Ervaringen toplaag buitenbak

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Crespo
Berichten: 32
Geregistreerd: 02-01-09
Woonplaats: Westbeemster

Ervaringen toplaag buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-16 12:03

Ik ben op zoek naar ervaringen met het verbeteren van de toplaag van een buitenbak. Uiteraard heb ik de zoekfunctie gebruikt maar kom er toch niet helemaal uit.

De rijbak is te mul en de bodem te weinig stabiel. De zandlaag zal weer rechtgetrokken worden en waterpas, nieuwe zandlaag erover en daarover weer een toplaag.Voor de toplaag ben ik op zoek naar ervaringen. In het verleden heb ik gevriesdroogde houtsnippers gebruikt en was hier voor 3 jaar heel tevreden over. Ik twijfel om deze weer neer te leggen ivm dat het om de drie jaar opnieuw moeten aanleggen qua kosten. Zelf heb ik totaal geen problemen gehad met paarden die gevoelig liepen op de snippers.

Echter staan er nu meer paarden op stal en sommige hebben gevoelige hoeven. Ik twijfel of het voor deze paarden problemen gaat opleveren. Samen met de kosten iedere drie jaar ben ik nu dus aan het orrienteren voor een goed alternatief.

De producten waar ik mee bekend ben en de nadelen:

Tapijtsnippers; lastig mest verwijderen, kan wegwaaien het weiland in, mest kan niet op de mesthoop afgevoerd worden, moeilijk/ duur bodem af te voeren indien nodig.
Kokosvezel: goedkoop in aanschaf, erg lastig in de brengen en arbeidsintensief, ook korte levensduur 1 -3 jaar.
All Weather Tuft: lastig mest verwijderen, kan wegwaaien het weiland in, mest kan niet op de mesthoop afgevoerd worden, moeilijk/ duur bodem af te voeren indien nodig, bak kan niet meer gesleept worden indien nodig.

Ik ben op zoek naar ervaringen met bovenstaande producten en andere producten die hier nog niet genoemd zijn. Hoe was de aanleg, kon je het zelf doen, moest je het uitbesteden? Was dit makkelijk/ moeilijk? Hoe verbeterde je rijbak, wat was het verschil met daarvoor? Hoe was de bak in het begin te rijden en hoe lang is de bak goed gebleven, ook na 3 jaar of langer? Wat zijn voor jou de voor en nadelen? Wat waren ongeveer de kosten en vond je dit in verhouding met de kwaliteit?

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Ervaringen toplaag buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 12:30

Goede vraag, ik lees mee ivm aanleg buitenbak.

Kever
Berichten: 1508
Geregistreerd: 27-01-12
Woonplaats: Precies waar ik moet zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 12:31

Ik heb dan geen eigen bak, maar bij mij op stal altijd in een All Weather Tuft bak gereden (rij er nu ong 3 jaar) en ik vind het ideaal spul.
Ik kan alle seizoenen rijden, de bak is nooit nat en het veert precies goed naar mijn idee. Nooit te zwaar. Alleen met een dik pak sneeuw niet kunnen rijden, maar dat is ook voor het laatst 3 jaar geleden geweest.
Op vorige stallen met een alleen zandbodem en een tapijtbodem gereden, maar vind dit toch het beste spul. Zand vond ik zwaarder en tapijt minder verend.
Het is inderdaad met mest weg halen prutsen, maar ik moet zeggen dat ik ondertussen wel handigheid heb ontwikkeld om zo min mogelijk snippers mee te pakken, dus die laatste snipper pluk ik er tussenuit en dan kan het gewoon de mesthoop op.
In die 3 jaar tijd is er 1 keer een beetje snippers bij gegooid en wordt het eens in de zoveel tijd gerold. Ik heb het idee dat de bak in die 3 jaar niet slechter is geworden, gewoon een constante kwaliteit.
Wij hebben een dichte bakrand, dus wegwaaien naar het weiland doet het niet. Maar door het te rollen, ligt het echt stevig. Ik heb het nog nooit zien opwaaien en ik heb toch met behoorlijke wind op stal gelopen.
Ik heb verder geen zich op de kosten.

saden

Berichten: 2257
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: Winsum (gr)

Re: Ervaringen toplaag buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 12:49

Ik heb hier ook AWT
Het bevalt me prima.
Denk dat het er nu ruim 3 jaar ligt.
Weinig onderhoud aan. Ik ben wel de enige die het gebruikt.
Ik hark 1 keer per jaar de hoefslag aan.
Wegwaaien valt me erg mee. De paarden galopperen er meer uit!

Het is een mooie stabiele laag waar ik ook in men.