Ex-renpaard accepteert beenhulpen niet. Tips?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Biggieboo
Berichten: 19
Geregistreerd: 25-05-14

Ex-renpaard accepteert beenhulpen niet. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-16 19:03

Sinds een jaar heb ik een ex-renpaard. Hij had al enige tijd stil gestaan toen ik hem kocht dus ik ben vrij snel begonnen aan zijn omscholing. Longeren en grondwerk pakte hij goed op. Maar onder het zadel kwam ik eerst niet verder. Aanvankelijk wilde hij niet voorwaarts gaan, maar bleef "op de handrem" lopen. Ook reageerde hij nauwelijks op mijn been. Dat hebben we redelijk weten op te lossen door hem een poosje te trainen met ruiter erop en longeur ernaast, waarbij we steeds de stemhulp en beenhulp combineerden.
Toen een paar maanden alleen maar laag en lang gereden, zodat hij lekker over zijn rug ging lopen.
Volgende uitdaging was teugel aannemen en nageven; daar kwam ik niet goed doorheen dus heb ik hem enkele weken uitbesteed aan een professionele ruiter. Die heeft hem zeer stevig aangepakt, waardoor hij explodeerde en de ruiter eraf vloog. Sindsdien weigert hij elke beenhulp; hij wordt heel boos als je hem wilt aansporen en bijt zelfs naar je been. Toen ik hem terug kreeg wilde hij eerst helemaal "niets" meer, alleen maar boosheid. Nu pakt hij het grondwerk en longeren wel weer redelijk op. Maar als ik erop zit is er geen enkele communicatie mogelijk.
Ongetwijfeld heeft hij een paar trauma's overgehouden aan zijn renbaan-carriere. Zo wordt hij bijvoorbeeld heel onrustig van een bit. Ik rij dus vooralsnog bitloos, dat is een prima oplossing. Maar ik kan nog geen oplossing verzinnen voor zijn weerzin tegen beenhulpen. Heeft iemand suggesties of tips voor me?? Alvast bedankt!


_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Ex-renpaard accepteert beenhulpen niet. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 19:13

Lukt het ook niet met je stem zonder been te geven?

Endurance: Impulsklasse + 1 (22,4 goedgekeurde km’s) | Klasse 1 + 5 (163,6 goedgekeurde km’s) | Klasse 2 + 1 (47,8 goedgekeurde km’s)
_mjwb @ [WN-ITP] Dutch Dynamite goes western

Jinthe1

Berichten: 1918
Geregistreerd: 31-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 19:14

Een trauma van de ren carrière vind ik wat snel gezegd. Juist op de renbaan moeten de paarden goed te sturen zijn anders mogen ze niet eens deelnemen.
Het zal er meer aan liggen aan het verschil van rijden vermoed ik.
Het paard kan nu wat verwarring ervaren. Het zal niet meteen onwil zijn vermoed ik.
Ik weet niet van welke stal het paard komt? Hoelang gekoerst?
Ik heb zelf bij een aantal stallen renpaarden getraind en daar werden de paarden ook 'gewoon normaal' gereden.
Bijten en zo fel reageren op het been lijkt meer op last hebben van iets.
Gebruik je bijv sporen? En zo niet, is de reactie ook zo fel als je heel rustig een hulp geeft? Weet je waarom hij een tijdje heeft stilgestaan?

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 19:16

Ongetwijfeld heef hij een paar trauma's overgehouden aan een niet passende poging hem voor elkaar te krijgen van een 'professionele' ruiter. Begin daar maar eens.
Je beest snapt niet wat je bedoelt en harder schreeuwen/aanpakken helpt niet

Bejaarde bokkers weten meer

Anoniem

Re: Ex-renpaard accepteert beenhulpen niet. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 19:56

Jeetje, doordat ie niet aan de teugel wilde, stuur je m naar een prof die hij eraf lazert. Ik denk niet dat het aan het paard ligt, maar dat het aan jullie ligt. Neem eens rustig de tijd, neem iemand in de hand die je op een rustige manier kan leren hoe je een paard beleerd.

Anoniem

Re: Ex-renpaard accepteert beenhulpen niet. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 19:59

Misschien een domme vraag, maar als hij niet op been reageert/accepteert en wel op stem aan de longe, kun je hem dan niet op stemhulpen rijden?

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9283
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Ex-renpaard accepteert beenhulpen niet. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 20:11

Hij heeft trauma's van de renbaan, maar nadat je hem naar een zogenaamde professional gestuurd hebt doet hij niks meer.
Weet je ik wordt daar zo schijt ziek van die onwetendheid.
Een renpaard is andere hulpen gewend, maar traumas?? Van wat in godsvredesnaam dan.
Echt scherpe bitten en alles krijgen ze in de rensport helmaal niet in al helemaal niet vergelijkbaar met wat je in de reguliere paardensport alllemaal voorbij ziet komen.
Zweepgebruik is ook zwaar aan banden gelegd en aan veel meer regels verbonden dan welke discipline dan ook.
Ook de eisen om überhaupt aan wedstrijden deel te nemen is hoger dan in welke andere discipline dan ook.
Ik denk dat je er eerst eens achter moet komen of hij niet ergens last van heeft en nog belangrijker wat doe jij wat hij niet begrijpt?

assie

Berichten: 9484
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Ex-renpaard accepteert beenhulpen niet. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 20:19

Aangezien je zegt dat hij naar je been bijt.. wellicht zitten zijn spieren vreselijk vast rond zijn ribben en doet aansporen hem gewoon pijn.
Ik zou hem eens laten checken door een goede (!) fysio/dierenarts en kijken of hij niet heel erg vast zit daar.

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 20:24

Het klinkt als een volbloed die op z'n hart is getrapt. Het zijn harde werkers die wanneer je het vriendelijk vraagt het prima voor je willen doen. Zelf gaf ik de beenhulp gecombineerd met een heel klein tikje op de schouder met een springzweepje. Eigenlijk meer een aaitje/kriebeltje dan een tikje.

Waarom hebben de meeste stallen zo’n grote kantine?
Dan is er voor alle “technische juryleden” en beste stuurlui plek!

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 20:30

Engels volbloeden zijn heerlijke eerlijke paarden.
Behandel ze ook eerlijk en met respect en je krijgt een vriend voor het leven.
Anders kun je er niets mee.

Dit paard schreeuwt nog steeds erg eerlijk dat er wat mis is.
Hij heeft pijn of begrijpt jou niet.
En zijn roep beantwoord jij door hem weg te brengen naar een sufferd die zich professioneel noemt en een volbloed even af wil troeven.
Domoor van een zogenaamde prof.

Respect en leren luisteren naar je paard.
Dat is de tip die ik je mee wil geven.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 20:46

TS het zijn de Ferrari's onder de paarden. Daar moet je ook voorzichtig mee gas geven. En een beetje afhankelijk van het type paard (grover of heel fijn) maar een niet te dik bit. Of een ongebroken kunststof bitje wil ook wel eens prima werken. Bij rijstress even een paar rondje losse teugel en dan weer oppakken. Hoe gaat het overigens op buitenrit?

Waarom hebben de meeste stallen zo’n grote kantine?
Dan is er voor alle “technische juryleden” en beste stuurlui plek!

Biggieboo
Berichten: 19
Geregistreerd: 25-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-16 20:48

kyrkelover schreef:
Hij heeft trauma's van de renbaan, maar nadat je hem naar een zogenaamde professional gestuurd hebt doet hij niks meer.
Weet je ik wordt daar zo schijt ziek van die onwetendheid.
Een renpaard is andere hulpen gewend, maar traumas?? Van wat in godsvredesnaam dan.
Echt scherpe bitten en alles krijgen ze in de rensport helmaal niet in al helemaal niet vergelijkbaar met wat je in de reguliere paardensport alllemaal voorbij ziet komen.
Zweepgebruik is ook zwaar aan banden gelegd en aan veel meer regels verbonden dan welke discipline dan ook.
Ook de eisen om überhaupt aan wedstrijden deel te nemen is hoger dan in welke andere discipline dan ook.
Ik denk dat je er eerst eens achter moet komen of hij niet ergens last van heeft en nog belangrijker wat doe jij wat hij niet begrijpt?


Jeetje wat een agressieve reactie zeg... Dit paard is in het verleden gereden met een jaw breaker, dus ja hij reageert vrij getraumatiseerd op het bit. En wat het problem met de beenhulpen is weet ik nog niet. Dit topic ben ik juist gestart om daar achter te komen. Dus als je constructieve tips hebt, graag.

Azmay

Berichten: 17989
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 20:50

Biggieboo schreef:
kyrkelover schreef:
Hij heeft trauma's van de renbaan, maar nadat je hem naar een zogenaamde professional gestuurd hebt doet hij niks meer.
Weet je ik wordt daar zo schijt ziek van die onwetendheid.
Een renpaard is andere hulpen gewend, maar traumas?? Van wat in godsvredesnaam dan.
Echt scherpe bitten en alles krijgen ze in de rensport helmaal niet in al helemaal niet vergelijkbaar met wat je in de reguliere paardensport alllemaal voorbij ziet komen.
Zweepgebruik is ook zwaar aan banden gelegd en aan veel meer regels verbonden dan welke discipline dan ook.
Ook de eisen om überhaupt aan wedstrijden deel te nemen is hoger dan in welke andere discipline dan ook.
Ik denk dat je er eerst eens achter moet komen of hij niet ergens last van heeft en nog belangrijker wat doe jij wat hij niet begrijpt?


Jeetje wat een agressieve reactie zeg... Dit paard is in het verleden gereden met een jaw breaker, dus ja hij reageert vrij getraumatiseerd op het bit. En wat het problem met de beenhulpen is weet ik nog niet. Dit topic ben ik juist gestart om daar achter te komen. Dus als je constructieve tips hebt, graag.


Paarden die op andere scherpe bitten zijn gereden hebben ook niet meteen een trauma natuurlijk.

Ik denk dat je inderdaad gewoon heel kalm duidelijk moet gaan maken wat wijken voor druk eigenlijk is. Eerst vanaf de grond en dan vanaf het paard.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 20:51

Ga eens op een renstal kijken. Loop eens een paar dagen mee. Het zal je een hoop inzicht geven over je paard en hoe het op te lossen. Daar lopen ook mensen rond die ervaring hebben met omscholen en je dus met allemaal praktische dingen kunnen bijstaan.

Waarom hebben de meeste stallen zo’n grote kantine?
Dan is er voor alle “technische juryleden” en beste stuurlui plek!

ruitje

Berichten: 12308
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 20:52

Hoe reageert hij op wijken voor druk als je ernaast staat? Dus als je met je hand of stok het been nabootst?

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

Biggieboo
Berichten: 19
Geregistreerd: 25-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-16 20:57

Bedankt voor de tips! Hij is inderdaad een heerlijk en superslim paard, met wie je moet onderhandelen en zeker niet je wil opleggen (want dan donder je eraf :D ). Voor alle duidelijkheid: ik rij hem zonder sporen, met zachte hulpen in combinatie met stemhulpen. Natuurlijk kan er ook een lichamelijke reden zijn voor zijn gedrag. We hebben hem helemaal lichamelijk onderzocht (geen bijzonderheden), hij wordt regelmatig gemasseerd en ik steek veel tijd in rechtrichten dmv grondwerk. Maar er kan desondanks best sprake zijn van pijn. Of misschien zoals Jennyj01 zegt is hij wel op zijn hart getrapt.
Misschien hem voorlopig alleen maar op stemhulpen rijden? Of helemaal niet rijden, alleen grondwerk?

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 21:23

Mijn ervaring is dat het op buitenrit allemaal veel makkelijker gaat. Ander paardje mee en korte stukjes oppakken.

Waarom hebben de meeste stallen zo’n grote kantine?
Dan is er voor alle “technische juryleden” en beste stuurlui plek!

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9283
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 21:33

Biggieboo schreef:
kyrkelover schreef:
Hij heeft trauma's van de renbaan, maar nadat je hem naar een zogenaamde professional gestuurd hebt doet hij niks meer.
Weet je ik wordt daar zo schijt ziek van die onwetendheid.
Een renpaard is andere hulpen gewend, maar traumas?? Van wat in godsvredesnaam dan.
Echt scherpe bitten en alles krijgen ze in de rensport helmaal niet in al helemaal niet vergelijkbaar met wat je in de reguliere paardensport alllemaal voorbij ziet komen.
Zweepgebruik is ook zwaar aan banden gelegd en aan veel meer regels verbonden dan welke discipline dan ook.
Ook de eisen om überhaupt aan wedstrijden deel te nemen is hoger dan in welke andere discipline dan ook.
Ik denk dat je er eerst eens achter moet komen of hij niet ergens last van heeft en nog belangrijker wat doe jij wat hij niet begrijpt?

Nou jij begint gelijk over dat hij getraumatiseert is door de rensport.
Terwijl hij naar je been is gaan bijten etc nadat een zogenaamde professional hem wel even de kop omlaag zou krijgen.
Heel veel renpaarden kennen een beenhulp überhaupt niet althans zeker niet zoals wij het zouden willen. Zelfde met teugelhulp, teugels korter pakken is sneller, teugels langer laten langzamer.
Kwa beenhulpen moet je hem dus opleiden zoals een paard wat nog geen ruiterhulpen kent.
En dat is ook heel makkelijk als hij aan de longe al aan je stemhulpen staat.
Dus draf is draf , 2x klikken is galop bijv. hier.
Als je dat bevestigd hebt en je zit er op hoef je dus alleen maar draf te zeggen en hij draaft aan, hierbij leg je lichtjes je been aan zodat hij dit gaat koppelen.
Wat verder nog kan helpen is hem met bijv. een ander paard buiten te rijden.
Spreek bijv. af we gaan aandraven en je legt gewoon lichtjes je been aan en geeft het commando draf, je mederuiter draaft ook aan en 9 vd 10x zal je paard ook aandraven. Het zijn immers toch kuddedieren. Ook op die manier gaan ze dingen weer linken.
Wat er echter vaak gebeurd is het feit dat ruiters bijv. stappen en geven dan een schopje om aan te draven, paard snapt dit niet en het schopje wordt meermaals herhaald of harder "geschopt", volbloed raakt gefrustreerd en geïrriteerd en laat je dat weten.
Zelfde dat je bij een volbloed niet bijv. 4x achter elkaar die volte rijdt omdat het niet lukt, nee dan stop je na 2x en vraag je het een poosje later weer.
Jammere is gewoon dat deze paarden vaak niet begrepen worden en dan krijg je vaak dat ze of als onhandelbaar of getraumatiseerd bestempelt worden.
Eigenlijk moet je er iemand bij hebben die er wat verstand van heeft, voorkomt vaak veel frustratie.

Jeetje wat een agressieve reactie zeg... Dit paard is in het verleden gereden met een jaw breaker, dus ja hij reageert vrij getraumatiseerd op het bit. En wat het problem met de beenhulpen is weet ik nog niet. Dit topic ben ik juist gestart om daar achter te komen. Dus als je constructieve tips hebt, graag.

Nou jij begint gelijk over dat hij getraumatiseert is door de rensport.
Terwijl hij naar je been is gaan bijten etc nadat een zogenaamde professional hem wel even de kop omlaag zou krijgen.
Heel veel renpaarden kennen een beenhulp überhaupt niet althans zeker niet zoals wij het zouden willen. Zelfde met teugelhulp, teugels korter pakken is sneller, teugels langer laten langzamer.
Kwa beenhulpen moet je hem dus opleiden zoals een paard wat nog geen ruiterhulpen kent.
En dat is ook heel makkelijk als hij aan de longe al aan je stemhulpen staat.
Dus draf is draf , 2x klikken is galop bijv. hier.
Als je dat bevestigd hebt en je zit er op hoef je dus alleen maar draf te zeggen en hij draaft aan, hierbij leg je lichtjes je been aan zodat hij dit gaat koppelen.
Wat verder nog kan helpen is hem met bijv. een ander paard buiten te rijden.
Spreek bijv. af we gaan aandraven en je legt gewoon lichtjes je been aan en geeft het commando draf, je mederuiter draaft ook aan en 9 vd 10x zal je paard ook aandraven. Het zijn immers toch kuddedieren. Ook op die manier gaan ze dingen weer linken.
Wat er echter vaak gebeurd is het feit dat ruiters bijv. stappen en geven dan een schopje om aan te draven, paard snapt dit niet en het schopje wordt meermaals herhaald of harder "geschopt", volbloed raakt gefrustreerd en geïrriteerd en laat je dat weten.
Zelfde dat je bij een volbloed niet bijv. 4x achter elkaar die volte rijdt omdat het niet lukt, nee dan stop je na 2x en vraag je het een poosje later weer.
Jammere is gewoon dat deze paarden vaak niet begrepen worden en dan krijg je vaak dat ze of als onhandelbaar of getraumatiseerd bestempelt worden.
Eigenlijk moet je er iemand bij hebben die er wat verstand van heeft, voorkomt vaak veel frustratie.

Thioro

Berichten: 3985
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 21:53

Er van uit gaan dat hij wel trauma's heeft van de renbaan is idd echt wel kort door de bocht.
Hij ging goed, tot je hem even liet 'forceren'.
Les 1 bij volbloeden: niet afdwingen.

Heb zelf ook een volbloed. Niks trauma's van de renbaan maar wel een dame die heel duidelijk laat weten wat ze wil. Ja op het bit kan ze knoeien, moet ik lichter contact aannemen. Ja op been kan ze traag of juist te hevig reageren, moet ik even enkel op zit rijden tot ze weer wat 'aanspreekbaar' is.
Ja, we hebben een periode gehad dat het even wat moeilijk ging en we dreigden de verkeerde kant uit te gaan (mede door ongeschikte instructrice).
Oplossing: niet meer lessen, niet meer 'nu kan ze wel werken', gewoon de bossen in, simpel rechtuit en duidelijkheid. Mening geven mag maar draf is draf en geen huppelgalop op de plek. Moeilijkste was en is nog steeds zelf kalm en zen blijven. Durven loslaten, niet alleen letterlijk de teugels, maar ook bvb 'het doel van de dag'.
Met die merrie kan ik nu dressuren op halster of bit, springwedstrijden rijden en uren door de bossen struinen. Het blijft een prinsesje maar ik heb er een topknol aan. Maar de moeilijke periode heeft wel dik een jaar nodig gehad om volledig weg te ebben.'

Als hij boos is op je been maar wel goed reageert op stem, rijdt hem dan op zit en stem. Geleidelijk aan kan dat been er dan ook weer bij komen.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 06:56

Mijn eerste volbloed nam ik heel lang geleden mee van de zuidlader markt. Leuk dier maar had in training gestaan. En had alleen een race basis. Mijn instructeur toen de tijd zei: deze zijn zo ijverig, werk met dat wat ze die dag aanbieden. De rest komt vanzelf. Mij, als ambitieuze puber, heeft hij heel vaak laten afstappen met de woorden; loop maar even een rondje om de buitenbak, dan praat ik even met haar. De man stond hem dan lekker even te kriebelen terwijl ik m'n frustratie rond de bak weg liep :+ . En dan stapte ik weer op om het nog een keer te proberen. Dit paard heeft mij zoveel geleerd.

Waarom hebben de meeste stallen zo’n grote kantine?
Dan is er voor alle “technische juryleden” en beste stuurlui plek!


Ibbel

Berichten: 49058
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 07:34

Jenny: dat klinkt als een hele goede instructeur. Die vind je helaas vandaag de dag ook niet meer.

@TS: volbloeden zijn snel beledigd. Jij hebt de jouwe laten beledigen door die 'prof' die het wel even zou oplossen. En jij hebt veel te snel gewild door je paard wel even 'weg te brengen' naar die prof.
Daar pluk je nu dus de vruchten van.

Terug naar de basis dus, en weer beginnen met vertrouwen te krijgen van je paard. Tot die tijd niet rijden, zou ik zeggen. Begin maar echt gewoon weer vanaf de grond.
Tip om - daarna, dus als dat vertrouwen er weer is! - gewoon naar buiten te gaan samen met een ander zou ik opvolgen. De rest komt - zolang je er geen druk op zet en geduld hebt - echt vanzelf. Maar je zult het geduld moeten hebben om te wachten tot je paard het aanbiedt.

En laat het paard door een goede osteopaat nakijken! Die prof kan wel meer verpest hebben dan alleen het vertrouwen... Dat-ie goed was in het verleden, wil niet zeggen dat-ie nu nog steeds goed is in z'n rug.

Kimmie1974
Berichten: 433
Geregistreerd: 04-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 14:10

Ik struikel eigenlijk gelijk over de eerste zin: Sinds een jaar heb ik een ex-renpaard. Hij had al enige tijd stil gestaan toen ik hem kocht dus ik ben vrij snel begonnen aan zijn omscholing.
De eerste vragen die in mij opkomen: heb je een Engels Volbloed die gekoerst heeft? En waarom heeft hij enige tijd stil gestaan? Wellicht dat je daar een antwoord kunt vinden voor je problemen. Ben bang dat het uitstapje naar de prof je nu 10 stappen achteruit heeft gebracht ipv vooruit, denk dat het veel tijd kost om opnieuw een vertrouwensband te krijgen met je paard. Ik zou het werk lekker veel afwisselen en hem zover te krijgen dat hij voor je wil werken, ipv dat hij voor zijn gevoel door jou gedwongen wordt.
Edit: ik bedoel dus niet te zeggen dat het slecht is als hij gekoerst heeft, integendeel, zulke paarden hebben vaak reuze veel ervaring met alles en wellicht zijn er mensen uit de rensport met goede tips!

Biggieboo
Berichten: 19
Geregistreerd: 25-05-14

Re: Ex-renpaard accepteert beenhulpen niet. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-16 15:32

Even een update! Vandaag maar eens aan de slag gegaan met de tips van Jenny, Thioro en anderen. Lekker naar buiten, eerst aan de hand, toen dezelfde route in stap en daarna draven. Mijn "drrraf" leverde de eerste keer nog wel een paar boze oortjes op. Maar daarna had meneer de smaak te pakken, blij en voorwaarts!
PS Nog even voor degenen die vielen over het "getraumatiseerd" zijn: misschien drukte ik me iets te simpel uit in mijn korte verhaaltje. Maar ik weet van de vorige eigenaar dat hij bijna niet te houden was op de baan. Ze konden hem nauwelijks terugnemen en een handgalopje ging alleen met een jaw breaker erin en het hoofd op de borst getrokken. Hij is daardoor heel onrustig van bitten geworden; al rij je met een los teugeltje dan nog is hij alleen maar met het bit aan het vechten. Ik heb de oplossing gevonden in bitloos rijden, een simpele sidepull. nu heeft hij een heel rustig hoofd. Maar ja, nu moet ik hem wel leren om voornamelijk op zit benen en stem te lopen.

Bedankt voor alle suggesties. Ik ga lekker verder knutselen met mijn paardje!

Anoniem

Re: Ex-renpaard accepteert beenhulpen niet. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 15:52

Als we het oven een jawbreaker hebben, misschien een idee om eens zijn kaak na te laten kijken, het zal niet het eerste paard zijn die schade heeft in de mond en daar chronisch pijn aan heeft.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: Ex-renpaard accepteert beenhulpen niet. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 16:08

Wat IS een "jawbreaker" eigenlijk in de rensport? Ik heb er nooit van gehoord, maar ik ben er ook niet zo in thuis (in de rensport).

GIVE ME THE COURAGE TO ACCEPT WHAT I CAN AND CANNOT CHANGE... AND THE WISDOM TO DISTINCT BETWEEN THOSE TWO


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 49 bezoekers

cron