Ouder paard weer fit(ter) maken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Macs

Berichten: 7637
Geregistreerd: 19-06-09

Ouder paard weer fit(ter) maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-16 18:17

Beste bokkers (ik twijfelde tussen Discussie of Rijtechnische vragen..)

Sinds april heb ik een leuk verzorgpaardje van 21, een draver.
Hij staat nu op een weiland waar we niet veel met hem kunnen. Ik heb het idee dat hij wat stijf is. Met longeren (3x per week?) duurt het in stap een paar minuutjes voor hij vlotter loopt maar in draf duurt dat wat langer. Galop doen we eigenlijk niet veel omdat ik dat niet fijn vind op dat weiland.
Buitenrijden gebeurt zo'n eens in de twee weken. Hij is nu best schraal en spierloos, ook omdat de wei snel kaal is.
Ik heb het idee dat hij nogal scheef is. Rechtsom longeren gaat moeilijker, hij kan geen ronde volte maken en met een zeer oplettend oog zie ik een kleine onregelmatigheid.
In het bos op stukken rechtdoor is er echter niks te merken, en linksom ook niet.

Maar nu wordt hij binnenkort verhuisd naar een stal met rijbak, longeerbak en ontzettend goede uitrijmogelijkheden en onbeperkt eten voor meneer. Dat aankomen komt dus wel goed.


De afgelopen jaren is hij dressuurmatig niet getraind, en ik ben benieuwd of het slim is om dat weer lichtjes op te pakken, evt balkjes rijden en kleine sprongetjes. Ik ben dan wel van plan les te nemen en volgens een schema te werken. Of is dit misschien iets te enthousiast?
Wie heeft ervaring met een ouder paard weer fit maken?

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Ouder paard weer fit(ter) maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 18:29

Ik heb ervaring.Rustig aan beginnen en absoluut niets forceren.Als hij bij bepaalde bewegingen onregelmatig is dan moet je die vermijden.Laat het paard zelf aangeven wat hij nog leuk vindt om te doen en overvraag hem niet.En ook geen uren op rond gaan rijden!Sommige berijders van oude paarden zijn al te enthousiast en daardoor eerder geschikt voor een jong paard.21 jaar is niet echt oud maar je moet wel rekening met hem\haar gaan houden en steeds oplettend zijn dat je niet overvraagt.Als hij kreupel is dan kun je niet rijden,maar dat weet iedereen zelf wel.

Macs

Berichten: 7637
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Ouder paard weer fit(ter) maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-16 19:28

Dankjewel. Overvragen wil ik zeker niet!
Ik heb wel ervaring met een ouder paard (van zijn 17e tot 24ste jaar gereden) weer fitter maken maar dat ging vooral om afvallen. Dat heb ik toen ook heel rustig aan gedaan (eerste jaar alleen maar stap en 1 rondje draf) maar uiteindelijk was hij zo fit dat hij makkelijk een buitenrit van 2 uur kon doen en dressuurmatig liep hij super fijn.

Maar aangezien dit om een schraal paard gaat waarmee je wel kan stappen, draven en galopperen weet ik even niet hoe ik dit moet aanpakken.

Ik geloof niet dat hij kreupel is, al mogen zn hoefjes wel wat meer zorg krijgen maar daar zijn we hard mee bezig. Daarom vraag ik nu ook niet veel van hem.

Hij is verder wel soepel met stretch oefeningen.
Het lijkt mij trouwens juist geen goed idee om linksom dan maar te vermijden? Aangezien hij dan juist ongelijk getraind wordt en dat juist voor problemen kan zorgen? Rustig aan die kant trainen had ik wel in gedachten maar ik ben nog een beetje zoekende naar hoe precies.

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Ouder paard weer fit(ter) maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 18:56

Bewegingen die hem pijn doen moet je vermijden.Dan wordt hij maar ongelijk getraind,dat is bij zo'n oud paard toch onvermijdelijk. Vraag anders een veearts wat je er nog wel of niet mee kunt doen!Het belangrijkste is toch om samen nog plezier te hebben en zo veel mogelijk in vorm te blijve. Als hij zo mager is dan kun je hem na het rijden wat bijvoeren.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Ouder paard weer fit(ter) maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 17:38

Aangezien dit over een specifieke vraag mbt een specifiek paard gaat verplaats ik hem toch even naar RT-V :-)

Anoniem

Re: Ouder paard weer fit(ter) maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 18:02





Paard heel erg traag
Kimmie25501

Bokt 34 pagina's vol

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Ouder paard weer fit(ter) maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 17:04

Heey, ik zie hier mijn eigen topic genoemd worden!
Maar ik denk niet dat je daar veel aan hebt. Daar worden vooral veel dingen gezegd over een dierenarts enzo. Maar elk paard is gewoon anders oud. Heb je misschien een foto van hoe hij er nu uit ziet?

Macs

Berichten: 7637
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Ouder paard weer fit(ter) maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-16 13:50

Hij wordt al bijgevoerd en krijgt straks ook nog meer ruwvoer :)
Vrijdag komt de osteopaat en zal aan haar ook eens wat advies vragen.
Kimmie ik zal even een foto sturen ;)

RianneH

Berichten: 28235
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Ouder paard weer fit(ter) maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 14:08

Rustig opbouwen en vooral naar het paard blijven kijken en luisteren. Het is de moeite waard om er eerst weer wat gewicht op te krijgen, zodat je paard ook de energie en kracht heeft om te werken. Scheefheid en stijfheid is niet zo gek op die leeftijd en ongetraind, maar het kost wat meer tijd om de soepelheid terug te krijgen (mits er geen problemen zijn in het lichaam natuurlijk).
Stappen is een goede oefening om in te gymnastiseren en bewust te laten worden van hun lichaam. Probeer een instructie te vinden die ook de waarde daarvan in ziet! :)

Houdt er verder rekening mee dat je een draver rijdt en die daarom een voorkeur kan hebben voor een stuwende draf van nature, neem dus de tijd om te verzamelen en te leren meer te dragen. Of je balkjes kan lopen en springen is heel afhankelijk van het paard. Mijn 21 jarige zou het nog zat kunnen, maar ken ook 21 jarigen die eigenlijk af zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 14:34

Ik denk dat de basis straks al veel fijner word als hij van stal verhuisd word dus dat is een goed begin.

Ook ik heb een ouder paardje en laat 1x per kwartaal fysio/dry needling doen bij mijn paard en heb daarnaast oefeningen meegekregen om haar soepel te houden, zij liep ook wat stijver, dit bleek door verkeerd ruggebruik en verkeerd gereden (door mijn toenmalige bijrijder) te zijn.
Ik longeer veel met een longeerhulp, balkjes stappen en draven, goed voorwaarts en actief te laten lopen, tempowisselingen, en aan de hand achterwaarts te laten lopen.
Voor de rest veel afwisseling, de ene keer longeer ik haar, dan dressuurmatig in de bak rijden en dan een keertje buiten rijden, niet teveel vragen maar je mag best wel de grens opzoeken en zo proberen om die grens steeds hoger te leggen door op te bouwen.

Ik denk ook dat het goed is dat de osteopaat komt, weet je iig hoe het paard in zijn vel zit, misschien heeft hij/zij ook wel goede tips voor jou?

Mocht je het trouwens leuk vinden, ik heb een topic geopend om te kletsen over onze oudjes.

Macs

Berichten: 7637
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Ouder paard weer fit(ter) maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-16 12:55

Thanks voor jullie berichtjes! Hier kan ik wat mee :)
Of het een draver is is nog de vraag, aangezien hij een brandmerk heeft die niet bij een draver hoort.. Maar hij heeft internationale drafwedstrijden gelopen.

Ik ga straks, als hij gewend is op de nieuwe stal, gewoon eens kijken wat lukt. Lekker rustig beginnen met spieren opbouwen zodat we weer wat langere buitenritjes kunnen maken en lekker recreatief kunnen rondhobbelen.
Hij is nu nog actief genoeg en komt absoluut niet als een oud paard over.

@Romy1234, ik ga eens kijken in je topic :)

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Ouder paard weer fit(ter) maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 13:00

Buiten kan je veel makkelijker rechtuit en dat is voor ouder/stijver paard veel makkelijker. Geen enkele regel die zegt dat je op een gezadeld paard moet zitten. Stuk(je) rijden en rest route er naast lopen is net zo goed een optie om conditie (spieren en skelet) op te bouwen.

Macs

Berichten: 7637
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Ouder paard weer fit(ter) maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-16 13:28

De osteopaat is geweest. Advies is voorlopig even grondwerk doen (rechtrichten). Hij is scheef en onbespierd en even niet handig om er op te zitten. Nu nog even vier daagjes rust. Volgende week gaat hij verhuizen :D . Veel galop oefenen voor de buikspiertjes en achteruit lopen voor het kantelen van het bekken, en daarnaast nog de meegekregen oefeningen.
De wervels staan toch iets meer naar links en hij had veel last van zijn bovenarmspieren en hij heeft gespannen onderhalsspieren, waarschijnlijk door het mennen van vroeger.

Al met al kunnen we nu goed vooruit met de gekregen adviezen!

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 14:13

Ik ben een 24 jarige weer aan het opbouwen nadat hij door een abces in zijn been enorm was afgevallen. Hier speelt ook lichte artrose mee. Ik wil je vier dingen meegeven:
1) rustig opbouwen, 3x pw aan de longe en inderdaad niet galopperen tot hij rad loopt.
2) opwarmen op de makkelijke kant, maar meer werken aan zijn moeilijke kant. Niet forceren, maar uitnodigen om netjes in te buigen.
3) Actief stappen en draven! Zorg dat zijn achterhand erbij is en hij over de rug loopt.
4) Heel vervelend, maar als je echt een schraal paard hebt zou ik even niet rijden. Een paard heeft spieren nodig om een mens te dragen, dus heb een paar maandjes geduld.

Nog een laatste tip: maak iedere week ofzo even een standfoto van je paard. Heeft mij enorm geholpen om vast te houden aan wat ik deed. Als je na een tijdje de foto's naast elkaar legt zie je je vooruitgang. Bij een ouder paard is het best lastig om spieren te kweken, dus heb geduld!

Macs

Berichten: 7637
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Ouder paard weer fit(ter) maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-16 15:46

Thanks KPet, jouw tips nemen wij inderdaad al mee! Voorlopig gaan we nog niet rijden. Er gaat niks forceerd worden uiteraard!

Ook hebben we het advies gekregen om balkjes te lopen aan de hand. Zijn achterbenen wijken wat naar binnen met neerzetten en hij heeft wat moeite om zijn voorbenen op de tillen doordat hij last heeft van die spieren.
Niet rijden vinden we niet heel vervelend, we doen er alles aan om juist straks weer lekker rond te kunnen rijden zonder problemen.