[HK] Het grote fjordentopic

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16165
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 19:00

Marjoow schreef:
Sowieso niet aan te raden om je paard met halster in het land te zetten, dus lekker aflaten volgende keer :D

Gefeliciteerd met je fjordje!

Ze komt ook zonder halster te staan. Maar de eerste dagen laat ik haar halster om zodat ze kan wennen aan de routine van het buiten en binnen zetten. Dan kan de stalhouder haar ook makkelijk pakken en weet ze dat ze naar haar stal gaat :)


Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 22:44


xxVon
Berichten: 1110
Geregistreerd: 04-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 10:59

Fabster schreef:
http://link.marktplaats.nl/m1074151543

Er staat nu een jonge grote fjord te koop. Wir was daar nou ook alweer naar op zoek?

Edit: niet zo jong. Hij is 12, zie ik nu.


Die heeft inmiddels al een grote fjord gevonden

[o] Klasse I + 18 / Klasse II + 7 / Klasse III + 2
B + 1 /

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 11:28

Ah. Dat is mooi!

Goner
Berichten: 293
Geregistreerd: 12-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 10:43

Bij ons op de manege staat een Fjord. Beestje is echter zo sloom als wat. Hij is nu overgekocht dus hoeft niet meer in de manege lessen te rijden (en volgens mij was de eigenaar hem een beetje zat..)

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 16:56

Vandaag met het hete weer de gazonsproeier maar eens in de training gegooid. Lekker opfrissen.

Cajra moest er even over nadenken voor ze er door wou, maar Leo vond het prima. Lekker koel! :D


Afbeelding

Foss

Berichten: 1913
Geregistreerd: 01-02-09
Woonplaats: Huizen

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 20:15

Prachtig heerlijke verkoeling bij mij is er ook altijd 1 die eronder gaat staan.

Samy24
Berichten: 470
Geregistreerd: 07-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 06:19

Hoi allemaal !

Sinds kort ben ik ook de trotse eigenaar van een 2.5 jarige fjordenruin.
Hij staat bij mij thuis samen met onze quartermerrie.

NU was mijn vraag, hoe houden jullie juliie fjorden op gewicht? Ik heb nl de indruk dat hij iets wat te dik is maar kan hem dus nog niet echt aan het werk zetten.. sinds 2weken geleden loopt hij wel wat aan de longe, maar daar zijn we dus nog op aan het oefenen ongeveer 2x per week, soms loopt hij wel mee hij de paddock als ik mijn merrie aan het grondwerken ben, vind hij fantastisch.

We hebben thuis 60 are weide en nog een wei in het veld wat verderop. De 60 are zijn al ingedeeld in 2 stukken, ze staan dag en nacht buiten ( met schuilhok ) nu heb ik gisteren al de weide nog wat kleiner gemaakt. Verder krijgt hij niets bij, juist in de avonds enkele wortels.

Is wel een foto in beweging als hij stilstaat heft hij meer een buikje :-)
Afbeelding

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 06:24

Laat die wortels maar weg. En ik weet niet of hij steeds op het gras staat? Zou ik ook niet doen. Zandpaddock met hooi en af en toe pasr uurtjes op het gras is mooi zat. Het is echt zonde als je hem moddervet (of erger nog:IR) laat worden. Heb je straks allemaal problemen. Hij zal
Niet de eerste zijn die eczeem ontwikkelt of hoefbevangen wordt. Je kan anders nog een graasmasker proberen. Fjorden worden nou eenmaal snel dik. Vergeet niet op de eiwitten te letten. Hij is nog in de groei.

Lucia88

Berichten: 516
Geregistreerd: 06-06-15

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 06:45

Hoi Samy, wat een leukerd heb je!
Die van mij staat altijd in en grote wei, t gras is wel wat schraal en groeit wat onkruid tussen, maar genoeg te eten. Ik moet zeggen dat ze eerst ook best dik werd, en nog iets is, maar dat komt vooral omdat we vanwege een peesblessure niet zoveel kunnen werken. Wel stap ik heeeeeel veel met dr en dat werkt goed! In t voorjaar ben ik wel voorzichtig geweest ivm suiker, maar we trainden voor endurance veel dus toen bleef ze ook prima op gewicht :)
Ik had er eerst ook twijfels over, maar ze kan niet goed op stal want dan krijgt ze het snel benauwd. Ik voer wel wat stro bij :)

Samy24
Berichten: 470
Geregistreerd: 07-11-11

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 07:32

Fabster, xwij wonen nog niet lang in dit huis en dus nog geen paddock kunnen aanleggen, er is we een stuk weide afgezet waar ik wat grondwerk doe en wat kan rijden met mijn merrie aangezien we ook nog geen rijbak ter beschikking hebben.

De weide is ook niet bemest en groeit ook wel wat onkruid tussen..

We gaan veel wandelen aan de hand en als ik op de manege ga rijden met mijn merrie gaat hij aan de hand mee.
Graasmasker kan ik proberen.

In April vertrekt hij een maand op training om zadelmak te maken en het stuur, gas en rem te bevestigen

Lucia88

Berichten: 516
Geregistreerd: 06-06-15

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 11:37

ik was vorige week zondag bij de Fjordenkeuringen enzo in Arnhem bij stal Mansour wezen kijken, toen vroeg ik me af of je daar zo mee kan doen met je fjord aan de proefjes? Of moet je geregistreerd staan bij het stamboek? Leek me voor mijn pown ook goed om te doen voor de afwisseling met endurance. Iemand die mijn daar meer over kan vertellen? Mag ook PB! :o

Anita45

Berichten: 1324
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Mantinge (Drenthe)

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 14:56

Om mee te doen aan de Fjordsport moet je lid zijn van het stamboek en moet je paard op jouw naam geregistreerd staan. Op de site van het stamboek vind je wel meer info over Fjordsport. www.fjordstudbook.com

Mijn Fjorden:
Meline (Havstad) moeder van:
Celony┼ en Djambo (Balony) - Ferro, Hindra, Indre, Jilco (verkocht) en Luco┼ (Karant) - Gino (Rudsmo Råssar) - Kayo (Anton, verkocht) - Mirko (Topas), grootmoeder van: Leneke (HindraxKventin) - Mara en Nolan (IndrexTopas) - Marinde en Nivar (HindraxTopas)
Topas staat bij ons ter dekking

anouk97x

Berichten: 663
Geregistreerd: 07-10-11

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 21:17

Vandaag een dresuur clinic gereden van een grand prix amazone tahnee van wenum.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Waar een wil is een weg !

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16165
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 21:21

Wat gaaf! Ik volg haar op Facebook. Jullie rijden er mooi bij!

Niniane

Berichten: 6433
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Ergens in Zuid-Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 20:22

Schrok mijn eigen rot vorige week. Mijn Fjord heeft een spijker in zijn hoef gehad. Y;(
Voor zover we nu kunnen zien geen blijvende schade en hij loopt niet kreupel, maar jeetje als je dan ineens die spijker ziet zitten trekt het bloed wel even uit je gezicht. -O-

En zelfs met een spijker in zijn hoef komt hij in zijn wei aanrennen zodra hij mij ziet. <3 Alleen zo'n goedzak zou dat doen.


Marcella

Berichten: 36531
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 20:27

Toch even in de gaten houden even preventief iedere dag hoef in de soda, betadin of biotex zetten om hoefzweer te voorkomen. Maar je heb nu zeer grote kans op hoefzweer. En daar hoeven ze ook niet direct kreupel op te lopen.

Die van mij heeft ook hoefzweer gehad nergens wat van gemerkt en de dag ervoor nog gewoon gereden. Dag erna een fjord op 3 benen zweer is uiteindelijk aan de bovenkant van de kroonrand open gebroken en zat dus heel diep.

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 20:36

Zou t inderdaad eveninde gaten houden. Toevallig had mijn Belg ook een spijker zo n 2 maanden geleden. Leek ook niks te zijn, maar nu twijfel ik toch. Isnooit een hoefzweer uitgebroken, maar toch gaat het niet helemaal zoals het hoort. Dus ik overweeg alsnog een foto.

Niniane

Berichten: 6433
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Ergens in Zuid-Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 20:39

Ik zet hem sindsdien ook iedere dag een kwartier in de Biotex. :) Waar ik mij zorgen om maak nu is het feit dat zijn been dikker is, hoewel dat met de dag wat minder lijkt te worden. Het is ook niet warmer dan het andere been.

Marcella

Berichten: 36531
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 20:41

Laat ik het zo zeggen die van mij heeft ooit in de lip van zijn hoefijzer gestaan. Da en hoefsmid bij gehad van da ab gekregen en hoefsmid heeft boel open gemaakt zodat er geen rotzooi in kon blijven zitten. Een en zelfs ondanks dus alle maatregelen incl. 2x per dag hoef in de biotex en hoefzak toch een lichte ontsteking gehad.

Dus heel simpel gezegd zoals da zeg een hoefzweer is niet te voorkomen, maar wel te beperken. Door het binnendringen van iets vreemds krijg je al rotzooi mee naar binnen.

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

Lucia88

Berichten: 516
Geregistreerd: 06-06-15

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 06:58

@Anita, thnx, had idd op,die site wel gekeken maar zo snel niet gevonden.

@Anouk, ziet er goed uit!

@Niniane, gelukkig dat het al minder dik wordt! Ik zou me ook rot schrikken!

Daniekvm

Berichten: 95
Geregistreerd: 04-11-10
Woonplaats: Beek en Donk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 22:24

Wie van jullie rijd er op 9 oktober mee met de fjordenwedstrijd van Fjovrili :).?

Tjitske van de Grote Overbrug

anouk97x

Berichten: 663
Geregistreerd: 07-10-11

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 23:53

Ivorna is weer kaal ze zat al best dik in haar vacht en naar een kwartiertje rijden al suoer erg nat
Afbeelding
Afbeelding

Waar een wil is een weg !

Flurk

Berichten: 4487
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Dieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 07:10

Het is alweer een tijdje stil hier.
Zijn jullie er nog?

moeilijke mensen zijn de grootste leermeesters :9
http://www.develuwezoom.nl/
http://www.gewiekstmindfulness.nl/

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 09:14

Ja. Ik heb gisteren mijn laatste rit op Leo gemaakt. Meestal kon ik hem in de winter nog wel rijden, maar het is nu echt over. Zijn rug wil het echt niet meer. Hij had altijd al een slechte rug, maar door de cushing is hij veel spier kwijt geraakt. Gisteren op hem gereden, maar hij wilde alleen maar zijn kop omhoog en zijn rug wegdrukken. Het is dus klaar. Hij gaat nu definitief met rijpensioen. Ik hou hem aan de hand verder soepel, maar dat is t. Hij is 25. Ik hoop dat hij bog wel even in leven bljft. Hij gaat nu rap achteruit.... ;(


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers