Hoe aansingelen dressuurzadel als je op je paard zit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
acondo
Berichten: 8
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Roeselare

Hoe aansingelen dressuurzadel als je op je paard zit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-16 09:47

Ik rij al jaren met een springzadel. Maar nu ben ik al een tijdje gestopt met springen en rij ik enkel dressuur. Maar op dressuurwedstrijd ben ik een beetje het buitenbeentje met mijn springpaard, springzadel en bijhorende singel.
Nu ben ik aan het overwegen om over te schakelen naar een dressuurzadel. Maar die hebben allemaal zeer lange singelstoten en korte singel. Nu heb ik een paard die echt niet stilstaat om aan te singelen als ik erop zit. Maar met mijn springzadel is dat geen probleem. Been naar voor en eventjes aansingelen.
Hoe doe je dat met die dressuurzadels? Of singelen jullie niet meer aan als je erop zit?

Dank!

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Hoe aansingelen dressuurzadel als je op je paard zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 09:49

Ik singel niet als ik er op zit nee. Maar ik doe de singel vast op de poetsplaats en als ik op mijn krukje sta doe ik hem nog wat strakker.
Ik werk ook vaak los aan de hand voor het rijden dus dan kan ik hem na het instappen aansingelen.

Zoe_97

Berichten: 9449
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 09:50

paard leren stil te staan, voorover buigen en klaar :D

Brainless

Berichten: 29733
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Hoe aansingelen dressuurzadel als je op je paard zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 09:57

Bij de pony van mijn dochter kan ik erbij als ik (diep) buk, maar bij mijn eigen paardje stap ik gewoon even af om aan te singelen (als het nodig is).

hagelslag
Berichten: 9024
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Hoe aansingelen dressuurzadel als je op je paard zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 10:02

Flexibel zijn _O-
Misschien een singel kopen die 5 cm langer is zodat je er bij kunt

MarliesV

Berichten: 15193
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 10:02

Ik kan het vanaf het paard (diep bukken) maar vind dit totaal niet handig, hoe netjes je ook zit, als je bukt zit je niet meer recht boven je paard met aansingelen.

Ik stap dus altijd af mocht ik onder het rijden merken dat ik nog een keer moet nasingelen.
Meestal kan ik af met singel vast doen met opzadelen, gaatje bij voordat ik de bak in ga, rondje door de bak wandelen met paard aan de hand en dan het laatste gaatje bijsingelen.

hoogendroog
Berichten: 3282
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: Hoe aansingelen dressuurzadel als je op je paard zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 10:05

Ik heb een dressuurzadel met korte singelstoten (dat hadden ze vroeger bijna allemaal). Super makkelijk aansingelen!

Lieke565
Berichten: 157
Geregistreerd: 09-07-10

Re: Hoe aansingelen dressuurzadel als je op je paard zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 10:19

Ik singel mijn verzorgpaard altijd aan op de poetsplaats en neem rustig de tijd om mijn paard gaatje voor gaatje aan te singelen. Is het nog niet ver genoeg aan gesingeld, dan loop ik een stukje en dan lukt het altijd.

wortel115

Berichten: 2126
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australiƫ

Re: Hoe aansingelen dressuurzadel als je op je paard zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 10:23

Als je echt geen lange singelstoten wil zou je een dressuur zadel dan niet kunnen aanpassen en met een langere singel rijden? Aan de andere kant volgens mij kun je prima dressuur rijden met een spring of veelzijdigheid zadel wat maakt het uit wat andere mensen ervan denken.

FriesWytske
Berichten: 9899
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 10:35

Zoe_97 schreef:
paard leren stil te staan, voorover buigen en klaar :D


Inderdaad. Zo doe ik het ook.

Captain

Berichten: 21373
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Hoe aansingelen dressuurzadel als je op je paard zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 10:52

Gewoon niet extra aansingelen en werken aan je balans?! :D

Zeepsop

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Brabant

Re: Hoe aansingelen dressuurzadel als je op je paard zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 10:59

Ik doe dit altijd. Gewoon voorover buigen en met je ene hand de teugels vasthouden en met de andere hand aansingelen. Nu staat mijn paard wel altijd stil dus misschien het dan wat makkelijker. :+

Padoertje
Berichten: 1533
Geregistreerd: 12-06-15

Re: Hoe aansingelen dressuurzadel als je op je paard zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 11:07

Je singel hoort sowieso aan beide kanten een paar cm onder je sjabrak te zitten, dus veel verder bukken als bij een springzadel hoef je echt niet hoor.

PrincesjJarig

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Hoe aansingelen dressuurzadel als je op je paard zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 11:13

Als je het makkelijker vind kun je ook gewoon korte stoten op je zadel laten zetten en een lange singel gebruiken. Vroeger werd dat (volgens mij) vaak zo gedaan (in de tijd van de katoenen koordsingels).

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Hoe aansingelen dressuurzadel als je op je paard zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 11:15

Idd een wat langere singel. Die van mij stapt ook wel eens door met aansingelej maar dan lukt het bukked ook wel hoor :D

Dee_Es

Berichten: 3664
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 11:16

Als ik na moet singelen vanaf het paard bij een dressuurzadel moet hij echt stil blijven staan anders wordt ik door elkaar geklutst. Ik leg bij een dressuurzadel trouwens niet mijn been naar voren maar steek hem iets naar achteren af als ik nasingel vanuit het zadel.
Fanatiek dressuurrijden met een springzadel lijkt me niet bevorderlijk voor je houding en hulpen. Wat een dressuurruiter mij heeft uitgelegd is dat bij een springzadel je kuit eigenlijk constant tegen het paard ligt terwijl je bij dressuur je been echt wilt laten afhangen.

@Padoertje, bij een springzadel zitten de gespen eigenlijk direct onder je bovenbeen, bij een dressuurzadel ergens ter hoogte van je enkel (in mijn geval). Dat vind ik nogal een verschil.

Gelukkig hoef je met dressuur niet erg strak aan te singelen dus gewoon eerst een rondje om de stal/door de bak lopen en daarna aansingelen en opstappen en dan is het waarschijnlijk niet nodig om na te singelen.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Hoe aansingelen dressuurzadel als je op je paard zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 19:36

Ik singel ook nooit aan tijdens het rijden. Singel gaat los aan in stal, en dan op maat in de rijbaan voordat ik erop ga. Nooit problemen mee gehad.

Juliana1
Berichten: 149
Geregistreerd: 25-11-14
Woonplaats: Nederland

Re: Hoe aansingelen dressuurzadel als je op je paard zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 23:48

Ik zou het paard aanleren om gewoon stil te blijven staan, zodat je het gewoon op de grond kunt aansingelen. Veel makkelijker en fijner. :j

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Re: Hoe aansingelen dressuurzadel als je op je paard zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 12:11

Gewoon voorover buigen idd, stoot omhoog trekken en pinnetje erin duwen terwijl je met je andere hand de teugels vasthoudt. Mijn voet hou ik gewoon in de beugel en mijn been een beetje naar achteren. Niet onhandiger dan eerst je been naar voren imo.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Hoe aansingelen dressuurzadel als je op je paard zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 12:16

Ik vind een springzadel vervelender aansingelen.
Het is maar net wat je gewend bent waarschijnlijk.

Kever
Berichten: 1508
Geregistreerd: 27-01-12
Woonplaats: Precies waar ik moet zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 12:21

Ik singel na het instappen altijd vanuit het zadel (paard maakt er een spelletje van haar buik zo veel mogelijk uit te zetten tijdens het singelen vanaf de grond, direct daarna laat ze los, maar zodra je de singel weer vast pakt hop buik uit. Tuthola.) Anders hangt ie echt los onder d'r buik. Dus paard dient gewoon stil te staan tot ik aangeef dat ze weer mag :Y)

Inderdaad gewoon er naast hangen. Ik leg m'n been altijd naar achter.
Je moet er ook even handig in worden, denk ik.

liedjuh2

Berichten: 2442
Geregistreerd: 18-01-10
Woonplaats: Waar mijn huisje is....

Re: Hoe aansingelen dressuurzadel als je op je paard zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 12:33

Ik singel soms ook nog na als ik erop zit. Mijn paard staat meestal netjes stil, soms wilt hij lopen terwijl ik bezig ben. Ik ben daar heel consequent in, ik zet hem stil, wacht een moment en singel dan weer aan. Net zo lang tot hij volledig is aangesingeld en ik zeg dat hij weer mag gaan. Is even tijd en moeite in steken maar vind ik wel een hele belangrijke. Gewoon stilstaan en blijven staan tot ik zeg dat je weer weg mag. Als je bij een stoplicht staat wil je ook dat je paard gewoon stil blijft staan en niet gaat lopen omdat het hem/haar belieft. Dan moet dat met aansingelen precies hetzelfde zijn.

Lotte_Lotte
Berichten: 2
Geregistreerd: 18-09-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 14:51

Zorgen dat ze al helemaal aangesingelt is als je erop stapt. Loop anders voordat je erop stapt een paar rondjes, dan kun je vaak ook al weer een paar gaatjes strakker :j

Trui

Berichten: 4798
Geregistreerd: 26-04-16

Re: Hoe aansingelen dressuurzadel als je op je paard zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 07:34

Ik stap ernaast in, dan aansingelen, dan rondje erop. En dan gaan met die banaan

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 08:01

Ik singel tegenwoordig niet meer aan als ik in het zadel zit. Gewoon nog even kijken voor ik op stap. Bevalt me prima eigenlijk.