Wat voor type fiets voor PostNL bezorger

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JoesPleasure
Berichten: 795
Geregistreerd: 20-01-05
Woonplaats: Heenvliet

Wat voor type fiets voor PostNL bezorger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-16 15:15

Ik wil wellicht gaan solliciteren als postbezorger. Nu is 1 van de eisen dat je een stevige fiets moet hebben en dat je bagagedrager 50kg moet kunnen hebben.... Mijn bagagedrager zegt max.25kg belastbaar. Ik heb wel een stevig frame, betreft een Batavus Diva. Wie van jullie bezorgt ook post en wat voor fiets hebben jullie hiervoor, houdt die fiets 50kg op de bagagedrager?

davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Re: Wat voor type fiets voor PostNL bezorger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 15:18

Ik heb een tijdje post bezorgd voor Post NL. Het moet echt wel een hele stevige fiets zijn, maar ook eentje waarvan je het niet erg vind als hij een keertje valt of na een paar jaar echt is afgeschreven. De fietsen hebben het zwaar te leiden onder het gewicht van de post die echt zeker wel oploopt tot 50kg.. Ik had een transport fiets van geloof ik batavus..

Moonlight17
Berichten: 2344
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 15:19

Mijn ouders hebben voor hun kranten route een oude fiets ergens opgekocht. Het licht doet het niet meer enzovoorts, maar hij fiets nog steeds.

Op de meeste nieuwe moderne fietsen mag nog nauwelijks gewicht op. Dus ik zou gewoon een oudere fiets kopen, gaat hij kapot koop je toch gewoon een nieuwe voor een paar tientjes

hamsterfan

Berichten: 4246
Geregistreerd: 09-11-07
Woonplaats: Velserbroek (bij Haarlem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 15:25

Ik heb ook een tijd post bezorgd en een goede, stevige fiets is wel een must. Geen idee hoeveel mijn bagage drager kan hebben, maar meer dan 2 post tassen (en een hele hoop 'folders' die er bij hoorde) vol konden er toch niet op mijn fiets. Nou had ik een wijk van vaak 5 tassen, dus pakte ik altijd een karretje (veel makkelijker).

Rekening mee houden dat je fiets wel echt een stuk zwaarder is, dus voorzichtig neerzetten tegen bijvoorbeeld een muurtje (en uit beide post tassen dan post pakken, zodat de balans gelijk blijft). Dan gaat je fiets wat langer mee en valt hij minder vaak om. Ook zo min mogelijk stoep op/af voor het behoud van je banden (ik deed dat sowieso nooit, omdat hij 1x uit mijn handen was gevallen toen ik er naast liep :') )

Gok dat je fiets het wel kan hebben :)
Laatst bijgewerkt door hamsterfan op 27-07-16 15:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 15:30

Dat ga je niet reden. Ze zeggen 50 kg. Omdat een tas ongeveer 20 kg weegt max. Je hebt 2 tassen aan weerszijde van je bagagedrager hangen. Daarnaast krijg je vaak nog een stuurtas, hier kan je dan ook nog een paar kg in kwijt. Als je meer dan 2,5 tas hebt kun je gaan bijladen. Maar in de praktijk wil niemand dat. Dus gaat dat ook nog mee, dan ga je toch wel over die 50 kg heen.

Je hebt echt iets heel stevigs nodig, kijk ook naar een fiets met dikke spaken enzo. Vaak klappen die door het constant stoepje op en af fietsen. Een terugtraprem is handiger en veiliger dan handremmen. Altijd een dames model kiezen en bij voorkeur 1 die tegen een krasje kan. Met zulke bepakkingen zet je hem niet even op een standaard, dan komt ie tegen een muur te staan of een paaltje.

Probeer ergens een goeie degelijke oude fiets met metalen frame en bagagedrager te krijgen. Dan is het minder erg als er eens iets echt stuk gaat.

Zoolgangster

Berichten: 9575
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 15:41

Waar je ook nog rekening mee moet houden: hoe ver moet je reizen vanaf het depot naar je wijk... In mijn geval was de afstand zó ongunstig, dat ik gekozen heb voor een karretje achter mijn fiets, omdat het ook nog een grote wijk was, zodat ik extra veel mee kon nemen, zonder, heel tijdrovend, heen en weer te moeten rijden. Die kar kon officieel 90 kilo dragen, maar ik heb wel eens 114 kilo aan post èn huis aan huisfolders gehad. Lieten ze me heel sneaky 1 dag ervoor een enquete ondertekenen waarin gesteld werd dat mijn posttassen niet meer dan 20 kilo zouden wegen. Dat klopte redelijk, maar niet de dag daarna. :\
Als je zo achterlijk veel post/huis-aan-huisfolders mee moet nemen, moet je echt niet alles tegelijk in je fietskar/achter op je fiets hangen, dat gaat mis. Dan toch maar heen-en weer rijden dus. Langdurig je fietskar te zwaar belasten, kan zelfs voor wrijving tussen de binnen- en buitenband van je achterband zorgen, zodat band uiteindelijk scheurt. Maar bij normaal gebruik van een karretje kan het je fiets sparen.

Oh ja, ik heb ook nog eens een stevig voorrek op mijn fiets laten maken, om nog meer spul mee te kunnen nemen. Als je achterrek niet sterk genoeg is, zou je ook nog een steviger achterrek kunnen ( laten) monteren... wat wel inhoudt dat je van tevoren best wat investeert, dus je moet wel zeker weten dat je door wil gaan met postbezorgen.

Tenslotte: ik reed op ouderwetse Gazelles, die zijn oersterk. :D

_Marinke_

Berichten: 9222
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Nijverdal (ov)

Re: Wat voor type fiets voor PostNL bezorger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 19:16

Mijn vader is meer dan 30 jaar postbode geweest, van de oude stempel nog.
Hij was altijd gek op de oudere modellen, de degelijke sterke fietsen. Inderdaad metalen frame etc.
Daarbij kon hij altijd zo bij de fietsenmaker terecht als er wat kapot was of voor onderhoud aan de fiets. Die dacht dan ook altijd super mee! En hij kon gemakkelijk 10 jaar met een fiets doen terwijl die 5 a 6 dagen in de week post rond bracht.

Als je twijfelt of je fiets het aan kan anders gewoon even langs de fietsenmaker gaan, vraag hun om advies misschien hebben ze wel relatief goedkope oplossingen. :j

420BlazeIt

Berichten: 2106
Geregistreerd: 10-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 19:19

Kies een 'jongensfiets' eigenlijk, gewoon met een stevige stang in het midden, niet zo'n damesfiets, dat zijn geen fietsen :+
Gewoon een stang tussen je benen is zo veel steviger.

En geen omafietsen. Dat zijn absoluut geen fijne fietsen. Die krengen willen alleen maar vooruit met die misvormde vorken.

saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 19:22

Bij mij staat er 25 kg, en is heel stevig. Gaat prima. :) Daarvoor paar jaar gedaan met een bagagedrager waar niks op stond maar is ook altijd goed gegaan. Ik heb nu een nieuwe fiets omdat de versnellingen steeds niet goed waren maar dat had verder niks met de post te maken. Verder hoef je fietstassen ook niet zo belachelijk te vullen als sommige postbezorgers doen, dat je voorwiel bijna omhoog komt zegmaar... Dan rijd ik liever een keer extra terug naar het depot. ;)

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 20:12

420BlazeIt schreef:
Kies een 'jongensfiets' eigenlijk, gewoon met een stevige stang in het midden, niet zo'n damesfiets, dat zijn geen fietsen :+
Gewoon een stang tussen je benen is zo veel steviger.

En geen omafietsen. Dat zijn absoluut geen fijne fietsen. Die krengen willen alleen maar vooruit met die misvormde vorken.


Nou dat zou ik je niet aanraden. Ga geen post fietsen met een herenfiets. Dat is echt gekloot en 90% van de mannen fietst niet eens op een herenfiets! Met reden. Het is enorm onhandig afstappen als je je been over 2 propvolle fietstassen moet zwaaien. Zeker als je er ook nog wat tussen stapelt.

corinec
Berichten: 1098
Geregistreerd: 15-01-03

Re: Wat voor type fiets voor PostNL bezorger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 00:35

Ik heb vannacht jaren bij de post gewerkt. Een aantal collega's hadden toen een kronan fiets. Dat zijn erg degelijke fietsen.

prugelpiet

Berichten: 12561
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Wat voor type fiets voor PostNL bezorger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 00:44

Sowieso even kijken naar fietsen met goede banden die wat kunnen hebben. Mijn Batavus country tour heb ik al 3 originele banden van kapot gereden, er kwamen zulke gigantische bochels in dat wiel dat wildvreemde voorbijgangers het nog tegen me zeiden. Toen was ik het zat en deed ik er een andere in, problem solved. En nee, ik reed niet eens van stoepjes af.
Dat is dus wel even een puntje, anders blijf je bezig.

Verder wil ik je een voorrek aanraden, dit pakt veel makkelijker dan dat je telkens achterover moet leunen naar je fietstas.

Zoolgangster

Berichten: 9575
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 12:06

corinec schreef:
Ik heb vannacht jaren bij de post gewerkt. Een aantal collega's hadden toen een kronan fiets. Dat zijn erg degelijke fietsen.


Dat zijn inderdaad degelijke fietsen! :j
De vraag is: zijn ze nog te koop?

Wat wel te koop is: de postbike.
http://www.postbike.nl/

Albert

Berichten: 5731
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Re: Wat voor type fiets voor PostNL bezorger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 12:28


Zoolgangster

Berichten: 9575
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 12:31


RusselNuwell

Berichten: 3352
Geregistreerd: 23-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 12:34

Zoolgangster schreef:
Albert schreef:


Datum: 10 juli 1999.
Sinds 2005 schijnt de Kronan niet meer te worden gemaakt. :(:)

Ze zijn nog wel tweedehands te krijgen. Ik heb sinds een maandje een kronan fiets, het ding heeft onder andere al een ritje vanaf de Ikea met twee kasten overleefd. Ik kan er ook zo mee bij de PostNL werken, want het ding is knal oranje. :+

maaikemuis
Berichten: 5277
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 12:35

Ik heb de post jaren lang rondgebracht met een oude degelijke Batavus damesfiets. We noemden hem thuis altijd het 'oude' groentje. Hij zag er niet meer uit, maar deed het toch na al die jaren nog super. Omdat ik twee wijken liep, moest ik wel altijd gebruik maken van het ooslagpunt halverwege, maar alsnog liep ik vaak rond met een fiets met 70-80 kilo achterop (ben wel eens achterovergeslagen :') )

Je hebt iets stevigs nodig, metaal en zonder tussenstang.

Albert

Berichten: 5731
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 12:37

Op Marktplaats staan er nog genoeg.

Abracadabra9

Berichten: 5006
Geregistreerd: 23-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 12:37

Er staan nog wel aardig wat Kronan's op marktplaats voor niet al te veel geld :j

Mnon1994

Berichten: 1193
Geregistreerd: 18-06-11
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 12:39

Ik heb ook post bezorgt met een cortina fiets. Heb ruim 1 jaar bezorgt. Fiets zag er niet meer uit naar een jaar bezorgen.

Zorg voor een goede oude stevige fiets.
Fiets gaat omvallen en flink beschadigd raken door de fietstassen.

Tip: en stuurslot om je fiets in evenwicht te houden, en een standaart die niet schuin staat!

MagicMuffin

Berichten: 265
Geregistreerd: 05-04-11
Woonplaats: Friesland

Re: Wat voor type fiets voor PostNL bezorger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 12:41

Een goede vriend van mij geeft graag 'dames in nood' een ritje achterop de fiets. Hij heeft bij een fietsenzaak een speciaal postbode wiel gekocht, misschien heb je daar wat aan :)

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 13:36

corinec schreef:
Ik heb vannacht jaren bij de post gewerkt.
Dan heb je een lange nacht gehad :D

Krijg je nog iets van een fietsvergoeding oid? Ik vind het eigenlijk wel raar dat je moet investeren in een fiets dat essentieel is voor dat werk.

En idd let ook op de banden/wielen. Beetje stevig wiel met band dat wat kan hebben.

meniekske

Berichten: 818
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: Nieuw en st Joosland, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 13:42


Anoniem

Re: Wat voor type fiets voor PostNL bezorger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 13:56

Mijn moeder had een personal bike van batavus , oude collega's een rammelfiets :') (ik sorteerde post , dus vaak moest ik even meerijden naar hun wijk om even zak met post ergens neer te zetten zodat hun fietsen het konden overleven )

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 16:29

Sammie schreef:
corinec schreef:
Ik heb vannacht jaren bij de post gewerkt.
Dan heb je een lange nacht gehad :D

Krijg je nog iets van een fietsvergoeding oid? Ik vind het eigenlijk wel raar dat je moet investeren in een fiets dat essentieel is voor dat werk.

En idd let ook op de banden/wielen. Beetje stevig wiel met band dat wat kan hebben.


Ja er is een vergoeding voor (naja vergoeding |( ):
Tot en met 6 uren: € 5,83 per maand
6 tot en met 9 uren: € 7,08 per maand
9 tot en met 12 uren: 7,92 per maand
Meer dan 12 uur: € 8,75 per maand.
(Contracturen, geen gewerkte uren)

Wanneer je je smartphone moet gebruiken krijg je 8 euro per maand vergoeding.