Tinker wil niet op de volte op linkerhand.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ellebel123
Berichten: 216
Geregistreerd: 03-08-16

Tinker wil niet op de volte op linkerhand.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-16 19:41

Hallo,

Ik heb mijn tinker nu 4 maanden. Het gaat steeds beter met rijden en ze krijgt meer conditie en bespiering. We lopen nu tegen een nieuw probleem aan. Sinds ze voorwaardser is op de linkerhand wil ze niet meer op de volte, dit is op alle voltes het zelfde. De rechter hand gaat wel goed en ook in galop gaan die voltes goed. Op de linker hand gaat ze alleen in stap op de volte.

Ik heb al heel veel geprobeerd, zweepje tegen de hals, buitenbeen er aan, buitenteugel goed begrenzen, naar de letters kijken waar ik heen wil, maar het maakt niets uit voor haar. Ze gaat hard draven en dan gaat ze, zodra we de hoefslag af komen, een heel andere kant op. Ik neem haar dan terug en probeer het nog een keer.

Ik vraag mij af wat nu het probleem is. Zit ze vast in de rug? Vind ze het gewoon moeilijk? Doet ze dwars? Loopt zij over haar tempo? Of heeft het nog een heel andere reden?

Dit is dus alleen op de linker hand, op de rechterhand is er niets aan de hand.
Ze is 8 en is nu 1 jaar onder het zadel, de eerste 8 maanden is er alleen met haar buitengereden ( bij de handelsstal waar zij vandaan komt ).

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 19:47

Rugproblemen kunnen heel goed.
Daarnaast is elk paard scheef.
De mijne is zodanig scheef dat ze niet in galop kan dragen linksom. Ook zat ze vast in de rug. Rug is losgemaakt en inmiddels vanaf de grond aan het rechtrichten.

Moeilijk doen lijkt me sterk als rechts het gewoon goed gaat

Ellebel123
Berichten: 216
Geregistreerd: 03-08-16

Re: Tinker wil niet op de volte op linkerhand.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-16 13:35

Welke oefeningen zijn goed voor een paard, van af de grond maar ook onder het zadel, om haar elastieser en rechter te krijgen, als dit het geval is?

Ze krijgt wel een nieuw zadel, deze ligt niet helemaal lekker. We hadden het zadel bij de verkoop gekregen van de Mc cloud stal waar zij vandaan komt.

Lianne007

Berichten: 2886
Geregistreerd: 03-06-03

Re: Tinker wil niet op de volte op linkerhand.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 14:56

Denk dat ook verstandig is je het gebit even laat controleren. Soms kunnen haken ook voor pijn zorgen op een bepaalde kant. Wat je beschrijft lijkt me dat ze ergens last van heeft aangezien het op 1 kant is en ze " vlucht " ( andere kant op )

Ellebel123
Berichten: 216
Geregistreerd: 03-08-16

Re: Tinker wil niet op de volte op linkerhand.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-16 19:56

Het probleem is opgelost. Ze liep blijkbaar over haar tempo, want toen we rustiger gingen rijden kon ze wel weer alles. Ik moet er dus op gaan letten dat ik niet te veel van haar ga vragen ( van tempo ) maar gewoon lekker blijf rijden op een tempo dat zij vol kan houden en die ik zelf kan controleren. Ze bleef wel actief maar had een gecontroleerdere draf en ging ook in de aanleuning. Het ging vandaag erg lekker, zelfs in galop lukte een volte.
Bedankt dat jullie meedachten.