Bitloos rijden met een koppige pony?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
FloorVR

Berichten: 24
Geregistreerd: 06-08-16

Bitloos rijden met een koppige pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-16 13:04

Hallo allemaal!

Ik zit met een probleempje. Ik heb een verzorgpony, een haflinger en rij haar nu al een half jaar met bit. Ik ben onlangs echter van gedacht veranderd en ben haar bitloos gaan rijden. Eerst heb ik een proefje gedaan met een kingekruisd hoofdstel omdat mij gezegd werd dat dit scherper is, en dus beter voor mijn pony die nogal graag haar eigen ding doet. Daar reageerde ze echter niet zo goed op, dus heb ik me een sidepull aangeschaft. Dit systeem is meer verwant met dat van het bit, dus hoopte ik dat het nu beter zou gaan. Dit was helaas niet het geval. Mijn pony wou persé naar rechts terwijl ze rechtdoor moest. Ze reageerde toen helemaal niet op mijn teugel/beenhulpen en liep gewoon in de andere richting. Ze heeft heel veel kracht en ik kon haar dus onmogelijk sturen of van het gras afhouden. Als ik de zweep gebruikte begon ze gewoon ter plaatse te bokken maar ging niet vooruit. Nu is mijn vraag: Is het ondanks haar kracht en haar eigen willetje toch mogelijk om bitloos te rijden? En indien ja, met welk hoofdstel dan?
Alvast bedankt!


maava
Berichten: 1568
Geregistreerd: 14-12-14
Woonplaats: Friesland

Re: Bitloos rijden met een koppige pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 13:09

Dit hangt enorm per pony af wat wel en niet werkt. Heb je een instructeur die je kan helpen hiermee?

Anoniem

Re: Bitloos rijden met een koppige pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 13:11

Ik zou niet veranderen van hoofdstel als de methode die je gebruikte gewoon goed werkt.
We hebben hier 5 paarden staan, waarvan eentje echt onveilig wordt met een bitloos hoofdstel.
Ik ben zeker voor bitloos als dat voor alle partijen veilig is, maar niet ten koste van alles, want niet ieder paard is er geschikt voor.

FloorVR

Berichten: 24
Geregistreerd: 06-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-16 13:13

Ja, mijn instructeur zei me dat als het echt niet gaat ik toch maar bij het bit moest blijven. Ik ben onlangs echter op kamp geweest op de two lazy seven ranch en daar zeiden ze me dat bitloos rijden bij elke pony mogelijk is. Misschien ligt het aan mijn manier van rijden? Ik weet het niet

amiraanouk
Berichten: 304
Geregistreerd: 22-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 13:13

Hmm ik denk het niet. Het blijft een haflinger, die hebben dat. Verder kun je kijken voor een hackamore als je echt bitloos wilt. Ik denk alleen dat je best een heel scherp bitloos hoofdstel kan proberen, maar als ze er eenmaal geen zin in hebben, dan gaan ze met of zonder sws hun eigen weg.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 13:14

Sommige paarden zijn bij sommige mensen niet goed zonder bit te rijden.

Misschien kun je met beide systemen tegelijk rijden- extra riempje met het bit, maar dat pas gebruiken tot het moment dat ze niet meer te houden is.

Een scherper systeem kan ook, maar mag geen 'pressiemiddel' zijn.

Daarnaast kan een instructeur helpen

Anoniem

Re: Bitloos rijden met een koppige pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 13:15

En sommige paarden zijn bij geen enkel mens bitloos te rijden. :) Of ja, het kan wel, maar dan heb je een grote kans op ongelukken.

De tip van bitloos én bit, vind ik een goede.
Dat je de sidepull onder het hoofdstel bevestigd (wel even neusriem van je hoofdstel afhalen) en dan toch kunt ingrijpen wanneer nodig.

Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Re: Bitloos rijden met een koppige pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 13:21

Het ding dat ik vooral zie bij je OP is dat ze niet reageert op je hulpen. Maar snapt ze überhaupt wat de bedoeling is? Sommige paarden moet je eerst leren hoe te reageren op zo'n nieuw systeem, dus dat ze dan niet reageert is niet zo gek.

Olifant voor de lens [BB-ITP] Up close and personal: olifantenonderzoek!

Say 'neigh!' to nonsense! FedUpFred.com

amiraanouk
Berichten: 304
Geregistreerd: 22-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 13:25

KoudbloedKim schreef:
En sommige paarden zijn bij geen enkel mens bitloos te rijden. :) Of ja, het kan wel, maar dan heb je een grote kans op ongelukken.

De tip van bitloos én bit, vind ik een goede.
Dat je de sidepull onder het hoofdstel bevestigd (wel even neusriem van je hoofdstel afhalen) en dan toch kunt ingrijpen wanneer nodig.

Dat lijkt mij ook een gedoe. Bovendien denk ik dat je dan meer met dat bitje rijd dan de sidepull.

Als ik jou was zou ik je Haf gewoon met een bitje rijden. Ik kan een van mijn ponys prima bitloos rijden, met halster bijvoorbeeld, maar die ander snapt er niks van en gaat zijn eigen weg. Ik denk dat het voor jou ophoud. :)

Loraine1985

Berichten: 643
Geregistreerd: 07-02-14
Woonplaats: Tilburg

Re: Bitloos rijden met een koppige pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 13:28

Waarom scherp zonder bit willen werken? Als zacht met bit werkt?

Dreams come true....

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Bitloos rijden met een koppige pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 13:35

In de OP staat dat de pony sowieso al graag haar eigen ding doet dus ik denk dat het grote probleem hier bij de gebrekkige africhting ligt en niet zozeer bij bit of bitloos.
Met of zonder bit, je paard moet wel gewoon luisteren en meewerken...
En ja, er zijn idd paarden die bitloos niet te rijden zijn maar die zijn erg schaars en dat is hier imo niet aan de orde...
Neem les van een goede instructeur en dan gaat bitloos wel lukken ts.

FloorVR

Berichten: 24
Geregistreerd: 06-08-16

Re: Bitloos rijden met een koppige pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-16 13:40

Ok bedankt allemaal!


xxdomiixx

Berichten: 1495
Geregistreerd: 21-11-12
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 13:43

Er zijn nogal al wat opties om dit op te lossen. De meeste paarden kun je gewoon bitloos rijden bij sommige lijkt t alsof ze nooit anders gedaan hebben en andere hebben veel meer voorbereiding nodig.

Ik las dat je bij 2L7R bent geweest. Ik ga er vanuit dat je dan bekend bent met natural horsemanship en dat leiderschap zeer belangrijk is, als een paard naar je WIL luisteren.
Dit paard WIL niet samenwerken daar moet je iets aan doen.

Horse Around vlog iedere zaterdag om 18.00 uur.
Remember the difference between a boss and a leader; a boss says "Go!" - a leader says "Let's go!" ~ E.M. Kelly

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 13:47

Loraine1985 schreef:
Waarom scherp zonder bit willen werken? Als zacht met bit werkt?
Dit inderdaad. :j

juliar99

Berichten: 227
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Meppel

Re: Bitloos rijden met een koppige pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 13:50

ik zou, als ik jou was, dan liever kijken voor een extreem zacht bitje (als je tegen het bit bent) dan scherpe bitloze hoofdstellen testen enzo.

lianne304

Berichten: 1053
Geregistreerd: 09-09-12
Woonplaats: kootstertille

Re: Bitloos rijden met een koppige pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 14:07

Zou er ook een kans zijn dat jij en de je pony wlkaar niet begrijpen.
Mischien handig om grondwerk oefenigen te doen en elkaar beter te leren begrijpen want ik ben van mening dat elk paard hoe druk wild of sterk hij is dat ie met de geschikte ruiter waar die een band mee heeft bitloos gereden kan worden

She wears short skirts, I wear jodhpurs.
She's cheer captain. And I jumping oxers.

FloorVR

Berichten: 24
Geregistreerd: 06-08-16

Re: Bitloos rijden met een koppige pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-16 14:19

Dat dacht ik ook. Met bit rijden gaat goed. Dan heeft ze vooral last van het traag vooruitgaan enz. Vroeger bleef ze gewoon staan, maar nu kan je ze als je kordaat bent en blijft wel vooruit krijgen. Ik heb altijd natuurlijk paard gereden, maar op de manege ree ik altijd met gevoelige paardjes die juist een hele zachte aanpak nodig hebben. En mijn pony moet veel kordater worden aangepakt. Daar moet dus nog wat op geoefend worden. Misschien wel met bit.

JudithGigi

Berichten: 4199
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Bitloos rijden met een koppige pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 14:25

Misschien eerst met bit of hackamore rijden zonder teugelcontact en volledig op je zit. Mocht ze dan door je hulpen walsen, dan kun je haar er goed op wijzen wat nou de bedoeling was en dan weer verder rijden. Ook flexen, one rein stops en wijken van de achterhand zijn goede oefeningen om je hierbij te helpen.

Heel zwart wit zijn in ieder geval. Hou je hulpen zo zacht als het kan en zo duidelijk als nodig :)

tamary

Berichten: 29163
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 14:42

JudArthos schreef:
Misschien eerst met bit of hackamore rijden zonder teugelcontact en volledig op je zit. Mocht ze dan door je hulpen walsen, dan kun je haar er goed op wijzen wat nou de bedoeling was en dan weer verder rijden. Ook flexen, one rein stops en wijken van de achterhand zijn goede oefeningen om je hierbij te helpen.

Heel zwart wit zijn in ieder geval. Hou je hulpen zo zacht als het kan en zo duidelijk als nodig :)

Hack is niet geschikt als paard niet neck reined wil gaan (dus wijkt voor druk teugel op de hals), want hack net als elke stang werkt zijdelings niet goed in en er op sturen is daarmee lastig.

Sidepull + bit is optie, maar om op een paard dat duidelijk zijn eigen plan trekt iets nieuws te gaan uitproberen is niet handig. Begin eerst maar eens aan de hand met wijken voor druk en flexen. Dan in stilstand en vervolgens pas in beweging. Moet vorige stap wel echt goed zijn, want ongeveer en er tegenin blijven hangen (geen loslaten vanuit paard zelf) is geen meewerken, enkel : "zo zeurt mens niet meer dan ik inspanning wil leveren".

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Sanguine

Berichten: 279
Geregistreerd: 30-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 14:45

Mijn fjord was juist onmogelijk met bit. Hij was sterk, had geen plezier in het rijden en zelfs buitenritten vond hij niet meer leuk. 1 keer moest ik hem telkens inhouden op buitenrit, hij was onwijs sterk. Toen ik zijn hoofdstel af had gedaan gjng hij gapen (is een tik van hem) en zijn hele tong was rood (niet van het bloed maar van het tegenhouden). Ik voelde me zo schuldig en zo rot dat ik vanaf dat moment nooit meer een bit in zijn mond heb gehangen. Ik begon met een touwhalster, maar daar liep hij gewoon doorheen. Toen verschillende side pull hoofdstellen geprobeerd. Het was te doen maar hij reageerde niet helemaal lekker. Uiteindelijk blijven hangen bij een hackamore. Pony is nu hartstikke vrolijk op buitenrit en het werkt perfect. Ik hoef de teugels bijna niet eens aan te raken. Voor ons was dit echt DE oplossing.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 18:05

De tussenoplossing is de barefoot cavesson. Dat is een neusriem voor bitloos, maar met extra riempjes waar je het bit in kunt bevestigen. Je hebt dan 2 opties; met dubbele teugels te gaan rijden, of ze aan het bit te doen (clips gebruiken) en dan te wisselen tussen bit en bitloos. Het bit blijft dan wel in de mond, maar je stuurt op de neusriem of andersom als hij een eigenwijze dag heeft ;)

ikkkke
Berichten: 603
Geregistreerd: 30-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 18:49

Hoe is de communicatie tussen jullie op de grond? En tijdens het rijden met bit? Waaraan werken jullie tijdens je lessen? Hoe sterk moet je hulpen geven tijdens het rijden met bit opdat je haflinger dat doet wat jij wil?

Het is moeilijk om te zeggen of het bij jou niet goed lukt omdat de haflinger niet goed reageert op bitloos (wat kan) of omdat andere factoren maken dat het niet goed gaat. Zo zijn er een heleboel factoren die kunnen maken dat bv communicatie tussen jullie goed of minder goed loopt.

FloorVR

Berichten: 24
Geregistreerd: 06-08-16

Re: Bitloos rijden met een koppige pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-16 17:51

Bedankt iedereen! Ik ben momenteel vooral bezig met grondwerk omdat dat inderdaad nog niet erg goed zat. Ze doet het al heel goed en kent al goed de basis. Op haar rug heb ik het, met tussenkomst van het grondwerk, nog niet echt geprobeerd of ze al wat beter luistert, maar ik neem aan van wel! Zodra het longeren en de andere grondwerk oefeningen echt goed zitten (zonder bokken enz) klim ik weer op haar rug!

tess_84

Berichten: 1801
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Eckersweiler, Duitsland

Re: Bitloos rijden met een koppige pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 17:55

Kunnen ze je op de Two Lazy Seven Ranch dan niet begeleiden in het bitloos rijden met je Haflinger?

Enneuh, niet alle Haflingers over één kam scheren hoor, ik heb er hier eentje waar ik perfect bitloos mee buiten kan rijden! :D Ok, ik heb wél altijd een zakje wortelschijfjes mee om haar te belonen. Ik heb eerst basis clickertraining met haar gedaan en dat doorgetrokken naar het bitloos rijden. Werkt super!

Op vakantie in Duitsland met je paard(en) en/of hond(en)? Vakantiehuisjes Wald und Wiese klaar voor de verhuur! Meer info op https://www.facebook.com/waldundwiese.eckersweiler ~~ http://www.waldundwiese.land

Jasmijnvbx

Berichten: 35
Geregistreerd: 14-11-16
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 10:26

Moeilijk zeg!
Zelf rij ik altijd mijn pony bitloos. Één ding kan ik je sowieso afraden en dat is kingekruisde hoofdstellen, als je dan aan de teugels trekt en daarna weer los laat dan blijven de kruisen gewoon strak staan. Naar mijn mening is Sidepull echt het best!
Dat gras eten was ook altijd mijn probleem. Toen ik ouder werd, werd ik ook sterker dus kon ik haar wel weer van de grond afhalen alleen voorkomen lukte nog niet. Nu rijd ik buiten altijd met zweep en heb ik een tijdje een bit in gedaan waardoor ze niet meer kon gras eten. Ze denkt nu nogsteeds dat het haar toch niet lukt dus probeert ze het niet meer. Als ze het wel probeert trekt ze niet zo hard meer, omdat ze aan zich zelf twijfelt of het wel lukt, dus kan ik haar makkelijk tegen houden.
En ja met dat sturen heb ik nooit last gehad, sterker nog toen ik haar met bit reed deed ze juist dat soort fratsen! Misschien kan je eerst alleen in de bak rijden?
Natuurlijk rent mijn pony wel eens de verkeerde kant op maar dan moet ik dat gewoon corrigeren.
Veel oefenen dus!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 bezoekers