Micro Paddock Paradise (NH) meningen gevraagd (incl. foto)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nohra
Berichten: 263
Geregistreerd: 06-10-12

Micro Paddock Paradise (NH) meningen gevraagd (incl. foto)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-16 15:01

Ik krijg de mogelijkheid om mijn eigen paard aan huis te stallen en zou daar graag wat pensionpaarden bij willen zetten. Waarbij een meer natuurlijkere omgeving voor de paarden gerealiseerd wordt.

Ik heb een tekening bijgevoegd (het is een drukke tekening maar als je goed kijkt/leest kun je er goed wijs mee uit) :D

Mijn idee:

- Paarden/ponys in groepsverband houden (hoeveel paarden/pony's hier mogelijk zijn hoor ik ook graag)

- 2 Schuilstallen (waarschijnlijk: 6x7meter met zaagsel en rubber matten en 3x4meter met alleen rubber matten) Mocht het nodig zijn nog een extra schuilstal of de kleine stal vergroten en er een tussenschot tussen maken. In de grootste stal komt ook een poetsplaats, een koffie-hoek en tuigkamer. De wc komt ergens buiten. De stallen zijn nog niet helemaal duidelijk hoe groot die worden, dit is nog optioneel.

- Verlichte buitenrijbak met zeer goede bodem 20x40 (echt de beste bodem die ik tot nu toe ooit heb gereden! Verder alles goed verlicht, ook de tracks. Alleen de weide niet.

- En aantal tracks met gras-stelconplaten, track door de bomensingel, div. ondergronden.

- Weide van 0,6 hectare, hierdoor wordt er jaarrond onbeperkt hooi gevoerd omdat de wei niet groot is. De hoogstam boomgaard kan soms ook nog opengezet worden voor kleine pony's en de varkens.

- Paarden in de winter (blubber in de weimaanden) in de paddock/tracks en rijbak)

- Diverse obstakels, heuvel om op de uitkijk te staan, een waterpoel (zit alleen nog met het probleem hoe ik hier stromend water van kan maken, ligt wel een greppel naast)

- Mesten wordt 2-3x per week door meisje gedaan, ik mest ook gewoon en de pensionklanten moeten ook mesten volgens afspraak, even kijken hoe ik dit ga doen. Misschien dat ik zelf de wei 2x per week kan doen met een stofzuiger/quad ofzo? Graag ideeën gevraagd :D

- Krachtvoer, wormenkuren en entingen exclusief. Krachtvoer niet geven waar alle paarden bij staan, kan ik zelf ook doen als de klant niet kan, dan check ik meteen de hoeven van de paarden (staan ook op steentjes namelijk, hier moet beter op gelet worden, alle paarden blootvoets).

- Nergens komt schrikdraad, afrastering dmv stevig hekwerk. Ik heb zelf een enorme hekel aan schrikdraad door ervaring in het verleden met paarden waar hun benen open lagen. Geen discussie, er komt gewoon nergens schrikdraad :Y)

- Track paden misschien 2 meter met aan elke kant nog een strook waar ook wat gras kan groeien? Aangezien het een dure bedoeling wordt als ik overal gras-stelconplaten neer moet leggen. Zo hebben de paarden ruimte om elkaar uit de weg te gaan, knabbelen ze ook gras als ze niet op de wei kunnen.

- Track paden bestaan grotendeels uit gras-stelconplaten, deze verzakken uiteindelijk in de vette kleigrond. Maar aangezien wij een kraan aan huis hebben takelen we ze eens in de zoveel tijd gewoon weer omhoog :o Het donkere track bestaat uit een stukje puinpad en duomix wat niet op kleigrond ligt maar op gewone tuingrond.

--------------------------

Als de paarden
van punt A naar punt B willen lopen ze 155m over de track.
van punt A naar punt C willen lopen ze 120m over de track.
van punt B naar punt C willen lopen ze 125m over de track.

Ik kan vanaf het erf makkelijk met mijn trekker over de paden rijden om bij de mesthoop (deze wordt niet zo groot vanwege vaak afvoeren). En ik kan met mijn trekker de rijbak en paddock rechttrekken met de sleep.

Het enige is dat om bij de rijbak te komen met je paard moet je een stukje door de boomgaard lopen en dan de varkens wegjagen en twee hekken openen... zat al te denken, misschien een tunneltje maken voor de varkens haha :') De varkens moeten per se in het hok bij de stal slapen, ergens anders is geen optie helaas.

Mennen en longeren is in de rijbak goed mogelijk, wel aan de bakregels houden.
Ik wil een zitje met een klein terrasje maken zodat een eventuele kijker of lesgeefster kan zitten. Desnoods half overkapt tegen de regen.

Paarden kunnen dus niet vanuit de paddock rechtdoor lopen, ze moeten gebruik maken van de track om naar punt B/C/rijbak of weide te kunnen.

Alleen hoe zit het als de paarden gaan rennen over die gras-stelconplaten? Glijden ze dan niet uit of moet ik iets van obstakels neerleggen op de lange stukken die makkelijk weg te halen zijn als de trekker erover moet? Als ze tegen de hekken aanknallen zit er geen schrikdraad, hekwerk zal kwaliteitshardhout zijn wat niet versplinterd en niet te dun is (dikke planken).

Ben heel benieuwd wat jullie vinden, wat ik nog mis en wat ik nog zou kunnen aanpassen. Ik weet dat het een investering zal worden vandaar het idee om de tracks gedeeltelijk gras te laten gecombineerd met gras-stelconpaten.

Brand los! *\o/*


Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-08-16 19:48, in het totaal 3 keer bewerkt
Reden: In overleg met TS is alles samengevoegd en is de openingspost aangepast.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Hoeveel stallingsgeld vragen voor Paddock Paradise in NH?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 15:06

Voor mij persoonlijk zou €275 meer dan goed betaald zijn, zelf mesten en ik begrijp ook zelf krachtvoer aanschaffen?

Voor €40 minder sta ik hier volpension all in

Nohra
Berichten: 263
Geregistreerd: 06-10-12

Re: Hoeveel stallingsgeld vragen voor Paddock Paradise in NH?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-16 15:10

Heb het erbij gezet, bedankt voor je reactie.
Ik stond zelf voor dit bedrag op een andere stal (wel binnenbak) maar niet zulke mooie facaliteiten voor paardenwelzijn. Vind dat daar ook wel naar gekeken mag worden...

Ceetje_bokt
Berichten: 5167
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 15:11

Zoals het nu klinkt, lijkt het nogal hobby achtig. Tel eerst eens alle bedrijfskosten bij elkaar op. Je zal er niet rijk van worden, maar erop toeleggen is een tweede.

barbar

Berichten: 4889
Geregistreerd: 26-06-06
Woonplaats: nieuw-vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 15:11

Ik denk dat 275 een hele goede is. Ik sta zelf in leimuiden, en dan wel niet op een PP maar wel zomers 24/7 buiten en in de winter overdag buiten en 'snachts binnen, een rijbak met goede bodem, een zeer grote kast, wc en keukentje met koelkast. Hier betaal je 225 voor een ponybox en 260 voor een paardenbox.
Wel incl voer en zelf uitmesten.
Laatst bijgewerkt door barbar op 07-08-16 15:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 15:13

Ik vind de loopstallen erg klein dus het zou er voor mij aan liggen hoeveel paarden je gaat houden.

Nohra
Berichten: 263
Geregistreerd: 06-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-16 15:14

Het is ook hobby achtig bedoeld, wil geen grote pensionstal worden.

Maar ik krijg zaagsel gratis, mestafvoer is gratis en betaal alleen het hooi.
Maar wat vindt je van het stallingsgeld? En wat vind je van het plan? Zou jij je paard daar neer willen zetten (recreatief ruiter)?

Nohra
Berichten: 263
Geregistreerd: 06-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-16 15:15

Mara2000 schreef:
Ik vind de loopstallen erg klein dus het zou er voor mij aan liggen hoeveel paarden je gaat houden.


Die vraag heb ik ergens anders ook gesteld, daar heb ik nog niet echt een antwoord op. Denk max 6 paarden of 3 paarden en 3 pony s

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 15:18

Ik zou mijn paard graag op een PP stallen, en dan betaal ik met liefde 275 of 300 als er echt een goede bak is. Maar ik wil ook dat hij kan schuilen met slecht weer. De afmetingen die jij noemt zijn denk ik maar voor max. 7 paarden. En daar gaat het vaak fout bij groepshuisvesting.

Edit: Lees net je toevoeging, dat klinkt goed.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 15:21

Nohra schreef:
Mara2000 schreef:
Ik vind de loopstallen erg klein dus het zou er voor mij aan liggen hoeveel paarden je gaat houden.


Die vraag heb ik ergens anders ook gesteld, daar heb ik nog niet echt een antwoord op. Denk max 6 paarden of 3 paarden en 3 pony s

Daar heb je wel antwoord op...je kunt hooguit twee paarden extra nemen ;)

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 15:22

Ik vind het plan heel leuk maar ik zou er zelf nooit voor kiezen.
Ik heb mijn beesten zelf op eigen terrein gehad en dat beviel niks. Ze staan nu in de winter de nachten op stal en ze zijn enorm opgeknapt.
Misschien dat ik het daarom ook best aan de prijs vind voor de faciliteiten. Eigenlijk betaal je dus voor 24/7 buiten met schuilstal, buitenbak en hooi.
Ter vergelijking betaal je hier in de buurt 175 voor dezelfde faciliteiten alleen krijg je er dan een box bij.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 15:23

Wat een goede voorzieningen voor zowel ruiter als paard, die plekken heb je zo vol!
Enige nadeel vind ik wel dat er zelf gemest moet worden. Daarvoor vind ik de prijs te hoog

Nohra
Berichten: 263
Geregistreerd: 06-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-16 15:23

Mara2000 schreef:
Ik zou mijn paard graag op een PP stallen, en dan betaal ik met liefde 275 of 300 als er echt een goede bak is. Maar ik wil ook dat hij kan schuilen met slecht weer. De afmetingen die jij noemt zijn denk ik maar voor max. 7 paarden. En daar gaat het vaak fout bij groepshuisvesting.

Edit: Lees net je toevoeging, dat klinkt goed.


Ik krijg net op mijn andere topic te horen dat er maar max drie paarden in de schuilstal en loopstal kunnen... dus zit erover te denken om nog een derde schuilstal te maken (ook open met rubber matten) zodat ik in totaal 5 grote paarden kwijt kan en ze veel ruimte hebben om elkaar uit de weg te kunnen gaan.

En het is de beste bak die ik ooit heb gereden! En die is nu lekker aan huis! *\o/*

Nohra
Berichten: 263
Geregistreerd: 06-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-16 15:27

Polly schreef:
Ik vind het plan heel leuk maar ik zou er zelf nooit voor kiezen.
Ik heb mijn beesten zelf op eigen terrein gehad en dat beviel niks. Ze staan nu in de winter de nachten op stal en ze zijn enorm opgeknapt.
Misschien dat ik het daarom ook best aan de prijs vind voor de faciliteiten. Eigenlijk betaal je dus voor 24/7 buiten met schuilstal, buitenbak en hooi.
Ter vergelijking betaal je hier in de buurt 175 voor dezelfde faciliteiten alleen krijg je er dan een box bij.


Haha ja dat is persoonlijk en per paard verschillend. ik vind een box echt nadelig voor een paard. Wil juist de natuur nabootsen en paardenwelzijn bovenop zetten. Ik kan ook boxen maken maar heb zelf de voorkeur voor loopstallen en schuilstallen.
Als ik mijn sobere paard de hele winter in een box zet 24/7 kwijnt ze helemaal weg...

Het is ook niet geschikt voor wedstrijdpaarden/ruiters. Die mogen komen maar ik heb liever recreatieruiters voor mijn hobbymatige stalling

Nohra
Berichten: 263
Geregistreerd: 06-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-16 15:30

Gillbo schreef:
Wat een goede voorzieningen voor zowel ruiter als paard, die plekken heb je zo vol!
Enige nadeel vind ik wel dat er zelf gemest moet worden. Daarvoor vind ik de prijs te hoog


Oke, dank je voor je toevoeging. Ik vond het zelf wel meevallen aangezien ik ook zelf mest. Die 6-7 x mesten voor de pensionklant is per maand dus de pensionklant heeft de rest van de maand 'vrij'

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 15:30

Daarom is het ook goed dat er verschillende stallen zijn.
Overigens staan mijn beesten ook geen 24/7 op stal hoor, overdag lekker buiten en in de zomer 24/7 op de wei.

Hou ook rekening met je bodem in je stalling, beemster is kleibodem volgens mij en dat is een hele slechte combinatie met nat weer en paarden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 15:32

Veel uitmesten voor veel paarden vinden veel mensen een hoop werk voor € 275. 8-)
Je mest dan namelijk niet alleen voor je eigen paard uit, maar ook alle andere paarden en dat is wel even werk, vooral als je een groot terrein met paden moet aflopen op zoek naar drollen. In de zomer is dat nog wel te doen, maar in de winter als alles modderig is dan is dat niet iedereens hobby. Je moet dus ernstig rekening houden met het scenario dat iemand zijn paard bij je in pension zet en in de zomervakantie vrolijk mee uitmest en daar in november mee steeds vaker 'niet kan' terwijl het paard er wel in pension blijft staan. Wat doen je dan?
Alles zelf doen (desnoods tegen een hoger bedrag) is dan veiliger en verantwoorder naar je andere klanten toe.

Verder vind ik je schatting van het aantal paarden dat je bij die schuilstallen kunt nemen erg optimistisch: ik denk dat je er maximaal 4 pony's/paarden (en dan niet te groot) in de twee stallen kwijt kunt. 1 daarvan is al van jezelf, dus dan komen er nog 3 bij. Je zult in praktijk ook altijd een even aantal paarden willen ivm met vriendschappen/elkaar uitsluiten. 6 is veel teveel, dus dan hou je een totaal van 4 paarden over.
Dat betekent dat je per maand € 825 verdient. Trek daar het hooi vanaf en zet het tegenover het aantal eigen uitmest- en voeruren en dan zie je of je het voor dat geld wilt en kunt doen.

Nohra
Berichten: 263
Geregistreerd: 06-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-16 15:32

Polly schreef:
Daarom is het ook goed dat er verschillende stallen zijn.
Overigens staan mijn beesten ook geen 24/7 op stal hoor, overdag lekker buiten en in de zomer 24/7 op de wei.

Hou ook rekening met je bodem in je stalling, beemster is kleibodem volgens mij en dat is een hele slechte combinatie met nat weer en paarden


Ja dat is kleibodem en vaak een drama, maar daar hebben we de oplossing al voor gevonden. Dus dit is geen probleem meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 15:35

Nohra schreef:
Oke, dank je voor je toevoeging. Ik vond het zelf wel meevallen aangezien ik ook zelf mest. Die 6-7 x mesten voor de pensionklant is per maand dus de pensionklant heeft de rest van de maand 'vrij'


Als je het zo schrijft dan lijkt het inderdaad erg weinig, maar als mensen gaan rekenen dan komen ze erachter dat ze dus een volledige week per maand voor 4-6 paarden per dag aan het uitmesten zijn. Dan is € 275 pensiongeld best veel geld.

tess_84

Berichten: 1801
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Eckersweiler, Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 15:36

Heel eerlijk? Ik betaal ook met liefde 300 euro als ik weet dat mijn paard zo natuurlijk mogelijk staat. Ik denk niet dat 275 euro te veel is, zeker als je een goede piste hebt. Het is natuurlijk erg afhankelijk van de regio, maar ik ken een stal in België waar ze de paarden ook in groep hebben (en een veel grotere groep dan jij op het oog hebt) en ik denk dat die vlotjes over de 300 euro gaan hoor... Hopla, ik lees net op hun website (http://www.depoedertoren.be/?page_id=12) dat ze 450 euro per maand vragen... Dat vind ik persoonlijk héél veel (hoewel ze ook een mooie poetsplaats hebben en grote buitenpiste), maar als ik zou moeten kiezen tussen 450 euro voor deze stalling of 450 euro voor een poepsjieke dressuurstal waar mijn paard de hele dag in een box staat, sja, dan weet ik het wel.
Naar mijn mening zijn er veel te weinig stallen die kijken naar het welzijn van het paard en er te weinig bij stilstaan wat een paard echt nodig heeft. Dus ik vind het top!

Om je een idee te geven, wij hebben hier onze schuilstal 6 op 7 meter en die was bedoeld voor twee paarden en drie pony's. Ondertussen is er helaas één paard gestorven. Wij willen hier ook graag een PP realiseren, maar dat is nog toekomstmuziek :)

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 15:37

Ik zou er max 225 euro voor over hebben. Dat betaal ik nu ook en ik heb de beschikking over een goede verlichte eb en vloed rijbak, aparte longeercirkel, gedraineerde verlichte paddock. Veel weiland, zomers dag en nacht buiten en s'winters tussen 9 en 16 uur in de wei ( geen moddelpoel) en s'nachts dan in een box. Dat laatste zou ik dan graag in een loopstal met verharde / zand uitloop willen hebben.

Maar verder prima... Ik moet hier zelf mesten trouwens. Voeren word wel gedaan en zit bij de stal in.

Omdat je zelf ( in overleg) moet mesten zeg ik dan moet je dus wat lager met je prijs zitten. Daarom max 225 euro. Ik heb overigens een Ijslander... Een groot paard is wellicht wel anders omdat die meer kost qua voer enzo

kitobeer

Berichten: 1293
Geregistreerd: 16-07-14
Woonplaats: Baarle nassau

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 15:37

Niet teveel paarden willen. Je houd amper nog tijd over om zelf wat gaan te doen. Zeker als jij zelf elke dag alle poep van al die paarden moet gaan scheppen. Veel mensen verkijken zich erop hoor.

magicmist

Berichten: 3336
Geregistreerd: 10-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 15:39

Ik vind 275 een hoop geld voor pp en dan zelf nog uitmesten 6 a7 x in de week. Denk dat je met 150 a 175 meer in de richting zit

tess_84

Berichten: 1801
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Eckersweiler, Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 15:40

En kijk, je kan het maar aanbieden en erbij zeggen, dat als ze eens een maand niet kunnen mee uitmesten, ze gewoon meer stalgeld betalen? Moet je voor jezelf wel uitmaken of jij het extra werk dan voor je kan nemen. Maar als je het zo doet dat je telkens per twee kan mesten, valt dat misschien nog wel mee? Ach ja, ik vind dat het gewoon hoort bij het paarden houden, en als je dat op voorhand weet, heb je ook iets achter de hand als het dan toch niet loopt zoals verwacht. Ik heb mijn paarden ook thuis staan en zou het echt niet meer anders willen, ik verzorg ze hier zoals ik ze wil, ze staan nooit opgesloten in een stal en staan in groep.

tess_84

Berichten: 1801
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Eckersweiler, Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 15:40

magicmist schreef:
Ik vind 275 een hoop geld voor pp en dan zelf nog uitmesten 6 a7 x in de week. Denk dat je met 150 a 175 meer in de richting zit


6 à 7 keer per maand, dacht ik?