Paard wordt opgejaagd in kudde

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Paard wordt opgejaagd in kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 19:04

Sjongejonge wat is dat naar om te zien zeg. De een (de dominantste) begint en derest doet mee. Tot ze gillend opgesloten staat in een hoekje. Ze slaat wel van zich af maar ze kan niet op tegen 4/5 paarden.

Ze is gisteravond bij me gekomen en toen heeft ze in de bak gestaan en vannacht heb ik haar daar weergezet. Naast de bak is een zandlooppaadje en daarnaast is de paddock waar ze normaal staan.

Hier in de bak is ze enorm rustig en kalm.

Ik weet niet of het goedkomt. De dominantste is mijn bijrijdpaard en dit doet hij altijd als er een nieuw paard bijkomt. Zelfs nu het een merrie is. Hij houdt niet op. Ze mag dan ook niet eten uit de grote hooiruif midden in de paddock. Voor morgennacht spannen we een stroomdraadje in de paddock op het achterste stuk, dan kunnen ze wel ruiken en snuffen maar ze wordt dan hopelijk niet aangevallen.

Is er een gouden tip voor..? Of moeten ze het uitknokken met de gevolgen van dien..? -O-


mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Paard wordt opgejaagd in kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 19:06

Zet ze eert eens een maandje naast elkaar met een draadje r tussen. Dan zet je een van de dominantre paarden Niet de leider bij haar en na een week haal je het draadje weg. Houd ook rekening met hengstigheid. Een hengstige merrie zal sneller geacepteerd worden.

Bejaarde bokkers weten meer

FriesWytske
Berichten: 9892
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 19:07

Er eerst weer bij weg halen. Zo te zien heb je haar te snel bij de kudde gedaan. Laat haar eerst eens samen met 1 van de anderen een tijdje naast de rest van de kudde staan. Zo kunnen ze zonder dat ze opgejaagd wordt kennis met de anderen maken.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 19:08

Ik heb zoiets gehad met mijn jonge pony. Die werd zelfs door de draden gejaagd door de kudde.
Ik heb hem daar weg gehaald en hij heeft helemaal op nieuw vertrouwen moeten krijgen in andere paarden. Hij was zo angstig geworden dat hij zelfs zijn urine liet lopen als er een ander paard achter hem aan liep.
Heel verstandig om er een draadje tussen te doen. Laat het paardje maar rustig kennis maken met de rest van de groep.

Fleur ❤️

A_nouk

Berichten: 11624
Geregistreerd: 02-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 20:24

PP- OPG :)

ellepel

Berichten: 47258
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 20:31

Kan soms best lang duren!
Er kwam toen bij mijn pony tweenieuwe paarden,2 grotere koudbloeden....de mijne is een welshje
De een bleef achter mijn pony jagen en hem steeds naar de verste hoek van de wei sturen, er werd dan ook flink gebeten en getrapt....was een flink grote wei hoor :j

Na 3 weken was ik het helemaal zat , en wilde hem al uit dat groepje halen.
Kwam bij de wei en stonden ze met elkaar te kroelen en vanaf toen was het dikke mik met elkaar :D

Als er genoeg ruimte is dat het paard voldoende weg kan komen zou ik het nog aan kijken en anders inderdaad met een draadje er tuseen.

Wat je ook kunt doen en wat ook vaak erg goed helpt is het nieuwe paard met een rustig en sociaal ander paard uit die groep een weekje samen zetten, ze krijgen dan toch een band en als je hen dan weer bij de groep zet zullen die twee steun aan elkaar hebben en worden ze sneller met rust gelaten

Kimley

Berichten: 9137
Geregistreerd: 04-10-12
Woonplaats: Oudemirdum

Re: Paard wordt opgejaagd in kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 20:39

Eerst voorstellen met een draadje ertussen.. kunnen ze wel kennismaken maar niet "bitchen"

Mouse staat nog steeds apart van de groep.. na 3 weken nog. Alle paarden hebben samen met haar gestaan en dit ging goed.. maar langzaam introduceren.

Ze zou er nu al bij gestaan hebben, als ik niet thuis zou zitten met een hersenschudding :')

Maar echt, niet in 1 x in de groep gooien.. maar geef ze de tijd om aan elkaar te wennen.

Mouse <3
Beleren, Doorrijden, Trainen & Verkoop -> Stal Kuperus
JLourafotografie

justkid

Berichten: 11814
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 20:45

Bij mij op stal doen ze het zo;
In de hengstenweide gaat de leider eruit. Nieuw paard krijgt eerst een maatje uit de kudde die blijven een poosje bij elkaar en dan gaan ze samen de kudde in. ze hebben enorm veel ruimte en eerst staan wij in de hoeken van de weide zodat ze zichzelf niet vast kunnen lopen.
pas als de rust wat is teruggekeerd gaat de leider er weer bij. Dan gaat het eigenlijk altijd goed.

Ik zou een paard uit de kudde halen en die bij jouw paard op een kleine wei op paddock zetten voor een paar dagen, daarna de dominante ruin eruit en je nieuwe paard met zijn/haar maatje in de kudde. Pas als de rust is weer gekeerd de ruin erbij.

Anoniem

Re: Paard wordt opgejaagd in kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 21:24

Is de paddock wel groot genoeg voor alle paarden?


balance
Moderator Kantine

Berichten: 18054
Geregistreerd: 24-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 23:58

Ik ga de wei in, strooi haver en/of hooi op allerlei plekken. Nieuweling eerst, dan de rest. Maar dan hebben ze elkaar wel al een poos gezien en kort bij elkaar in de buurt gestaan dus visa versa zijn elkaars zintuigen geprikkeld.
Heel even onrust, dan hoofden aan de grond. Eten verbroederd Y)(^)

We see things as we are, not as they are
- Anaïs Nin

Lianne007

Berichten: 2878
Geregistreerd: 03-06-03

Re: Paard wordt opgejaagd in kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 14:47

Idd apart zetten met een aantal anderen van de groep ( de leider niet ) zo kan ze eerst maatjes maken. Juist de groep in gooien en het laten " uitvechten " werkt averechts. Dit is gebeurd met mijn paard en werd zelfs de draden door gejaagd . Hij wou zelfs na een buitenrit het erf niet meer op. Heb hem daar weg gehaald. En zorgen voor voldoende ruimte! Op een te klein stuk komen ze in elkaar hun " zone "


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AM_Horses, SentiBot en 6 bezoekers