Bokkers met parkieten

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Patt
Berichten: 1057
Geregistreerd: 04-03-14

Bokkers met parkieten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-16 16:16

Hoi allemaal,

Wij zijn ons aan het orienteren voor de aanschaf van een parkiet maar nog complete leken op dat gebied.

Ik heb veel tijd om er mee bezig te zijn en wil hem heel graag lekker tam maken.

Wat voor soort parkieten hebben jullie?

Wat voor parkietje raden jullie mij aan?
Hoe oud moeten ze zijn als je ze koopt?
Waar moet ik allemaal op letten?
Wat voor kooi koop ik het beste?
Waar koop je het beste je parkietje?

Zoals jullie hierboven al lezen kan ik wel wat hulp en info gebruiken.

Wie helpt mij wat op weg of heeft tips?


hetty007

Berichten: 519
Geregistreerd: 12-12-07
Woonplaats: Op de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 16:19

Ik heb vroeger, toen ik nog ruimte had, grasparkieten en valkparkieten gefokt.
Heb je zelf al een idee wat voorn soort je zoekt? Niet alle krom snavelen zijn makkelijk te houden.

ittheclown

Berichten: 1749
Geregistreerd: 16-01-05
Woonplaats: Haarlem

Re: Bokkers met parkieten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 16:23

Ik heb op het moment een grasparkietje die ik van mijn oma over genomen heb. Hiervoor had ik een jonge parkiet gekocht die had ik binnen twee weekjes super tam met veel geduld. Deze is a rond de 9 hij was 7 toen ik hem kreeg bij hem heb ik het opgegeven om hem tam te maken hij komt wel naar je vinger toe als hij er zin inheeft maar verder word hij liever met rust gelaten. Zelf ben ik altijd voor een parkietje bij een fokker kopen als je op marktplaats kijkt vind je er vast eentje bij jou in de buurt, een keer een parkietje bij een dierenwinkel gekocht.. die lag met 3 dagen van zijn stokkie. Mijn vroegere tamme parkiet kwam ook bij een fokker vandaan dan had toen ook een kleun stukje van zijn veertjes geknipt zodat hij wel kon landen en zeilen maar niet echt weg vliegen dit helpt ook enorm met het tam maken.. en zo heb je ook geen risico dat hij bv tegen een raam vliegt etc.

Zgan Prydi zadel te koop, bruin 17,5 inch. Evt met toebehoren.
En overige Tuigage voor maatje cob/Ijslander.

DiantaM
Berichten: 11270
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Bokkers met parkieten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 16:25

1 tip: neem er 2!!

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 18:59

Tulandro schreef:
1 tip: neem er 2!!



Absouut waar.

Kijk eens in mijn onderschrift voor heel veel informatie. Ook hebben wij een handig boek geschreven. "mijn eerste grasparkiet"

letziforevr

Berichten: 2553
Geregistreerd: 27-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 19:17

Afbeelding


Ik heb vroeger 2x een parkietje vanuit het blok gehad, de 1 werd redelijk tam, de andere was een eenling.
Vond de tijd per dag dat ze alleen in een kooitje niet afwegen tegen mijn eigen plezier.
Na het overlijden van mijn laatste parkietje heb ik er 3 uit het blok gekocht en die hebben een vila gekregen.
De hele dag spelen ze met elkaar en heb nog nooit zulke blije vogeltjes gehad

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 19:53

Wat zijn je eisen? Er zijn zoveel verschillende soorten parkieten!

Ik adviseer je wel om twee parkietjes te nemen. Alleen is zo sneu en het is ontzettend leuk om ze samen te zien! Ze kunnen gewoon tam worden ook al zijn ze samen.

CharIsabella

Berichten: 2155
Geregistreerd: 20-06-14
Woonplaats: Bergen op Zoom

Re: Bokkers met parkieten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 20:09

ik heb 4 grasparkietjes en 1 kale valkparkiet

nu is het wel zo dat ik mijn valkparkiet totaal geen snoep of lekker kan geven omdat er overal pinda's in zitten dus daar moet je ook op letten ( de valk is ook ziekjes) na deze komt er een pyrrhura parkiet een erg jonge waar ik heel veel liefde en tijd in ga steken

mijn grasparkietjes komt er 1 van een fokker welke erg vervelend kan zijn en zij bijt ook ontzettend
de rest komen uit dieren winkels en zijn ware schatjes, maar dat is echt geluk hebben hoor...

:o I broke my heart in two,
one for me and one for you :o

Patt
Berichten: 1057
Geregistreerd: 04-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-16 21:28

Mijn voorkeur gaat uit naar een grasparkietje.

Dan ga ik dus kijken voor twee parkietjes en een geschikte kooi daarvoor.
Neem ik dan het beste een koppeltje of maakt dat niet zoveel uit en kunnen twee mannen of vrouwen ook?

Geven grasparkieten veel vuil/stof want dat hoor ik veel noemen als nadeel....

Wat is de minimale grote wat betreft kooi waar ik aan moet denken voor twee parkietjes?
Iemand nog goede adresjes voor jonge parkietjes?


@Wilawander ik ga je onderschrift eens even uitpluizen :P

CharIsabella

Berichten: 2155
Geregistreerd: 20-06-14
Woonplaats: Bergen op Zoom

Re: Bokkers met parkieten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 00:04

grasparkieten geven net als iedere andere vogel ontzettend veel troep...
ik ben begonnen met 2 mannen en dat ging gewoon goed... Derde mannetje erbij, niks geen problemen, toen bij een fokker een 4de erbij wat een mannetje moest zijn.. ja een vrouwtje erbij (nu is deze nog zo jong dat het geen kwaad kan, maar volgend jaar gaan het vrouwtje en een mannetje samen in een kooi met broedblok)

minimale grote kan je even googlen staat veel over te vinden
succes en uhm foto's als je ze hebt ?

:o I broke my heart in two,
one for me and one for you :o

hetty007

Berichten: 519
Geregistreerd: 12-12-07
Woonplaats: Op de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 03:17

Grasparkieten zij actieve klauteraars. Neem daarom een kooi met horizontale spijlen zodat ze lekker kunnen klimmen.
Mijn ervaring is wel dat vrouwtjes parkieten harder doorbijten dan mannetjes.
Snoep moet je ze niet te vaak geven, worden ze snel dik van en laten op een gegeven moment het gewone voer liggen.
De kooi moet ruim zijn, ken nog wel een kooi deze heete piano 6, merk weet ik even niet meer. Lekker ruim, makkelijk schoon te houden dmv laatjes en handige voer en drinkbakken. Ze staan nog wel bij zooplus.
Vogels in huis brengt een hoop stof met zich mee, en als ze gaan ruien een hoop veren.
Enkele tips
Ga langs bij de plaatselijke vogel vereniging, hij kan je helpen aan een geschikte fokker.
Koop gen voer voor een half jaar, maar neem mee wat je voor een maand nodig hebt. Kwaliteit gaat op den duur snel achteruit.
Bied de vogel speciaal krob grind of schelpsteen, dit hebben ze dagelijks nodig voor het malen van het zaad.
Smeer de voeten van de vogel maandelijks in met een beetje vaseline om mijten in de voeten te voorkomen. Vooral in huis is het klimaat vaak te droog waardoor de schubben van de huid open gaan staan en graag mijt daarin wil gaan leven.
Neem jonge vogels als je ze graag tam wil maken. Liefs net dat ze zijn uitgevlogen.maar en fokker kan je daar uitleg over geven. Een goede fokker praat graag over zijn vogels, laat je daarom goed informeren, dan weet je zeker dat je de goede treft. Speek uit ervaring.

Patt
Berichten: 1057
Geregistreerd: 04-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-16 21:20

Wilawander schreef:
Tulandro schreef:
1 tip: neem er 2!!



Absouut waar.

Kijk eens in mijn onderschrift voor heel veel informatie. Ook hebben wij een handig boek geschreven. "mijn eerste grasparkiet"



Even een vraagje, ik zou graag dit boekje (Mijn eerste grasparkiet) kopen, hoe gaat dat?
Waar kan ik het bestellen?

tamary

Berichten: 29051
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Bokkers met parkieten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 21:43

Je kan wel voer voor wat langere tijd kopen, kwaliteit gaat achteruit door vaak blootstellen aan zuurstof. Doe genoeg voor 2-3 weken in kleine, goed afgesloten bak en rest in weer dichtgeplakte zak bv in goed afgesloten ton (die dingen van dik plastic met klem/draaideksel, niet de dure frutsels met zozo sluitende deksels en mooie plaatjes). Open laten staan is inderdaad slecht voor de kwaliteit.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Yentaah

Berichten: 1136
Geregistreerd: 03-03-16

Re: Bokkers met parkieten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 21:59

Ik heb sinds dat ik 5 ben al parkieten dus redelijk ervaren :o Wil je dat je parkiet zich aan jou hecht of is het meer iets waar je een paar keer per dag naar kijkt en niet meer? Houd je ze in een megakooi en nooit eruit of klein kooi binnenshuis en minimaal elke dag eruit? Heb je al eens vogels gehad?
Ik heb gemerkt dat met 2 parkieten ze niet meer naar mij omkeken (kleine kooi met elke dag eruit), en dat alle parkieten die alleen waren ontzettend aan ons gehecht waren.
Ik denk dat een goede fokker je wel kan vertellen vanaf welke leeftijd ze uit het nest mogen
Er is geen fokker die ik je echt kan aanraden en het is ook overal anders. Mijn eerste 2 parkieten kwamen van een fokker, schatten van beesten en lieten ALLES toe. Ik zit ondertussen aan mijn zesde parkiet die van een andere fokker kwam en vogel 3 t/m 5 kwamen van particulieren, het verschilt echt ontzettend in hoe snel ze tam zijn. Mijn parkiet is ondertussen 2/3 jaar (nooit bijgehouden, stupid) en nog steeds af en toe echt een angsthaas voor de simpelste dingen. Mijn eerste parkiet was na 5 minuten al volledig 'bomproof' (leuk, paardentermen voor vogels). Mijn tip is, ga (als ze allen in 1 kooi zitten) voor een vrolijke parkiet, die zich niet al te veel met andere vogels bemoeit maar ook niet alleen in een hoekje zit. Lekker lang verhaal weer, sorry :D

Dakota F12+1 / L1+4


Patt
Berichten: 1057
Geregistreerd: 04-03-14

Re: Bokkers met parkieten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-16 22:15

Leuk zeg om allemaal weer te lezen en wat een hoop ervaring en informatie allemaal weer!

Bedankt!

Ik wil een echt tam parkietje dat zich aan mij gaat hechten, heb daar ook veel tijd voor om mee bezig te zijn. Dagelijks lekker los te kunnen laten.

Hetty007 heb de Ferplast Piano kooi inderdaad gezien bij de Zooplus, erg mooie kooi inderdaad!

hetty007

Berichten: 519
Geregistreerd: 12-12-07
Woonplaats: Op de berg

Re: Bokkers met parkieten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 23:35

Idd de ferplast piano 6. Ik heb hem zelf ook gehad voor de zieke vogels. Lekker ruim, kunnen er in vliegen en paste net op onze oude tv kast. Nu schiet me ineens te binnen. Zet de kooi niet in de straling van de tv, daar worden ze erg gestrest van, en zet de kooi niet op de tocht ofdicht bij de verwarming. Daar worden ze ziek van en schieten steeds in de rui. Ik wens je veel succes bij het zoeken naar een leuke vogel (s)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110478
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 23:40

Yentaah schreef:
Ik heb gemerkt dat met 2 parkieten ze niet meer naar mij omkeken (kleine kooi met elke dag eruit), en dat alle parkieten die alleen waren ontzettend aan ons gehecht waren.


En dit is dus onzin en bovendien heel sneu voor de vogels. Het is heel onnatuurlijk om een parkiet in z'n uppie te houden. Bovendien kunnen 2 parkieten net zo tam worden! Een parkiet alleen houden is bovendien ontzettend egoistisch. Het welzijn van de vogel gaat nog altijd voor alles. Het is een achterhaald en heel dieronvriendelijk idee dat je een vogel alleen moet houden om ze tam te houden.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

hetty007

Berichten: 519
Geregistreerd: 12-12-07
Woonplaats: Op de berg

Re: Bokkers met parkieten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 00:05

Daar ben ik het helemaal mee eens cayenne. Ook in de volière kon ik de parkieten tam krijgen. Als ze alleen zijn storte ze zich helemaal tot ellende aan toe aan het spiegeltje, en zich helemaal kaalplukken uit verveling.

Yentaah

Berichten: 1136
Geregistreerd: 03-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 06:02

Cayenne schreef:
Yentaah schreef:
Ik heb gemerkt dat met 2 parkieten ze niet meer naar mij omkeken (kleine kooi met elke dag eruit), en dat alle parkieten die alleen waren ontzettend aan ons gehecht waren.


En dit is dus onzin en bovendien heel sneu voor de vogels. Een parkiet alleen houden is bovendien ontzettend egoistisch. Het welzijn van de vogel gaat nog altijd voor alles.


Het kan prima zo zijn dat jij 2 parkieten wel tam kreeg, maar dit is gewoon mijn ervaring en daar kan ik niks aan veranderen. Waarom is het egoïstisch om 1 parkiet te hebben? Er zijn ook genoeg mensen met maar 1 hond. Nu hoeft daar geen discussie over, maar ik vind het wat grof, deze opmerking. Mijn vogels hebben zichzelf nooit kaalgeplukt en zijn altijd vrolijk aan het fluiten. Iedereen heeft zijn eigen mening en dat is prima

Dakota F12+1 / L1+4

Amandavd
Berichten: 12101
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Bokkers met parkieten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 06:44

Een hond met een parkiet vergelikken is als appels en peren. Er is genoeg onderzoek dat aantoont dat dieren zoals vogels, konijnen en knaagdieren een stuk gelukkiger zijn met zijn tweetjes. Expres kiezen voor een is in mijm oh
gen gewoon egoistisch.

https://www.instagram.com/adutchbookreviewer
Mijn bookstagram pagina met recensies, boekentips en nog veel meer.
https://www.facebook.com/Neelashondenleven
Alles over mijn hond Neela en informatieve blogs over honden!

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Bokkers met parkieten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 06:55

Heel egoistisch om er maar ééntje te nemen omdat jij zo graag wilt dat ie zich aan je hecht. Een vogel is veel ongelukkiger in zijn eentje. Bovendien is het niet waar dat je ze minder tam krijgt als ze samen zijn, dat ligt toch echt aan jou ondanks je 'ervaring'..
Ik wilde ook een hele tamme lieve vogel, heb er wegens omstandigheden ééntje een tijdje alleen gehad maar een koppeltje is enorm veel leuker!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110478
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 07:16

Yentaah schreef:
Het kan prima zo zijn dat jij 2 parkieten wel tam kreeg, maar dit is gewoon mijn ervaring en daar kan ik niks aan veranderen. Waarom is het egoïstisch om 1 parkiet te hebben? Er zijn ook genoeg mensen met maar 1 hond. Nu hoeft daar geen discussie over, maar ik vind het wat grof, deze opmerking. Mijn vogels hebben zichzelf nooit kaalgeplukt en zijn altijd vrolijk aan het fluiten. Iedereen heeft zijn eigen mening en dat is prima


Een vogel is totaal niet de vergelijken met een hond en heeft totaal andere behoeftes.
Lees eens wat goede boeken over parkieten en dan zou je moeten weten dat het ontzettend sneu en egoistisch is om ze alleen te houden.
Dit is overigens niet aanvallend bedoeld, maar ik blijf het jammer vinden dat mensen een vogel alleen houden terwijl dat alles behalve goed voor ze is.

Hier een quote uit een bekend handboek over (gras en valk)parkieten:

Citaat:
Het is een fabeltje dat een parkiet alleen tam wordt als hij alleen zit. Twee parkieten leren veel van elkaar en durven samen vaak meer. Een parkiet die alleen is maak je als het ware afhankelijk van de mens waardoor hij geen ‘echte’ vogel meer is en het natuurlijke gedrag vergeet. Een parkiet is veel gelukkiger met een soortgenoot.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: Bokkers met parkieten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 08:55

Een vogel alleen nemen doen mensen alleen in eigen belang. Men wil een dier wat op hun gericht is. Helaas dus niet dat wat een parkiet graag wil... Een parkiet alleen gaat bij je zitten omdat het geen keuze heeft en eenzaam is. Twee parkieten gaan bij je zitten omdat ze het leuk vinden maar misschien ook niet omdat dat helemaal niet hun natuur is.

Een goede kweker verkoopt ook geen parkiet alleen tenzij je er al één hebt.

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 08:56

Afbeelding

Yentaah

Berichten: 1136
Geregistreerd: 03-03-16

Re: Bokkers met parkieten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 15:51

Het komt nu nogal aanvallend over en na 1 bericht begrijp ik het ook al. Er is nog nooit een fokker geweest die tegen mij heeft gezegd dat hij er alleen 1 verkocht als ik er al een had, maar ik heb natuurlijk ook andere fokker in de buurt dan jullie. Als ik later nog eens parkieten neem zal ik dit meenemen maar ik heb alleen mijn ervaring gedeelt.

Dakota F12+1 / L1+4


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _CS_, Esther, GrapeshotBot, koenlover, Leo, love_mandy, Suusw en 35 bezoekers