[Blog] Ontspanning, een 'must' in het zadel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13998
Geregistreerd: 20-04-16

[Blog] Ontspanning, een 'must' in het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-16 09:30

*
Afbeelding
Foto door Nikki (nikki_tate) via Flickr
Bokker AlwaysH is door ons uitgenodigd in het (nieuw opgezette) Bokt bloggersteam. Dit team zal voor Bokt op regelmatige basis blogs verzorgen. AlwaysH, oftewel Chantal, bijt de spits af.
De zestienjarige Chantal is een meisje zoals er zoveel op Bokt zitten: ze zit in haar VMBO-examenjaar, maakt plannen voor het MBO Dierenzorg, doet aan kunstrolschaatsen en traint met haar hond en haar verzorgpaard, het KWPN tuigpaard Raymond. Maar behalve dat, is Chantal enthousiast en getalenteerd blogger. Exclusief voor Bokt zal ze maandelijks een blog schrijven over de uitdagingen die ze tegenkomt in het paardrijden door haar hypermobiliteit.



“Rug meer rechten, Chantal!” “Niet te veel naar achter met aansporen.” “Ga maar eens als een zak aardappelen zitten, lieverd.” Dit hoorde ik elke week tijdens de privé les. Ik snap er werkelijk niks van! Voor mijn gevoel doe ik dit al. Waarom blijft mijn lichaam zo tegenwerken? Waarom is het voor de een moeilijker dan voor de ander? Deze vragen spoken constant door mijn hoofd als ik in het zadel zit.

Ik vraag me af of het door mijn zogenoemde ‘syndroom’ komt. Eigenlijk vind ik syndroom of aandoening veel te veel in de mond. 'HMS', zo noem ik het gewoon tegenwoordig. Je wilt namelijk niet horen dat je minder kan en dit al helemáál niet laten zien! Het betekent alleen wel dat ik een oplossing moest bedenken voor mijn rug- en heupproblemen te paard. Mijn instructeurs opperden flexchair- en zitlessen als beste oplossing voor mij. De les daarna vertelde ik dat dit probleem alleen erg was op het paard dat ik altijd reed: een tuigpaard.

Waarom verschillen dit soort problemen per paard, ruiter en ‘aandoening’? Alle ruiters leren dat er enkele regels zijn die de perfecte houding te paard creëren. Deze houding maakt van de ruiter en het paard meer ‘één enkele beweging’. Dit zorgt ervoor dat de ruiter geen belemmeringen veroorzaakt voor zijn of haar paard. Is er niet meer dan die houding? Is deze houding wel voor elke combinatie weggelegd?

Uit eigen ervaringen probeer ik nu al maanden te analyseren wat er klopt van de theorie die ik geleerd heb. Met enige hulp van het geliefde internet, andere bloggers en de resultaten die een fitte ruiter op het paard vertoont, kan ik vaststellen dat een vluchtdier zoals een paard een stevige basis nodig heeft. Ontspanning behoort met een enorm uitroepteken in deze basis. Het eerste wat paarden doen als ze gestrest raken is alles afsluiten en willen vluchten. Je moet dus een leider boven jouw paard zijn en in elke situatie rustig en ontspannen blijven. Ook voor mij was het al heel lang duidelijk dat je ten alle tijden rustig en ontspannen moet blijven. Alleen heb ik geen idee dat ze bedoelden dat mijn houding ook te gespannen was. Door mijn hoofd schieten nog steeds vijf terugblikken, waarbij mijn houding zo gespannen en verkeerd was, dat het paard hier heftig op reageerde. Bij alle vijf gelegenheden ben ik in het zand beland. Ik kon mijn schrikkende paard niet uitzitten.

Mijn houding was -en is nog steeds, eerlijk gezegd- bagger. Het kan best dat dit door mijn hypermobiele lichaam komt, maar dit mag ik van mezelf niet als excuus gebruiken, want er zijn veel mensen met een vorm van HMS of reuma die wél goed te paard zaten. "Waar zit die fout bij mezelf?",vroeg ik op Bokt en op de opleiding Paardenhouderij die ik volg. Het antwoord is simpel. Ik ben dan ook behoorlijk onthutst dat ik hier zelf niet op ben gekomen. Het paard spiegelt zijn ruiter, waardoor een combinatie botst en spanning opbouwt. Het paard en de ruiter lopen hierdoor spanningen en blokkades in de spieren op.

De fout (en de spanning van mijn paard) ligt dus hoogst waarschijnlijk aan het feit dat ik zélf niet ontspannen ben! Al heb ik dit niet door, omdat ik alleen maar bezig ben met een goede houding aannemen. Het dusdanig concentreren op deze houding en dit proberen vast te houden, maken van mij een blok spanning. Je ziet vaak geforceerde houdingen in de dressuur, die wel goed zijn maar niet zijn geoefend en dus voor een gedwongen zit zorgen. Uit enkele informatieve posts en video’s heb ik waargenomen dat sommige, kleine ophoudingen in de ruiter al een ‘net niet’ positie veroorzaken. Hier spreek ik over te veel druk op de hak (dus het verder uitdrukken dan eigenlijk mogelijk is met de achillespees), een scheve hand die te veel of een schokkende druk op de neusriem of het bit maakt, een te verstijfde nek die voor blessures verantwoordelijk is,...

Nu ik mezelf hier meer in verdiept heb, merk ik dat de ‘schouder, heup, hak-regel' soms juist voor te veel spanning kan zorgen. Dit komt dus niet omdat mijn houding verkeerd is, maar omdat ik mezelf er té veel op focus. Ik vind het erg komisch om mijn oude foto’s terug te kijken, al zit ik nu ook nog lang niet goed in het zadel. Nu ik weet dat ik het moeilijker voor mezelf maak, door het juist té goed te willen doen (!), zal het een stuk makkelijker worden om de spanning uit mijn lichaam te laten vloeien. En om weer een nieuwe vraag te bedenken om verder te ontwikkelen.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 09:34

Zo deze blog is echt beduidend beter dan die van de paarden dummy.

Waarom hebben de meeste stallen zo’n grote kantine?
Dan is er voor alle “technische juryleden” en beste stuurlui plek!

mala26

Berichten: 4989
Geregistreerd: 05-02-13

Re: [Blog] Ontspanning, een 'must' in het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 10:42

Fijne blog om te lezen, goed overzichtelijk met een duidelijk verhaal.
Graag zou ik haar aanraden om bezig te gaan met der core stability en der nette houding uit der hoofd te zetten ( voorlopig)en vooral functioneel te gaan zitten naar jou lijf. Jij ontspannen = een meer ontspannen paard.

Fog on her glasses, From the still steaming tea, A book in her hand, As she casually reads.
A catch in her breath, As the Climax grows near, She's deaf to the world : The book's all she can hear.
She's completely lost now, or perhaps she is found,
In this strange paper world
That's far from the ground.

Getup

Berichten: 8257
Geregistreerd: 27-01-07

Re: [Blog] Ontspanning, een 'must' in het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 11:54

Fijne blog, en zoooo waar

ElineS
Berichten: 5507
Geregistreerd: 10-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 11:59

Leuke blog! En heel waar. Je concentreren op een goede houding zorgt weer voor spanning, maar er niet opletten en je houding is niet goed. Je moet echt tussen beide balanceren.

Happyfeet2

Berichten: 202
Geregistreerd: 03-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 12:05

Erg leuk blog Chantal! :) Blogs zoals deze zijn in mijn ogen en mooie en nuttige aanvulling voor Bokt. Ga zo door!

"We as people, might be as the birds. They undergo storms, winds, and they never give up.
We should not be afraid of these storms, instead we ought to have wings and fly" Rosa-These storms

Yontheke

Berichten: 4434
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 12:12

Fijne blog! Dit vind ik echt een aanvulling op bokt. :j

“To the people who look at the stars and wish."
"To the stars who listen and the dreams that are answered.”

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: [Blog] Ontspanning, een 'must' in het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 12:23

Dit is een verademing vergeleken met de vorige blogger

Weet wat je doet, wanneer je een shet ontmoet :D

daffieduck83

Berichten: 1747
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: Gouda

Re: [Blog] Ontspanning, een 'must' in het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 13:12

Goede herkenbare blog qua inhoud en een hele fijne volwassen schrijfstijl. Complimenten en ben benieuwd naar je volgende blogs.

De truc is dansen op de gulden middenweg, dat red ik nog maar net.

Smee__

Berichten: 9274
Geregistreerd: 25-05-07

Re: [Blog] Ontspanning, een 'must' in het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 13:20

Dit vind ik nou een leuk blog om te lezen! Fijn geschreven, interessante stof. Ga zo door! :D

[o]

Mars

Berichten: 33257
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: [Blog] Ontspanning, een 'must' in het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 13:28

Zeker een hele leuke blog, goed geschreven en inhoud ook interessant, toppie :j

In het verleden gebeurd niets (meer)
In de toekomst gebeurd (nog) niets
Er is alleen maar nu

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: [Blog] Ontspanning, een 'must' in het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 13:31

Mooie blog :-) Erg interessant om te lezen hoe je je zo bewust bent van je eigen houding en beperkingen mbt hypermobiliteit :-) Hoop snel meer van je te lezen.

AlwaysH

Berichten: 11265
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: [Blog] Ontspanning, een 'must' in het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 15:04

Bedankt voor de leuke reacties! :)

Fly high, Nobblyneez... 17.3.17 - 15.6.22

xxxmh

Berichten: 3481
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 15:32

Goed geschreven Chantal!

♡ Summer ♡
B+11 L1+3

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [Blog] Ontspanning, een 'must' in het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 15:44

Leuke blog, ik zou je als tip willen meegeven om het iets luchtiger te schrijven, iets minder feitelijk en correct. Eigenlijk hetzelfde zoals je op een paard wil zitten: ontspannen en niet geforceerd.

pien_2010

Berichten: 43112
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [Blog] Ontspanning, een 'must' in het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 16:01

Leuke blog. Fijn om te lezen.

Esmee_RS

Berichten: 4880
Geregistreerd: 10-07-11
Woonplaats: Op het circuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 16:07

En dit is nou een leuke blog die ik als een goede aanvulling zie. Ik lees graag meer blogs van je, veeeeel liever dan geenpaardhr. *\o/*
Blijf je dit doen voor bokt of is het een eenmalig iets?

Achterom
Berichten: 23023
Geregistreerd: 28-09-04

Re: [Blog] Ontspanning, een 'must' in het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 16:12

Grappig, ik kom er juist niet doorheen :') Vind het totaal niet aantrekkelijk geschreven :n
Smaken verschillen :)

Maanlicht

Berichten: 6851
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 16:17

Super herkenbaar! Hier wil ik meer van lezen! :D


AlwaysH

Berichten: 11265
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 19:18

Esmee_98 schreef:
En dit is nou een leuke blog die ik als een goede aanvulling zie. Ik lees graag meer blogs van je, veeeeel liever dan geenpaardhr. *\o/*
Blijf je dit doen voor bokt of is het een eenmalig iets?


Elke zestiende van de maand komt er een blog van mij.

Wendy, te begrijpen:)

Fly high, Nobblyneez... 17.3.17 - 15.6.22

Anoniem

Re: [Blog] Ontspanning, een 'must' in het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 20:06

Leuk! Ik zou het wel iets korter houden, je alineas zijn nu vrij lang (1 zin die een hele paginabreedte vult) en dat maakt idd. dat je sneller afhaakt.

Ik ben benieuwd hoe lang dit onderwerp interessant blijft maar vind je verder fijn schrijven! Succes +:)+

Amado7

Berichten: 10727
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 20:12

Opzich goede blog! Maar toch moest ik echt moeite doen om er door heen te komen. Misschien dat ik dan te dom ben ( jaja gezakt voor mijn havo :+ ) maar ik moet sommige zinnen echt een paar keer lezen voor ik ze begrijp. Ik zou zelf iets luchtiger schrijven met wat simpelere zinnen, dat leest echt stukken makkelijker. Door die zinnen vind ik het veel minder aantrekkelijk om te lezen omdat ik er lastig doorheen kwam. Maar nogmaals, niet als negatief bedoelt hoor! Je komt duidelijk tot een punt :) Ik doe het je niet na en ben benieuwd naar je volgende blog :D

Niet perfect is ook goed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 20:14

amado7 schreef:
Opzich goede blog! Maar toch moest ik echt moeite doen om er door heen te komen. Misschien dat ik dan te dom ben ( jaja gezakt voor mijn havo :+ ) maar ik moet sommige zinnen echt een paar keer lezen voor ik ze begrijp. Ik zou zelf iets luchtiger schrijven met wat simpelere zinnen, dat leest echt stukken makkelijker. Door die zinnen vind ik het veel minder aantrekkelijk om te lezen omdat ik er lastig doorheen kwam. Maar nogmaals, niet als negatief bedoelt hoor! Je komt duidelijk tot een punt :) Ik doe het je niet na en ben benieuwd naar je volgende blog :D

:j Precies, het is net een soort wetenschappelijk onderzoek op deze manier, terwijl ik in het begin lees dat ik de ervaring van een 16 jarig meisje ga lezen. Dat klopt niet.

Vero

Berichten: 9778
Geregistreerd: 11-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 13:42

Goed gedaan Chantal :D

Be enough for yourself first, the rest of the world can wait

Jester_

Berichten: 12258
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: [Blog] Ontspanning, een 'must' in het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 13:55

Maar juist omdat het niet zo kinderlijk en in jip en janneke taal is geschreven wordt het interessant :j

When you're with me, no judgement
You can get that from anyone else
You don't have to prove nothing
You can just be yourself