Supplement gespannen paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
GQMMS
Berichten: 2717
Geregistreerd: 07-05-07

Supplement gespannen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-16 17:05

Ik ben op zoek naar een supplement voor 1 van mijn jonge paarden. Het is een paard dat graag werkt, maar enorm moeilijk spanning kan afvloeien. Met name op vreemde terreinen is ze erg gespannen en heeft ze maar een klein 'puntje' nodig om te ontploffen, vervolgens is er niks mee te beginnen. Behalve rustig blijven, goed gedrag belonen en 'slecht gedrag' negeren, afstraffen heeft geen zin, dan draait ze op dat moment door. Ze is daarnaast nog gevoelig/angstig voor andere paarden. Tijdens een wedstrijd kom je dus bijvoorbeeld niet tot losrijden, daarnaast moet ik natuurlijk rekening houden met mijn mede Ruiters/amazones

Nu neem ik haar al mee naar verschillende locaties en rijd ik ook met/tussen verschillende paarden. Ik geloof zeker dat het goed komt en dit tijd nodig heeft. Maar ik wil haar graag extra ondersteunen, zodat ze 'Tussen de oren, makkelijker spanning kan afvloeien'.

hebben jullie tips/aanraders?

P.s. Ze is overigens volledig gezond verder, daar zit haar dus niets dwars.


19marjo90

Berichten: 961
Geregistreerd: 13-04-11
Woonplaats: thuis

Re: Supplement gespannen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 17:14

Misschien dat magnesium helpt?

Ragdollcat
Berichten: 14664
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: Supplement gespannen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 17:24

Als ze verder volledig gezond is en niets mankeert en of dwars zit, dan zou ik zeker geen allerlei middelen in gaan stoppen, ook geen middelen om het rustig te houden.

Maar dat is mijn eigen mening.

Je doet het al goed door het vaak mee te nemen zodat het gewoon wordt voor het dier, het heeft bij deze gewoon wat meer tijd nodig........en de andere paarden wennen er sneller aan en of geven er niets om.


Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 17:32

19marjo90 schreef:
Misschien dat magnesium helpt?

Helpt alleen als ze echt wen tekort eraan hebben, maar de makkelijkste manier om dat uit te vinden is het proberen want bloedonderzoek is erg duur en maar een momentopname.

GQMMS
Berichten: 2717
Geregistreerd: 07-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-16 17:42

Ragdollcat schreef:
Als ze verder volledig gezond is en niets mankeert en of dwars zit, dan zou ik zeker geen allerlei middelen in gaan stoppen, ook geen middelen om het rustig te houden.

Maar dat is mijn eigen mening.

Je doet het al goed door het vaak mee te nemen zodat het gewoon wordt voor het dier, het heeft bij deze gewoon wat meer tijd nodig........en de andere paarden wennen er sneller aan en of geven er niets om.


Ik ben het ook volledig met je eens. Ik gebruik en heb ook nooit supplementen gebruikt. Echter kan ze op die momenten zo door draaien dat her gevaarlijk wordt voor mijn mede Ruiters/paarden, vandaar ook mijn vraag of iets zal helpen.

Ik wil er ook geen middelen instoppen waardoor ze suf oid wordt. Ik hoop dat er een supplement is wat haar een beetje kan ondersteunen.

@marjo en azmay, ik zal eens naar magnesium kijken, dankje

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 17:44

Spanning verwerken en af laten vloeien zodat ze terug komen in relax mode, moet je paard zelf doen.
Wellicht is opbouwende basic schriktrainingen heel bruikbaar, dan leert ze hoe ze zelfstandig met haar spanning om kan gaan en het zelf kan oplossen , ipv vlot in vlucht modus te gaan.

Vergt wat fijngevoeligheid van jou in deze training en precies op juiste moment reactie geven, vooral niet te laat.

Kun je aanleren van iemand met ervaring en is niet zo moeilijk verder.
Wordt her en der door wat goeroe's fikse kosten aan vast gehangen, leuk voor de portemonnee spekken van betreffende persoon, maar in basis stelt het niet zoveel voor.

Hangt wel wat af wat specifiek jou paard laat zien aan je, de ogen reargeren als eerste , maar er zijn ook paarden die pas heel laat tonen waar ze mee bezig zijn.
Deskundigheid hierover haal je niet van internet, maar door met iemand met kennis mee te draaien.
Succes.

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Ragdollcat
Berichten: 14664
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: Supplement gespannen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 17:50

Een supplement wat een beetje ondersteunt, zal niets helpen.

Het ligt meer aan de opvoeding en van hoe jijzelf met het dier omgaat. Precies zoals wat Peetstap zegt.

Zelf had ik ooit meegemaakt dat een felle NRPS pony dol werd van de amazone op de wedstrijden maar zo snel iemand anders het overnam was ie helemaal rustig en deed ie normaal, ook in de wedstrijden........en er is echt niets ingestopt wat het een beetje ondersteunt.

En ik reed zelf met deze pony buitenritten, hij was zeer werklustig maar gehoorzaam en bij diezelfde amazone werd ie echt dol en vervelend op buitenritten........

BigOne
Berichten: 38191
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Supplement gespannen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 17:56

Indien het paard niet van jouw zenuwen zenuwachtig word dan zou je eens bach rescue remedie (paar druppels op stukje brood)kunnen gaan gebruiken, kost weinig en kan net even het scherpe randje er af halen. Moeilijk zo'n paard vooral omdat het vaak alleen beter word nadat ze alles al tien keer gezien hebben en ruiters vaak toch iets gespannener worden naarmate het vaker gebeurd en dan is het negatieve cirkeltje rond.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

GQMMS
Berichten: 2717
Geregistreerd: 07-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-16 18:01

Ik ben het zeker met jullie eens, echter weet ik waar ik mee bezig ben en heb ik een zeer goeden kundige instructie die het paard en stam waar ze uitkomt goed kent. Dat is heel prettig.
Aan de hand heb ik haar al zo ver dat ze niet meer vlucht, maar bij je blijft en ook wil gaan 'kijken' en aanraken. Dat was in het begin anders

Ik ben mij ee ook can bewust dat er tijd in dit paard zit, daarom staat ze ook nog bij mij op stal (ik rijd jonge paarden door en bij bepaald niveau verkopen, deze is ook niet van mij), ik wil niet dat een minder handige ruiter er op dir moment op komt. Omdat t 'draadje tussen wel en niet doen' nog te dun bij haar is, en ze dan misbruik maakt Vd ruiter

Ik ken haar overigens al vanaf veulen, ze is hier opgefokt en opgeleid.

@bigone bedankt ik ga daar even informatie over zoeken. Ik ben gelukkig niet bang of zenuwachtig voor/op haar, maar zoals je zegt ze moet gewoon veel zien en km s maken

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Supplement gespannen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 21:14

Behalve wat anderen al gezegd hebben (schriktraining zodat het paard leert hoe het beste spanning af te vloeien, zowel aan de hand als onder het zadel, en ook zodat de ruiter leert hoe die het paard het beste kan helpen) zou ik ondersteunen met Strezz druppels van Phytonics. Het helpt om heel iets de scherpe kantjes eraf te halen en helpt ook met het verwerken van alle prikkels. Ik heb er met mijn merrie goede ervaringen mee.

Oy with the poodles, already

deb_tink

Berichten: 329
Geregistreerd: 31-03-13
Woonplaats: heiloo

Re: Supplement gespannen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 21:21

Idd bachbloesems rescue remedie en je kunt ze dan ook evt zelf gebruiken

missK
Berichten: 813
Geregistreerd: 10-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 16:41

Hilary schreef:
Behalve wat anderen al gezegd hebben (schriktraining zodat het paard leert hoe het beste spanning af te vloeien, zowel aan de hand als onder het zadel, en ook zodat de ruiter leert hoe die het paard het beste kan helpen) zou ik ondersteunen met Strezz druppels van Phytonics. Het helpt om heel iets de scherpe kantjes eraf te halen en helpt ook met het verwerken van alle prikkels. Ik heb er met mijn merrie goede ervaringen mee.


Hier sluit ik me bij aan, Strezz eventueel in combi met Magnesium

Ababe

Berichten: 982
Geregistreerd: 05-09-12

Re: Supplement gespannen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 16:45

Ik geef mijn paard NAF Magic, zit o.a. magnesium in. Toen ik begon met geven merkte ik weinig verschil, maar als ik stop merk ik het wel bij haar dus blijkbaar doet het toch iets goeds :). NAF Magic is toevallig nu 1+1 gratis bij Divoza.

Izzy19

Berichten: 2131
Geregistreerd: 11-07-07
Woonplaats: Wingene (België)

Re: Supplement gespannen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 16:51

Is ze thuis ook snel gespannen? Misschien ook interessant om haar voeding te herbekijken? Ze heeft misschien algemeen gewoon teveel energie die ze niet kwijt kan waardoor zich dat uit in spanning en stress? Ik zou wel beginnen met een omgeving waar ze zich ok in voelt en dan geleidelijk aan dat verder uitbouwen. Haar ineens elke week 1 of 2x op een vreemde locatie in een vreemde groep paarden zal enkel haar stress en spanning aanwakkeren ipv dat ze hier rust in vindt. Tristan Tucker heeft hier ooit eens een interessant stukje over geschreven maar ik vind het niet meteen terug.

I don't need it to be easy, I just want it to be worth it.
RIP Laïka 6/10/1994 - 9/11/2009
[RIJ-ITP] Dinka @ Beker van België 6-jarige dressuurpaarden
[RIJ-ITP] Virtuoos H @ training bij Simon Missiaen

GQMMS
Berichten: 2717
Geregistreerd: 07-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-16 19:46

Izzy19 schreef:
Is ze thuis ook snel gespannen? Misschien ook interessant om haar voeding te herbekijken? Ze heeft misschien algemeen gewoon teveel energie die ze niet kwijt kan waardoor zich dat uit in spanning en stress? Ik zou wel beginnen met een omgeving waar ze zich ok in voelt en dan geleidelijk aan dat verder uitbouwen. Haar ineens elke week 1 of 2x op een vreemde locatie in een vreemde groep paarden zal enkel haar stress en spanning aanwakkeren ipv dat ze hier rust in vindt. Tristan Tucker heeft hier ooit eens een interessant stukje over geschreven maar ik vind het niet meteen terug.


Het is een gevoelig paard die alles ziet, hoort, ruikt. Dus ja ze is thuis ook wel eens gespannen, maar dat kan ik wel in goede banen leiden en ontspant ze al snel.

Ze loopt de gehele dag buiten en verder op stal onbeperkt ruwvoer. Qua brok krijgt ze maar 3/4 schep basis brok. Daarnaast wordt er dagelijks iets met haar gedaan, rijden longeren of gewoon stappen.

Het is dus niet zo naar mijn idee dat ze teveel energie krijgt door haar voeding. Het is echt een 'doordoper' zal nooit opgeven.



Ik ben sinds maandag begonnen met magnesium, eens zien of dit helpt. Ik ga eens informatie opzoeken over de Strezz.

jepsica

Berichten: 2963
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 09:36

Ik geef nu sinds zondag NAF Magic en ik heb een heel ander paard. Ze is weer relaxt en niet meer bang.
Zie voor het hele verhaal mijn topic.

Zensation Z1 + 3 Mijn Toppertje.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Supplement gespannen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 09:41

Ts: verhaal kon zo over mijn eigen paard gaan..Alle supplementen geprobeerd..tevergeefs..De grote verandering kwam dmv trainen..lees grondwerk..t paard letterlijk dapperder maken! Kijk eens op de parelli site of zie de cursus van tristan tucker.
Veel succes! !

Manadeluca

Berichten: 1122
Geregistreerd: 15-07-05

Re: Supplement gespannen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 09:49

Bij mijn gevoelige walker heeft Cavalor Pianissimo goed gewerkt.

davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 10:04


hoogendroog
Berichten: 3281
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: Supplement gespannen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 10:09

10 minuten voor het rijden zo'n 30 tot 40 druppels zuivere valeriaantinctuur met een spuitje in de schone mond spuiten. Zijn ze net iets relaxter, maar wel prima te rijden.

_Lauwtje_

Berichten: 1183
Geregistreerd: 17-03-05

Re: Supplement gespannen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 14:20

Op advies van mijn osteopaat ben ik magnesium citraat aan mijn merrie gaan geven om haar te helpen spierspanning af te vloeien. Met rijden heb ik ook veel verschil gemerkt, minder kijkerig, eerder ontspannen, geconcentreerder.
Mijn paard reageert ook heftig op andere paarden en kan niet zeggen dat ik daarin verschil heb gemerkt maar wel kan ik haar weer eerder bij de les krijgen na een reactie op een ander paard.

Ik ben ook helemaal niet van de poeders maar ben er van overtuigd dat magnesium voor mijn stress merrie heel goed werkt. Ik geef deze: https://www.pharmahorse.nl/magnesium-paard.html

Taar_tje

Berichten: 312
Geregistreerd: 07-08-09
Woonplaats: Minilandgoed in Randstad

Re: Supplement gespannen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 10:16

Lijkt op mijn merrie, toen ze jong was. Snel gespannen, een week niet te rijden als er een nieuw paard op stal kwam, bang voor andere paarden die op haar af kwamen, losrijden tijdens wedstrijd was een grotere uitdaging dan de wedstrijd zelf. Ik heb heel veel baat gehad bij NAF Magic (magnesium en diverse kruiden). Dat zorgde echt voor meer rust en ontspanning. Verder zelf heel goed anticiperen tijdens het rijden met andere paarden, constant de ruimte opzoeken, dan groeit het zelfvertrouwen vanzelf. Succes. NB als het werkt, kan je het beter in Engeland bestellen, scheelt 30-50 % met winkels in Nederland.

Speedster

Berichten: 3544
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Valkenburg

Re: Supplement gespannen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 15:41

Mijn merrie kon zich ook af en toe monsterlijk gedragen (maar dan meer in de zin van snel geirriteerd/kwaad, niet angstig oid). Bleek dat haar hormonen haar in de weg zaten doordat ik eigenlijk min of meer op de gok moody mix van de paardendrogist ben gaan proberen en ze veel rustiger en meegaander werd, al na ongeveer een week. Ik weet dat dit spul "officieel" pas na een aantal maanden effect zou moeten hebben, en ze was ook nooit echt zichtbaar hengstig (waardoor ik niet direct aan iets hormonaals dacht), maar ik kan alleen constateren dat het bij haar enorm helpt.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 bezoekers