Rijden Tinkers fijn ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Hinnik123
Berichten: 136
Geregistreerd: 10-08-15

Rijden Tinkers fijn ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-16 10:09

Hooi allemaal,
Nou, titel spreekt voor zich! Ik ga binnenkort beginnen met het inrijden en beleren van mijn Tinkertje , tot nu toe een heel rustig karakter komt meteen naar je toe en pakt alles goed op (ook longeren heel ie heel goed op ! )

Maar betekent dat dat ze met rijden ook rustig is? En hoe rijden tinkers sws in het algemeen??


Manadeluca

Berichten: 1121
Geregistreerd: 15-07-05

Re: Rijden Tinkers fijn ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 10:13

Ik kan enkel over mijn vroeger tinker praten, maar ze zat letterlijk als een huis, je kon rustig in een handgalopje aan sightseeing doen. Als ze dan eens schrok, dan nam ze je gewoon mee, niks hobbeldebobbel, gewoon lekker zitten en rijden maar. In draf kon je heel fijn doorzitten en de stap was wat langzaam maar ok.

Ze was ook steeds gemotiveerd, ze was niet zo soepel maar gemotiveerd wel zonder onder je uit te lopen.

Vronie

Berichten: 375
Geregistreerd: 01-02-07
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 10:13

Elk karakter is weer anders :) Ik vind mijn tinker fijn rijden, ze springt makkelijk aan in galop en is makkelijk door te zitten. Succes!

Fleur ♥

HopeDreamer

Berichten: 965
Geregistreerd: 17-03-15

Re: Rijden Tinkers fijn ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 10:15

Ik heb op 2 Tinkers gereden waarvan 1 smalle en 1 brede.. De smalle voelde voor mij niet zo fijn.. En de brede was wel leuk alleen daar zat geen tempo in.. Het hangt maar net van wat jij fijn vind en hoe jou Tinkertje is :)

Hinnik123
Berichten: 136
Geregistreerd: 10-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-16 10:19

HopeDreamer schreef:
Ik heb op 2 Tinkers gereden waarvan 1 smalle en 1 brede.. De smalle voelde voor mij niet zo fijn.. En de brede was wel leuk alleen daar zat geen tempo in.. Het hangt maar net van wat jij fijn vind en hoe jou Tinkertje is :)

Wat valt eigenlijk onder smalle tinker?

sanne1992
Berichten: 2033
Geregistreerd: 04-09-09

Re: Rijden Tinkers fijn ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 10:24

Verschilt heel erg binnen het ras.
Mijn verzorgtinker schrok nooit, maar was dan ook echt wel lui en traag. Rengalop zat daar absoluut niet in. Maar als je gewoon lekker relaxed buitenritje wil doen, dan hoef je je nergens druk om te maken.

Mijn eigen tinker is compleet anders. Super wendbaar (rij er ook western mee). En heel erg voorwaarts. Ondanks 99% bomproof, kan hij echt wel heel druk zijn, en heb je af en toe je handen er vol aan.

Maar qua gangen, van allebei heerlijk. Mooi vlak en goed uit te zitten.

HopeDreamer

Berichten: 965
Geregistreerd: 17-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 10:24

Hinnik123 schreef:
HopeDreamer schreef:
Ik heb op 2 Tinkers gereden waarvan 1 smalle en 1 brede.. De smalle voelde voor mij niet zo fijn.. En de brede was wel leuk alleen daar zat geen tempo in.. Het hangt maar net van wat jij fijn vind en hoe jou Tinkertje is :)

Wat valt eigenlijk onder smalle tinker?


Vergeleken met de tinkers die ik kende was deze smal.. Dus nog smaller dan een Haflinger...
Ik luister bij paarden voornamelijk naar m'n gevoel als ik er op stap. Voelt het niet goed, dan stap ik direct af.. Dit had ik dus ook bij die tinker (na toch even kort 2minuutjes proberen). Maar dit verschilt natuurlijk per mens...

Vroeger stapte ik overal op, en 9 van de 10x had ik ook gewoon een goed gevoel erbij. Toen was het van een Apaloossa naar een NRPS. Ik stapte zo overal op, maar nu echt niet meer.. Ligt gewoon aan mezelf, paard kan doodbraaf zijn maar als ik er geen goed gevoel erbij heb, dan ben ik er ook zo weer af..

Azmay

Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 10:31

Nee :n


Zonder dollen, je vraagt nu eigenlijk hetzelfde als "rijden paarden fijn". Valt niets nuttigs van te zeggen behalve dat Tinkers vaak maar niet altijd een vrij vlakke draf hebben.

Qwillion

Berichten: 1060
Geregistreerd: 22-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 10:35

Ik heb 2 Tinks gereden; 2 totaal verschillende tinkies.

Tinker 1 is mijn eigen Tinker van 1,50m groot een heel lief en goedmoedig dier maar ooh zo fanatiek in t werk.

Tinker 2 was een maatje 1,63m groot echt een goede lobbes, deed braaf zijn rondje. Kon ook leuk stukje dressuurwerk op pakken. Maar je deed hem meer een plezier met buitenritten en tutten.

Qua bewegingen zit ik het liefst op mijn kleine felle donder; Zalige vlakke galop / goed in draf door kunnen zitten. Vindt springen ook erg leuk!

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 10:36

Ik heb er hier vier lopen, en werkelijk allemaal rijden ze totaal anders ondanks dat er drie cobs tussenzitten ( zelfde type Tinker) van extreem sensibel en voorwaarts tot niet vooruit te branden en bomproof en alles daartussen. Het ene dier heeft veel aanleg voor dressuur, weer een ander is een springkanon, eentje een mix en een absoluut buitenritten dier.

Zorg in ieder geval voor goede begeleiding met inrijden. Een jong dier moet hoe dan ook goed begeleid worden, anders keijg je hoe dan ook problemen.

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+

tamary

Berichten: 29055
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 10:38

Fijne gangen zijn grotendeels bouw, fijn zitten daarnaast ook afhankelijk van of het zadel beide partijen past en de rest is training. Allemaal afhankelijk van het individuele dier en hoe goed de combi met ruiter (en tuig) is. Ras is daarbij eigenlijk niet zo relevant al zal rasstandaard wel uitmaken voor hoe groot de kans op comfortabele gangen is. Rijpaard ras zal vaker prettig zitten dan een trek/tuigpaard ras.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Qwillion

Berichten: 1060
Geregistreerd: 22-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 10:42

tamary schreef:
Fijne gangen zijn grotendeels bouw, fijn zitten daarnaast ook afhankelijk van of het zadel beide partijen past en de rest is training. Allemaal afhankelijk van het individuele dier en hoe goed de combi met ruiter (en tuig) is. Ras is daarbij eigenlijk niet zo relevant al zal rasstandaard wel uitmaken voor hoe groot de kans op comfortabele gangen is. Rijpaard ras zal vaker prettig zitten dan een trek/tuigpaard ras.


Liked it!

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 11:03

Azmay schreef:
Zonder dollen, je vraagt nu eigenlijk hetzelfde als "rijden paarden fijn". Valt niets nuttigs van te zeggen behalve dat Tinkers vaak maar niet altijd een vrij vlakke draf hebben.


Precies, er bestaat niet zoiets als 'de Tinker', ze zijn allemaal anders wb gedrag, druk, rustig, voorwaarts, sloom, bomproof, nerveus, schrikkerig, stabiel en alles daar tussenin.
Het zijn net paarden. :D

elinedeau95

Berichten: 1192
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Brabant

Re: Rijden Tinkers fijn ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 11:10

Ik denk niet dat je een type tinker kunt aanwijzen, want het zijn paarden en elk paard is anders. Zo kun je moeilijk doorzitten op mijn tinker maar in dit topic spreken mensen dat ze heerlijk doorzitten. Ik zal gewoon lekker genieten van jou tinker en met goede begeleiding inrijen.

.

Tinklinger

Berichten: 209
Geregistreerd: 07-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 11:12

Ik ken er diverse en ze zijn allemaal anders.
Sommigen zijn onverschrokken en zitten als een huis.
Anderen zijn net kamelen..

Degene die ik ken zijn allen karakterpaarden, niet perse kwa snelheid (ken er wel 1 die 50 km p.u. haalt) maar wel in koppigheid.
Sommige fokken zichzelf snel op en andere weer totaal niet.
De één gaat nergens heen als hij geen zin heeft en de ander sleurt je mee naar rechts wanneer je linksaf wilt.

Wat me altijd wel opvalt is hoe snel ze weer rustig worden wanneer ze een keer schrikken.
Zolang je een consequente ruiter bent is een tinker over het algemeen een heerlijk paard en hoef je niet eens perse een gevorderde ruiter te zijn maar het zijn vaak wel clowntjes.

You see a horse with your eyes ... BUT ... You feel a horse with your soul

pien_2010

Berichten: 42812
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Rijden Tinkers fijn ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 20:48

WD-V TI

superauke

Berichten: 174
Geregistreerd: 31-05-15
Woonplaats: Nijmegen

Re: Rijden Tinkers fijn ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 20:58

Het hangt puur van je paardje af... Over het algemeen vind ik tinkers vrij fijn rijden maar dit licht ook weer aan jou natuurlijk...
Ik zeg afwachten ;)

Check me op tumblr: Fairies-in-ripped-jeans

Berdien

Berichten: 64483
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Rijden Tinkers fijn ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 07:50

Wij hebben een flink aantal Tinkers op stal, en ze zijn allemaal anders. Mijn ruin is aan de hand de rust zelve, maar onder het zadel een felle, fanatieke donder. Ik vind hem fantastisch :D maar hij zal voor een ander wellicht too much zijn. Hij is absoluut bomproof en betrouwbaar, maar wel heel fanatiek. Zijn moeder was onder het zadel veel moeilijker, absoluut een karakterpaard. Haar gangen waren wel weer veel vlakker, beter uit te zitten. Zit dik 10cm verschil tussen ze. En zo is de rest bij ons op stal ook weer helemaal anders. Dat kan ook niet anders, binnen een ras waarin zoveel variatie zit.

"Without you.. Without you the poetry within me is dead."

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 16:47

Ieder tinker is net als ieder paard; anders. Die van mij rijd fijn, maar is heel gevoelig wat zowel een pré is als lastig want je moet heel subtiel kunnen zijn met haar.

Wel merk ik dat zij wat langzamer dingen leert of onder de knie heeft dan een normaal warmbloed. Galop heeft even geduurd maar ze gebruikt nu pas (na pakweg 3 jaar) echt goed haar billen.

"Unable are the loved to die, for love is immortal." - Emily Dickinson

JiskaVV

Berichten: 238
Geregistreerd: 27-07-16
Woonplaats: België

Re: Rijden Tinkers fijn ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 17:10

Ik heb net een Tinker, ook een lieve en rustige waar ik al 5 keer op heb gereden (x2 zonder zadel, in de straat), en ik vind het super om op haar te rijden! Ze is ook heel rustig, behalve als er veel dazen zijn. Misschien is ze ook wat sloom, maar ik vind dat persoonlijk niet zo erg. In draf ben ik nog niet gegaan, maar ik vind in ieder geval dat Tinkers super rijden :)

<3 Levi de Poes <3 Dolly de Tinker <3 Lydia&Eva, de kipjes <3

Spoiler:
Lieve Martha, Lazarus en Stefanus, wat missen we jullie hard...
Ik had nooit gedacht dat jullie al zo vroeg zouden vertrekken van ons...

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Rijden Tinkers fijn ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 17:16

Elke tinker is anders inderdaad. Die van mij zit als een schommelstoel, héérlijke draf, kan ik volledig op stem rijden, kan heel pittig zijn, maar als hij geen zin heeft is hij juist ontzettend lui :+

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip


Arabier

Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 18:16

Dat ligt eraan.



expiditie robinson online

So what if im crazy? The best people are.

naomi_rabe
Berichten: 112
Geregistreerd: 28-06-16
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 20:00

Ik heb een tijdje terug ook een topic gemaakt over dit onderwerp,
inmiddels heb ik ook Tinkers gereden, en ik vind ze geweldig. De Tinkers die ik rijd hebben een hele vlakke draf, waardoor je ook lekker kunt doorzitten!
Hoe ik het heb ervaren zijn het hele werklustige paarden, maar als ze geen zin hebben doen ze ook niets :')

Spoiler:
Nieuwsgierig aagje!

Dayanara

Berichten: 2375
Geregistreerd: 22-08-16

Re: Rijden Tinkers fijn ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 20:08

Hangt ook van de hoogte af. Mijne zit echt niet zo fijn met doorzitten en de galop gooit ie onwijs hoog op. Ik ben het inmiddels gewend.

peachyparis

Berichten: 56
Geregistreerd: 03-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 21:27

Ik vind tinkers zelf heel fijn rijden! Maar dat is voor iedereen anders en verschilt ook per paard. Mijn ervaring is echter altijd goed geweest!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: karinna en 53 bezoekers