ervaring met aanschaf en verzorging van een Labradoodle pup

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
joyce_eddy
Berichten: 4013
Geregistreerd: 01-08-10

ervaring met aanschaf en verzorging van een Labradoodle pup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-16 13:31

Hallo allemaal.
wij overwegen een pup (of iets oudere) labradoodle aan te schaffen.
We willen het al erg lang maar het kon niet door werk en tijd.

Nu is de situatie echter anders en hebben wij het 1 en ander overwogen en samen besloten ervoor te gaan.
echter willen wij een juiste fokker zien te bereiken en niet lukraak kopen. We hebben ruim Budget, financiën zijn geen probleem, anders zouden wij er niet aan beginnen. Ook hebben wij er tijd voor en zal het dier alle aandacht, zorg en liefde krijgen die het nodig heeft.

Nu mijn vraag: kennen jullie goede fokkers, dus [url]GEEN BROODFOK[/url] waarbij juiste overwegingen worden gemaakt wat betreft het fokken en waarbij de dieren met liefde worden behandeld.
We hebben ons goed ingelicht en weten wat we zoeken. echter zijn wij benieuwd naar ervaringen van Bokkers.


WendyLotte

Berichten: 1136
Geregistreerd: 01-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 13:38

Ik heb een labrador teefje. Geweldige gezinshond, lief voor iedereen. Niet bij een fokker gekocht, maar een gelegenheid nest bij iemand thuis. Gek op water, rennen en spelen.
Toch zou ik er niet meer voor kiezen. Ze zijn, zodra ze buiten zijn, erg druk en stront eigenwijs.
Ze is nu 8 jaar en begint eindelijke wat rustiger te worden.
Ze trekt vreselijk aan de riem ondanks cursussen. En ze is echt niet de enigste labrador. Lekker wandelen is er niet bij. En dan heb ik het nog niet eens over de eerste 3 jaar van haar leven dat ze werkelijk alles in huis sloopte wat binnen hand bereik lag. Schoenen, afstandbedieningen, speelgoed, kussens, haar eigen mand enz...
Ze is zelfs bij een politie honden trainster geweest, maar die gaf haar terug met de woorden : Geweldige lieve goedzak, maar niks mee te beginnen !
Het pension waar ze altijd op vakantie gaat zegt dat de meeste labradors zo zijn. Taaie rakkers qua opvoeding. Dus... duidelijke plus punten, maar ook hele duidelijke min punten.
Ik denk altijd dat, als ze een mens zou zijn, dat ze erg naief is en nergens het gevaar van inziet ; Eerst doen en dan pas denken....
Laatst bijgewerkt door WendyLotte op 18-09-16 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

joyce_eddy
Berichten: 4013
Geregistreerd: 01-08-10

Re: ervaring met aanschaf en verzorging van een Labradoodle pup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-16 13:40

dank voor je antwoord maar ik zoek geen volle ;Labrador. Ik zoek een labradoodle.. dat is een kruizing met een poedel en een labrador.

WendyLotte

Berichten: 1136
Geregistreerd: 01-01-14

Re: ervaring met aanschaf en verzorging van een Labradoodle pup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 13:47

Ik ben benieuwd welke karakter trekken die dan heeft. Een poedel is voor zover ik weet een tikkeltje arrogant, wat feller en zeker zo eigenwijs. Lijkt me toch ook niet de makkelijkste.
Ik bedoel, hou er rekening mee dat je er een hele klus aan kan krijgen. Ze worden mooi voorgeschoteld, net als de lieve, betrouwbare labrador, maar hoe zijn ze echt.
Ik heb in ieder geval geen ervaring met die combi. Probeer goed uit te zoeken hoe ze in de praktijk zijn. Maar dat doe je al o.a. door er hier naar te vragen, wilde je alleen waarschuwen voor karakter eigenschappen. Succes in ieder geval.


Lente
Berichten: 27755
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 13:54

Ik heb zelf ook wel eens gekeken naar een labradoodle. Wat ik in elk geval heb gevonden is dat het belangrijk is dat je gaat voor een officiële Australian Labradoodle fokker en geen "eerste kruising".
De officiële fokkers zitten al op generatie nummer zóveel en die honden hebben een voorspelbaarder karakter.

Waar je verder in het algemeen op moet letten; een goede fokker werkt met geteste dieren met stamboom. Aanschaf zit rond de 1000 euro minimaal, kan bij labradoodles nog wel wat hoger liggen. Prijs is zo hoog ivm testen, entingen, ontwormingen, etc.

Fokkers die pups "over hebben" staan meestal niet geweldig aangeschreven (die hebben eerder een wachtlijst).

Goede fokker kan je ook wat vertellen over de lijn, het is er schoon, pups zien er gezond uit en zijn actief. Moeder is aanwezig en nest is in het leefgedeelte.

Heel erg veel succes! Als je wil dat ik meer met je meedenk/kijk dan weet je me te vinden! ;)

AnoukvB

Berichten: 252
Geregistreerd: 12-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 13:55

Wij hebben een labradoodle van http://www.labradoodle.nl/
Ze is een geweldige hond. Rustig in huis maar ook altijd wel in om te spelen. Is erg enthousiast met nieuwe dingen die ze leuk vindt, maar als je er genoeg training in stopt kun je dit in goede banen leiden. Onze hond loopt keurig naast je aan de riem, en kan prima los. Erg sociaal naar andere honden en mensen en zeer slim! Labrador trekjes heeft ze wel, ze is een gigantische vreetzak (ook handig want ze doet alles voor eten) en is dol op zwemmen. Natuurlijk verschilt karakter per hond, maar deze fokker let ook op goede karakters. Het enige minpunt vind ik de verzorging die je kwijt bent aan de vacht. Als het lang wordt moet je echt regelmatig kammen tegen klitten. Daarnaast blijft het maar doorgroeien en wij willen het niet te lang laten worden dus moet ze regelmatig getrimd worden, dit kost best veel.

Afra <3

gabyfedde

Berichten: 11895
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 13:56

De nachtmerrie van vele hondentrimmers. Vergis je niet in het vachtonderhoud en lees je daarover goed in. Makkelijke vachten hebben ze niet.
De Labradoodle die ik ken moest (verplicht) op heel jonge leeftijd al worden gecastreerd worden (wat voor- en nadelen heeft) en het gebeurt zelfs dat pups nog in het nest worden gecastreerd.

Don't dream your life, live your dreams!

Tinkermuts

Berichten: 9379
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: ervaring met aanschaf en verzorging van een Labradoodle pup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 14:06

Ik heb een uitlaatservice en inmiddels zes labradoodles lopen daarin mee. Ondanks dat ik poedels niet zo leuk vind maar labradors wel als ze een beetje opgevoed zijn vind ik die doodles echt zo leuk Degene die ik in m'n roedels heb zijn zo enorm sociaal, speels, betrouwbaar en vrolijk. Droomhonden voor een uitlaatservice haha. De vachten zijn wel een dingetje, lijkt wel of ze vuil aantrekken en ze haren ook als een gek. Maar kijk idd goed dat je niet bij een broodfokker beland want het is wel een beetje een hype en word fiks aan verdiend door de wat foutere fokkers. Degene in mijn groepen zijn allemaal jong gecastreerd maar lijken daar geen hinder van te ondervinden. Succes met de zoektocht naar een leuke doodle.

Mizora

Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 14:14

Het zijn over het algemeen inderdaad drama-vachten en onwijs overpriced. Er moet niet meer getest worden dan bij de poedels danwel de labradors, maar dan heb je voor 1200€ een goed gefokte hond. Een labradoodle met papieren kost al snel het dubbele (2500€). Daarnaast komt onder andere de ziekte van addison vrij veel voor bij de labradoodles, waarop niet te testen valt.

Mocht je gaan voor hun hypoallergene kwaliteiten, dan kan je beter een poedel nemen omdat daar het risico op een niet hypoallergene vacht minimaal is terwijl deze bij de doodles vrij veel voor komt. De meeste doodles die ik ken zijn behoorlijk lastige honden, erg eigenwijs en vaak behoorlijk dominant.

Ik heb zelf 2 middenslag poedels, omdat ik zeker wilde weten dat mijn honden niet zouden verharen. Daarnaast wilde ik exact deze maat, terwijl doodles met regelmaat 10cm afwijken van de ingeschatte maat.

Qua doodles zit er een Brenda in Achterberg, die laat niet altijd een jaar tussen de nesten van een teef zitten, verder testte zij in het verleden niet maar ik weet niet of ze dat tegenwoordig wel doet. Bij alle maten labradoodles zou ik hd en ecvo in ieder geval getest willen zien (en hd-a heupen bij beide ouders, daar zijn er namelijk zat van. Daarnaast maximaal 1 ouder met dystichiasis en geen andere oogafwijkingen). Bij de kleine maat (tot ±40 cm, afhankelijk van stamboek) ook pl getest, bij de grotere maten ook ED getest.

Ik lees hier wat over castreren en inderdaad liever niet voor 1 jaar verplicht castreren. Zeker nestcastraten worden vaak heel slungelig van bouw, groeien groter uit dan verwacht (doordat de groeischijven niet door de hormonen gesloten worden) en zijn door het gebrek aan bespiering ook gevoeliger voor blessures. Daarnaast wordt het gedrag van vroegcastraten er niet beter op naar andere honden. Ze blijven een soort van puppig alleen dan wel met een volwassen kop erop en een volwassen gewicht. De combinatie hyper en atletisch van de poedel met het fysieke (beuken/geen persoonlijke zone) en plaat voor de kop van de labrador. Dat zorgt ervoor dat ze bij volwassen honden als ze eenmaal zelf een jaar zijn vaak minder lekker in de groep liggen.

Het zijn hele slimme honden en dat is geweldig leuk, maar wel iets om serieus rekening mee te houden. Ze kunnen daardoor ook heel manipulatief worden (dat hebben ze overigens van de poedel). Een hoop poedels en doodles zijn extreem slechte eters. Als je magere honden haat zou ik er zeker niet aan beginnen. Die van mij gaan nu weer heel voorzichtig over op deels natvoer, deels brok. Ze aten namelijk geen brok meer en dan loop je al snel met een gratenbaal. Kvv voer ik ook nauwelijks, want ze hebben er regelmatig geen trek in en gooien het dan door de kamer.

Over de vachten: er zijn meerdere soorten vachten maar reken op minimaal een uur borstelen 2x per week als je ze niet kort wil scheren. Wil je ze leuk laten trimmen in plaats van kaal, ga dan uit van 60-90€ elke 4-6 weken. Het borstelen moet zeer zorgvuldig laagje voor laagje gebeuren met de juiste borstels (50€ per stuk) anders vervilten ze en valt de vacht met scheren er als een schapenvacht af. Je kan denk ik wel indenken hoe dat daarvoor aan de hond heeft getrokken.
Afbeelding

Geen ongebruikelijke scheerbeurt bij een doodle. Ze kunnen elke 3 maanden zo vervilt zijn en dus geschoren moeten worden.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

Tinkermuts

Berichten: 9379
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: ervaring met aanschaf en verzorging van een Labradoodle pup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 14:20

Jeetje wat een monsters ve doodles kom jij tegen. Degene die bij mij en op onze clubs lopen zijn toch anders en ik herken die gedragsproblemen helemaal niet.

Jessix

Berichten: 16382
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 14:23

Een vriendin van mij fokt de echte Austalian Labradoodle maar daar is een wachtlijs voor een pup. Deze zijn dan ook echt geschikt voor mensen met een allergie. En er zit een ander prijskaartje aan dan zomaar een kruizing labrador/poedel.

Ze zouden geschikt moeten/kunnen zijn voor hulphond, dus met gehoorzamen en stabiele karakters hoort het wel goed te zitten. Echter is het natuurlijk maar net wat je er zelf van maakt.

joyce_eddy
Berichten: 4013
Geregistreerd: 01-08-10

Re: ervaring met aanschaf en verzorging van een Labradoodle pup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-16 15:01

Allemaal dank voor de reacties! Wij zijn echt opzoek naar een goede fokker die eerlijk met dieren omgaat. Wachtlijst is geen probleem.

joyce_eddy
Berichten: 4013
Geregistreerd: 01-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-16 15:02

Jessix schreef:
Een vriendin van mij fokt de echte Austalian Labradoodle maar daar is een wachtlijs voor een pup. Deze zijn dan ook echt geschikt voor mensen met een allergie. En er zit een ander prijskaartje aan dan zomaar een kruizing labrador/poedel.

Ze zouden geschikt moeten/kunnen zijn voor hulphond, dus met gehoorzamen en stabiele karakters hoort het wel goed te zitten. Echter is het natuurlijk maar net wat je er zelf van maakt.

Kun je mij vertellen over je vriendin?

Azmay

Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 15:03

Zoek je een echte labradoodle of een labradorXpoedel?
Scheelt nogal in prijs ;)

Overigens is de labradoodle geen erkend ras in nederland dus het blijft gewoon een kruising.
Mijn ouders fokken koningspoedels en hoewel ik het echt niet het mooiste ras vind kan ik me geen heerlijkere gezinshonden wensen.

joyce_eddy
Berichten: 4013
Geregistreerd: 01-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-16 15:05

Lente schreef:
Ik heb zelf ook wel eens gekeken naar een labradoodle. Wat ik in elk geval heb gevonden is dat het belangrijk is dat je gaat voor een officiële Australian Labradoodle fokker en geen "eerste kruising".
De officiële fokkers zitten al op generatie nummer zóveel en die honden hebben een voorspelbaarder karakter.

Waar je verder in het algemeen op moet letten; een goede fokker werkt met geteste dieren met stamboom. Aanschaf zit rond de 1000 euro minimaal, kan bij labradoodles nog wel wat hoger liggen. Prijs is zo hoog ivm testen, entingen, ontwormingen, etc.

Fokkers die pups "over hebben" staan meestal niet geweldig aangeschreven (die hebben eerder een wachtlijst).

Goede fokker kan je ook wat vertellen over de lijn, het is er schoon, pups zien er gezond uit en zijn actief. Moeder is aanwezig en nest is in het leefgedeelte.

Heel erg veel succes! Als je wil dat ik meer met je meedenk/kijk dan weet je me te vinden! ;)


Hier hebben wij inderdaad ook al naar gekeken. We zoeken gewoon een goede fokker waarbij wij een eerlijke pup( of wat oudere) hond kunnen krijgen. We hebben vele fokkers nagetrokken ( lang leve Google) en weten waar we zeker niet willen kopen. We zijn dan ook opzoek naar eerlijke fokker en de prijs dat weten we, vaak zijn ze duurder dan jij aangeeft maar dat is geen probleem.

joyce_eddy
Berichten: 4013
Geregistreerd: 01-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-16 15:06

Azmay schreef:
Zoek je een echte labradoodle of een labradorXpoedel?
Scheelt nogal in prijs ;)

Overigens is de labradoodle geen erkend ras in nederland dus het blijft gewoon een kruising.
Mijn ouders fokken koningspoedels en hoewel ik het echt niet het mooiste ras vind kan ik me geen heerlijkere gezinshonden wensen.


We zoeken een Australische Labra Doodle. Geen kruisingen die niet getest zijn.

Azmay

Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 15:08

joyce_eddy schreef:
Azmay schreef:
Zoek je een echte labradoodle of een labradorXpoedel?
Scheelt nogal in prijs ;)

Overigens is de labradoodle geen erkend ras in nederland dus het blijft gewoon een kruising.
Mijn ouders fokken koningspoedels en hoewel ik het echt niet het mooiste ras vind kan ik me geen heerlijkere gezinshonden wensen.


We zoeken een Australische Labra Doodle. Geen kruisingen die niet getest zijn.


Ook kruisingen worden vaak getest, zoals bij mijn ouders maar je hebt groot gelijk.
De enige fokker van de echt Australische die ik ken is Jetty van de Hulst. Is vrij grootschalig en dat moet je maar net willen maar ze heeft wel goede ouderdieren die ook in huis komen zover ik weet.


willemieke

Berichten: 792
Geregistreerd: 27-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 15:13

joyce_eddy schreef:
Azmay schreef:
Zoek je een echte labradoodle of een labradorXpoedel?
Scheelt nogal in prijs ;)

Overigens is de labradoodle geen erkend ras in nederland dus het blijft gewoon een kruising.
Mijn ouders fokken koningspoedels en hoewel ik het echt niet het mooiste ras vind kan ik me geen heerlijkere gezinshonden wensen.


We zoeken een Australische Labra Doodle. Geen kruisingen die niet getest zijn.


Er zijn zat goede doodle fokkers met geteste ouderdieren die geen aussie zijn.

willemieke

Berichten: 792
Geregistreerd: 27-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 15:16

Azmay schreef:
Zoek je een echte labradoodle of een labradorXpoedel?
Scheelt nogal in prijs ;)

Overigens is de labradoodle geen erkend ras in nederland dus het blijft gewoon een kruising.
Mijn ouders fokken koningspoedels en hoewel ik het echt niet het mooiste ras vind kan ik me geen heerlijkere gezinshonden wensen.


We zoeken een Australische Labra Doodle. Geen kruisingen die niet getest zijn.[/quote]

Ook kruisingen worden vaak getest, zoals bij mijn ouders maar je hebt groot gelijk.
De enige fokker van de echt Australische die ik ken is Jetty van de Hulst. Is vrij grootschalig en dat moet je maar net willen maar ze heeft wel goede ouderdieren die ook in huis komen zover ik weet.[/quote]

Jetty heeft pas sinds kort aussies. Daar voor altijd haar eigen poedels met labradors gekruisd. "Gewone doodles" dus..
Zij heeft de doodles wel veel bekendheid gegeven in nl.

joyce_eddy
Berichten: 4013
Geregistreerd: 01-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-16 15:17

Kun je die opnoemen?

WillemYntJee
Berichten: 6300
Geregistreerd: 16-02-05
Woonplaats: Ljouwert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 15:20

TS ik weet niet waar je vandaan komt maar kijk een bij Awesome doodles uit norg. Is een oud collega van me die met heel veel liefde en passie max 1 x per jaar een doodle nest heeft bij haar eigen teefje. De eerste dochter daarvan heeft ze aangehouden en wordt straks ook ingezet voor de fok. Alles getest etc.

joyce_eddy
Berichten: 4013
Geregistreerd: 01-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-16 15:42

WillemYntJee schreef:
TS ik weet niet waar je vandaan komt maar kijk een bij Awesome doodles uit norg. Is een oud collega van me die met heel veel liefde en passie max 1 x per jaar een doodle nest heeft bij haar eigen teefje. De eerste dochter daarvan heeft ze aangehouden en wordt straks ook ingezet voor de fok. Alles getest etc.


dank voor de tip.
Ik kom uit Enschede zal eens kijken of het haalbaar is.

edit: het ziet er zeer goed uit. z,n fokker zoeken we wel. we gaan dit verder onderzoeken maar tussentijd zijn tips welkom voor meer fokkers.
Laatst bijgewerkt door joyce_eddy op 18-09-16 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Lente
Berichten: 27755
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Re: ervaring met aanschaf en verzorging van een Labradoodle pup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 15:47

Voor een goede hond is rijden nooit erg, vind ik persoonlijk. :)

joyce_eddy
Berichten: 4013
Geregistreerd: 01-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-16 15:49

Lente schreef:
Voor een goede hond is rijden nooit erg, vind ik persoonlijk. :)


klopt dat is ook zo. we nemen het in overweging. dank voor deze tip haar website ziet er in ieder geval eerlijk en betrouwbaar uit.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Just_Natural en 43 bezoekers