik zo'n bijzonder hondje? Het gaat nl. niet om kracht maar om opvoeden/trainen, aandacht kunnen krijgen hond en die aandacht vast weten te houden.

Ik zeg niet dat honden niet normaal aan een tuig kunnen lopen. 1 van mijn hondjes loopt ook aan een tuig. Maar die is dan ook al volledig opgevoed tot in de nopjes. Maar ik zou het zeker nooit adviseren bij een hond die nog niet bevestigd is en de kans groter is dat er wel flink getrokken word. En mijn paard kan inprincipe ook via de hals geleid worden maar ik sprak over wat er in het algemeen gebeurt.

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 08:24

Mensen raden wel mooi het tuig aan maar dan kan juist de hond zijn kracht beter gebruiken en jouw mee sleuren. Ik snap de intructrice haar keus wel, want je gebruikt de halsband lijn eerst, werkt het niet dan de gentle leader. Daar moet wel zorgvuldig mee omgegaan worden. In combinatie met beloningen als hij het wel goed doet, alleen straffen en beperken helpt niet want dat wekt frustratie op.

Ben het ook helemaal eens met Daphne hierboven! ^^

"Unable are the loved to die, for love is immortal." - Emily Dickinson

noox

Berichten: 1406
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 08:31

Als jouw hond uit het niets rare sprongen maakt, zou ik zeer zeker niet voor een halti of gentle leader gaan. Beetje naar beeld, maar straks beschadigd ze haar nek vanwege de kracht waarmee ze ineens wordt tegengehouden.
Een tuig met ring aan de voorkant heb ik goede ervaring mee, ik heb vroeger toen ik mijn DH niet goed aan kon (ook druk, trekken, willen spelen met die ene hond aan de overkant) een tijd een halster bij hem omgedaan. Om zijn lijf, met de ring waar je je touw aan vast maakt bij zn borst. Dat werkte perfect ! Hij kon amper kracht zetten, bleef meer bij me etc. Natuurlijk vergde dat óok training maar met de gentle leader was hij erg onrustig en prpbeerde hem er steeds af te halen met zn poot.

Dus ik zou voor een tuig met ring bij zn borst gaan, minste gevaar maar met training wel effect. Althans bij ons ;)

✰ P I N T O ✰

Mizora

Berichten: 18089
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 08:35

Zowel honden als paarden zijn tegen de druk bij aanraking. Bij een halsband of (gewoon) tuig gaan ze dan dus hangen. Bij een gentle leader worden ze dan omgedraaid. Al het andere is aangeleerd gedrag. Daar is niets mis mee, maar niet de natuurlijke reactie.

Hier werkt een u-lead niet, de hond hangt er net zo hard in, het enige voordeel is dat ze niet steeds op haar achterpoten loopt. Met de GL loopt ze over het algemeen wel goed mee en het belangrijkste is dat ik haar focus kan doorbreken, iets dat ik anders bijna niet voor elkaar kreeg.

Ik zie ontzettend veel honden nog steeds met een u-lead of mazter trekken, veel meer dan met een GL (en dat terwijl in mijn omgeving veel meer honden met een GL lopen).

Kijk, natuurlijk is er een altijd risico op schade, dus ook met de GL. Maar ondanks dat die van mij er een aantal serieuze rotklappen mee heeft gemaakt (in de dagen na het aanleren. Ze ging aan de GL omdat ze aan halsband en tuig een paar keer zo hard erin geklapt is dat ze achterover klapte op het asfalt, 1 van de keren incl. lichte hersenschudding), is ze bij de fysio altijd goedgekeurd waarbij er dus extra op die wervels is gelet. En eigenlijk ken ik alleen horrorverhalen van een nicht van een neef van een kennis, terwijl in deze omgeving jonge honden veel met de GL lopen (de beste hondenschool van Nederland werkt ermee, Jeroen Oomen en Debby van den Ban) zijn de verhalen nooit van 1e of 2e lijn verhalen.

Ondertussen loopt de hond die als voorbeeld wordt gebruikt buiten meestal gewoon aan een tuig mee, soms wel trekkend maar eigenlijk interesseert me dat in haar geval weinig, mits ze zichzelf maar heel houdt (weegt 9.6kg) en mijn arm in de kom houdt. Alleen op cursus loopt ze op een GL en als ik van tevoren verwacht dat ze veel gaat trekken (andere omgeving). Daarmee is het dan voor beide fijner. Ook zeker voor de hond, vanwege dat ik dan haar focus kan onderbreken en ze zichzelf niet skyhigh op kan fokken.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: eshz, Fosco, GoogleAdsense, GrapeshotBot, IASCrawler, Kayleigh__, KimD, Lestrange01, moonsparkle, Touchem en 136 bezoekers