Stormchasetopic #2, chase jij met ons mee?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Anoniem

Stormchasetopic #2, chase jij met ons mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 15:37

Afbeelding

[LZP] Stormchasen in Nederland, met een schuin oog naar Amerika!

Topic twee alweer, over het stormchasen in Nederland en omstreken en een beetje Amerika.

Wat is stormchasen?
Heel simpel, het jagen op grote stormen, en dan met name onweersbuien. Dit doe ik in Nederland, België, Duitland en Frankrijk. Ik ga met de auto op pad en hoop daarbij grote stormen te onderscheppen die met name onweer en/of bijzondere wolkenbeelden met zich mee brengen, zoals een wallcloud of een shelfcloud.
Stel je vragen hier gerust, ik probeer ze voor je te beantwoorden. Wil je een keer mee op pad, dan kan dat ook(vanaf 16 jaar)!!


Verschillende wolken


Cumulonimbus
Dit is een onweerswolk die tot grote hoogte kan groeien. Door de warmte aan de onderkant en de koude lucht aan de bovenkant, komt het in deze buien meestal tot onweer.
Afbeelding

Aambeeld/envilcloud
Dit is wanneer een cumulonimbus de koude lucht bereikt en wordt afgestopt verder te groeien. dan gaan de wolken niet meer omhoog, maar opzij. waardoor er dus een vorm van een aambeeld ontstaat.
Afbeelding

IJskap
Lijkt veel op een aambeeld, maar heeft een andere, minder dikke structuur. Deze wolk lijkt fluffy en is zoals de naam zegt bevroren door de koude temp in de bovenlucht.

Afbeelding

Afbeelding


Shelfcloud
Een shelfcloud is een plankwolk die voor een bui zit. Deze onstaat doordat koude lucht warme lucht omhoog duwt waardoor deze lucht gaat condenseren. Hierdoor krijg je deze platte structuur. Deze structuur kan zich in vele vormen uiten, van strakke, scherpafgelijnde shelfclouds, tot wazige, rafelige shelfs.

Afbeelding


Afbeelding


Rolwolk
Vaak wordt een rolwolk verward met een shelfcloud. Dit is ook lastig, want soms lijken de twee erg op elkaar. Grote verschil bij een rolwolk is dat deze vaak duidelijk los hangt van de basis en een ronde vorm heeft van een buis.
Afbeelding
Foto: Erik Knudsen - South Venice, Florida(dit is de enige foto die ik van internet heb, omdat ik een duidelijke rolwolk wilde laten zien :P )

Afbeelding


Wallcloud
Een wallcloud is een van de zwaarste typen wolken, deze is vrijwel altijd gekoppeld aan een supercel. Een wallcloud is een uitzakking onder de wolk, die vaak een scherpe rand heeft. Het komt vaak voor dat de wallcloud roteert, en in enkele gevallen is het mogelijk dat hieruit een tornado ontstaat, al is dat in Nederland minder waarschijnlijk.
Afbeelding

Mammatus
Mammatus, oftewel TETTEN(dit moet je ook heel hard zeggen, dat hoort erbij!) is een van mijn favoriete wolkensoorten. Dit zijn bollen die vernoemd zijn naar vrouwenborsten. Hoe ze ontstaan, is vooralsnog niet helemaal duidelijk, maar ze zijn meestal aanwezig voor of na een zware onweersbui. Ze bevinden zich vaak aan de onderzijde van het aambeeld of ijskap.
Afbeelding

Undulatus asperatus
Onstabiele golvende wolkenstructuur. Ik noem dit ook wel golfslagbadwolk :D Deze lucht is vaak te zien vooraangaand aan slecht weer, maar dat hoeft niet altijd. Dit wolkenbeeld is er in vele varianten en wordt ook wel asperitas genoemd.

Afbeelding


Lenticularis/Pileus
Deze wolken onstaan doordat er warme lucht zo snel opstijgt, dat de vochtige lucht erboven verdampt en een soort dakje vormt boven een wolk, of een pannekoek boven een berg. Het kan ook gewoon ontstaan in 'gewone' omgeving, en kan dan varieren van 1 laag tot meerdere lagen. Een pileus wolk is altijd boven een andere wolk en lenticularis hoeft dat niet.
Afbeelding
Afbeelding

Walesmouth
Dit is een woeste golvende structuur die lijkt op de onderkant van een golf(mocht je ooit een golf van onderaf gezien hebben :P ). Deze structuur geeft vaak onstabiliteit aan en is vaak te vinden aan de achterkant van een shelfcloud of arcusboog.

Afbeelding


Fallstreak hole
Een plaatselijke uitzakking van een cirruswolk. Ook el een punchhole genoemd.
Afbeelding

Virga
Volgens Magda zijn dit hockeystickwolkjes :') maar dit zijn wolken met een uitzakking aan de onderkant die vaak verwaaid. Ze worden soms ook wel jellyfishclouds genoemd :P
Afbeelding

Overige termen

Scudcloud
Ja dat is gewoon een sKUTwolk, want dat zijn vaak verradelijke uitzakkingen die lijken op bijv een wallcloud of hoos, maar zijn dit dus niet.

Supercel
Een supercel is een type bui die vaak extreem weer veroorzaakt. Dit is een type bui die vaak een lange levensduur heeft en erg veel neerslag veroorzaakt. Een supercel komt soms voor in de Benelux.

Multicells
Dit zijn geclusterde buien die steeds weer zorgen voor het ontstaan vn nieuwe cellen. Zo'n lijn kan hierdoor een lange levensduur hebben.

Valwind vs windhoos
In Nederland wordt windschade vaak aangeien als gevolg van een windhoos. Echter is dat in Nederland maar weinig het geval. Vaker gebeurt dit door een valwind, oftewel een downburst. Deze wind komt met een rotgang letterlijk uit de bui vallen en aan de grond buigt deze horizontal af. Dit kan zorgen voor extreem harde wind, die makkelijk bomen kan doen omgaan of andere schade aanricht.

Bliksemdetectie
In heel de wereld staan bliksemdetectors, die kunnen signaleren waar onweer zich bevind. Dit is een superhandig systeem, omdat je hiermee makkelijk en snel kunt zien waar een bui hangt. Omdat deze maar een paar seconden vertraging heeft, is dit systeem zeer accuraat. Ik gebruik dit vaak tijdens mijn chase. Kijk op http://www.lightningmaps.org of op je telefoon heb je de app blitzortunglive.

Updraft
Stijging van warme onderlucht, wat zorgt voor omhoog schietende(convectie) bloemkolen. Met bloemkolen bedoel ik Cumuluswolken die een sterke opwaartse trekrichting. Zie de foto van cumulonimbus.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-07-16 15:42, in het totaal 1 keer bewerkt


Travellust
Berichten: 5440
Geregistreerd: 13-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 15:40

*\o/*
Dat eerste plaatje, geniaal _/-\o_

Heerlijke uitleg :D

I love tetten foto's :') <3

Morganlefay

Berichten: 8686
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 15:42

Yep, op naar de volgende 500
Met het huidige rare weer gaat dat geen probleem worden :D

Ben een HSP-er, dus wars van macht, hiërarchie en regels.
Een soeverein? die ligt in mijn gereedschapskist.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 15:43

gribaldi schreef:
*\o/*
Dat eerste plaatje, geniaal _/-\o_

Heerlijke uitleg :D

I love tetten foto's :') <3


Haha bedankt voor de herinnering, heb TETTEN er even bij gezet _O-

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 15:43

Leuke openingspost!!

AbbyBlues

Berichten: 1755
Geregistreerd: 07-01-15
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Re: Stormchasetopic #2, chase jij met ons mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 15:48

Fantastische openingspost. Lekker duidelijk. thnx!

You're only given a little spark of madness. You mustn't lose it.

Danseresje

Berichten: 3459
Geregistreerd: 09-10-10
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 15:48

Ik volg eigenlijk altijd heel stilletjes mee! Dus ik verhuis gezellig mee naar dit topic!

Leuke en duidelijke OP. De eerste is de bloemkool toch? Als er toch overal van die leuke geheugensteuntjes bijstaan..... Misschien dan ook leuk om de bloemkool er aan toe te voegen?

[VVDD] Wat een zonnig ritje naar het strand had moeten worden.....

Een foto- en videoverslag van mijn paardrijvakantie bij Domaine Equestre Centaure: [RIJ-ITP] Onvergetelijke paardrijvakantie in Frankrijk

HayDay: Gamecenternaam = Danseresje84

shaddy82

Berichten: 1838
Geregistreerd: 19-02-09
Woonplaats: Hardinxveld

Re: Stormchasetopic #2, chase jij met ons mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 15:55

Leuke, duidelijke openingspost en gave foto's erin

LEVADE 4-6-1993~21-11-2011

Don't make excuses for nasty people. You can't put a flower in an asshole and call it a vase

jokari

Berichten: 8761
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 15:56

Heerlijk simpele uitleg Jolien ! Dank u. :)

zigranta
Berichten: 3255
Geregistreerd: 22-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 15:58

Leuk! Deel 2, ik volg weer :)

Avelienvd

Berichten: 7217
Geregistreerd: 28-12-04

Re: Stormchasetopic #2, chase jij met ons mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 16:04

Lekker duidelijk idd.
Nog foto van vorig weekend
Afbeelding

LoveGlove

Berichten: 7903
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 16:06

Goede OP. Dit valt heel goed te begrijpen :)

Ik ben een beetje anders gebouwd dan anderen ;)

LoveGlove

Berichten: 7903
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 16:06

Avelienvd schreef:
Lekker duidelijk idd.
Nog foto van vorig weekend
[ [url=m/FXqnBH.jpg]Afbeelding[/url] ]

:oo :oo

Ik ben een beetje anders gebouwd dan anderen ;)

lovelanga

Berichten: 1970
Geregistreerd: 30-10-08
Woonplaats: Twente/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 16:15

Leuk! Ik lees ook weer mee! *\o/* Net flinke bui achter de rug. Geen wind, regen ging steil naar beneden. Dat bleef wel even hangen

Mooie foto`s van uw paard of hond? http://hcophotography.weebly.com/
Af en toe heb ik tijd voor een tekening in opdracht. Interesse?pb`en mag altijd!

Esmee_RS

Berichten: 4871
Geregistreerd: 10-07-11
Woonplaats: Op het circuit

Re: Stormchasetopic #2, chase jij met ons mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 16:23

Ik wil hier graag ook mee gaan lezen in het topic! Ik volg je op facebook, dus het lijkt me ook leuk om het topic te volgen. Lijkt me trouwens onwijs gaaf om een keertje mee te gaan! Kan altijd enorm genieten van storm en onweer :D

Berdien

Berichten: 64483
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Stormchasetopic #2, chase jij met ons mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 16:27

Hier in Groningen nu een enorme hoosbui, gaat écht heel erg hard. Zo hard dat de kat die binnen achter het raam sliep mopperend op de bank is gaan liggen :')

"Without you.. Without you the poetry within me is dead."

Bootsiebob

Berichten: 5508
Geregistreerd: 22-05-13

Re: Stormchasetopic #2, chase jij met ons mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 16:32

Top Jolien! Fijne informatieve openingspost met duidelijke voorbeelden en beschrijvingen.
Op naar de volgende 500 pagina's!! *\o/*

MariaMaaike

Berichten: 1861
Geregistreerd: 22-07-11
Woonplaats: Helemaal bovenin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 16:42

Duidelijk OP Joolien! :)

Hier is het bewolkt met af en toe een bui

Siamsmeesje

Berichten: 2224
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 16:49

Goede informatie in de openingspost, mooi duidelijke foto's ook.
Hier eergisteren een mm regen gehad, maar we zitten hier inmiddels te smachten naar meer.

Lente Alle zaadjes de grond in en hopen dat ze boven de grond willen kijken dit jaar

magda_90
Berichten: 32269
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 16:50

Leuk gedaan Jolien!

Afbeelding
Hier een lijntje met regen.

CarinaR

Berichten: 11945
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re: Stormchasetopic #2, chase jij met ons mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 17:15

Jaaaa deel2.
Ik ben er bij!

Everything happens for a reason.

Kindness MeadowSherlock BokoThor vd Rijsdrecht


Pluizebolpum

Berichten: 5006
Geregistreerd: 01-09-07
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 17:20

Goede OP! En eerste plaatje blijft briljant :') .

Hier net weer eens een briljante timing. Precies op tijd thuis vóórdat die plens water uit de lucht kwam zetten. Regent nu ook weer goed. Pompoenplant is nu écht verdronken. Y;(

* Love Always 1991 - 2018 *

Smee__

Berichten: 9274
Geregistreerd: 25-05-07

Re: Stormchasetopic #2, chase jij met ons mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 17:27

Leuk, nieuw topic! :D

[o]

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37152
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 17:30

Volgende deel alweer. Duidelijke opening.

Vaag weer vandaag, veel veneinige buien. Mooie wolken luchten vandaag

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Cchanny

Berichten: 8800
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 17:41

Joolien schreef:
Oh lol, die bui was ook kort maar krachtig zeker? :') Wat een water zeg. Bedoel je die achterste blauwe auto? :P

Ik heb inderdaad bij iedere wolkensoort een foto erbij gezet. Wat een prutwerk was dat, vooral omdat ik mn Eigen foto's wilde gebruiken :')


Nee die blauwe direct naar de caravan. :')
Nee, het duurde zeker een half uur, misschien zelfs langer.



Leuke OP! en heldere uitleg. Mooi om zo naar terug te grijpen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _JTM, Afanaisa91, Dayna, jadeken, Jorex, Kimmie235, maringe, Mo_86, Moonfight, purny, Telpeva, xPabloBokt en 69 bezoekers

cron