meer mensen met left brain introvert paarden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 07:44

:D ik moet er zelf ook wel eens om lachen, eerst stonden we praktisch middenin een woonwijk met 1 dijk en reden we vrijwel altijd dezelfde route met hetzelfde punt waar we galoppeerden en daarna pauzeerden (point to point dus, weet ik achteraf). Nu staan we aan tig kilometer bospaden en prachtige routes - doet ie het niet meer :P

Enfin, voor een groot deel is het mijn eigen schuld, want ik was ambitieus en ging lessen volgen en mee op ritten waarbij ik zijn grenzen totaal niet heb gezien. Dat vertrouwen moet ik nu vanaf 0 terugverdienen... En het leiderschap ook :n

Ineke2

Berichten: 33115
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 07:55

Helpt het niet om in je eentje dan te gaan rijden tot vlak voor hij stopt, dat jij stopt eraf gaat... Een stuk meewandeld en er weer op en verder rijd?
En dat zo een paar keren? Mocht hij toch eerder stoppen dan jij, dat je hem dan aan het werk zet met grondwerk. Vervolgens weer een klein stukje verder rijd en dan zelf weer stopt en de hemel in prijst.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 08:00

Mijn LBI houdt ook niet van nieuwe routes. Ik moet zeggen dat ik hem al lang niet meer heb gereden. Hij is met pensioen, heeft cushing en gaat in de zomer meestal niet zo heel goed. Nu trekt hij weer bij en ga ik straks weer (kleine) rondjes maken. Maar zijn oude vertrouwde route bestaat niet meer. Dus we moeten toch een nieuwe route gaan doen. Ben benieuwd wat hij daarvan vindt :D . Maar ik zet meestal wel gewoon door. Anders wordt t nooit wat. Heb 'vroegah' best flink wat routes met hem gereden.

Ineke2

Berichten: 33115
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 08:15

Mijn paard houd inderdaad ook niet van nieuwe routes, maar ik ben daar volhardender in als zij. Ga je achteruit? Prima maar dan wel in de richting die ik al heen wilde. Ga je stilstaan? Prima ik wacht wel even... De eerste keer zette ze na een half uur een stap naar voren. De hemel in geprezen en we konden vanaf die tijd dat punt zonder problemen voorbij.

Mijn paard heeft pech dat ik wél van nieuwe / uitbreiden van routes hou :+

Het maakt mij niet uit dat we die de eerste paar keren in stap doen, als ze maar loopt :j

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 08:26

Die van mij gaat rennen. Bij voorkeur richting huis. Ik vang dat op door allerlei oefeningen te doen. En alshet echt een sleurpartij wordt, stap ik af en gaan we verder lopen. Maar wel gewoon het geplande rondje.

Ik moet zeggen, dat ik nu wel weer even de puntjes op de i moet zetten. Heb hem lang laten staan en hij wordt zo stiekemwel wat minder beleefd. Dus weer even streng zijn: achteruit = achteruit. En dan wel meteen en iet met een kwartier vertraging. Net als even opzij stappen. Vindt hij ineensook niet meer zo nodig.... Maar daar komt dan wel snel verandering in. Gewooneven mee werken. Blijft t voor iedereen leuk.

Ineke2

Berichten: 33115
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 08:40

Rennen? Dat komt niet in Muna's woordenboek voor :')
2x meegemaakt omdat ze erg schrok, de eerste keer omdat ze schrok van een vrachtwagen die vlak langs haar reed van achter haar. Toen die voorbij was stopte ze ook meteen met rennen.

De 2de keer was toen er zo'n 20 scooters tegelijk langs kwamen razen. Dat was teveel voor haar. Ook toen stopte ze meteen toen ze voorbij waren, dat duurde alleen wat langer dan met de vrachtwagen }:0

Ze is verder trouwens echt heel verkeersmak. Van de week nog bijna ingesloten door vrachtwagens en trekkers met weet ik het wat erachter allemaal... Ze loopt gewoon door of als we niet verder kunnen wacht ze zonder problemen. Liefst wel dat ze ziet aankomen dus als ik het optijd zie dan draai ik haar om en wacht tot ze gepasseerd zijn.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 08:40

Zat dat knopje er maar op 'gewoon even meewerken, dan wordt t voor iedereen leuker' :')
Rennen is hier ook onbekend fenomeen :D

Nu ik veel buiten rijd merk ik dat hij dat ook saai begint te vinden, de eerste 20 min vooral, want dat is steeds dezelfde weg naar t bos. Die van mij vind nieuwe routes juist leuk en loopt liever niet steeds het rondje dat hij al kent. Baal ik van, want in had gehoopt dat dat alleen voor de bak geldt.

Ik twijfel ook vreselijk wat ik vandaag moet gaan doen. Ik kan alleen tussen 13-16 naar mn paard, maar t wordt warm vandaag dat ik liever dan niet in de bak rijdt. Heb zelf niet zo'n zin om een buitenrit te gaan maken, want dan moeten we ook eerst 20 min door de zon, dus dan zou grondwerk als optie over blijven. Probleem is dat wanneer ik geen zin heb, hij dat feilloos aanvoelt en wordt t strijd :(
Misschien toch maar een klein rondje stappen buiten.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 11:14

Of de sproeier bij het grondwerk betrekken. Is heel lekker fris!

Afbeelding

Leo is ook bomproof. Schrikt eigenlijk nooit ergens van. Maar hij wil gewoon naar huis. En dan gaat hij rennen en is het net een tank :+

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 16:25

Hmm van de gedachte "gewoon even meewerken" ben ik nu met Parelli juist vanaf gestapt. Ik zou willen dat het zo simpel was, maar dat is het dus helaas niet :D

Ineke, bedankt voor je tips! Die ideeën heb ik ook allemaal gebruikt en werken op zich prima, maar met mijn instructrice heb ik ook besproken wat mij gelukkig of tevreden maakt qua rijden. Toen ben ik tot de ontdekking gekomen dat rijden 'op die manier' voor mij geen waarde heeft.

Mijn doel is harmonie met mijn paard en dat ik vanwege dat doel (tijdelijk) niet kan rijden, zal me uiteindelijk een worst wezen. Mijn doel is óók volgend voorjaar weer in het zadel te zitten, maar harmonie is voor mij belangrijker dan dat. Wil niet zeggen dat ik niet een keer wil ingrijpen of corrigeren -dat zal zeker af en toe nodig zijn in het begin-, maar ik wil niet dat het de standaardaanpak wordt. Dus eerst zorgen -met begeleiding- dat alles vanaf de grond dik in orde komt en dan kijken we verder.

Wij hebben ons vanochtend vermaakt met de circling game. Ja echt waar, iets met een roundpen, liberty en een emmer voer. Kees vond dat het de moeite waard was om te draven, dus een punt voor mij!

Fabster, geweldig die duikersoutfit en dan die sproeier ernaast... :D

Ineke2

Berichten: 33115
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 16:32

Ik ben ook bezig met grondwerk, mengeling van Parelli, Emiel Voest en Chris Irwing.

Grappig toch al die verschillende paarden. Die van mij is namelijk nog niet toe aan Cirkeling game. Die raakt daar van totaal over de rooie := en dat voor een lbi paard.

Ze slaat eerst dicht... En als ik het dan waag om haar toch die cirkel op te vragen... Echt letterlijk vragen niet eisen, dan gaat ze uit haar dak en is héél boos en totaal niet voor reden vatbaar de eerste 10 min :+

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 17:59

Dat gewoon even meewerken, heb ik ook lang op geoefend, hoor. Ik moet zeggen, dat hoewel de spelletjes van parelli me wel aanspreken, vind ik ze niet heel geschikt voor een lbi. Dat wil zeggen; zinder toevoeging van een clicker. De clicker was voor mijn beide lbi-ers de ingang. Liefde gaat nou eenmaal door de maag :D .

Zojuist met allebei de lbi-ers bezig geweest. Even de gymoefeningwn, want de 1 is bejaard en de ander gehandicapt. Dus ze moeten wel een beetje soepel blijven. Daarna opnieuw het spel met de pion aanraken. Mijn Belg vindt dat fantastisch. Komt van verre al aanlopen. De fjord denkt daar nog steeds het zijne van. Maar op aanraden van iemand hier (ben even kwijt wie ook al weer) niks voor gezegd. Hij deed natuurlijk niks, terwijl de Belg stond te trappelen om het wel te doen. Dus verder gegaan met de Belg, voor de neus van de fjord, en de Belg kreeg steeds een click en beloning. Mmmmmmm, je zag m denken; damn! Hier met die koek! Dus héél demontratief beukt hij zijn kop tegen de pion _O- . Goed hoor Leo! := Meteen beloond natuurlijk. Nog een keer gevraagd; en ja hoor! Hij wist t wel! Heb hem bejubeld en beloind met koekjes en klaar.

Ik moet wel zeggen, dat ik wel verschil zie in de lbi die ik vanaf veulen heb en de ouwe die ik kocht toen hij al 18 was. Die is wel stugger en spelen met mensen snapt hij niks van. Maar hij doet in het werk altijd vreselijk zijn best. Bet is een tijd slechter gegaan, maar nu hij hij aan de medicatie is voor cushing, komt hij weer uit zijn schulp.

Ik vind LBI-ers echt heel leuk <3

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 18:41

Liefde gaat hier ook zeker door de maag. Grondwerk zonder clicker (lees: beloning) is hier ook geen optie.
Eten motiveert hem enorm en hij loopt dan als een malle en doet vreselijk zn best. En dat maakt mij ook blij.
Eigenlijk zou ik het clickeren onder de training ook toe moeten passen, misschien dat hij onder het zadel ook motivatie vindt dan.

Is jullie lbi'er ook zo creatief met netten? Die van mij vind hoe dan ook een manier om een kop boven in t net te steken, of aan de zijkant een te maken en nu heb ik een net erom heen dat hij op 1,5 meter hoogte hangt tot de grond, trekt hij het net steeds naar zich toe en blijft hij continu haken aan de gesp van zn deken :(
Dwingt mij wederom om erg creatief na te denken.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 18:56

Mijn Belgkrijgt altijd overal een gat inen weetook precies waar die zitten. De fjord is niet zo creatief. Die eet gewoon. :+

Ik gebruik de clicker altijd. Ook op de buitenritten en tijdens het rijden. Worden al mijn paarden blij van.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 22:08

Tot nu toe bevalt het Parelliprogramma mij wel erg goed, de veranderingen bij Kees zitten nu nog in de kleine dingen, zoals uit zichzelf naar me toe komen in de wei in plaats van weglopen, netjes meelopen en zorgen dat het touw niet strak komt te staan i.p.v. dat ik hem achter me aan moet sleuren...

Het fijne aan de spelletjes vind ik dat het niet om de spelletjes an sich gaat, maar om de communicatie die erachter zit en de relatie die je opbouwt door "for the horse" te gaan denken. Men zei altijd wel dat je een team vormde met je paard, maar pas sinds ik hiermee bezig ben ervaar ik dat tweerichtingsverkeer ook in de praktijk.

Wil trouwens niet zeggen dat ik geen voer gebruik hoor, want ook bij de 7 games valt dat prima in te bouwen :P

Fijn trouwens Fabster, dat het niet-voorzeggen werkt :D Handig ook zo'n demopaard erbij dat het wel even voordoet, haha... Leo is slim, die laat een ander voor zich denken! Zonder demopaard was hij als het goed is uiteindelijk zelf wel gaan zoeken, zelfs voor een lbi wordt verplicht stilstaan en niksen uiteindelijk saai...

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 10:33

@fabster: gaat jouw paard dan niet stil staan bij elke click onderweg?
Dat eerst maar aan leren denk ik, al lopend aan de hand clickeren en daarna al lopend ohz clickeren.

@sonja: mooi te horen, daar begon het bij ons ook mee. :j
Nu clicker ik niet meer in t land, maar heb ik hem aangeleerd om mijn vuist te targetten. En dat werkt prima met longeren (want jeej stil staan, naar die vuist betekend eten!), in t land ook, maar wel pas als ik drie passen van m af ben.. Gras is toch overtuigender dan ik ben.
Maar hoe dan ook komt er een beloning als ik voor hem sta en hij uit zichzelf een hoofd of een pas naar mij toe doet :)

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 11:56

Na de click staan ze stil, ja. Maar dat is niet erg, want er miet toch een voertje in. En dat is ook niet handig onder het rijden. In galop clicken wel even rekening houden met de stop dan, ja.. :D

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 12:28

Dat zou ik eigenlijk best wel eens in het echt willen zien, misschien in de toekomst toch ook iets voor Kees :D

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 12:44

Ik vind een clicker met rijden sowieso handig. Zoals bijvoorbeeld bij Kees: als hij niet wil lopen. Je kan dan 2 dingen doen; óf afstappen en samen verder lopen en daarvoor clicken en belonen. Of blijven zitten en kijken of hij 1 stap in de goede richting wil doen en dat belonen. Het wordt dan geen lange buitenrit waarschijnlijk := , maar je kan het uit gaan bouwen.

Ik vind het zéker bij LBI's een hele handige ingang. Juist omdat ze nogal gesloten zijn en je gewoon kunnen negeren. Voer haalt ze meestal toch wel over. Je kan het ook nog combineren met hoektargets (of hoe noem je dat? Ben niet helemaal thuis in parelli).

Vanmorgen heb ik mezelf trouwens wel schuldig gemaakt aan verlies van geduld met LBI Belg. Ik heb enorme pijn in mijn rug, maar moest hem echt bekappen en hij had geen zin. Ik had echt de clicker erbij moeten pakken, maar heb ik niet gedaan. Dus was aan het einde echt klaar om m naar de slacht te brengen (slechte nacht door rugpijn en kort lontje enzo...). Maar goed, het is gelukt, hij leeft nog en ik ook, dus dit maar snel vergeten en volgende x wel even anders aanpakken...

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 13:19

Haha met draf en galop zie ik dan idd een uitdaging qua clicken. Nu kan ik zelf nog niet langer dan 2 min aan een stuk draven, dus ik kan natuurlijk wel gewoon na die 2 min clicken en belonen. Goeie tip!

Ojee Fabster, vervelend, maar dat kan gebeuren. Je bent ook maar mens. En dan weet je dat voor de volgende keer :)

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 14:18

Soms click ik al na 3 goede drafpassen. Ligt eraan wat het doel is. Je hoeft geen half uur te draven voor een click hoor. In galop oefen ik vaan de aansprong. Vanuit draf, vanuit stap of vanuit stilstand. Dan is 1 pas galop voldoende. Later ga ik clicken voor meerdere passen galop. Zo kun je dat uibreiden.

Captain

Berichten: 21373
Geregistreerd: 15-10-08

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 16:58

Ik heb het clickeren ook weleens gebruikt tijdens het rijden. Ging de eerste 2x erg goed, daarna werd meneer zo enthousiast dat hij over zijn eigen tempo heen ging lopen. Dus maar weer weggelegd tijdens het rijden. :+ Hij is tijdens het rijden sowieso wel enthousiast en actief dus ook niet echt nodig bij hem gelukkig. :)

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 17:19

Of he zou het clickeren dan kunnen gebruiken om de rust er in te brengen/houden.

Captain

Berichten: 21373
Geregistreerd: 15-10-08

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 17:24

Werkt dus niet want meneer wordt er enthousiast van. :) Is niet erg, maar dan werkt het voor ons dus niet met rijden. :D

Wicky
Berichten: 935
Geregistreerd: 17-07-05
Woonplaats: Egmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 17:47

Ik hou van mijn LBi!

Afbeelding

Als de energie eenmaal stroomt, als de wil om mee te doen er is, dan zijn we samen een briljant team. Dit steigeren op commando is voort gekomen uit een draw in galop, trouwens :')

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 17:54

Heeeel gaaf, Wicky :D hoe heb je de sessie opgebouwd tot dit energieke resultaat?