Konijnen - gedragsprobleem

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Eoweyn_x

Berichten: 3629
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Daar.

Konijnen - gedragsprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-16 12:56

De titel zegt het al... Ik heb 10 konijnen, 2 groepen van 4 en een koppeltje. In een van die groepen heb ik een konijn met een fors gedragsprobleem. Als iets haar niet aanstaat gaat ze jagen, tot aan wonden en een hoop stress toe. Haar zusje heb ik eerder al moeten herplaatsen dankzij ditzelfde gedrag.

Ik vraag mij af wat ik ermee moet doen. Ze zit nu in een groep, welke bestaat uit 2 voedsters (zij dus) en 2 rammen. Met wie ik haar ook samen zet, na een poosje gaat zij hetzelfde probleemgedrag weer vertonen.

Ik word er eerlijk gezegd een beetje moe van, zeker als ik naga wat ik allemaal al geprobeerd heb. Ze hebben genoeg ruimte, veel verrijking (slopen, graven, knagen), ze lopen regelmatig los in de tuin, etc.
De konijnen in de groep zijn niet ziek, zij is ook kerngezond.

Ik sta op het punt om voor haar een nieuw baasje te zoeken, wat me erg zwaar valt. Ik heb een behoorlijke klik met haar maar het is vooral moeilijk om voor haar een geschikt thuis te vinden. Ze heeft dit gedrag, ze is halfwild, ze ontsnapt, springt en klimt hoog, en ook tegenover mensen kan ze erg boos uit de hoek komen als iets haar niet aanstaat. Kortom; moeilijk!

Opties om haar apart te zetten heb ik niet echt, en daarbij is een konijn alleen ook tegen mijn principes in. Maar, herplaatsen ook...
Het liefst hou ik haar bij mij, maar ik vraag me af of dit nog haalbaar is. De andere konijnen ondervinden er erg veel stress van, ik ook. En ik vind het ook jammer eigenlijk dat mijn groepidee (groep van 8) in duigen is gevallen... Iets wat natuurlijk niet perse voorop staat.

Wat zouden jullie doen? Wat zijn dingen die ik nog kan proberen?


Anniek22

Berichten: 1782
Geregistreerd: 12-08-14

Re: Konijnen - gedragsprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 14:00

Toch bij de DA laten checken.
Als de konijnen d'r echt last van hebben, goed bedenken of de konijnen het erger vinden als ze weggaat of als het zo blijft.
En gevaarlijke situaties - bloed, wonden, trauma's...
Hm. Misschien dan toch afstaan..?

Succes :(:)

HARTniek’s ART is the creative, chill and yogic place to go....

Eoweyn_x

Berichten: 3629
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Daar.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-16 14:28

Laten checken op wat? Ze mankeert niets, is door de algehele mallemolen gegaan. Geen EC, geen parasieten, etc.

Dat de anderen er last van hebben is overduidelijk, maar ikzelf vind het nogal wat om een dier met dusdanig gedrag "zomaar" even weg te doen.. Waar komt ze terecht, wat gaat er met haar gebeuren. Dat is voor mij het moeilijke.

Er zijn niet perse gevaarlijke situaties, maar het jagen, het plotselinge aanvallen, het is gewoon niet leuk meer. Een van mijn rammen lijdt er echt onder.

Sarah_Elise

Berichten: 886
Geregistreerd: 17-10-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Konijnen - gedragsprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 14:47

Is ze gesteriliseerd? Wie weet valt daarmee nog winst te behalen.

ellepel

Berichten: 47317
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 15:10

Kan hormonaal zijn :j
Hoe oud is ze,is ze wel eens schijnzwanger geweest?

Eoweyn_x

Berichten: 3629
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Daar.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-16 15:17

Vergeten te vermelden; ze is al ruim een halfjaar geleden gecastreerd. Helaas, dat is het niet.. De keren dat ze schijnzwanger was, was dit wel erg heftig.

Ze is van begin vorig jaar.

Valentijn5
Berichten: 1661
Geregistreerd: 11-08-05

Re: Konijnen - gedragsprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 15:24

Afstand doen is voor iedereen moeilijk.

Eoweyn_x

Berichten: 3629
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Daar.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-16 16:21

Valentijn5 schreef:
Afstand doen is voor iedereen moeilijk.


Ik begrijp deze reactie niet zo goed?

Het is voor iedereen moeilijk, dat klopt. Maar dat wil niet zeggen dat ik er niet mee zit of niet mee mag zitten..

Een konijn met zulk gedrag herplaatsen is niet simpel. Ook tegenover mensen is ze niet lief als iets haar niet zint.
Een hond met dergelijk gedrag zou ingeslapen worden...

AmyJamess

Berichten: 2115
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Re: Konijnen - gedragsprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 16:26

Je kan haar alleen zetten. Ook al vind je dat niks maar herplaatsen met andere konijnen is dan ook geen optie, dan zal ze alsnog het zelfde gedrag tonen.

Diverse boeken en leuke kleding.

https://www.vinted.nl/member/67934478-amyjames28

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 16:32

Een konijn dat niet in een groep kan functioneren moet uit de groep worden gehaald. Ze is dusdanig dominant dat ze zelf wil kiezen wie ze in haar territorium tolereert. Kan het dier niets aan doen. Beter is herplaatsen met evt. 1 rammetje waar ze het goed mee kan vinden.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 16:33

Heb je haar al een eens met 1 ander konijn geprobeerd ipv een groep?

Valentijn5
Berichten: 1661
Geregistreerd: 11-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 16:35

Eoweyn_x schreef:
Valentijn5 schreef:
Afstand doen is voor iedereen moeilijk.


Ik begrijp deze reactie niet zo goed?

Het is voor iedereen moeilijk, dat klopt. Maar dat wil niet zeggen dat ik er niet mee zit of niet mee mag zitten

Ik zeg toch ook niet dat je er niet mee mag zitten of het er niet moeilijk mee mag hebben. Gewoon mijn bedoeling dat het voor iedereen moeilijk is. En dus ook voor jou.


Veel sterkte met wat voor besluit je ook neemt.

Eoweyn_x

Berichten: 3629
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Daar.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-16 16:56

Alleen zetten: al geprobeerd. Resultaat is dan dat ze zich vreselijk verveelt, alles gaat slopen en alles op alles zet om te ontsnappen. Dan is ze dus niet gelukkig.

Een eigen ram heb ik ook al meerdere keren geprobeerd. Gaat even goed, daarna begint het probleemgedrag weer. Of het nu een felle ram, onderdanige ram of een neutrale is maakt niets uit.

Ik zit echt met mijn handen in het haar. Dit is niet zomaar simpele dominantie.. Dit is echt problematisch gedrag.

Dankje, reactie verkeerd geïnterpreteerd :)

Jeika
Berichten: 2985
Geregistreerd: 20-01-15
Woonplaats: De achterhoek

Re: Konijnen - gedragsprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 16:59

kun je het niet zo doen dat je haar een klein stukje ren voor haar alleen geeft?

Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg

Eoweyn_x

Berichten: 3629
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Daar.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-16 17:01

De laatste keer dat ik dat deed heeft ze alles op alles gezet om te ontsnappen en was ik €200 kwijt aan hechtingen.. Alleen zitten is niets voor haar, dan verveelt ze zich te pletter.
Nee, helaas.

Mars

Berichten: 33252
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 17:03

Je zegt dat ze ineens aanvalt, ze heeft eus wel periodes dat t goed gaat? Zo ja, zit er een bepaalde regelmaat in die periodes? Als ze wel rustig is hoe gedraagt ze zich? Zoekt ze de anderen dan op of is ze wat op zichzelf? Kun je evt een deel van de ruimte afzetten zodat ze de anderen wel kan zien?
Zomaar wat gedachten :)

In het verleden gebeurd niets (meer)
In de toekomst gebeurd (nog) niets
Er is alleen maar nu

Jeika
Berichten: 2985
Geregistreerd: 20-01-15
Woonplaats: De achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 17:04

als alles misgaat en ze het niet trekt om alleen te zitten, maar ook niet om in een groep te zitten en niet goed herplaatst kan worden, dan zou ik als ik deze situatie had haar in laten slapen. zo brengt ze ook al je andere konijnen in gevaar. en als ze hier ongelukkig van wordt, is dat ook niet fijn natuurlijk.
veel succes in alles wat je beslist :)

Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg

Eoweyn_x

Berichten: 3629
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Daar.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-16 17:07

Mars schreef:
Je zegt dat ze ineens aanvalt, ze heeft eus wel periodes dat t goed gaat? Zo ja, zit er een bepaalde regelmaat in die periodes? Als ze wel rustig is hoe gedraagt ze zich? Zoekt ze de anderen dan op of is ze wat op zichzelf? Kun je evt een deel van de ruimte afzetten zodat ze de anderen wel kan zien?
Zomaar wat gedachten :)


Het jagen en aanvallen gebeurt dagelijks. Vooral 's nachts en in de schemer. Ik word er namelijk wakker van :')

Ze is verder wel heel sociaal, zoekt de anderen op, zit ook weleens alleen.
Ze pikt eigenlijk iedere keer een pispaal uit. Jaagt bijv de andere 3 op het hok en gaat dan languit in de ren liggen. Ik heb nu ook het probleem dat een van de rammen het niet meer pikt, haar op d'r plek zet en dat pikt zij weer niet.

Alleen zetten is geen optie.

Daar dacht ik ook al aan Jeika..

Jolene85

Berichten: 565
Geregistreerd: 09-06-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 17:09

hmm lastig ja!
Ik heb ook toevallig 10 konijnen; 2 x 2 koppels van 2 en 1 hele oude wiens maatje net is overleden en dus nu alleen zit (halfblind en geen interesse in andere nijnen meer) en een groep van 5. Er is dus 1 kleine dwergmadame (gecastreerd) die echt ruzie zoekt of gaat jagen.
Contact is voor haar erg moeilijk en ze heeft 1 van mijn andere nijnen al een abces bezorgt(duur grapje). Koppelen aan 1 andere nijn lukt niet, ook niet aan m'n oude want ze jaagt m steeds op.
Ik zit met haar ook te bedenken wat ik nu moet..dus snap je helemaal!

Persoonlijk denk ik dat ze wellicht gelukkiger is met een ander plekje en maar 1 andere gecastreerde ram met veel ruimte. Wellicht dat zoiets voor jouw nijn ook beter is. Veel succes!

Bento, Jader,, Babbie, Boum'io & Tiamo; mijn geweldig gave kudde!!

[ITP] Boum'io; Droompaard op Droomvakantie!
[ITP] Mooie NMPRS Bento te water!

Anniek22

Berichten: 1782
Geregistreerd: 12-08-14

Re: Konijnen - gedragsprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 18:47

Ik bedoelde laten checken op (pijnlijke) tumoren op hersenen?
Of dat er toch wat mis is gegaan met castratie?

En anders een goede opvang bellen, en hun om raad vragen.. Wij "zijn maar bokkers" ;) succes!

HARTniek’s ART is the creative, chill and yogic place to go....

ellepel

Berichten: 47317
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 19:18

Ze is gecastreerd,dus ook baarmoeder er uit?
Weet je, ik ken ook berichten van voedsters die dus juist na sterelisatie of castratie dus gedragsproblemen kregen,
Is soms even uitvinden wat werkt.
Ik heb wel eens van zulke dieren gehad, dsn kon niemand er wat mee..ze worden snel als agressief bestempeld he.
Maar die zaten dan bij mij wel alleen,maar konden in de tuin rondrennen en dan ging het allemaal wel prima.
Denk dat ik toch zou kijken wat e fgebeurd als je haar op terrein plaatst zonder andere konijnen en dus zonder die geur in de buurt,misschien iemand in je omgeving die haar tijdelijk kan hebben en dan kijken of dat invloed op het gedrag heeft?

Voor paarden heb je moody mare,vraag me af of je voor konijnen misschien ooo bepaalde kruiden zou hebben die dit gedrag zou kunnen verhelpen??


Eoweyn_x

Berichten: 3629
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Daar.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-16 20:00

Baarmoeder is er ook uit inderdaad :) ze heeft een tijd lang Puur geslachtsdrift gekregen, hielp niet zoveel.
Overigens hadden zij, en haar zusje, dit gedrag voor de castratie ook al.

Tumoren zouden kunnen natuurlijk.. Ik ga er eens voor bellen.

De opvangen hier in de buurt zijn op de hoogte, maar die weten het verder helaas ook niet. Ik heb al zoveel geprobeerd.

Ik weet niemand die eraan zou willen beginnen om haar in huis/tuin te nemen.. Om haar gedrag en het wilde bloed wat erin zit. Dubbel probleem is dat...

ellepel

Berichten: 47317
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 20:28

Je hebt al veel geprobeerd he.,zo te lezen zijn er eigenlijk niet veel opties meer,
behalve verhuizen en kijken wat ern andere omgeving voor haar doet, of inslapen,maar ja dat is dan ook weer zoiets he.

Eoweyn_x

Berichten: 3629
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Daar.

Re: Konijnen - gedragsprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-16 20:32

Ik word er ook echt wanhopig van. Wie wil haar nou hebben... Een konijn wat niet alleen kan, maar ook geen andere konijnen heel laat. Ze is halfwild, ze valt mensen aan als dat haar uitkomt, ze is geen knuffelkonijn, ze ontsnapt...

Jeika
Berichten: 2985
Geregistreerd: 20-01-15
Woonplaats: De achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 20:36

nu ik erover nadenk, is een kinderboerderij geen optie? niet een waar je dieren kunt knuffelen enzo, maar zo een waar allemaal dieren in een groot weiland zitten. gewoon een idee hoor :)

Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, Isabel_k en 142 bezoekers