Longeercirkel, toch lijn?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Longeercirkel, toch lijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-02 21:52

Nou, al verschillende keren geprobeert Tos te longeren maar steeds werd het hard race...
Dus vandaag samen met de stalhouder een cirkel (nouja, 6 kant Knipoog ) gemaakt, en afgezet met stroomdraad.
Staat nu nog geen stroom op, en of ik dat ga doen, ligt aan Tos zijn lompigheid...

Maar in zo'n cirkel wel of niet met lijn longeren?
Ik wil op den duur wel gaan oefenen met pessoa...

wel of geen longeerlijn?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 22:05

gewoon wel, tenzij je ervaren bent met los longeren.
Met hulpteugels zou ik zowiezo niet los longeren

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 22:46

Bij Pinky deed ik het allebij toen ik een longeercirkel had.
Ging allebij prima.
Los showde hij iets meer, maar werkte zeker niet ongeconcentreerd of lomp oid Lachen

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 08:10

Ik doe het meestal zonder longeerlijn in de logeerbak. Ik merk geen verschil of ik nog wel of geen lijn gebruik. Ik longeer ook met pessoa

Marjolein

Berichten: 11636
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 09:32

zeker als je er hulpteugels aan gaat hangen zou ik hem aan de longeerlijn nemen. als hij een keer ergens van schrikt en hij toch in t tuig komt dan kan je hem makkelijker terugnemen, terwijl je dat zonder longeerlijn bij een paniekerig paard niet zo snel lukt.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 16:25

Ik sluit me aan bij de anderen. Zodra er hulpteugels aanhangen wel een lijn. En zoals je zegt Tos scheurt de bak rond, dan zou ik zeker een lijn gebruiken.

Pas als hij relaxed rondjes kan lopen aan de lijn zou ik het pas zonder gaan proberen.

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 13:08

Mijn fjord was in de bak bijna niet te longeren. Als hij geen zin meer had, liep hij gewoon rechtdoor. Ook bij de dingen die hij moeilijk vond, ging hij rechtuit. Nadeel van een fjord is dat je hem echt niet tegenhoudt als hij besluit rechtdoor te gaan Haha! .
Na heel heel veel oefenen, was ik zover dat ik hem in stap en draf redelijk kon longeren.
Nu hebben we sinds kort een longeerbak en ik dacht, laat ik hem er eens los in lopen, kijken hoe het gaat. Hij loopt dus als een zonnetje daarin, stap, draf, galop alles lukt. Het enige is dat hij nog niet makkelijk op stem is terug te krijgen.
Voorlopig ga ik hem dus zonder lijn longeren en oefenen met stemcommando's (voorwaarts is dat geen probleem, terug dus nog wel, met name draf-stap). Als dat allemaal goed gaat, doe ik de lijn er weer aan en ga ik onder begeleiding van mijn instructrice met bijzetten beginnen.

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-02 00:03

Heb vandaag een half uurtje geoefend, op stem, en dat kent hij al redelijk van voor de kar staan.
Alleen bij stappen heeft hij snel zoiets van, naar Eva toe en stil staan en galop is gewoon oefenen, naar 2 rondjes maakt hij er vierkantjes van...

Maar Eva was al redelijk tevreden!
Hij stormde niet door de omheining heen, zoals gisteren Lips are sealed