Wedstrijd en zenuwen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Yevrah

Berichten: 948
Geregistreerd: 21-02-16

Wedstrijd en zenuwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-16 20:47

Hallo!

Sorry, lang verhaal! Ik heb binnenkort weer een onderlinge wedstrijd met mijn lieve topper. Dit is onze derde wedstrijd waarbij we bij onze eerste wedstrijd 5e werden en de tweede 3e en 6e. Ik was dolblij met onze derde plek en we hebben de hele zomer doorgeknald. Ik ben 12KG afgevallen zodat we als combinatie beter konden worden en geinvesteerd in een goed zadel.

Al het andere: osteo, tandarts en goede begeleiding doen we al sinds begin van het jaar. (Rij hem al drie jaar, sinds april van mij) Het gaat momenteel ook heel goed en hij is dan ook heerlijk los onder het rijden. Hij is heel erg gegroeid zowel in het rijden als in bespiering. Ik ben dus super tevreden over ons als duo en ik wil in januari graag officieel starten omdat ik het gevoel heb dat we hier klaar voor zijn.

Nu komt het! Ik schrijf me in, ben dolenthousiast en super gemotiveerd. Tot de startlijst bekend is, dan zie ik namen dan zie ik een tijd en sla ik volledig om in onzekerheid. Ik merk dat ik bang ben om te falen, dat het ontzettend fout gaat en dat ik onderraan eindig. Tuurlijk niet het einde van de wereld als het echt zo is maar het gaat om mijn gevoel.

Want door diezelfde onzekerheid en zenuwen rij ik de proef als een soort robot. Bijna perfect rijden op de letters en daar een 8 op scoren maar ik rij HEM niet. Hij kan aardig lopen nu en vooral op de diagonaal een mooie middendraf laten zien bijv. Net als het halssttrekken. Alleen ik begeleid hem hier niet in.. het is net alsof ik van bovenaf meekijk en zelf niks kan doen. Op het moment van afgroeten ben ik terug en dan overvalt mij het gevoel van vreugde en trots. Ook met inrijden ben ik ontzettend nerveus.

Nu denk je: waarom doe je dit jezelf aan? Dat denk ik op diezelfde dag ook maar aan de andere kant wil ik niets liever!

Mijn vraag aan jullie: hoe laat ik die angst los? Hoe zorg ik ervoor dat ik hem echt ga rijden tijdens die proef? Hij heeft mij er de vorige keer echt doorheen geholpen en daar ben ik hem dankbaar voor maar ik wil nu samen knallen. Juist omdat het onderling is!

Begrijp me niet verkeerd. Ik wil niet winnen.. ja tuurlijk is dat leuk maar dat is niet de reden dat ik mee doe. Ik wil me gewoon fijner voelen en niet zo (onnodig) nerveus zijn. Hoe wil ik dat straks doen bij echte wedstrijden? Dat zal dan een probleem worden. :-(

Ik hoop dat jullie wat handige tips voor mij hebben.

Magnifique M2*
Crucero JM M2*


FriesWytske
Berichten: 9892
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 21:00

Als je het nu nog spannend en stressvol vind om op wedstrijd te gaan, kun je ook eerst in de BB starten. En daar kilometers in gaan maken. Het hindert niks als je paard je nu op sleeptouw neemt op wedstrijden. Is juist goed voor jouw zenuwen. Zo krijg jij steeds meer vertrouwen. En ga je steeds minder zenuwachtig worden. Als het dan in de BB goed gaat kun je alsnog een startpas aan gaan vragen.

amboewella

Berichten: 307
Geregistreerd: 21-09-11

Re: Wedstrijd en zenuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 21:08

Een proef gerichte clinic rijden is ook super om te doen, wel voor een jury rijden maar toch iets minder spannend dan een echte proef, zo krijg je vast meer zelfvertrouwen.


josje4

Berichten: 1594
Geregistreerd: 20-07-11
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 21:36

Probeer eens terug te gaan naar zo'n wedstrijd.
Je zegt dat je je als ''toeschouwer'' voelt tijdens de proef.

Afbeelding
Met welke punten ben je bezig? Als je concreter kan zeggen wat je probleem is hoe beter je dit kunt aanpakken.

Probeer ook voor jezelf na te gaan in welke staat van focus je verkeerd:
Afbeelding

Als je dit voor jezelf kan beschrijven wordt het al een stuk makkelijker. Je kunt ook wel antwoorden in PB als je een betere uitleg wil ;)

Baie Rose (Gribaldi x Kennedy) l Lichte Tour Niveau l 14 jaar oud
Insta https://www.instagram.com/lisetdressagelife/
Voor dressuurinstructie op maat

Yevrah

Berichten: 948
Geregistreerd: 21-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-16 21:52

josje4 schreef:
Probeer eens terug te gaan naar zo'n wedstrijd.
Je zegt dat je je als ''toeschouwer'' voelt tijdens de proef.

[ Afbeelding ]
Met welke punten ben je bezig? Als je concreter kan zeggen wat je probleem is hoe beter je dit kunt aanpakken.

Probeer ook voor jezelf na te gaan in welke staat van focus je verkeerd:
[ Afbeelding ]

Als je dit voor jezelf kan beschrijven wordt het al een stuk makkelijker. Je kunt ook wel antwoorden in PB als je een betere uitleg wil ;)



Bedankt! Ik heb je een PB gestuurd

Magnifique M2*
Crucero JM M2*

josje4

Berichten: 1594
Geregistreerd: 20-07-11
Woonplaats: Wageningen

Re: Wedstrijd en zenuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 21:58

Antwoord terug gestuurd ;)

Baie Rose (Gribaldi x Kennedy) l Lichte Tour Niveau l 14 jaar oud
Insta https://www.instagram.com/lisetdressagelife/
Voor dressuurinstructie op maat

Lithya

Berichten: 2493
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 22:06

Hoe moeilijk ook: hou je alleen bezig met waar je zelf invloed op kunt hebben. De omgeving, deelnemers, jury heb je geen invloed op. Hoe je je proef rijdt wel. Door je alleen op jezelf en je paard te concentreren en de omgeving te laten, worden de zenuwen minder. Je weet de sterke punten van jou en je paard. Je weet wat soms wat lastiger is. Concentreer je daar op.

Yevrah

Berichten: 948
Geregistreerd: 21-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-16 08:12

FriesWytske schreef:
Als je het nu nog spannend en stressvol vind om op wedstrijd te gaan, kun je ook eerst in de BB starten. En daar kilometers in gaan maken. Het hindert niks als je paard je nu op sleeptouw neemt op wedstrijden. Is juist goed voor jouw zenuwen. Zo krijg jij steeds meer vertrouwen. En ga je steeds minder zenuwachtig worden. Als het dan in de BB goed gaat kun je alsnog een startpas aan gaan vragen.



Bedankt voor je tip! Een niveau lager starten is eigenlijk geen optie. Ik ken deze proef ook al uit m'n hoofd en de galop gaat juist heel goed. We zijn gewoon B niveau klaar alleen zou ik wakker moeten worden tijdens het rijden ivm dichtklappen door de zenuwen. Want ik voel me na het rijden van de proef zo blij en opgelucht. Dan denk ik direct: wanneer mag ik weer? Het is alleen de weg ernaar toe die erg vervelend is.

Magnifique M2*
Crucero JM M2*

Yevrah

Berichten: 948
Geregistreerd: 21-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-16 08:13

Lithya schreef:
Hoe moeilijk ook: hou je alleen bezig met waar je zelf invloed op kunt hebben. De omgeving, deelnemers, jury heb je geen invloed op. Hoe je je proef rijdt wel. Door je alleen op jezelf en je paard te concentreren en de omgeving te laten, worden de zenuwen minder. Je weet de sterke punten van jou en je paard. Je weet wat soms wat lastiger is. Concentreer je daar op.


Bedankt! Hier kan ik iets mee. Ben ook een beetje onzeker nog in de inrijbaan omdat iedereen zo ervaren lijkt. Het is ook allemaal nieuw voor mij!

Magnifique M2*
Crucero JM M2*

kisangel
Berichten: 39
Geregistreerd: 26-07-08
Woonplaats: Wijk en aalburg

Re: Wedstrijd en zenuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 12:49

Het is eigenlijk gewoon een kwestie van doen, doen, doen. gewoon kilometers maken. En ik weet hoe lastig het is, ik ben voor het eerst in 2 jaar weer een keer gestart en had al 4 weken van tevoren nachtmerrie's over alles wat fout kon gaan. Eenmaal aan het losrijden ging hij zo bokken door onder andere mijn spanning dat ik wel alles los liet.

Ik had ook iemand aan de kant gevraagd om als ik erg rood aan liep een keer te roepen dat ik moest ademen want dit vergeet ik ook nog wel eens maar ik dacht er dit keer gelukkig zelf aan haha.

en rijdt voor jezelf, wat anderen doen doet er niet toe, het gaat om het gevoel wat je hebt en je rijdt er niet om iemand anders een plezier te doen maar omdat je dat zelf wilt (ookal wil je dat op het laaste moment evcen niet) maak je druk om de zaken waar je invloed op hebt en probeer de rest los te laten.

Princesj

Berichten: 4544
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 13:01

Harvey1 schreef:
Lithya schreef:
Hoe moeilijk ook: hou je alleen bezig met waar je zelf invloed op kunt hebben. De omgeving, deelnemers, jury heb je geen invloed op. Hoe je je proef rijdt wel. Door je alleen op jezelf en je paard te concentreren en de omgeving te laten, worden de zenuwen minder. Je weet de sterke punten van jou en je paard. Je weet wat soms wat lastiger is. Concentreer je daar op.


Bedankt! Hier kan ik iets mee. Ben ook een beetje onzeker nog in de inrijbaan omdat iedereen zo ervaren lijkt. Het is ook allemaal nieuw voor mij!


Ik rij inmiddels Z en heb dit nog steeds. Ik merk dat het nu minder word, Z was namelijk mijn doel, waardoor de druk om te presteren (tegenover de rest van de wereld ofzo?) minder is geworden. Nu ik een paar keer ook positief ben aangesproken door mijn concullega rijders, merk ik ook dat ik wat zekerder word. Mijn merrie en ik mogen er zijn!

Probeer dit zelf ook te zoeken, wellicht eens wat kleinere wedstrijden of wedstrijden waar je niemand kent uitzoeken? Punten komen niet voor niets, die zijn er omdat jij hebt laten zien wat jij kan met jouw paard!

Gulonia (Biscayo x Wolfgang), Femke (Jouwe 485 x Doaitsen 420), Nipine KN (Nizar VS x Triton), Nika van Wieringen (Kadar x Nizar VS)

Yevrah

Berichten: 948
Geregistreerd: 21-02-16

Re: Wedstrijd en zenuwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-16 17:14

Ik ben nieuw in de paardenwereld dus niemand kent mij en ik ken zelf weinig mensen. Ik moet wel leren om te stoppen met mijn concurrentie op te zoeken via FB om een beeld te krijgen van zijn of haar prestaties, haha. Ik moet het gewoon allemaal leren loslaten en inderdaad KM's maken! Ik heb het geluk met een heel braaf paard dat juist zijn best gaat doen op het moment dat ik tekort schiet, hij heeft mij echt door de vorige proef heen geholpen. Hij had makkelijk door mijn zenuwen lekker kunnen gaan klieren maar dat deed hij niet.

Ik heb voor de zekerheid wel Valdispert extra stress gekocht om zo (indien nodig) van de erge zenuwen af te komen. Ik heb er wel heel veel zin in hoor! Ik probeer niet te denken aan wat er fout kan gaan maar wat onze positieve punten zijn en wat ik graag wil laten zien. Helemaal als ik straks wel officieel rij gaat het ergens om dus ik moet nog maar even genieten van deze wedstrijden!

Magnifique M2*
Crucero JM M2*

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 17:30

Harvey1 schreef:
Ik ben nieuw in de paardenwereld dus niemand kent mij en ik ken zelf weinig mensen. Ik moet wel leren om te stoppen met mijn concurrentie op te zoeken via FB om een beeld te krijgen van zijn of haar prestaties, haha. Ik moet het gewoon allemaal leren loslaten en inderdaad KM's maken! Ik heb het geluk met een heel braaf paard dat juist zijn best gaat doen op het moment dat ik tekort schiet, hij heeft mij echt door de vorige proef heen geholpen. Hij had makkelijk door mijn zenuwen lekker kunnen gaan klieren maar dat deed hij niet.

Ik heb voor de zekerheid wel Valdispert extra stress gekocht om zo (indien nodig) van de erge zenuwen af te komen. Ik heb er wel heel veel zin in hoor! Ik probeer niet te denken aan wat er fout kan gaan maar wat onze positieve punten zijn en wat ik graag wil laten zien. Helemaal als ik straks wel officieel rij gaat het ergens om dus ik moet nog maar even genieten van deze wedstrijden!


Ik herken hier en daar wel wat dingetjes toen ik pas begon... Zo kon ik ook mijn proeven rijden zonder er echt mee bezig te zijn. Waardoor simpele dingen als voltes helemaal binnendoor gingen en te klein werden. Foute boel dus... In die tijd kreeg ik zelf vaak te horen dat ik het toch niet kon. Hielp natuurlijk ook niet echt.

Tegenwoordig gaat het heel erg goed, ik merk wanneer mijn gedachten afdrijven en kan mezelf dan weer bij de les roepen. Maar mijn eerste tip is: Zorg dat je een goed team om je heen hebt!
Ik heb het geluk met een hele leuke eigenaar, ik moet helemaal niets alleen maar lol hebben en genieten! Lang geleden had ik een eigenaar die er juist druk op zette, dat werkte niet.

Daarnaast, je kent de proef weliswaar bijna uit je hoofd... Maar herinner je jezelf onder de proef wel aan de knelpunten? Als ik een nieuwe klasse start, dan weet ik de knelpunten in mijn proef. Soms print ik dan het formulier uit en zet ik bij elke oefening een opmerking. Die opmerkingen schrijf ik aan de hand van een visualisatie. Dus ik print de proef uit en in mijn hoofd rij ik die oefening voor oefening. Dit helpt mij onder het rijden van de proef.

Ik check overigens ook altijd de concurrentie. Vind ik gewoon leuk denk ik... In ieder geval, soms raak ik er ook wel wat door geïntimideerd... Zorg dat je je er dan zelf aan herinnert dat je alleen maar op je best kan gaan rijden. En dat je voor jezelf rijdt... Zo reed ik vorig jaar in het L2 lagere punten dan mijn concurrente met een waanzinnig leuk en goed paard. Datzelfde paard kwam ik ook tegen in het M1, ze heeft me welgeteld 1 of 2 keer weten te kloppen... Ik dacht zelf: Ach, ik win toch niet van haar... Terwijl mijn collega's zeiden: Joh, misschien heeft zij of haar paard ook wel een keer haar dag niet! Dat wuifde ik al lachend weg... Maar de volgende dag eindigde ik twee keer boven haar! Mijn collega's hadden gelijk!

En stop je hier te verontschuldigen! Je wilt gewoon leuk mee kunnen doen en weet van jezelf dat er meer in zit. Je zoekt hier enkel een weg om dit er ook uit te halen! En dat is hartstikke goed! Dat betekent dat je genoeg zelfreflectie hebt! Niet elke ruiter heeft dit!
En dat je zenuwachtig bent, geeft niets. Niemand mag en zal er daardoor vanuit gaan dat je er geen plezier in hebt!

Yevrah

Berichten: 948
Geregistreerd: 21-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-16 17:41

Janine1990 schreef:
Harvey1 schreef:
Ik ben nieuw in de paardenwereld dus niemand kent mij en ik ken zelf weinig mensen. Ik moet wel leren om te stoppen met mijn concurrentie op te zoeken via FB om een beeld te krijgen van zijn of haar prestaties, haha. Ik moet het gewoon allemaal leren loslaten en inderdaad KM's maken! Ik heb het geluk met een heel braaf paard dat juist zijn best gaat doen op het moment dat ik tekort schiet, hij heeft mij echt door de vorige proef heen geholpen. Hij had makkelijk door mijn zenuwen lekker kunnen gaan klieren maar dat deed hij niet.

Ik heb voor de zekerheid wel Valdispert extra stress gekocht om zo (indien nodig) van de erge zenuwen af te komen. Ik heb er wel heel veel zin in hoor! Ik probeer niet te denken aan wat er fout kan gaan maar wat onze positieve punten zijn en wat ik graag wil laten zien. Helemaal als ik straks wel officieel rij gaat het ergens om dus ik moet nog maar even genieten van deze wedstrijden!


Ik herken hier en daar wel wat dingetjes toen ik pas begon... Zo kon ik ook mijn proeven rijden zonder er echt mee bezig te zijn. Waardoor simpele dingen als voltes helemaal binnendoor gingen en te klein werden. Foute boel dus... In die tijd kreeg ik zelf vaak te horen dat ik het toch niet kon. Hielp natuurlijk ook niet echt.

Tegenwoordig gaat het heel erg goed, ik merk wanneer mijn gedachten afdrijven en kan mezelf dan weer bij de les roepen. Maar mijn eerste tip is: Zorg dat je een goed team om je heen hebt!
Ik heb het geluk met een hele leuke eigenaar, ik moet helemaal niets alleen maar lol hebben en genieten! Lang geleden had ik een eigenaar die er juist druk op zette, dat werkte niet.

Daarnaast, je kent de proef weliswaar bijna uit je hoofd... Maar herinner je jezelf onder de proef wel aan de knelpunten? Als ik een nieuwe klasse start, dan weet ik de knelpunten in mijn proef. Soms print ik dan het formulier uit en zet ik bij elke oefening een opmerking. Die opmerkingen schrijf ik aan de hand van een visualisatie. Dus ik print de proef uit en in mijn hoofd rij ik die oefening voor oefening. Dit helpt mij onder het rijden van de proef.

Ik check overigens ook altijd de concurrentie. Vind ik gewoon leuk denk ik... In ieder geval, soms raak ik er ook wel wat door geïntimideerd... Zorg dat je je er dan zelf aan herinnert dat je alleen maar op je best kan gaan rijden. En dat je voor jezelf rijdt... Zo reed ik vorig jaar in het L2 lagere punten dan mijn concurrente met een waanzinnig leuk en goed paard. Datzelfde paard kwam ik ook tegen in het M1, ze heeft me welgeteld 1 of 2 keer weten te kloppen... Ik dacht zelf: Ach, ik win toch niet van haar... Terwijl mijn collega's zeiden: Joh, misschien heeft zij of haar paard ook wel een keer haar dag niet! Dat wuifde ik al lachend weg... Maar de volgende dag eindigde ik twee keer boven haar! Mijn collega's hadden gelijk!

En stop je hier te verontschuldigen! Je wilt gewoon leuk mee kunnen doen en weet van jezelf dat er meer in zit. Je zoekt hier enkel een weg om dit er ook uit te halen! En dat is hartstikke goed! Dat betekent dat je genoeg zelfreflectie hebt! Niet elke ruiter heeft dit!
En dat je zenuwachtig bent, geeft niets. Niemand mag en zal er daardoor vanuit gaan dat je er geen plezier in hebt!



Bedankt voor de goede tips en de lieve woorden! Ik ga dit zeker meenemen. En dat van die concurrentie is ook wel een beetje waar, was zelf heel erg onder de indruk van iemand met een grote mooie merrie maar die reed ik er volledig uit in beide proeven.

Het is meer... dat als ik echt heel eerlijk nadenk dat ik er zo hard voor train en ik haal bijvoorbeeld geen... top 4 (ik zeg maar wat) dat echt wel iets zegt over onze prestaties. Ik bedoel hier niet mee dat enkel winnen belangrijk is, vind alles best maar als laatst eindigen zou ik wel erg vinden denk ik. Dan zou ik vooral teleurgesteld zijn.

Ik denk teveel en ik over analyseer dingen, dat is een dingetje van mij en dat doe ik vooral met rijden. Probeer ik ook los te laten maar zorgt er ook voor dat ik het met 100 % passie en motivatie doe, elke keer weer!

Magnifique M2*
Crucero JM M2*

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 19:26

Harvey1 schreef:
Bedankt voor de goede tips en de lieve woorden! Ik ga dit zeker meenemen. En dat van die concurrentie is ook wel een beetje waar, was zelf heel erg onder de indruk van iemand met een grote mooie merrie maar die reed ik er volledig uit in beide proeven.

Het is meer... dat als ik echt heel eerlijk nadenk dat ik er zo hard voor train en ik haal bijvoorbeeld geen... top 4 (ik zeg maar wat) dat echt wel iets zegt over onze prestaties. Ik bedoel hier niet mee dat enkel winnen belangrijk is, vind alles best maar als laatst eindigen zou ik wel erg vinden denk ik. Dan zou ik vooral teleurgesteld zijn.

Ik denk teveel en ik over analyseer dingen, dat is een dingetje van mij en dat doe ik vooral met rijden. Probeer ik ook los te laten maar zorgt er ook voor dat ik het met 100 % passie en motivatie doe, elke keer weer!


Je moet je afvragen of je rijdt voor een klassering of voor punten.... Ik weet het, dat is een hele lastige overweging. Een paar maanden geleden reed ik selecties in het M1, twee gelijkwaardige proeven. In de eerste proef reed ik 184 punten en daarmee een 4e plaats, in de tweede proef 201 en een 7e plaats... Dat zijn 17 punten minder en een lagere plaats... Gelukkig telde alleen de eerste proef voor de selecties en kwamen mijn selectiepunten dus hoger uit.

Ik zeg zelf altijd dat ik thuis graag 200 punten wil kunnen rijden (B t/m M2), wetende dat de omstandigheden op wedstrijd altijd anders zijn. Maar je plaatsing heb je gewoon niet in de hand, daarom vind ik het handig om te weten wie de concurrentie is, raak ik ook niet teleurgesteld. Maar je kan wel redelijk leren wat voor punten je kan verwachten na een aantal kilometers :)

Overanalyseren is niet erg, als je dat maar niet tijdens je proef doet :P En laatste worden gebeurt je vast een keer... Is mij ook al wel eens gebeurd, is niet erg. Soms ben je de beste en is het deelnemersveld gewoon niet zo impressive, en soms strijd je tegen de besten...

Lithya

Berichten: 2493
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 19:29

Eigenlijk moet je zo niet denken. Ben vaak genoeg als laatste geëindigd en ja dat is balen. Het is niet het einde van de wereld. Lees je coupon goed. Kijk waar het mis is gegaan en ga daar mee aan de slag. Ga eindigen in een top .. niet als doel stellen. Stel het fijne rijden als doel en dat zal echt gewaardeerd worden.

FriesWytske
Berichten: 9892
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 20:22

Ook ik kijk altijd wie mijn concurrenten zijn. En als ik een klasse hoger start, slaan bij mij ook nog eens regelmatig de zenuwen toe. Sinds ik de proeven uit het hoofd rijd, heb ik mezelf wel aan geleerd daar niet aan toe te geven. Afgelopen week mijn debuut in de M1 gehad met mijn huidige wedstrijdpaard. Vlak voordat ik mocht starten werd ik me toch nog even zenuwachtig. Ben mezelf daarvan af gaan leiden, door de proef in mezelf op te lezen.En wat schetste mijn verbazing. Heb er gewoon een aantal goede ruiters/amazones afgereden.
Wat ik mezelf altijd voor houd is dat ik niet rijd voor de punten ( ook al is het leuk dat je hoog scoort), maar echt voor mijn plezier.

xEverred

Berichten: 29
Geregistreerd: 15-01-16
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 16:25

Wat je zegt en beschrijft herken ik wel. Ik was (en ben nog wel) altijd vrij zenuwachtig en wat gestresst, de ene keer ook meer dan de ander. Ik was altijd ook erg geïntimideerd door anderen met hun mooie paarden en spullen, ook al wist en weet ik dat ik zelf ook een prachtig paard onder m'n kont heb en het gaat om wat je neer zet.
Het enige wat ik je eigenlijk kan zeggen is; blijf vooral wel gaan en je komt wel op een punt dat dit om gaat slaan, ik heb hem zelf de laatste wedstrijd gehad en nu hopen dat hij doorzet. Probeer je tijdens het losrijden al compleet bezig te houden met je paard, knal al met 'm tijdens het losrijden en focus je daarop. Niet naar de concurrentie kijken, daar heb je niets aan, jij wilt laten zien wat je kan en daar gaat het om. En het is logisch dat je wat wilt bereiken als winstpunten rijden of winnen etc. Maar stel jezelf voor de wedstrijd een doel en focus je daarop, als; ik wil deze wedstrijd gewoon knallen, of persé dit of dat goed hebben. Dan verleg je je focus. Meters maken, dan komt het wel. En uit je hoofd rijden is ook een goede. Ik zelf vind het erg fijn, want je focust je nog meer op jezelf en je paard.

Everred: M2+1 *\o/*

Yevrah

Berichten: 948
Geregistreerd: 21-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-16 07:38

Het is zo ver, was om half 7 wakker en kon geen oog meer dicht doen. Ik ben zo nerveus.

Iemand nog last minute tips? :-(

Magnifique M2*
Crucero JM M2*

FriesWytske
Berichten: 9892
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Wedstrijd en zenuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 08:12

Weet niet of je dit nog leest. Maar wat mij in het begin ook wel hielp is een paracetamolletje nemen. Neemt ook wat spanning bij je vandaan. En voor de rest gewoon rustig blijven. Niet naar anderen kijken hoe die aan het rijden zijn. Maar op jezelf en jouw paard concentreren. En niet te hoge doelen gaan stellen. Doelen stellen die voor jouw haalbaar zijn. En waar een jurylid geen invloed op hebben. Zoals bv tussen de bordjes blijven. Of op het goede been lichtrijden.

Succes

bamisalami
Berichten: 609
Geregistreerd: 25-08-14

Re: Wedstrijd en zenuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 08:24

Bach rescue spray! Twee spraytjes op de tong, werkt perfect!

FriesWytske
Berichten: 9892
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 08:26

bamisalami schreef:
Bach rescue spray! Twee spraytjes op de tong, werkt perfect!


Kan uit eigen ervaring spreken dat dat niet bij iedereen help.

Zeepsop

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 08:27

Ik had toen ik begon met wedstrijden rijden ook ontzettend last van zenuwen. Ik kon niks eten van te voren en moest om de 10 minuten naar de wc. Maar ik ben door blijven gaan en nu heb ik bijna geen spanning meer (3 jaar en een ander paard later). Ik probeer tijdens mijn proef heel erg op mijn ademhaling te letten en op het ontspannen van mijn benen. (Als ik gespannen ben ga ik klemmen namelijk)

Ik ben vaak genoeg in de prijzen gekomen maar ben ook wel eens laatste geworden, kan gebeuren. Zorg dat je er dan van leert en dat je weet waar het fout is gegaan. Je rijdt voor jezelf en voor niemand anders.

Paardrijden: de edele kunst om het paard tussen jou en de grond te houden.

FriesWytske
Berichten: 9892
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Wedstrijd en zenuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 13:45

Hoe ging het?

Yevrah

Berichten: 948
Geregistreerd: 21-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-16 21:25

FriesWytske schreef:
Hoe ging het?



Nou, haha.
We ging al stappend heen, omdat het best dichtbij was. Stalgenoot mee op de fiets, haar moeder erachter in de auto. Alles ging ondanks mijn zenuwen prima. Ineens komen er uit het niets twee choppers aan, ze kwamen erg dicht langs ons en door de eerste sloeg mijn paard volledig op hol, best gevaarlijke weg. Rengalop over de straat. Toen ik hem voor mijn gevoel iets terug had in galop kwam de tweede chopper voorbij en die gaf, ja echt waar, extra gas. Dus mijn paard raakte weer volledig in paniek (normaal verkeersmak maar neem dit hem maar kwalijk) mijn paard sloeg plots rechtaf een straat in, toen kwam het asfalt voor mijn gevoel erg dichtbij. Ik was onzettend bang om onderuit te gaan samen of om zelf keihard te vallen. Hij bleef hard galopperen in het midden van de weg. Ik smeekte hem om terug te komen en daar gaf hij toen eindelijk gehoor aan, hij kwam terug in draf en we hadden het overleefd.

Mijn stalgenoot en moeder kwamen direct naar ons toe. Toen pas voelde ik de shock en ik stapte echt volledig jankend af. Nog nooit zulke knikkende knieeen gehad als vandaag. we hebben de rest aan de hand gelopen tot mijn paard weer gekalmeerd was, kleine 1km op petries, auw.

We kwamen aan, toen liet ik mijj paard checken en keek ik hem zelf ook helemaal na. Niks aan de hand. de beenbeschermers zijn onderweg gewoon afgevlogen (!)

Ik besloot toch te starten, tijden het inrijden ging de knop volledig om. Hij liep fantastisch! Ik was zo trots op hem. We hebben heerlijk gereden daar en hadden zelfs bekijks maar helaas konden we dit niet waarmaken in de ring. Heel veel spanning (hij vond de bak spannend) en ik was constant bezig hem bij mij te houden.

Op dat punt boeide het mij ook helemaal niks meer. Wat wij hadden meegemaakt samen was zo veel heviger dan een simpele proef. Ik werd 6e van de 10 met 178 punten. Veel lage cijfers ivm spanning maar wel een lintje, haha.


Het ergste wat er had kunnen gebeuren gebeurde vandaag. Het was levensgevaarlijk en had op 1000 manieren verkeerd kunnen gaan. Hij had omhoog kunnen komen en kunnen bokken maar hij was enkel angstig. Ik heb nog nooit zo'n kracht onder mij gevoeld als vandaag. De proef was niks maar het was voor mij heel belangrijk om weer op te stappen en te galopperen. Als mij dit een jaar geleden was overkomen was ik niet weer opgestapt. Ik ben altijd een angstige en onzekere ruiter geweest. Deze gebeurtenis heeft mijn vertrouwen niet in hem geschaad maar ik ben hem juist meer gaan vertrouwen. Want ik begrijp 10000 procent waarom hij zo reageerde.

Aan de mannen op de choppers, bedankt voor het spelen met onze levens. :-(

Dames, bedankt voor de tips! Wellicht als ik nu weer start ik weer kan denken aan vandaag en dan valt alles mee. Ik heb helaas niet alles kunnen laten zien wat ik wou, kreeg 'm niet door de spanning heen. Maar ik ben zo blij met ons en hoe hij de knop kon omzettend. Met mijn liefje gaat het goed, niet kreupel geen wondjes alleen veel schrik. Hij kreeg een lekkere bak brokken en staat nu lekker in de wei. Ik hou zoveel van hem! Nu hopen dat we ooit echt kunnen 'shinen' in de ring.

Sorry, lang verhaal maar had dit natuurlijk ook niet verwacht.

Magnifique M2*
Crucero JM M2*


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DemiSisa, Fly_high en 14 bezoekers