Studie in het buitenland

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
roowsie

Berichten: 132
Geregistreerd: 22-10-15
Woonplaats: Haarlem, NLD

Studie in het buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-16 22:52

Hallo iedereen,

Ik ben erg geïnteresseerd in studeren in het buitenland, maar weet er praktisch niets vanaf.
Volgens mij zijn er wel meer bokkers met hetzelfde probleem dus vroeg ik me af of er hier mensen ronddwalen met ervaring.
Ik vraag me vooral af waar jullie dan studeren, hoe de aanmeldingsprocedure verliep, of jullie de taal al kenden of daar hebben geleerd, wat voor studies jullie doen en of het echt aanzienlijk duurder is dan in de Benelux studeren.
Ik hoop dat iemand me er meer over zou kunnen vertellen!

Groetjes Roos


Yunomi
Berichten: 3112
Geregistreerd: 04-12-06

Re: Studie in het buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 22:55

Ik studeer in België, maar ik weet niet of dat voor jou onder buitenland valt?

We are not defined by the things that make us seperate and distinct
but by the moments that we share and the memories we make.

Marrjjollein

Berichten: 1682
Geregistreerd: 16-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 22:58

Wil je tijdelijk studeren in het buitenland of voor de gehele studie?

Ik ben sinds twee weken aan het studeren in Málaga, Spanje. Ik ken de basis van de taal, maar ik volg hier een intensieve Spaans cursus voordat ik m'n colleges hier in het Spaans ga volgen. Voor mijn studie, International Business and Management Studies , is het een verplicht onderdeel van de studie. Het derde jaar bestaat namelijk uit een semester studeren in het buitenland en een semester stage lopen in het buitenland. Mijn school heeft een connectie met de school hier en hoef daarom alleen het collegegeld te betalen wat normaal ook in Nederland zou moeten. De kosten van leven zijn hier een beetje lager dan in Nederland en ik krijg de Erasmus beurs, dus voor mij is het niet duurder.

“All it takes is faith and trust.”

FjeLOVER
Berichten: 520
Geregistreerd: 20-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 23:15

Marrjjollein schreef:
Wil je tijdelijk studeren in het buitenland of voor de gehele studie?

Ik ben sinds twee weken aan het studeren in Málaga, Spanje. Ik ken de basis van de taal, maar ik volg hier een intensieve Spaans cursus voordat ik m'n colleges hier in het Spaans ga volgen. Voor mijn studie, International Business and Management Studies , is het een verplicht onderdeel van de studie. Het derde jaar bestaat namelijk uit een semester studeren in het buitenland en een semester stage lopen in het buitenland. Mijn school heeft een connectie met de school hier en hoef daarom alleen het collegegeld te betalen wat normaal ook in Nederland zou moeten. De kosten van leven zijn hier een beetje lager dan in Nederland en ik krijg de Erasmus beurs, dus voor mij is het niet duurder.


Leuk, Malaga!
Ben/kan zelf Spaans en is een ontzettend mooie taal vind ik!

Ts, heb je al een beetje het idee un welk land je wilt studeren?


Scamander

Berichten: 467
Geregistreerd: 25-05-16
Woonplaats: Inside my suitcase

Re: Studie in het buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 23:17

Mijn zus doet liberal arts bij Minerva, haar generatie (nu 2e jaar) is ook de eerste. Het eerste jaar waren ze in San Francisco, daarna elk halfjaar naar wen andere stad, nu zijn ze in Berlijn.

"Don't worry, you're just as sane as I am."
- Luna Lovegood

roowsie

Berichten: 132
Geregistreerd: 22-10-15
Woonplaats: Haarlem, NLD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-16 23:42

Yunomi schreef:
Ik studeer in België, maar ik weet niet of dat voor jou onder buitenland valt?


Ik weet niet echt tot hoeverre dat anders is als in Nederland maar ik ben wel benieuwd :)

roowsie

Berichten: 132
Geregistreerd: 22-10-15
Woonplaats: Haarlem, NLD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-16 23:45

Marrjjollein schreef:
Wil je tijdelijk studeren in het buitenland of voor de gehele studie?

Ik ben sinds twee weken aan het studeren in Málaga, Spanje. Ik ken de basis van de taal, maar ik volg hier een intensieve Spaans cursus voordat ik m'n colleges hier in het Spaans ga volgen. Voor mijn studie, International Business and Management Studies , is het een verplicht onderdeel van de studie. Het derde jaar bestaat namelijk uit een semester studeren in het buitenland en een semester stage lopen in het buitenland. Mijn school heeft een connectie met de school hier en hoef daarom alleen het collegegeld te betalen wat normaal ook in Nederland zou moeten. De kosten van leven zijn hier een beetje lager dan in Nederland en ik krijg de Erasmus beurs, dus voor mij is het niet duurder.


Dat klinkt wel super leuk! Maar een jaar in het buitenland is toch alleen maar bij een klein aantal opleidingen normaal?

roowsie

Berichten: 132
Geregistreerd: 22-10-15
Woonplaats: Haarlem, NLD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-16 23:50

FjeLOVER schreef:
Leuk, Malaga!
Ben/kan zelf Spaans en is een ontzettend mooie taal vind ik!

Ts, heb je al een beetje het idee un welk land je wilt studeren?


Nou eerst had ik de USA voor ogen maar dat is echt gigantisch duur en ingewikkeld volgensmij. Daarna heb ik nog geleken bij Australie maar dat is me toch wat te ver weg van hier en ook behoorlijk prijzig. Italie leek me ook geweldig maar de studies die ik wil doen worden daar gegeven in het italiaans :(

Yunomi
Berichten: 3112
Geregistreerd: 04-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 23:51

roowsie schreef:
Yunomi schreef:
Ik studeer in België, maar ik weet niet of dat voor jou onder buitenland valt?


Ik weet niet echt tot hoeverre dat anders is als in Nederland maar ik ben wel benieuwd :)

Ik kom er later even op terug, kan wel eens na het weekend worden :)

We are not defined by the things that make us seperate and distinct
but by the moments that we share and the memories we make.

Marrjjollein

Berichten: 1682
Geregistreerd: 16-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 23:56

roowsie schreef:
Marrjjollein schreef:
Wil je tijdelijk studeren in het buitenland of voor de gehele studie?

Ik ben sinds twee weken aan het studeren in Málaga, Spanje. Ik ken de basis van de taal, maar ik volg hier een intensieve Spaans cursus voordat ik m'n colleges hier in het Spaans ga volgen. Voor mijn studie, International Business and Management Studies , is het een verplicht onderdeel van de studie. Het derde jaar bestaat namelijk uit een semester studeren in het buitenland en een semester stage lopen in het buitenland. Mijn school heeft een connectie met de school hier en hoef daarom alleen het collegegeld te betalen wat normaal ook in Nederland zou moeten. De kosten van leven zijn hier een beetje lager dan in Nederland en ik krijg de Erasmus beurs, dus voor mij is het niet duurder.


Dat klinkt wel super leuk! Maar een jaar in het buitenland is toch alleen maar bij een klein aantal opleidingen normaal?


Het is niet normaal bij de meeste opleidingen, maar er is wel steeds meer mogelijk kwa studeren in het buitenland. Je kunt voor veel studies sowieso een minor in het buitenland doen, dus een semester lang. Binnen Europa is kwa visum geregel sowieso makkelijker.

“All it takes is faith and trust.”

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Studie in het buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 00:00

Wat voor studie richt je je op? Hier in zweden hebben ze leuke studies en ook in het engels :)

You are either an ocean or a puddle, don't be a puddle. People walk through puddles like there nothing. Oceans fiets destroy cities
Karma 30/06/2015 <3 Chansy 17/04/2011 <3 Balto 15/10/2017 <3 Jinx 18/02/2019 <3


roowsie

Berichten: 132
Geregistreerd: 22-10-15
Woonplaats: Haarlem, NLD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-16 00:37

kirri schreef:
Wat voor studie richt je je op? Hier in zweden hebben ze leuke studies en ook in het engels :)


Mijn all time fave is diergeneeskunde maar omdat ik weet dat het lastig is om daar binnen te komen kijk ik nu ook naar biologie en probeer ik nog wat opties te vinden.

roowsie

Berichten: 132
Geregistreerd: 22-10-15
Woonplaats: Haarlem, NLD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-16 00:41

[/quote]Het is niet normaal bij de meeste opleidingen, maar er is wel steeds meer mogelijk kwa studeren in het buitenland. Je kunt voor veel studies sowieso een minor in het buitenland doen, dus een semester lang. Binnen Europa is kwa visum geregel sowieso makkelijker.[/quote]

Ik ga morgen wel even kiken bij welke studies het mogelijk is :)

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 00:51


You are either an ocean or a puddle, don't be a puddle. People walk through puddles like there nothing. Oceans fiets destroy cities
Karma 30/06/2015 <3 Chansy 17/04/2011 <3 Balto 15/10/2017 <3 Jinx 18/02/2019 <3

Yunomi
Berichten: 3112
Geregistreerd: 04-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 00:55

roowsie schreef:
kirri schreef:
Wat voor studie richt je je op? Hier in zweden hebben ze leuke studies en ook in het engels :)


Mijn all time fave is diergeneeskunde maar omdat ik weet dat het lastig is om daar binnen te komen kijk ik nu ook naar biologie en probeer ik nog wat opties te vinden.

Ik studeer dus diergeneeskunde, dus ik zal je zeker wat meer er over vertellen later!

We are not defined by the things that make us seperate and distinct
but by the moments that we share and the memories we make.

Rennie89
Berichten: 37245
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Studie in het buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 04:30

Is Engeland geen optie?

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Studie in het buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 05:28


geerte

Berichten: 6987
Geregistreerd: 26-11-06
Woonplaats: Amersfoort

Re: Studie in het buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 06:11

Ik studeer nu een semester in Finland. Ik kan geen fins maar de lessen worden in het engels gegeven en dat gaat goed. Het schoolgeld betaal ik aan de hogeschool hier in nederland, en ik krijg erasmus om een beetje te helpen met de kosten. Finland is namelijk best duur, maar erasmus ontvang je voor elk europees land.

Sometimes i wonder if all this is happening, because i didn't forward that email to 10 People.
[BM] Spelletjes spelen omgeving Amersfoort/Utrecht
geerte @ [BM] Online pubquiz

Lien_

Berichten: 2493
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: FR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 06:22

Welke vreemde talen spreek je, en hoe zijn je cijfers? Ik zou niet aanraden naar een land te gaan waar je de taal niet vloeiend beheerst, tenzij in een andere taal les gegeven wordt. Ik doe mijn hele studie in het Verenigd Koninkrijk (Edinburgh), ga nu mijn vijfde/laatste jaar in. Je mag altijd vragen stellen :)

:9k
By convention sweet, by convention bitter,
by convention hot, by convention cold,
by convention colour: but in reality atoms and void

Goldwynn

Berichten: 1427
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Helaas weer in Nederland

Re: Studie in het buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 06:50

Ik zit op het moment in Zuid-Korea! Is enkel als invulling van mijn minor, dus ik studeer 'maar' een semester in het buitenland.

Mijn vakken worden in het Engels gegeven en een van mijn vakken is dr Koreaanse taal. Gewoon op beginner niveau en met een hoop Internationale studenten die de taal willen leren. Ontzettend leuk! Verder heb ik een aantal Engels sprekende koreaanse docenten (hoewel hun Engels niet altijd even goed is) en ook heb ik les van een Amerikaan en een Canadees. Nu 2 weken erop zitten en na de eerste stres volle en chaotische week begint het een beetje op zn pootjes terecht te komen hier :)

Inschrijven is deels via mijn eigen uni gegaan, zij hebben de papieren die ik moest invullen naar mij toe gestuurd en later heeft school die ook naar de Koreaanse uni gestuurd. Visa en dergelijke wel zelf geregeld.

Narya

Berichten: 5228
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 18:14

[HK] Wie studeert er in het buitenland?. In dit topic kun je ook een heel aantal ervaringsdeskundigen vinden!

Ikzelf heb in Schotland en Turkije gestudeerd via een uitwisselingsprogramma, dus als je daar vragen over hebt kun je mij altijd een berichtje sturen.

Düsler mi gerçek, gerçekler mi bir düs yoksa
Gerçeklesir belki bir gün, bitmesin, düs bile olsa

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Re: Studie in het buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 13:52

Ik ben momenteel aan het kijken of ik in Nederland of Oostenrijk kan gaan studeren. (Hier staat ook nog op de keuze lijst, alleen de keuze stress is zwaar).

Ben alleen op zoek naar hoe ik dat doe met de taal. Ik spreek Duits, en niet slecht ook, ben voor een langere periode (3maand) in Wenen geweest en dat gaat prima. Maar examens maken is nog iets anders en ik maak me geen illusies dat een taal cursus die problemen plots weghaald. Dus ik wil te weten komen hoe tolerant ze zijn naar fouten van mijn kant uit.

--- Oh leave me to be Wild, so I can hunt the forest and chase your heart ---

# Yes I change, but my heart is still on the same place # أحب حصاني جدا. ***Hildar***

Suikerspinda
Correspondent

Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 14:29

Ik heb in 2013 een semester in Oostenrijk gestudeerd, ik studeerde Informatica en het was niet 'normaal' om met die studie naar het buitenland te gaan, maar het werd wel gestimuleerd. Ongeveer een jaar van te voren ben ik gaan praten met een medewerkster van het international office van mijn opleiding. Samen met haar heb ik de keuze gemaakt voor de universiteit, de Fachhochschulde Vorarlberg in Dornbirn, en zij heeft mij alle papieren gegeven die ik moest invullen. Ik geloof dat ik nog een stempel nodig had van de directeur van de opleiding en verder waren het iets van drie papiertjes, die zij vervolgens heeft opgestuurd.

Na goedkeuring heb ik de erasmusbeurs aangevraagd en mijn OV omgezet naar een vergoeding. Je kon toen ook je studiebeurs omzetten naar uitwonend, maar inmiddels is het hele systeem veranderd dus ik weet niet hoe dat nu zit.

Vervolgens heb ik via de universiteit in Dornbirn een kamer gehuurd. De lessen daar waren in het Engels, op de Duitse les na. Ik sprak wel al goed Duits, maar heb er, behalve in de supermarkt, geen woord Duits hoeven spreken. We hadden een groep van 40 internationale studenten, dus we deden alles in het Engels.

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Re: Studie in het buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 15:28

Dankje Nissima.
Voor mij zou het echter geen Erasmus zijn, maar een voltijdse studie van 3 jaar daar. Daarvoor moet ik niet via de international office maar via de gebruikelijke weg. Wel in Wenen normaal gezien.

Vandaar dat ik twijfels heb over de taal. Engels is geen probleem, dat is nu meestal ook al het geval, of toch vaak.
Maar alles in het Duits... Ben enorm gemotiveerd de taal volledig onder de knie te hebben, maar cursussen blokken is toch nog anders.

--- Oh leave me to be Wild, so I can hunt the forest and chase your heart ---

# Yes I change, but my heart is still on the same place # أحب حصاني جدا. ***Hildar***

roowsie

Berichten: 132
Geregistreerd: 22-10-15
Woonplaats: Haarlem, NLD

Re: Studie in het buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-16 20:09

Wat super dat er zoveel mensen hebben gereageerd!
Ik ga in ieder geval uitzoeken hoe en wat de erasmusbeurs inhoud want dat zie ik wel vaker terug komen.
Doen jullie die talencursussen gewoon naast je studie dan? Of zijn jullie er al eerder mee begonnen?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 96Laura, _kimm, GrapeshotBot, mariettek, Nieknollie en 45 bezoekers