[HE] Op bezoek bij... Danielle en Stefanie van Leeuwen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14004
Geregistreerd: 20-04-16

[HE] Op bezoek bij... Danielle en Stefanie van Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-16 19:00

Bokt.nl
Afbeelding
Foto door bokker Evita-3



Zaterdag 13 augustus waren Evita-3 en ik uitgenodigd door de zusjes van Leeuwen om te komen kijken naar hun favoriete onderdeel uit de westernsport: Trail.
Beide dames deden mee aan de ' SWRN Triple XL Show 2016' die gehouden werd in Wijdewormer.
Georganiseerd door de WRAN, een wedstrijd organisatie voor niet alleen de bekende Quarter en Painthorse bezitters, maar ook voor alle andere paardenrassen en hun eigenaren die western wedstrijden willen rijden.

Dit maakt de ontmoeting op deze dag ook zo speciaal.
Danielle en Stefanie rijden mee op hun koudbloedpaarden Roosje en Leo.
En niet onverdienstelijk, blijkt als we vooraf wat speurwerk doen.
Danielle was in 2012 Nederlands kampioen bij de jeugd en in 2014 Nederlands kampioen in de In hand trail L1, de hoogste topklasse, met haar paard Amber.
Stefanie heeft deze NK titel in 2015 op haar naam weten te zetten. Én zij won dat jaar ook nog zilver op het onderdeel Super horse, beide met haar paard Leo.
Een indrukwekkend lijstje en we zijn zeer benieuwd naar wat ons te wachten staat vandaag!

Bekende gezichten eh... paarden!

Op het parkeerterrein komen twee geheel in showstijl geklede dames onze auto tegemoet lopen. Ze lopen naast twee prachtig opgetuigde paarden die we denken te herkennen van Danielle's website. " Hey- is dat Roosje? "
Losrijden, het parcours verkennen en ook nog tussendoor moeten omkleden is best een druk programma voor de deelneemsters. En dan ook nog visite namens Bokt...
Wij willen niemand in de weg lopen maar er wordt tijd voor ons gemaakt en iedereen wordt aan elkaar voorgesteld. Wat een relaxte sfeer en wat een aardige mensen. Een hartelijk welkom dus!

Terwijl beide dames zich verder voorbereiden gaan Evita-3 en ik op onderzoek uit.
We bekijken de binnenbak met daarin het parcours wat uitgezet staat. Voor ons allebei nieuw, dus een hoop vraagtekens...help!

Wat is 'Trail' eigenlijk?
De bedoeling bij het western onderdeel Trail (= letterlijk 'spoor in de vrije natuur') is dat je een bepaald parcours aflegt met nagebootste hindernissen uit de natuur.
Hierbij gaat het niet om de snelste tijd maar om de samenwerking, het vertrouwen en de band tussen ruiter en paard.
Het parcours, ook wel 'pattern' genoemd, bestaat uit min. zes onderdelen waaronder drie verplichte onderdelen.

Dit zijn min. vier balken, achterwaarts lopen in een patroon (bijv. een L-vorm) en het hek. Het hek moet geopend en daarna ook weer gesloten worden zonder daarbij het contact met het hek te verliezen. Best een uitdaging!
Wanneer het parcours wordt gelopen met het paard aan de hand heet dit: 'In hand trail'.
(Wij bedanken hierbij de partner van Stefanie voor de duidelijke uiteg. Terwijl de wedstrijd al in volle gang was konden wij mooi onze kennis bijspijkeren! :))

Klaar voor de start!
Stefanie start als eerste met In hand trail klasse L1.
Ze staat klaar tussen de pionnen en krijgt een teken van de jury dat ze mag beginnen.
Samen met de grote 16-jarige Tinker ruin Leo gaat ze op weg naar de balken.
Met zijn grote hoeven (incl. sokken waar mijn Friese paard jaloers van wordt) lijkt mij dit best een lastige opgave om geruisloos oftewel foutloos te kunnen uitvoeren.
Maar ze gaan super goed en wat een mooi gezicht dit duo samen te zien werken. En... Het wordt beloond met een eerste prijs! Wat een goed begin van vandaag.

Op naar de Trail L1

Voor Danielle haar debuut met Roosje, een trekpaard kruising van zes jaar.
Ze kocht Roosje een jaar geleden op de paardenmarkt in Elst.
Roosje was onbeleerd en niet echt in sportconditie.

Maar Danielle wist dit paard te redden en heeft haar zelf ingereden met hulp van haar zus. Na drie keer onder het zadel kon ze al snel mee naar het duin en kort daarna ook al mee met de buitenritten die Daan's horses (Danielle's eigen bedrijf) organiseert.
Prachtig om te horen én zien wat zij in zo'n korte tijd van zes maanden (Trail) training bereikt hebben.

En nu staan ze er gewoon, klaar voor hun eerste wedstrijd samen.
Met beleid en veel behendigheid gaan ze samen de trail door.
Bij het hek vindt Roosje het lastig... Maar door hun samenwerking en het geduld van Danielle gaan ze er toch goed doorheen.

Danielle legt naderhand uit waarom zij het hek niet afsloot met de sluiting maar alleen het hek sluiten voor haar goed genoeg was.
" Ze heeft het netjes gedaan ondanks dat het in het begin wat spannend was.
Als ik het hek dan ook nog zou willen sluiten en ze zou schrikken was de oefening voor niks geweest, dat zou ik jammer vinden."

Een goed voorbeeld van de band tussen paard en ruiter, dit duo doet het goed samen!
Ook Stefanie start in dit onderdeel. Routinier Leo gaat perfect van start en het onderdeel waarin ze achterwaarts moeten gaat echt met zoveel rust en ook foutloos. Heel knap op zo'n lastig onderdeel met zo'n groot paard, dat toch minder makkelijk wendbaar is.
Door in galop, (lope, voor échte kenners!) voor een galopwissel richting het hek.
Leo duwt helaas bij het dichtdoen van het hek met zijn billen een gedeelte van het hek opzij.

Stefanie probeert het hek weer terug op zijn plek te krijgen vanuit het zadel maar helaas... De spin gaat goed, dus positief afgesloten. Met een grote glimlach groet ze af. The show must go on...

The show must go on!
Na de prijsuitreiking lopen we mee richting de trailer. Onderweg horen we dat het volgende onderdeel nog vrij nieuw is in de Nederlandse westernsport en 'Ranch riding' heet.
De showkleding met glitters wordt vervangen door jeans en een geruite blouse. Beide dames verkleden zich al voor de derde keer vandaag.
Stefanie vertelt:
" Bij dit onderdeel gaat het niet om de show, maar meer hoe het er echt aan toegaat op de ranch.
Je verkleedt je daarbij en verandert van stijl zodat het lijkt alsof je net de koeien hebt gevangen".

De vlechten bij de paarden gaan los en er vind een heuse transformatie plaats.
Zelfs de zandspetters uit de buitenbak zijn nu geoorloofd.
We kijken onze ogen uit. Western is zonder 'poeha' maar als we horen van welke kleuren de dames houden en hoeveel setjes en hoeden ze bij zich hebben vandaag zijn we toch even stil.

Over de prijzen van de mooie zadels, de chaps en het inschrijfgeld hebben we het kort: " Het is zeker niet goedkoop... " Snel - een ander onderwerp! Haha..

Western kriebels!
Er zijn meerdere deelnemers en het is leuk om de diversiteit te zien qua aankleding. Stefanie draagt nu bijvoorbeeld ook een lasso aan haar zadel. Puur voor de show, de lasso blijft ongebruikt.
Een andere deelneemster biedt spontaan hulp bij het oprollen van de lasso.
" Zo gaat dat hier. Iedereen helpt elkaar, wenst elkaar succes en de sfeer is altijd goed." Wij merken het ook, het is prettig vertoeven tussen de westernrijders.

Bij dit laatste onderdeel laten Danielle en Stefanie vooral het verschil zien in de diverse gangen.
De 'pattern' start met vier balken achter elkaar maar daarna zijn er geen onderdelen meer zoals bij de Trail.
Ze rijden een vast patroon in de aangegeven gangen stap draf en galop, zoals wij dat kennen uit de dressuurproeven. De te rijden lijnen moet je van te voren uit je hoofd kennen.
Stefanie wint de vierde prijs op dit onderdeel en de dames én paarden zijn klaar voor vandaag.

Nog even wat leuke foto's maken voor Bokt en Evita-3 zet haar camera weer aan het werk. De dag krijgt een hele leuke afsluiting omdat Stefanie ons vraagt of wij de paarden nog willen uitstappen.

Zonder een '-nog-net-geen-vreugde-dansje-' stap ik even later samen met Leo en Evita-3 op Roosje het terrein af. Ik zit echt heerlijk in dit mooie zadel en als we onderweg naar de parkeerplaats nog even een een spin mogen 'oefenen' voel ik mij helemaal een cowgirl.
Leo draait langzaam en beheerst met mij een rondje en ik weet het zeker: Wát een geslaagde dag!

Hierbij willen wij Danielle en Stefanie bedanken voor hun gastvrijheid en het kijkje in hun paardenleven. Op http://www.daanshorses.nl lees je meer over o.a. de paarden en de buitenritten die Danielle organiseert in Noord Holland.

Wij wensen de dames veel succes met alle voorbereidingen voor Horse Event.
Zijn jullie ook benieuwd naar hun clinic op Horse Event- Trail: ook voor koudbloeden?
Zorg dan dat je ze niet mist op vrijdag 9 en zaterdag 10 september in de Groenhorst Barneveld piste.

Wij zijn er zeker bij en zien jullie misschien dan!
Groetjes van only2bianca en ook van mijn favoriete fotograaf Evita-3!
(Bokt HE reporters op vrijdag)

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


corine1981
stokpaard connaisseur

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: [HE] Op bezoek bij... Danielle en Stefanie van Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 22:37

Leuk verslag!!

Koos paardloos :(

Anoniem

Re: [HE] Op bezoek bij... Danielle en Stefanie van Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 23:26

Leuk en vlot geschreven!

Maplewood

Berichten: 135
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Assen

Re: [HE] Op bezoek bij... Danielle en Stefanie van Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 23:29

Heel erg leuk geschreven en mooie foto!


xmichxrocky

Berichten: 1583
Geregistreerd: 04-02-10
Woonplaats: in de buurt van Arnhem

Re: [HE] Op bezoek bij... Danielle en Stefanie van Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 13:09

Leuk geschreven!

Quite Real 'n Red Quasar de Charry (v. Quaterback) x Langata Express xx (ZZZ)
Mats Gunner KS x Koss (M1)
Legendale Lord Leatherdale x Tuschinski
Instagram: michellebruildressage


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Cemlys, Charmaine, Gucci_, Kabayo, Laarvv, MoriMann, Rinkex, Roulette_, Selina, sterregoud, VogeltjeM, x_Rebecca, xYaartje en 64 bezoekers