gegalvaniseerde waterleiding verplicht te vervangen?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Isabonny

Berichten: 4358
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

gegalvaniseerde waterleiding verplicht te vervangen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-16 12:28

Wij kregen een tijd geleden een brief dat wij ons waterleidingnet moesten laten controleren i.v.m. legionella e.d. Uit de brief bleek dat men er van uit ging dat wij een bedrijf hadden.
Toen dus de man van de WML belde, heb ik gezegd dat we geen zaak (aan huis) hebben en dat het adres gewoon ons woonhuis was.
Hij wilde toch perse langskomen om de situatie ter plekke te bekijken, want (zei hij) we waren aangemerkt door de overheid als een categorie...3? situatie en dus was hij verplicht om het te bekijken. Hij zou het me wel allemaal uitleggen op de dag dat hij langs kwam.

Daar stond hij dan, gisteren met zijn laptop...
Volgens hun gegevens zouden we een opvang voor verstandelijk gehandicapten hebben, niet zijnde asielzoekers. ^) :o? . Heeeeeel vroeger heeft er dus een opvang voor verstandelijk gehandicapten in de straat gezeten, maar dat was een heel stuk verderop...waar dus later ook asielzoekers hebben gezeten }:0 .

Ergens heeft iemand dus een foutje gemaakt. Hij heeft het dus aangepast.
Vervolgens vroeg hij of hij de meter nog even mocht zien.
Ik stommerd....zeg dus ja, want ik heb niks te verbergen, dacht ik.... :x

Staat hij in de kelder zich alles te bekijken en zegt hij: "O, dat is een gegalvaniseerde waterleiding. Die zou ik toch vervangen. Dat is nl. niet zo goed. Die laten vroeg of laat zware metalen los en dan krijg je dat via je drinkwater binnen. Dus voor je eigen gezondheid zou ik die dus maar snel vervangen of in elk geval als er eens ergens een lekkage is, dan zou ik dat meteen meenemen."

Ik deed daar een beetje laconiek over. Vrouw die er voorheen heeft gewoond haar hele leven lang, die is ook oud geworden.
Bij vertrek zei hij nog dat hij er voor zou zorgen dat de adresgegevens aangepast zouden worden, zodat we geen brieven voor controle meer zouden krijgen.
Zowieso vreemd: we wonen er al 20 jaar en dit is de 1e keer dat we een controle kregen :roll: .

Is hij weg, gaat opeens de telefoon. Die man weer. Hij was wat vergeten te zeggen. Aangezien hij geconstateerd had dat wij een gegalvaniseerde leiding hadden, moest hij binnen 8 weken terug komen voor een hercontrole. Dan moest de situatie nl. gewijzigd zijn.

Waaat!! -O- :x -:(-
Ik word niet goed van die mieren..kers, echt weer zo'n (je mag het niet zeggen, maar toch) ambtenaar.
Ik heb hem gevraagd of hij van plan was om alle particuliere woningen in de straat na te gaan (de woningen in de straat zijn voor de helft allemaal van voor 1930) om te controleren of ze niet toevallig ook deze leidingen hadden liggen. Wij zijn particulier, en mogen toch zeker zelf weten wat voor waterleiding we hebben liggen.
Nee, was zijn antwoord. Hij had het nu eenmaal geconstateerd en mocht dus nu niet doen of hij het niet gezien had en het was om hun eigen waterleidingnet te beschermen.
Ik heb hem gezegd dat mijn man niet blij zou zijn met dit extra werk en zijn antwoord was: dat hoeft hij toch niet zelf te doen? Daar kun je een loodgieter voor vragen!
Wat een eikel -:(- -:(- . Die kost niets zeker, heb ik tegen hem gezegd.

Ik vraag me nu echt af of hij ons kan verplichten om nu opeens een deel van onze waterleiding te laten vervangen. Een leiding die er al ligt van ver voordat wij het huis kochten, dus misschien al een jaar of 40.

Het is niet zo dat we het misschien niet ooit zouden vervangen, maar op dit moment zitten we al midden in een verbouwing (mijn woonkamer is net af en we gaan nu door met hal en keuken) en ik kan er nu even niets bij hebben.


BigOne
Berichten: 38038
Geregistreerd: 03-08-09

Re: gegalvaniseerde waterleiding verplicht te vervangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 12:46

Bel eens even met zijn baas, lijkt me beter. En leg even uit dat deze meneer helemaal niet bij jullie moest zijn en je niet van plan bent om nu de leidingen te vervangen.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41634
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Re: gegalvaniseerde waterleiding verplicht te vervangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 13:13

En vraag vooral op basis van welke regeling je de leidingen zou moeten vervangen?
Voor zover ik weet is gegalvaniseerd staal niet zo'n enorm gezondheidsprobleem. Loden leidingen zijn veel problematischer maar zelfs daarbij ben je niet verplicht om ze te vervangen. Maar ik ben geen expert, vind het vooral een erg bijzonder gang van zaken dit :\

Of woon je in België?

ƃuılıǝɔ ǝɥʇ uo ƃuıɔuɐp ǝɹ,ǝʍ uǝɥʍ 'ƃuılǝǝɟ ɐ ʇɐɥʍ ɥo
"Als je niets te verbergen hebt, ben je een Ozosnelle paashaas" - Loesje

Boras
Berichten: 9933
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 13:27

Zo werken dit soort zaken natuurlijk niet.

Heeft hij zijn legitimatie getoond? Weet je zijn naam?

Even op onderzoek gaan en als er baas mocht zijn, dan daar een klacht neerleggen en verhaal halen.

Maar het zou me niet verbazen als dit nep is.

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 14:12

Boras schreef:
Zo werken dit soort zaken natuurlijk niet.

Heeft hij zijn legitimatie getoond? Weet je zijn naam?

Even op onderzoek gaan en als er baas mocht zijn, dan daar een klacht neerleggen en verhaal halen.

Maar het zou me niet verbazen als dit nep is.


Ik vind het ook raar maar waarom zou iemand dit nep doen? Het levert die gast toch geen geld op?

Misschien iemand die z'n werk nog niet goed snapt? :+

[o]

Shirley

Berichten: 26846
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: gegalvaniseerde waterleiding verplicht te vervangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 14:19

Misschien is hij loodgieter ;)

Wel een raar verhaal!
Had hij een pasje van het waterleidingbedrijf?

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ
A bird sitting on a tree is never afraid of the branch breaking,

because her trust is not on the branch but on her own wings.

Always believe in yourself !

Brainless

Berichten: 29660
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: gegalvaniseerde waterleiding verplicht te vervangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 14:33


Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 14:57

WML staat waarschijnlijk voor Water Maatschappij Limburg.

Citaat:
Staat hij in de kelder zich alles te bekijken en zegt hij: "O, dat is een gegalvaniseerde waterleiding. Die zou ik toch vervangen. Dat is nl. niet zo goed. Die laten vroeg of laat zware metalen los en dan krijg je dat via je drinkwater binnen. Dus voor je eigen gezondheid zou ik die dus maar snel vervangen of in elk geval als er eens ergens een lekkage is, dan zou ik dat meteen meenemen.""


Zolang niets op papier staat zou ik de leiding niet vervangen. Een verplichting is het niet, vandaar dat hij verwijst naar bv een lekkage zodat er al aan de leidingen moet worden gewerkt.

Ik zou ff bellen en aangeven dat je geen tijd hebt voor onnodige controles.

Soms huren bedrijven personeel in voor controles, het kan zijn dat hij belang heeft om jouw op de lijst te hebben ivm zijn werkzaamheden voor WML. ik zou me niet druk maken en gewoon ff bellen.


Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Re: gegalvaniseerde waterleiding verplicht te vervangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 15:12

Ik kom uit België en heb hier alleszinds nog nooit van die regel gehoord, hoe het in Nederland zit weet ik niet.
Wel wil ik meegeven dat het evengoed sterk aan te raden is gegalvaniseerde leidingen te vervangen.

Bedoelde hij misschien geen loden leiding?

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

Isabonny

Berichten: 4358
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-16 15:40

Ik woon in NL, nee hij bedoelde geen loden leiding.

Ik heb voorheen een brief van de WML gehad en na een aantal weken belde iemand om een afspraak te maken voor de controle.

Ik weet dat ze bij mijn man op het bedrijf ook zijn geweest (voormalige champignonkwekerij, waar de cellen nu van verhuurd worden voor opslag en waar we zelf nog wat huisverkopen hebben) en daar waren ze ook overal ontzettend pietluttig over. Maar dat is weer een heel ander verhaal. Het zijn gewoon echt azijnz....ers. Volgens mij proberen ze zichzelf zo aan het werk te houden, maar ja idd. Ik denk dat ik maar eens naar het WML zelf ga bellen. Kijken wat die er op te zeggen hebben.

Ik heb niet naar een pasje gevraagd, ik wist wanneer en hoe laat hij kwam. Ik wist zijn naam.

Maar hij is zelf ook geen loodgieter, want dan had hij zichzelf misschien wel aangeboden om het werk te doen en dat deed hij ook niet.

Hij was wel echt op mijn gemoed aan het inspreken, dat het echt schadelijk was voor de gezondheid ...

Brainless

Berichten: 29660
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: gegalvaniseerde waterleiding verplicht te vervangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 16:21

Voor privé huizen zijn daar geen regels voor.
Hier laatst een nieuwe hoofdwaterkraan gekregen en absoluut geen opmerking gehad dat gegalvaniseerde leidingen niet meer zouden mogen.
Wij hebben zelfs voor de hoofdkraan nog een stuk koper zitten (huis is 80 jaar oud...).

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Isabonny

Berichten: 4358
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-16 20:08

Geen tijd gehad om te bellen, maar onderstaande brief ontving ik van het WML.

Op 05.09.2016 hebben wij de controle op het voldoen aan de geldende regelgeving (Drinkwaterwet) van uw installatie
in perceel ******************* uitgevoerd.
Uw installatie is beoordeeld op risico’s van terugstroming van mogelijk verontreinigd drinkwater.
Bij deze controle zijn tekortkomingen geconstateerd die verontreiniging van het openbare net kunnen veroorzaken en/of
risico’s kunnen opleveren voor personen die het door u ter beschikking gestelde leidingwater gebruiken. Bijgaand
ontvangt u het controlerapport B waarin de voorzieningen zijn vermeld welke u dient te treffen.
Op basis van de bevinding van onze medewerker (controle rapport B) is er sprake van een verhoogd risico voor de
volksgezondheid. U dient de voorzieningen binnen acht weken na dagtekening van deze brief aan te brengen. Na de
gestelde termijn vindt de hercontrole plaats. Deze is onder voorbehoud gepland op 01.11.2016.
Als bij deze hercontrole blijkt dat uw leidingwaterinstallatie nog steeds niet aan de eisen voldoet, zullen wij voor de
hercontrole(s) kosten in rekening brengen. Deze extra kosten zijn in overeenstemming met de Aansluitvoorwaarden en
Tarievenregeling.
Uw installatie is ingedeeld in risicoklasse 3. Op grond hiervan zal de installatie elke 9 jaar door WML worden
gecontroleerd. Indien uw installatie in de toekomst wijzigt of een ander gebruiksdoel krijgt dient u dit te melden zodat er
een nieuwe beoordeling en een risicoklasse indeling kan worden gemaakt.
WML zal haar bevindingen rapporteren aan de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT).
Indien u vragen heeft kunt u contact opnemen met bovenvermelde controleur. Voor meer informatie verwijzen wij u naar
de website http://www.infodwi.nl waar u het informatieblad Controle en toezicht kunt downloaden.
Wij danken u voor uw medewerking.
Hoogachtend,
WML

Shirley

Berichten: 26846
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: gegalvaniseerde waterleiding verplicht te vervangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 20:10

Dat ziet er serieus uit -O-

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ
A bird sitting on a tree is never afraid of the branch breaking,

because her trust is not on the branch but on her own wings.

Always believe in yourself !

Isabonny

Berichten: 4358
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-16 20:16

Ze zijn dus bang dat bij onderdruk van het algemene waternetwerk, ons water terugstroomt hun waterleiding in.

Maar dan moet de helft van de straat zijn leidingen worden nagekeken, want al die oude carré boerderijen in de straat, waar van die oude mensjes in wonen, daar is de laatste 30-40 jaar ook nooit meer wat aan gedaan. Dus ik zou de boel moeten vernieuwen, en hun mogen 2 deuren verder de boel blijven vervuilen. Lijkt me niet heel nuttig.

Moet zowieso contact opnemen, want we staan nog steeds als klasse 3 risicoklasse ingedeeld. Dat heeft die man dus nog niet gewijzigd.
Laatst bijgewerkt door Isabonny op 07-09-16 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Shirley

Berichten: 26846
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: gegalvaniseerde waterleiding verplicht te vervangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 20:18

Misschien gaan ze daar nu ook wel langs.
Als het balletje eenmaal aan het rollen is...

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ
A bird sitting on a tree is never afraid of the branch breaking,

because her trust is not on the branch but on her own wings.

Always believe in yourself !

Rintah

Berichten: 2919
Geregistreerd: 28-05-07
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 20:23

Als ik jou was zou ik eens bellen en doen alsof je van niks weet, maar dit gelezen hebt en nu graag wil weten hoe het zit.
Als zij bevestigen dat het inderdaad moet worden vervangen wordt het lastig/w eet ik verder ook niet wat je kan doen, maar, mocht het antwoord zijn dat dit soort leidingen geen problemen opleveren kan je vragen of ze je dat per mail willen bevestigen. Als je een mail hebt van hun dat alles prima is kan je die bij de controle laten zien.

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 20:45

@Isabonny: wat voor machines/apparaten zijn er bij je thuis aangesloten op het openbare waterleiding net ??

Isabonny

Berichten: 4358
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-16 20:45

buiten dat moet er ook een keerklep komen naar de watertoevoer die naar buiten gaat, omdat hij vroeg: waar gaat die waterleiding naar toe en ik zei naar achteren, naar de garage en paardenstallen.

Toen maakte hij zelf de veronderstelling dat er wel eens een waterslang in een emmer bij de dieren kon hangen en dat kon dus ook terugzuigen en in het algemene netwerk terecht komen....wij hebben automatische drinkbakken en de wateruitgang van de drinkbak hangt niet in het water en dat kan dus nooit de leiding in terugzuigen.

Isabonny

Berichten: 4358
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-16 20:48

DubbelDun schreef:
@Isabonny: wat voor machines/apparaten zijn er bij je thuis aangesloten op het openbare waterleiding net ??


wasmachine, vaatwasser, drinkbakken paarden

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 20:56

Ehm, klinkt als een gevalletje rechtsbijstand. Ik zou niet in discussie gaan met die waterleidingboeren maar rechtstreeks doorsturen aan je rechtsbijstandverzekering. Laat de WML daar maar mee op de vuist gaan, krijgen ze repliek van gelijk niveau.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Isabonny

Berichten: 4358
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Re: gegalvaniseerde waterleiding verplicht te vervangen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-16 20:59

Mijn man doet er heel lakoniek over, trekt zijn schouders op en zegt dat hij het wel veranderd. Nu is hij gelukkig heel handig, maar ik ben echt pissig dat ze ons eventjes met extra werk opzadelen.

Ook dat zinnetje in de brief dat ze eens in de 9 jaar moeten controleren....wat een onzin....we wonen er al bijna 20 jaar en er is nog nooit iemand voor controle langs geweest.

Rocamor

Berichten: 10732
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 21:06

En ik zou het huis Heeeeeel goed afsluiten als je er niet bent....

Wellicht ver gedacht, maar voor hetzelfde geldt dat hij je huis heeft staan scannen

Rockes <3

KimD

Berichten: 20361
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: gegalvaniseerde waterleiding verplicht te vervangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 21:11

Zoals Rocamor al aangeeft, ik vind het ook vreselijk verdacht! Ik zou rechtstreeks contact opnemen met WML en het voorleggen.


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

knollentuin
Berichten: 10372
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 21:15

Ik vermoed dat het niet om je leidingen gaat maat omdat je paardenstallen hebt.
Ik heb deze controle ook gehad en heb tussen het drinkwaternet en de stallen een pomp met een wateroverslag zitten. Wij hebben de pech omdat we een kwekerij hebben en daar een bedrijfscontrole kregen en ze de stallen zagen, bingo. De rest van de straat heeft ook paarden met automatische drinkbakken. Aan gesloten op t waternet en nooit controle en dus geen onderbreking in t systeem

nee ik heb geen dyslectie, wel autocorrect!!

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41634
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Re: gegalvaniseerde waterleiding verplicht te vervangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 21:22

Ben je toevallig lid van Vereniging Eigen Huis? Lijkt me ook handig om even contact mee op te nemen.

En stel dat je idd iets moet doen, dan lijkt me een simpele terugslagklep meteen na je watermeter een prima oplossing. Als je een beetje handig bent dan kan je dat zelf organiseren voor een paar euro.

ƃuılıǝɔ ǝɥʇ uo ƃuıɔuɐp ǝɹ,ǝʍ uǝɥʍ 'ƃuılǝǝɟ ɐ ʇɐɥʍ ɥo
"Als je niets te verbergen hebt, ben je een Ozosnelle paashaas" - Loesje


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: agesus, Flippertje, sammyvriend, SentiBot, Waratje en 28 bezoekers