Valegro neemt afscheid tijdens Olympia Horse Show

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13895
Geregistreerd: 20-04-16

Valegro neemt afscheid tijdens Olympia Horse Show

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-16 14:04

bokt.nl / horseandhound.co.uk
Afbeelding
Charlotte Dujardin en Valegro tijdens de Olympische Spelen London 2012. Foto: Lysanne Eijlander.


Dit jaar nog zal Valegro uit de sport worden teruggetrokken, zo bevestigt Carl Hester, mede-eigenaar van het paard. De tweevoudig Olympisch kampioen zal in december deelnemen aan een afscheidsceremonie op de Olympia Horse Show in Londen. Hij zal geen wedstrijden meer rijden.

"We hebben besloten dat Valegro afscheid zal nemen van de sport tijdens Olympia dit jaar," vertelt Hester. "De oude, energieke Valegro is terug en we willen dat hij zo herinnerd wordt. Charlotte hoeft niet meer met hem door een jury te worden beoordeeld, ze hebben zich al bewezen."

Alhoewel Valegro uit de sport gaat, zal hij wel gereden blijven worden en in het openbaar verschijnen. Hester wordt overspoeld met aanvragen voor shows met de 14-jarige ruin. Zo zal Charlotte Dujardin morgen nog een demo geven in New York en ook de organisatoren van de Badminton Horse Trials hebben om hem gevraagd.

Valegro is de laatste jaren alleen door Dujardin gereden, maar wellicht zal Hester hem ook weer oppakken. "Charlotte had het gisteren druk, dus heb ik hem gereden," zegt Hester. "Als Charlotte het goed vindt, zal ik hem af en toe berijden in de toekomst."

Tijdens de Olympische Spelen in Rio de Janeiro hebben Dujardin en Valegro hun gouden medaille succesvol verdedigd, met een nieuw Olympisch record van 93.857% in de freestyle. Samen hebben ze 61 internationale grand prix wedstrijden gestart, waarvan 49 gewonnen. Hester is zelf succesvol met Valegro gestart op de Nationale kampioenschappen toen het paard 4 jaar was.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


karijn

Berichten: 5392
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: Valegro neemt afscheid tijdens Olympia Horse Show

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 14:21

Ik weet niet wie het stuk vertaald heeft maar echt...

Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 19:58

karijn schreef:
Ik weet niet wie het stuk vertaald heeft maar echt...

Je kunt je altijd kandidaat stellen om de nr te versterken :)*

Fijn dat Velegro zich niet meer moet bewijzen in de wedstrijdring. Er ligt toch altijd extra druk op de wedstrijdpaarden. Ik wens Charlotte en Carl nog heel veel plezier met Valegro.

jansje73

Berichten: 2656
Geregistreerd: 04-05-12

Re: Valegro neemt afscheid tijdens Olympia Horse Show

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 20:27

Dit was toch al bekent dat Valegro na de spelen van Rio afscheid zal nemen. Een paard dat alles heeft gewonnen wat een paard kan winnen.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: Valegro neemt afscheid tijdens Olympia Horse Show

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 21:11

Ja maar niet wanneer :) Deze plek is wel logisch. Charlotte heeft vaak aangegeven dat ze dol is op t evenement. Valegro heeft t echt verdient. Fijn dat die niet meer hoeft te presteren.

Rex_Rolfo

Berichten: 5364
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 13:40

Nieuwsredactie schreef:
... voor shows met de 15-jarige ruin.

Sterker nog, de Vtjes zijn nog maar Veertien. Ook Blueberry is van 2002.

Suikerspinda
Correspondent

Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Re: Valegro neemt afscheid tijdens Olympia Horse Show

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 14:08

Wat oplettend, Rex_Rolfo, je hebt gelijk. Ik zal het aanpassen.

BigBen
Berichten: 2072
Geregistreerd: 11-03-10

Re: Valegro neemt afscheid tijdens Olympia Horse Show

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 15:33

Hoog tijd.

il faut d'abord durer

Easy_Rider
Berichten: 170
Geregistreerd: 29-02-16

Re: Valegro neemt afscheid tijdens Olympia Horse Show

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 19:19

Ik blijf het bijzonder vinden dat zo'n jong succesvol paard/combinatie stopt met de sport.
Ik vraag mij af wat de echte reden is.

Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 19:28

Easy_Rider schreef:
Ik blijf het bijzonder vinden dat zo'n jong succesvol paard/combinatie stopt met de sport.
Ik vraag mij af wat de echte reden is.

Wat heeft dit dier nu nog te winnen? Wat moet hij nu nog bewijzen. Vanaf nu wordt hij alleen maar ouder en zwakker en zal het enkel moeilijker worden om te pieken. Hij is nu nog heel gezond en krachtig en het lijkt mij het beste voor het team Hester dat dit zo blijft. Nu moet hij niet meer zo zwaar getraind worden en loopt hij minder kans op blessures. Tevens denk ik dat team Hester op deze manier ook nog veel verdiend met Valegro: gratis gaan ze hem volgens mij niet rijden op een show. Ik denk dat dit fenomeen nog lang gevraagd gaat worden op show's :-).

Easy_Rider
Berichten: 170
Geregistreerd: 29-02-16

Re: Valegro neemt afscheid tijdens Olympia Horse Show

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 19:35

Er zijn nog zat wedstrijden te winnen.
Nee, ik geloof niet dat je een paard opleid tot het hoogste nivo en als je daar succesvol in bent dat je dan gaat stoppen. Valegro is 14 jaar en zou in de bloei van zijn leven moeten zijn. De volgende spelen zouden ook nog haalbaar kunnen zijn.
Het afgelopen jaar is hij ook maar 2 keer op wedstrijd uitgekomen. Ik blijf het apart vinden, iets klopt er niet.

Janneke2

Berichten: 22656
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 19:37

"....wat zit hier achter? !"

Ik denk het oersimpele, Britse principe "Don't tempt your luck."
Over 4 jaar met 18 een derde gouden Olympische medaille...?
Bonfire was 18 toen hij goud won, op zich kan het - maar meer presteren dan Salinero of Charisma....

Een verstandig besluit.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 19:40

Wat maakt het eigenlijk uit of er nog iets anders aan de hand is? Dier heeft de OS goed en zuiver gelopen, werd en wordt spaarzaam ingezet. Als zij hem nu op pensioen willen dan doen ze het maar.

De volgende spelen is binnen 4 jaar. Dan is hij 18 jaar. Wat mij betreft is dit voor een paard dat getraind is volgens de Engelse dressuurmethode te oud om deel te nemen aan de OS.

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D

Berichten: 41326
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Valegro neemt afscheid tijdens Olympia Horse Show

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 19:45

Echt zo raar een paard dat alles heeft gewonnen wat ie kan winnen op zijn hoogtepunt en in goede gezondheid met wedstrijdpensioen gaat. Dan moet er wel wat aan de hand zijn. DAT MOET!

Come on :').

Janneke2

Berichten: 22656
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 19:49

Riel schreef:
De volgende spelen is binnen 4 jaar. Dan is hij 18 jaar. Wat mij betreft is dit voor een paard dat getraind is volgens de Engelse dressuurmethode te oud om deel te nemen aan de OS.


...wat is precies de Engelse dressuur methode?
Het team heeft banden met enige Duitsers en de Britse gewoonten willen nog wel eens inhouden dat een paard een maand per jaar lekker in de wei staat.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )


Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 19:52

Ik doelde o.a. op het vroegere inrijden. In de Spaanse rijschool doen ze dit bijvoorbeeld later. Uiteraard zijn er verschillende methodes binnen de Engelse dressuur :-).

Easy_Rider
Berichten: 170
Geregistreerd: 29-02-16

Re: Valegro neemt afscheid tijdens Olympia Horse Show

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 20:01


Janneke2

Berichten: 22656
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Valegro neemt afscheid tijdens Olympia Horse Show

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 20:08

;) .... als je de bokt - wiki mag geloven is Valegro met 3,5 ingereden.

Op zich ben ik een voorstander van laat beginnen of langzaam opbouwen, maar een KWPN'er die met 3,5 is ingereden hoeft met 18 niet per se over zijn hoogtepunt heen te zijn.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 20:13

Hij wordt toch niet afgeschreven? Hij gaat nog shows rijden en ze trainen hem verder :-)

Babootje

Berichten: 26021
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 08:08

Easy_Rider schreef:
Ik blijf het bijzonder vinden dat zo'n jong succesvol paard/combinatie stopt met de sport.
Ik vraag mij af wat de echte reden is.


Carl — who co-owns the horse with Roly Luard and Anne Barrott — details more of the reasons they have taken this momentous decision in his exclusive column in H&H magazine this Thursday.

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D

Berichten: 41326
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Valegro neemt afscheid tijdens Olympia Horse Show

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 08:37

Ik denk dat t paard met shows en clinics ook nog eens meer oplevert dan als wedstrijdpaard.

Rex_Rolfo

Berichten: 5364
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Valegro neemt afscheid tijdens Olympia Horse Show

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 08:55

Zou je Blauwbesje na zijn pensioen ook kunnen leasen? Twee keer per week een uurtje rijden voor 80 pond per maand?

BigBen
Berichten: 2072
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 13:19

Easy_Rider schreef:
Ik blijf het bijzonder vinden dat zo'n jong succesvol paard/combinatie stopt met de sport.
Ik vraag mij af wat de echte reden is.

Hij is versleten.
De zware oefeningen kan Valegro fysisch niet meer aan.
Dat zag je op de OS bijzonder goed in zijn piaffe.

il faut d'abord durer

Janneke2

Berichten: 22656
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Valegro neemt afscheid tijdens Olympia Horse Show

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 14:43

....en de jury is ;) uiteraard blind, om er dan nog negens voor te geven :j .

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 14:45

Riel schreef:
Easy_Rider schreef:
Ik blijf het bijzonder vinden dat zo'n jong succesvol paard/combinatie stopt met de sport.
Ik vraag mij af wat de echte reden is.

Wat heeft dit dier nu nog te winnen? Wat moet hij nu nog bewijzen. Vanaf nu wordt hij alleen maar ouder en zwakker en zal het enkel moeilijker worden om te pieken. Hij is nu nog heel gezond en krachtig en het lijkt mij het beste voor het team Hester dat dit zo blijft. Nu moet hij niet meer zo zwaar getraind worden en loopt hij minder kans op blessures. Tevens denk ik dat team Hester op deze manier ook nog veel verdiend met Valegro: gratis gaan ze hem volgens mij niet rijden op een show. Ik denk dat dit fenomeen nog lang gevraagd gaat worden op show's :-).


Nou echt hè?

Zou haast denken dat men Valegro eenzelfde afscheid 'gunt' als Parzival....

Anky heeft Salinero ook meegenomen naar Londen vanwege het team, maar had dit in een andere situatie ook niet gedaan... Het structurele probleem in Nederland, te weinig toppers in de breedte van de subtop.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, MairiMacBran, mika11, Noukie, rosak, Stelvio en 23 bezoekers