Paard gelukkig houden (moreel gezond)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hinnik123
Berichten: 136
Geregistreerd: 10-08-15

Paard gelukkig houden (moreel gezond)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-16 00:18

Hey allemaal!
Ff een beetje backupverhaal;

Ik ben trotse eigenaar van de 2.5 jarige tinker merrie Zarah

Echt een super pony met een gouden karakter .

Momenteel ben ik langzamerhand begonnen met longeren meestal zo'n 1 keer per week. Ook ga ik regelmatig met haar een stukje wandelen en laat ik haar zo nu en dan eens los rennen in de bak (soms ook met andere paarden) .

Ze staat op een stal waar ze alleen een buitenbak hebben, eenBinnenstal en een paddock (Grote). Ze staat zomers 24/7 buiten en swinters snachts binnen en als het weer het echt niet toelaat (door echt heftige storm/hagel en met echt ijs) ook overdag.

Nu is mijn vraag hoe kan ik haar op deze leeftijd nog lekker moreel gezond en gelukkig houden

Ik ben nog niet begonnen met zadels en dergelijke daar wacht ik nog een jaartje mee. Dus gelieve ook geen commentaar met "laat haar nog een jaar staan" of 'ze is nog veel te jong'. We zijn in overleg met de dierenarts (die beoordeelde of ze wel sterk en volgroeid genoeg was) gestart met longeren.


Dankjewel alvast!

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70520
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Paard gelukkig houden (moreel gezond)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 00:21

VSW -> OPG

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Paard gelukkig houden (moreel gezond)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 02:15

Hoe bedoel je dat precies? Het werk dat je haar laat doen hoeft zij niet te doen om moreel gezond te blijven. Een paard wat lekker buiten kan met andere paarden is moreel gezond, aan het extra werk dat jij van haar vraagt wat betreft longeren ed heeft zij niet echt iets.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 02:44

Stop met longeren en ga mentaal uitdagend grondwerk (schriktraining, spelletjes, gymnasticeren) doen. Longeren is op die leeftijd imo een te grote belasting (vooral voor de benen).
Voor de rest gewoon heel veel vrije beweging met vriendjes, dat is heel goed om het kopje fris en gezond te houden.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Re: Paard gelukkig houden (moreel gezond)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 07:34

let er op dat de manier van stallen bij haar past, mijn pony moet je niet op een drukke manage /pension stalling zetten. nee gewoon weidegang en in de winter doe je haar een plezier met overdag in de paddok.

Jessix

Berichten: 16432
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 07:45

Moreel gezond? Wat een paard nodig heeft om zich happy te voelen is een een grote wei met veel paardenvriendjes waar ze lekker kunnen bewegen, spelen, eten en slapen. Een mens komt daar amper aan te pas. Als ze met elkaar de ruimte hebben zorgen ze zelf wel voor beweging.

Als je gaat beginnen met trainen moet de training afgestemd zijn op jouw paard. Die moet het fysiek en mentaal aankunnen en er moet een goede, gezonde opbouw inzitten. Een goede instructeur kan je daar bij helpen.

Voor mij hoef je je paard niet een jaar te laten staan, dat is jouw keus. (en nee, absoluut niet hetgeen wat ik zou doen) Maar verschuil je niet achter wat je dierenarts heeft gezegd. Heeft hij/zij foto's gemaakt van de groeischijven van je paard? Dan zouden jullie beide zien dat jou paard, net als elke andere van die leeftijd nog niet volgroeid is.

Jadybabe

Berichten: 655
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 08:02

Ik ben met die van mij gaan clickeren. Super leuk om te doen. Ze kunnen op die leeftijd de aandacht er niet zo lang bijhouden , dus korte sessies. Er staan heel leuke filmpjes up YouTube en er is zat op internet te vinden hoe te beginnen. Nikky van Olst heeft een leuke pagina, visibre team om tips op te doen. Je kan de clicker zodra jouw paard het begrijpt overal voor gebruiken. Het handige is ook dat je ze wel kan belonen met wat lekkers maar dat je ze niet leert schooieren. Die van mij weten dat ik altijd wat in mijn zak heb maar ze zullen nooit hebberig zijn.
Ik krijg regelmatig onverwachte kunsten aangeboden zoals ,mijn merrie kan op commando dingen van de grond oprapen, dat ze mijn poetskist leeg haalt met een blik van knap he, ik heb zeker wat verdient.
Mijn shet heeft ook al zijn repertoire klaar staan. Die vindt het helemaal geweldig. Er loopt hier op bokt ook een topic over clickeren . Succes met je paard.

Rizette
Berichten: 4351
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Paard gelukkig houden (moreel gezond)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 08:09

Als je zelf heel graag met je paard aan het werk wil koop dan een paard van een jaar of 5-6 als je graag wilt longeren en rijden,
Jammer om je 2 jarige aan het werk te zetten, zal w.s. ook nog van april zijn dus ook zelfs nog geen 2 1/2 maar jonger dus niet doen. Laat het lekker genieten van de wei en van zijn maatjes en gewoon uitgroeien zonder belasting en geeft het de kans om gezond te blijven. Zoveel mogelijk ruimte met veel ruwvoer geven dat houdt je paard gezond.

Rizette
Berichten: 4351
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Paard gelukkig houden (moreel gezond)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 08:12

Ik lees dat je paard nu al heel beperkt staat qua ruimte, je had het dit jaar beter nog in de opfok ergens kunnen doen of misschien volgend jaar ook nog wel.Wat jammer dat je op zo een beperkte ruimte zit waar je paard niet lekker op het gras kan in de zomer. Een paard ontwikkeld zich het beste als het in een grote groep lekker kan grazen op grote stukken land. En dus ook sprinten kan trekken enz.

Fjordgijs
Berichten: 3
Geregistreerd: 23-09-16

Re: Paard gelukkig houden (moreel gezond)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 01:43

Ik heb mijn paard ook van jongs af aan. Belangrijkste vond ik dat hij 24/7 buiten stond met veel ruimte. Hij had jonge paardenmaatjes om mee te ravotten maar ook volwassen paarden die hen opvoedde. Vind ik persoonlijk erg belangrijk omdat jonge paarden ook wel eens als een kleuterklas bij elkaar worden gegooid. Mijn mening is dat een kind ook geen ander kind kan opvoeden.
Verder ben ik wel van mening dat een jong paard ook in handen mag zijn, maar dat je wel dingen verantwoord doet op de leeftijd die bij hem past. Ik deed schriktraining met zijltjes in de bak. Deed grondwerkspelletjes en leerde dingen op speelse manier aan. Ook wandelde ik veel met hem, waardoor hij echt bomproef is. Is hierdoor sociaal paard naar dier en mens.