Cas doet zo hard zijn best met beleren!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
smurffie

Berichten: 11126
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Cas doet zo hard zijn best met beleren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-16 00:09

Hallo Bokkers!

Anderhalf jaar geleden kocht ik een toen 7 jarige 'onbeleerde' ruin.
Helaas bleek hij niet blanco maar verschrikkelijk verknipt, de afgelopen anderhalf jaar stond daarom in het teken van vertrouwen geven en angst wegnemen.
Hij heeft een verschrikkelijk lief en fijn karakter, wil gigantisch voor je werken, maar is ook snel gespannen en angstig.

Klein paspoortje:
Carantos
1.65
05-04-2007
Sarantos x Flemming

Januari 2015 nam ik deze knappe vent mee naar huis.

Afbeelding
Oke ik geef het toe, hij was niet de knapste.

Onder begeleiding van mijn trainer zijn we gaan grondwerken en begonnen met het opstappen 'normaal' te maken. Van deze periode zijn eigenlijk geen foto's. Ik kan zeggen dat ik goede angst voor hem had opgebouwd, wat kon dit paard raar uit de hoek komen.

Maar werken aan het paard betekend ook werken aan ons vertrouwen. En we groeide hard.
Begin deze zomer ben ik op locatie bij mijn trainer (10 minuten met de trailer) begonnen met stukjes stappen op zijn rug.
Eerst even loswerken aan de hand

Afbeelding

En daarna erop

Afbeelding
Wij doen alles in eerste instantie vanuit amazone zit. Hierover zijn de meningen verdeeld.
Dit is de manier waarop mijn trainer werkt, en ik heb het als lastig maar wel heel fijn ervaren.
De gedachte hierachter is dat ik bij spanning zelf kan bepalen af te stappen zonder hierbij een grotere schrikreactie te veroorzaken.


Afbeelding


Nu dat goed gaat maken we ook stappen om Arnie erop te laten rijden. Arnie is de ardell safety rider.

Afbeelding

Afbeelding

Wat gaat dit paard toch hard voor je aan het werk. Hij vind het verschrikkelijk moeilijk om te vertrouwen maar doet het toch!

Vandaag zijn we er voor de zevende keer op gegaan. We rijden nu los in de bak, longeren wel eerst nog even. Vandaag voor het eerst in eigen bak rechtsom gereden.
Op momenten van spanning geeft hij een reactie naar voren, deze stukjes galop zijn goed in banen te leiden. Ophouding en hij laat zich rustig terug rijden.
Hierbij een filmpje van vandaag:



En een kleine stil uit het filmpje:
Afbeelding


Zoals jullie kunnen zien in het filmpje zit er nog veel werk aan. Hij vindt het tempo heel lastig en valt snel terug. Dit zijn allemaal dingen waar we aan werken. Onze eerste prioriteit is zonder brokken te maken hem te kunnen rijden en ontspannen. Wat hij zelf aanbied nemen we aan, verder zo min mogelijk overvragen.
We hebben nog een lange weg te gaan, maar ik ben zo verschrikkelijk trots op waar we al zijn!
Afbeelding

Groetjes Katja en Cas


tante_trien

Berichten: 8593
Geregistreerd: 21-10-05

Re: Cas doet zo hard zijn best met beleren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 00:34

Jeetje mina, wat was hij eigenlijk een mager scharminkel! Hij is echt al zo opgeknapt. Fijn dat het inrijden nu zo lekker gaat. Heel veel plezier en vooral veilige kilometers gewenst. :j

smurffie

Berichten: 11126
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: Cas doet zo hard zijn best met beleren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-16 09:26

Dankje An, Ja hij is al heel erg bij getrokken gelukkig! Krijgt nu ook lekker spiertjes en wat vet gelukkig.

Wildgirl

Berichten: 11660
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Cas doet zo hard zijn best met beleren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 09:33

Wat een leuk dier!
Bijzondere manier, zo in dameszit.
Mijn voorkeur zou het niet hebben daar je, je paard veel meer eenzijdig belast en dat lijkt me bij zo'n guppie niet wenselijk.
Zou je meer uit kunnen leggen waarom jouw instructeur dit zo doet>?
Veel succes verder!

smurffie

Berichten: 11126
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-16 10:46

Eenzijdige belasting is minimaal omdat je wel recht op je zadel zit, alleen je been naar 1 kant houdt.
De meeste paarden die mijn instructeur krijgt zijn niet de standaard brave 3 jarige die groen van het land af komen. Het hele grote voordeel aan dameszit is dat je er veel makkelijker af bent zonder te vallen. Daarom kun je in geval van spanning beslissen om binnen enkele seconden op de grond te staan.
Een paard af laten gaan doen we niet, we willen niet zo veel spanning dat ze er bokkend van door gaan. Dat zijn lichamelijk ook flinke klappen, maar geestelijk slopend voor paarden.
Door zo te zitten breken we het moment van spanning dus af voordat het te heftig wordt voor het paard.

Voorkeur is dus om paard eerst te leren dat het normaal is om op te stappen, weg te stappen en weer stil te staan, zonder de kans dat je geen tijd meer hebt om af te stappen.
Als dat goed gaat gaat direct de pop erop. Deze weegt 35 kilo en leert ze dat het de bedoeling is dat de ruiter blijft zitten.
Ook met de pop laten we ze niet in de steek, ze hoeven niet uit elkaar te klappen van angst. We leren ze met rust en uitleg dat het goed is, we geven vertrouwen en hopen dat terug te krijgen.

De dameszit kun je dus zien als vervanger van het hangen; een veiligere manier, want met hangen heb je veel minder controle over wat er gebeurt. En vanaf het hangen kun je paarden ook veel minder helpen en begeleiden.

Misschien iets duidelijker zo? Stel vragen gerust :) altijd leuk!

daniweerd
Berichten: 1200
Geregistreerd: 27-03-09

Re: Cas doet zo hard zijn best met beleren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 10:49

Nog een vraagje dan...hoe kun je dan snel afstijgen als er veel spanning komt, laat je je dan naar voren vallen, springen of zo?

Hingefallen?!
Krone richten..
Weitergehen!

Wildgirl

Berichten: 11660
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Cas doet zo hard zijn best met beleren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 10:53

Dank voor je toelichting TS!
Ik begrijp je redenatie :j
Hangen is ook niet mijn ding, althans niet het minutenlang hangen wat je veel mensen ziet doen.
Ik ben met je eens dat angst geen zoden aan de dijk zet, paniek voorkomen is inderdaad beter dan genezen.
Wat hengstveulen idd ook zegt, hoe stijg je af?
Ik neem aan dat je, je naar beneden laat glijden?

Kalender7
Berichten: 654
Geregistreerd: 08-03-15
Woonplaats: Omgeving Amsterdam

Re: Cas doet zo hard zijn best met beleren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 13:19

Ik vind het wel een interessante manier! Heel veel succes nog samen.

smurffie

Berichten: 11126
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: Cas doet zo hard zijn best met beleren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-16 22:46

Als je je hak uitdrukt valt je beugel af en kun je zo naar beneden glijden. Is een beetje oefenen ook (gelukkig heb ik nog een hele brave merrie die dat allemaal best vond). In geval van "nood" gaat het dan heel makkelijk vanzelf :).
Eerst vond ik het ook heel lastig en gek, maar heb het echt gewaardeerd nu ik het onder de knie heb :).
Het is zo'n lief dier, hij verdient het om zonder angst rond te kunnen rijden hihi.

Dorine92
Berichten: 5328
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 00:51

Phoeh lijkt me doodeng. Als het paard maar iets opzij springt oid zou ik heel snel uit balans zijn in de dameszit. Buiten dat vind ik het niet logisch om eraf te gaan als het even moeilijk wordt. Ik zou mijn paard niet willen leren dat, wanneer het hem niet bevalt, hij alleen maar even hoeft te "klieren" en dat de ruiter dan gauw afstapt. Dat is druk wegnemen bij een verkeerde reactie en dat lijkt me heel ongewenst. Meestal is het andersom. Goede reactie = druk weg. Denk aan de hulpen voor wijken voor de kuit, achterwaarts, maar ook bijvoorbeeld wandelen aan een halstertouw, en het gebruik van de longeerzweep als drijvende hulp.
Overigens vind ik het natuurlijk wel leuk dat het voor jullie zo goed werkt. Zou het alleen zelf niet zo doen

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: Cas doet zo hard zijn best met beleren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 01:30

Wat een mooie weg nemen jullie :)! Vind het er fijn en ongedwongen uit zien, zelfs de dameszit snap ik. Knap hoor!

Heb je een volgtopic? Lijkt me erg leerzaam aangezien ik mijn 7 jarige ruin ook vanaf het begin aan het opwerken ben :o hij is wel zadelmak maar ook jong en snel gespannen, en heeft het half jaar voordat ik hem kocht zeker niks anders gedaan dan gras eten :Y) als ex racepaard heeft hij ook een andere basis aangeleerd gekregen dan dat ik zou willen zien...

Lijkt me leuk om jouw en je paard te volgen!

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

Anoniem

Re: Cas doet zo hard zijn best met beleren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 01:41

Wat grappig, beginnen met rijden in dameszit - hier heb ik echt nog nooit van gehoord! Op zich klinkt het wel logisch, maar om de een of andere manier zie ik als ik denk aan hoe ik er zelf af zou springen vanuit de dameszit vooral een hoop gebroken voortanden voor me. :')

Wat leuk ook om die pop aan het werk te zien, ik wist helemaal niet dat er al 'officiele' nepruiters te koop waren, meestal zie je een soort zelfgemaakte constructies voorbij komen. Dit oogt een stuk veiliger en professioneler. :j

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 03:54

Wat leuk, eens een ander soort topic! :) erg leuk om te zien hoe jullie het oplossen.

Ook ik had een paard als onbeleerd gekocht, welke dit uiteindelijk niet was. Samen flink gevallen en vertrouwen kwijtgeraakt. Na een lange weg (gelukkig iets minder lang dan jij:p), loopt hij nu weer vol vertrouwen rond. Mijn vertrouwen was echter wel weg, dus nadat ik het opgelost heb, is hij verkocht. Opstappen was bij ons ook een groot struikelblok. Ik weet dat er super veel geduld en buiten de boekjes denken nodig is om dat weer goed te krijgen.

Dus echt respect hoe je zo met hem bezig bent! Ik ben ook van mening dat teveel spanning opbouwen nergens goed voor is.
Overal leer je inderdaad wat Dorine92 zegt, en mijn gevoel zegt ergens nogsteeds dat ze gelijk heeft. Maar ook ik ben altijd afgestapt bij teveel spanning. Al is dat natuurlijk nooit de insteek. Je hebt liever dat het goed gaat en dat je positieve reacties kunt belonen. Maar niemand heeft er iets aan als je valt of zelf je vertrouwen kwijtraakt.
En ik zag het bij mijn paard ook, ze proberen het zo lang goed voor je te doen, ookal zijn ze doodsbang. Als ze echt gevaarlijk worden zijn ze al zo ver weg, dat blijft hangen en daar worden ze niet beter van.

Peelie

Berichten: 13410
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Cas doet zo hard zijn best met beleren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 06:39

Mag ik eerlijk mijn mening geven? Ik ben persoonlijk namelijk niet zo enthousiast.

Als eerste zie ik dat het zadel wel scheef hangt. Dat is gewoon niet zo geweldig voor de rug. Daarbij, hoe kom je op het paard. Imo moet je ze zo snel mogelijk aan de mormale gang van zaken leren wennen. Dat houd dus in op de normale manier opstappen, al dan niet met hulp vanaf de grond.

Ten tweede is een herenzadel niet gemaakt om in dameszit op te gaan zitten. Dit ivm de drukpunten van de boom en kussens. Ook niet zo lekker voor het paard.

Ten derde, waarom zou jij moeten begeleiden vanaf de rug, volgens mij is de begeleiding bij de eerste keren nog altijd de taak van de persoon die het paard vasthoud. Het paard begrijpt immers nog niks van hulpen vanaf de rug.

En wat al eerder genoemd werd, waarom zou je er asap vanaf moeten kunnen glijden, dat kan met hangen (zonder voet in de beugel) ook. Daarbij is de druk beter verdeeld over de rug als je over het paard heen hangt dat op de manier die jij gebruikt.

Mijns inziens moet je niet als eerste op een groen paard gaan zitten als je niet af kan stappen als je moet.

Maargoed, dit is mijn "ongezouten" mening. Ik zou het zelf niet zo doen, maar blijkbaar werkt het voor jullie.

:+: ..........Mara......... :+:......Nash (Z1+5).... :+:
Volg ons op instagram!@haflingers.nash.and.mara [o]

Toothless

Berichten: 870
Geregistreerd: 08-05-13
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 07:58

Dorine92 schreef:
Buiten dat vind ik het niet logisch om eraf te gaan als het even moeilijk wordt. Ik zou mijn paard niet willen leren dat, wanneer het hem niet bevalt, hij alleen maar even hoeft te "klieren" en dat de ruiter dan gauw afstapt. Dat is druk wegnemen bij een verkeerde reactie en dat lijkt me heel ongewenst.


Ik heb 2 jaar een pony verzorgd die in zijn jongere jaren zwaar mishandeld is geweest, ik reed er niet op, maar we deden 4x in de week grondwerk en ik moet zeggen, als hij in paniek raakte en ik nam de druk niet weg, had ik nu denk ik niet meer geleefd hoor.

TS doet dit, zodat haar paard niet helemaal over zijn toeren gaat, in mijn ogen is dat respect tonen voor je paard. Waarom? Omdat TS haar paard de ruimte geeft om te laten zien dat het oke is en niet eng. 1 stap vooruit en 2 stappen terug toch?

TS: ik vind jou manier heel verassend en nieuw! Waarschijnlijk daardoor vinden de bokkers het niet zo leuk :=
Ik vind het slim bedacht en gezien je zelf ook gezegd hebt dat nadat hij het 'dameszitten' gewend was meteen de pop erop ging, is het denk ik niet heel schadelijk.

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Cas doet zo hard zijn best met beleren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 08:38

Goed bezig zo! Zoveel mensen en zoveel verschillende meningen. Je hebt een trainer die op deze manier werkt en het is niet zo dat je standaard in amazone zit er op zit toch? Alleen de eerste paar keer. Jij en je paard vertrouwen in elkaar en je trainer.
Ik neem aan dat je nu standaard gewoon schrijlings er op zit en voor de 7e keer er op vond ik het jullie beiden goed doen.

Mijn advies vanuit het filmpje is om je beugels een gaatje langer te doen. In het lichtrijden moet je nu een heel eind omhoog waardoor je wat slordig wordt in been en teugel hulpen. Door je beugels iets langer te hebben, hoef je niet zover omhoog te komen en blijft jou lichaam stiller. Probeer het eens.

Top dat jij je zo inzet voor je paard en samen werkt aan vertrouwen!

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Tymone

Berichten: 900
Geregistreerd: 05-03-15
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 08:40

Kun je die van mij ook doen :D

Capriootje

Berichten: 6749
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Cas doet zo hard zijn best met beleren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 10:39

Knap stel <3 Zo trots op jou! Bloed, zweet en tranen maar jullie zijn al zo ver gekomen! Gaat helemaal goed komen. *\o/*

Voor de mensen die de manier niet 'oke' vinden. Haar trainer is een enorm kundige man en werkt met paarden die heel bokt allang weg had gebracht naar de slager. Cas is geen standaard paard en deze manier heeft duidelijk voor hem gewerkt als je het resultaat ziet. Het gebeurde niet elke dag een uur lang dat er iemand op zat met meer gewicht aan één kant dus dat zal echt wel loslopen.

smurffie

Berichten: 11126
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-16 11:23

Even op iedereen reageren, wordt een lange post hihi.

Dorine92 @ je hebt gelijk, het is niet wenselijk om direct bij spanning eraf te gaan. Echter is het ook niet wenselijk om op dit soort paarden te blijven zitten. Als ik weer een standaard 3 jarige koop zou het heel anders zijn. Het is ook niet zo dat je echt gaat "rijden" op deze manier. Het is het paard leren opstappen, wegstappen, halt houden en weer afstijgen. Waarom? omdat de pop erop zetten wel goed vast moet zitten voor hij mag gaan weg stappen. Je leert het paard daarom eerst dat het 'iets op zijn rug hebben' niet eng is. Zodra dat kwartje gevallen is gaat de pop erop.
Het is daarom ook zo dat je niet door zet tot de spanning te veel wordt. Er is dus nog geen "fout" gemaakt door het paard, dat ben je voor. Daarom is het juist een hele fijne manier, je voorkomt dat het dier uit elkaar klapt. Je beloont dus ook niet door af te stappen maar je veranderd de situatie en daarmee voorkom je de reactie in plaats van hem op te zoeken.

Woepsie90 @ ik heb geen volgtopic, maar mochten meer mensen het leuk vinden kan ik het gerust bij houden hihi. Al moet ik zeggen dat het verder op een hele standaard manier zal verlopen, alleen wat langzamer dan 99 % van de ruiters normaliter doet. Zoals je nu het filmpje ziet, dat zullen we eerst een keer of 6 herhalen voor er dingen bij komen.

xyzutu2@ dat dacht ik eerst ook. Daarom heb ik het eerst zelf op mijn pony geoefend. Normaliter werkt mijn trainer alleen en doet alles zelf, echter bij dit paard hebben we (of eigenlijk hij) besloten dat samen werken beter zou zijn. Dat pakt goed uit maar daardoor moest ik wel even wat dingetjes bijleren. De pop is echt een super ding! zo fijn voor paarden. En daarmee kom je wel op een punt dat het dus inderdaad geen druk weghalen is als er stress is. Maar niet het risico lopend dat er een ruiter afvalt; dat zijn mentaal hele zware klappen voor een paard dat al enkele keren geprobeerd is te beleren.

_suus19_@ Wat je beschrijft is inderdaad waar we tegenaan lopen; als ze weg zijn zijn ze al zo ver weg met het koppie. Cas liet zich de ene keer gewoon voor dood op de grond vallen, de andere keer zag hij het bakhek niet en liep er vol in.. je wilt niet meer opzoeken dan nodig.
Altijd wel fijn om te horen hoe andere dingen ook aanpakken!

Peelie@ ik snap je reactie, maar wil je toch een paar dingen toelichten.
Daar waar jij het zadel scheef ziet liggen, moet je ook even naar de stand van Cas kijken. Het zadel ligt namelijk wel op het midden van zijn rug. Echter door zijn achterbeen volledig achter de massa en zijn hoofd naar binnen gekeerd vertekent het heel flink. De foto eronder zie je ook dat de binnenstelling in deze fase blijvend is.

Je tweede puntje; we zitten normaliter een keer of 3 a 4 op deze manier op het paard voor de pop eraan te pas komt. in het geval van cas is het iets meer geweest, maar nogsteeds op 2 handen te tellen. Natuurlijk is het belastend voor de rug, maar dat is hangen ook (waarbij een groter deel van je lichaam trouwens aan 1 kant blijft dan op deze manier).

Je derde punt kan ik het geheel niet met je eens zijn. Vooraf het opstappen moet je paard klaar zijn voor het opstappen. Hij moet snappen wat jij wilt als je er straks op zit. Bij Cas zat dan ook zijn stuur rem en reactie op druk er zodanig in dat ik degene ben die hem begeleid. Je wilt volledige focus op degene op zijn rug. Een jong paard heeft niet voldoende concentratie om zijn aandacht te spreiden over iemand op de grond en iemand op zijn rug. Je moet daarin dus een scheiding maken. Zodra ik er zelf op ga moet zijn focus bij mij zijn, en is degene op de grond enkel en alleen voor ingrijpen wanneer ik hem niet kan handelen.

Ik begrijp dat als je niet dit soort paarden in handen hebt gehad dat hangen een optie lijkt. Echter is dat niet zo. Hij heeft meerdere mensen het ziekenhuis in geholpen met inderdaad de "traditionele" manier van beleren. Tevens is het echt niet zo dat de druk beter verdeeld wordt met hangen, en je kunt helemaal niets aan het paard uitleggen als je hangt. Tot dit paard hing ik ook altijd op paarden die ik zadelmak maakte, maar ik wilde nog niet dood bij deze :)!
Wat je precies bedoeld met je moet niet als eerste op een groen paard gaan zitten als je niet kunt afstappen als dat moet snap ik niet zo. Dit zijn niet paarden waarbij je bij het opbouwen van spanning even je been over het zadel heen slaat. Iedere beweging die je maakt krijg je reactie op; gewenst of ongewenst. Het is echt van belang dat je situaties voor kunt zijn; maar dat is lastig uitleggen als je de situaties niet overziet.
Dit paard was (achteraf gezien) al aangemeld om geslacht te worden. Was ook niet meer voor de verkoop bedoeld en had de stempel onrijbaar gekregen. Als ik zie met hoe veel rust (voor zijn doen) ik hem nu al kan rondsturen is dat eigenlijk heel gek.

Toothless @ Je beschrijft precies wat we doen :j inderdaad niet verder gaan dan het paard aankan en hem daardoor niet in de steek laten. Laten zien dat het oke is, gewoon verder gaan zonder te belonen en goed gedrag daarna wel belonen.

Daphara @ Grappig dat je het zegt, ik zei precies hetzelfde na de filmpjes. Mijn beugels moesten in het begin zo kort om eventuele sprongen voor te zijn, maar ze mogen nu inderdaad goed langer :=.
Ik stap inderdaad alleen de eerste paar keer zo op, ondertussen zitten wij niet meer in dameszit. Het is echt een manier om hem uitleg te geven zonder spanning.

Tymone@ mijn trainer doet dit voor zijn werk, ik koop de volgende keer weer gewoon een 3 jarige uit de opfok :D hihi

Capriootje @ ja je kent Cas, maar ik snap dat het voor mensen vanaf deze foto's lastig in de schatten is wat voor een paard het ook kan zijn. Daarom wil ik mensen het wel heel graag uitleggen, Erik krijgt ook heel vaak onbegrip terwijl het juist heel doordacht is :). Ik ben zo ontzettend trots op Cas dat we hier nu zijn! *\o/*


darkadia

Berichten: 5245
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Cas doet zo hard zijn best met beleren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 12:56

Leuk topic! Had dat met dameszit ook nooit zo gezien, maar ik snap de keuze wel!
Zelf werk ik niet met een pop, maar wel gaaf en nuttig ding. Ben benieuwd waar jullie over een jaartje zijn:)

pradadaan

Berichten: 4658
Geregistreerd: 13-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 13:03

Jullie zijn zo knap <3
Ik ken cas niet van toen je hem net had maar natuurlijk wel van nu en je verhalen van vroeger. En wauw wat ben je dan al ver gekomen :j
Jullie komen er echt wel :D

Prada, Giverny D & Nacimiento D
instagram: nacimiento.d
[PP] [VOLG] Bonte droom, knappe Nacho van baby tot...?

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Cas doet zo hard zijn best met beleren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 13:18

Gaat wel al pittig voor de 7de keer ;-)... Dameszit zou ook niet mijn voorkeur hebben (ik spring/rol er liever af en heb dan net wat meer afzet met een gewone zit zodat ik net wat verder van mijn paard neerkom) maar ik snap de redenering wel. Het lijkt me ook een lekker nuchter paard die echt wil werken voor jou, top!

smurffie

Berichten: 11126
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: Cas doet zo hard zijn best met beleren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-16 13:36

Nuchter is hij totaal niet helaas, hij heeft gelukkig wel veel werklust. Vanuit een gewone zit was je met dit paard niet snel genoeg eraf. Dat hebben de eigenaren voor mij ervaren (eigen africhtingsstal) en hem daarom naar de handelaar gebracht die hem eigenlijk voor de slager mee genomen heeft.

Tempo ligt expres zo hoog, hij houdt zich erg in in zijn lichaam, we willen hem nu voorwaarts. Zodra hij zijn lijf los laat zijn dat ook de momenten dat het tempo wat lager ligt. Het is dus echt de motor even activeren nog :)!

eldie
Berichten: 351
Geregistreerd: 19-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 13:40

Het mooie aan dit hele beleren vind ik dat je duidelijk kunt uitleggen waarom je het op deze manier doet. Ik vind dat je je altijd moet kunnen aanpassen aan het paard en dus flexibel moet zijn in de omgang en dus ook met het beleren. Wat bij de een werkt, werkt niet altijd bij de ander. Mooi dat deze manier past bij dit paard. Daarnaast heb ik bewondering voor je doorzettingsvermogen (en die van je instructeur). Ik denk niet dat ik het geduld (en het lef) had om dit hele traject door te lopen. Veel succes samen.

joyce2

Berichten: 11136
Geregistreerd: 14-05-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 13:44

Wat leuk! Ik ben nu ook bezig met mijn paard beleren, maar die van mij is wat jonger en heeft gelukkig een goede start gehad. Wat ik wel herken en waar ik het 100% mee eens ben: ga het "explodeer moment" niet opzoeken. Het is zoveel leuker, voor jou en je paard, om op een relaxte manier bezig te zijn!

Zelf vind ik het super leuk om te merken dat mijn paard het ook leuk vindt op deze manier en dat hij, ondanks dat we alles veel langzamer doen dan de gemiddelde ruiter, de dingen opeens super snel oppakt. Ik heb nog geen enkel moment gehad dat hij explodeerde en daar ben ik zo blij om! En 3 weken geleden zijn we voor het eerst het bos in geweest, dat vond ik ook echt super gaaf :D Maaruh, de 7e keer op m'n paard draafde ik nog niet zo stoer door de bak heen hoor ;)

Hopelijk gaat bij jullie ook alles op een relaxte manier vooruit! En een volgtopic is altijd leuk :D


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 bezoekers