Een droom in duigen: Victor de Grote 30-03-2002 - 14-09-2016

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mizora

Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Een droom in duigen: Victor de Grote 30-03-2002 - 14-09-2016

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-16 12:25

Afbeelding

Citaat:
Een droom in duigen, opeens voorbij.
Ik keek hem aan en wist het.
"Baasje, help me alstublieft. Ik heb zo'n pijn"
De radeloosheid in zijn ogen
En de dierenarts bevestigd, dit is niet goed.
"Een slag in de dikke darm, wil je nog naar Utrecht toe?"
Weinig kans op slagen, daarna kans op een leven lang steeds koliek.

Nu nog op transport?
Nu nog dagenlang met pijn en stress op een vreemde stal?
Voor de kleine kans dat hij herstelt?
En de grote kans dat hij het of alsnog niet redt,
of voortaan in een gouden kooi moet?

Nee, dag vriend. Dag maatje, dat gaan we je niet aandoen. Dan maar nu, dan maar hier. Dan maar zelf nog een keer slikken. De tranen vloeien rijkelijk, maar jij bent nu pijnvrij. Ik ging het je niet aan doen, je mocht hier blijven. Het was goed zo.

Hoofd aan hoofd hebben we gestaan, jouw kop mocht op mijn schouder steunen. Totdat het tijd was en je door je benen zakte. Met jouw hoofd in mijn handen ben ik bij je geweest. Jouw laatste adem, je laatste zucht, hij gaf ontspanning. De pijn was weg, het is vrede. Rust zacht mijn vriend, mijn grote vriendelijk reus. You're always in my heart.


Vanmorgen om 6.00 is hij binnen gehaald. Hij had zin in zijn handje muesli en niks was aan de hand. Tot 7 uur is er daar gemest, nog altijd niets aan de hand. Daarna nog eens langs gelopen en iets voor 8 wilde mijn moeder even met hem aan de lange lijnen werken, het was dan nog niet zo warm namelijk. En het was mis, dik in het zweet en bange ogen. Hij had al gerold op stal. Ik ben direct geroepen en we hebben met hem gestapt totdat de dierenarts kwam. Eerst 2x een pijnstiller en daarna opgevoeld, het was gewoon niet goed. En dan weet je, diep in je hart, wat eerlijk is. De ratio en de emotie moeten dan een verscheurende strijd aan gaan. Maar uiteindelijk kies je toch voor hem. Iets voor 10 uur is hij ingeslapen.

De mensen die het algelopen jaar bij Annemarie van der Toorn in Oudenhoorn een cursus hebben gevolgd hebben hem waarschijnlijk wel eens gezien. Victor was een grote bruine kwpn'er, 1.80 hoog en net zo lief als hij groot was. Hij werd graag ingezet voor grondwerk omdat hij zo ontzettend zachtaardig was en binnenkort zou hij de paddock paradise opkunnen die op het moment speciaal voor hem gemaakt wordt.

Het is heel onwerkelijk dat hij nu weg is. Gisteravond hebben we nog even met hem wat buigoefeningen gedaan en tussen een zestal balkjes als labyrinth doorgestuurd. Daarna lekker met zijn vriendin met een volle ruif en een volle bak hooi buiten in de paddock gezet, waar hij vanmorgen dus ook ontspannen uit gehaald is. En nu is hij er niet meer. Het inslapen is ontzettend vredig gegaan, het had niet beter kunnen zijn onder deze omstandigheden, maar dat maakt het niet beter. Dat maakt het gat niet minder klein. Hij is er gewoon niet meer.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

Sabbientje

Berichten: 4680
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Re: Een droom in duigen: Victor de Grote 30-03-2002 - 14-09-2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 12:29

Ik las het net op de FB van Equinologica.

Heel veel sterkte met dit plotselinge verlies.

Neon

Berichten: 4908
Geregistreerd: 03-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 12:30

Ai :( dappere maar zeer pijnlijke beslissing :( sterkte... je hebt gedaan wat je kon

djuulsie

Berichten: 12789
Geregistreerd: 13-07-08

Re: Een droom in duigen: Victor de Grote 30-03-2002 - 14-09-2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 00:29

Heel veel sterkte :(:) Zo'n plotseling afscheid is keihard

Lukasje
Berichten: 11153
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 00:32

De nachtmerrie van elke paardeneigenaar.
Hoe snel en plots werd hij weg gerukt bij jullie. Heel veel sterkte!!

Don't take anything for granted

Mizora

Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Een droom in duigen: Victor de Grote 30-03-2002 - 14-09-2016

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-16 07:20

Heel erg bedankt voor het medeleven.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Re: Een droom in duigen: Victor de Grote 30-03-2002 - 14-09-2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 08:20

wat een ellendige aandoening is koliek toch ook, sterkte met het verlies -O-

Lieve Baska 4-5-1993 - 27-9-2021

Irene2

Berichten: 5235
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: Enschede

Re: Een droom in duigen: Victor de Grote 30-03-2002 - 14-09-2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 08:22

wat verschrikkelijk.. sterkte.

Mijn werk als bruidsfotograaf: http://www.ireneleusink.nl
Mijn werk als marketeer: http://www.promo-en-zo.nl

Elisa2

Berichten: 36697
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 08:23

Vreselijk als koliek zo in eens je paard weg rukt..heel veel sterkte!

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

marjo1996
Berichten: 827
Geregistreerd: 06-06-12

Re: Een droom in duigen: Victor de Grote 30-03-2002 - 14-09-2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 11:04

Wat verschrikkelijk TS! Wat een klap moet dat zijn voor jullie Y;( Heel erg veel sterkte :(:)



Mizora

Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-16 12:12

Hij is net door de rendac opgehaald. De man kwam de dekens waar hij onder lag afgeven. Het ene deken heb ik ooit gekocht voor mijn toenmalige verzorgpaard en heeft hij de eerste winter wel eens omgehad, het tweede deken was een deken met een gouden randje en kroon, omdat hij een prins was (familienaam) en het was een paard met een gouden randje en fans door heel het land. Maakt niet uit waar hij stond, hij had altijd wel weer verzorgers en mensen die, buiten ons om, dol op hem waren.

Zo typerend als dat deken voor hem was, zo typerend was het ook dat hij hem nog nooit om gehad had. We hadden hem puur omdat hij zo mooi bij hem paste en om wat achter de hand te hebben mocht er wat zijn. Nooit verwacht dat het hiervoor zou zijn.

De paddock paradise die we voor hem aan het bouwen zijn gaan we wel af maken en als alles helemaal tiptop in orde is (overdekte (zelfbouw) hooiruif, grote schuilstal, grasland ingezaaid en een aantal keer door schapen afgegraasd, camera's, eigen ruwvoeropslag, waterbakfontein, douche met grote rode knop voor zelfbediening, etc. etc.) dan komt er wel weer een ander paard. Zoals we eigenlijk toch al op de planning hadden, maar het wordt niet meer zijn maatje, zoals eigenlijk gepland was. En dan of met de shetten, of een gezelschapspaard voor het gezelschapspaard. Maar niet voordat het helemaal is naar onze standaard, en die is heel hoog.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

CloudDancing

Berichten: 1108
Geregistreerd: 23-06-07
Woonplaats: Amsterdam

Re: Een droom in duigen: Victor de Grote 30-03-2002 - 14-09-2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 19:07

Heel veel sterkte. Koliek is zo'n oneerlijke strijd. Wij zijn wel naar Utrecht gegaan, omdat mijn paard geen duidelijke symptomen gaf. In Utrecht op de OK bleek het een godswonder te zijn dat we heel huids daar zijn gekomen. Ik heb Indy niet meer uit de narcose laten komen. Instinctief handel je en weet je dat je echt alles voor hem deed. Maar mijn hart mist hem nog elke dag.

Nogmaals respect en heel veel sterkte

***Rust zacht lieve <3 Indy <3***
29-7-1999/19-6-2014
Love You Beauty <3

Mizora

Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Een droom in duigen: Victor de Grote 30-03-2002 - 14-09-2016

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-16 20:08

Dan is het inderdaad anders CloudDancing. Sterkte er nog mee.

Vanwege de dood van Victor ben ik op zoek gegaan naar oorzaken en er zijn een aantal mogelijke risicofactoren uitgekomen. Om daar een echt oordeel over te geven heb ik heel veel ingevulde enquêtes nodig. Niet alleen van paarden die een draaiing in de dikke darm maar ook van paarden die dit niet hebben meegemaakt om te kunnen vergelijken en de aantallen van verschillende groepen in percentages te kunnen delen (welk percentage van de kwpn'ers heeft een darmdraaiing gehad, welk percentage van de 4-7 jarigen heeft een darmdraaiing gehad, etc.).

Daarom wil ik jullie vragen dit per paard in te vullen.

Enquête risicofactoren draaiing dikke darm[/quote]

Alvast heel erg bedankt!

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

Spekkie01

Berichten: 663
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: In de polder

Re: Een droom in duigen: Victor de Grote 30-03-2002 - 14-09-2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 20:18

Gossie sterkte, ik heb de enquête voor je ingevuld. Mijne heeft wel eens koliek gehad, maar nooit geen darmdraaiing.

My horse is like whipped cream on a pie, sweet and irresistible

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 20:32

Ik heb ook een paard verloren aan koliek. Hij is een keer geopereerd geweest en heeft daarn twee maal een entrapment gehad. Bij de laatste entrapment is hij ingeslapen. Ik ben toen ook op zoek gegaan naar antwoorden. Waarom...
Maar die zijn er helaas niet. De internist zei.. je moet je niet afvragen waarom een paard koliek krijgt. Ze zijn gemaakt om koliek te krijgen. Al die meters darm liggen los in de buik en als er gas in de darmen komt is er altijd kans op een draaiing of een entrapment. Ik ben ooit naar een lezing in utrecht geweest waar ze een animatiefilm lieten zien hoe een draaiing ontstaat.

CloudDancing

Berichten: 1108
Geregistreerd: 23-06-07
Woonplaats: Amsterdam

Re: Een droom in duigen: Victor de Grote 30-03-2002 - 14-09-2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 10:20

Ik heb ook je formulier ingevuld. Onze shet heeft ook koliek gehad, 2x. De eerste keer een verstopping en de 2e keer krampkoliek als reactie op stress ( mijn vader overleed die tijd en een half eerder stierf Indy in Utrecht)
Onze ouwe shet knokte zich er doorheen en is nu inmiddels 31 en naar omstandigheden gezond

***Rust zacht lieve <3 Indy <3***
29-7-1999/19-6-2014
Love You Beauty <3

Anchee

Berichten: 153
Geregistreerd: 15-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 19:52

Wat een prachtig gedicht over het "egoïstisch zijn" en wat een vreselijk verlies Y;(

Ik ben mijn maatje ook pas heel kort geleden kwijtgeraakt en weet dus een klein beetje hoe verloren je je dan moet voelen ;(

Heel veel sterkte en ik hoop dat je een manier vind om het een plaatsje te geven... Y;(

Bootsiebob

Berichten: 5509
Geregistreerd: 22-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 20:03

Misschien een beetje een late reactie, maar ik heb je enquête ook ingevuld.
Jaren geleden een 3 maanden oud veulen verloren aan een draaiing in de darm.
Het is zo oneerlijk, heel veel sterkte nog met je verlies

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: jadeken en 2 bezoekers