De twijfel slaat toe en de wanhoop is nabij...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

De twijfel slaat toe en de wanhoop is nabij...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-02 20:17

N.a.v. [AM] Minimaal een ½ jaar werken in Italië??? HELP!!!!

I.v.m. mijn mogelijke vertrek naar Italië begin ik nu toch wel héééél erg te twijfelen. Ik ging er vanuit dat het zou gaan om een periode van een half jaar. De reden waarom ik naar Italië zou gaan zouden puur en alleen voor de goede verdiensten zijn, aangezien ik deze op dit moment echt héél erg hard nodig heb. En tja, naar mijn eigen inzicht is een half jaar vertoeven in Italië, ver weg van huis, dieren, vriend, familie en bokkers etc. dan waarschijnlijk nog wel te halen.

Alleen kreeg ik gisteren dus te horen dat het niet om zes maanden zou gaan maar om een periode van 6-9 maanden (moest uitgaan van 9 maanden) met een evt. uitloop naar 12 maanden.
En vooral die 9 - 12 maanden beginnen mij behoorlijk te benauwen. Ik zou in ieder geval iedere maand zo'n vier dagen (evt. meer, afhankelijk van mijn vrije dagen) naar huis kunnen. Maar.. dat is natuurlijk niet veel. Mijn vriend is daarin heel onverschillig en zegt dat ik gewoon moet gaan. Maar ja.. ik weet eigenlijk niet of ik dat wel kán. Zo lang weg blijven bedoel ik dus. Wat als ik heimwee krijg of als het me echt niet bevalt? Wat moet ik dan? Ik kan natuurlijk altijd stoppen, maar kan ik dat wel maken? Maar daarentegen kan ik het geld wel weer héél goed gebruiken.

Vrijdag is mijn laatste gesprek en als dit goed gaat (de kans is zéér groot), dan begin ik a.s. maandag met een mondelinge cursus in een hotel in Roden en vertrek ik 11 november (over anderhalve week dus) al naar Italië..

Iemand die mij wat tips, adviezen, raad o.i.d. kan geven? Ik weet het namelijk echt niet meer.. Verdrietig


missy_m

Berichten: 2160
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 20:24

Dat je vriend daar zo onverschillig in is klinkt mij een beetje raar in de oren Verward Hier in nederland moet je toch ook genoeg leuk werk kunnen vinden? Ik zou het persoonlijk niet doen. Het is een erg lange periode en als het werk zwaar tegenvalt/wanneer het echt niet gaat dan zit je daar vast in Italie en ben je niet zo een twee drie weer thuis Scheve mond

Ik had het vorige topic niet gelezen Knipoog ... Als je al zo snel heimwee hebt zou ik het absoluut niet doen. Wanneer je het naar je zin hebt heb je geen last van heimwee maar wanneer het werk je een beetje tegen gaat staan na langere tijd kan dat heel hevig opzetten. Ik vind het aantal vrije dagen wat je mag opnemen wel erg weinig.

Het is natuutlijk weer een hele nieuwe, leuke ervaring. Als het nou vaststond op 5/6 maandan zou ik het zeker doen.. wanneer je dit verdubbeld wordt het een ander verhaal. Dat is toch een heel jaar!
Laatst bijgewerkt door missy_m op 30-10-02 20:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Don't hate me cause you ain't me!

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-02 20:30

missy_m"]
Dat je vriend daar zo onverschillig in is klinkt mij een beetje raar in de oren Verward
[/quote]
Tja, zo is hij gewoon.. weet na ruim 6,5 jaar al bijna niet meer beter... Maar.. ook hij weet dat ik het geld goed kan gebruiken.

[quote="missy_m schreef:
Hier in nederland moet je toch ook genoeg leuk werk kunnen vinden?

Het gaat mij écht niet om de leukheid van het werk, want wat ik in Italië zou gaan doen is alleen productiewerk. Ik weet zeker dat ik hier leuker werk kan krijgen. Maar... het is mij niet te doen om de leukheid, maar echt om die hoge verdiensten die ik echt hard nodig heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 20:36

10,5 uur er dag?
Dan heb je als ME-er wel heel erg hard die 4 dagen vrij nodig, zelfs al na dag 1 Lachen
Voor zulke domme tijden mag je ook wel veel verdienen.
Als je hier in de productie 4 ploegen gaat draaien verdien je ook best een leuk bedrag.
Maar tegen die ongeregelde tijden moet je maar tegen kunnen.
Ik weet wel dat ik het niet zuo doen, maar ja wie ben ik Lachen

missy_m

Berichten: 2160
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 20:39

De verdiensten kunnen wel hoog zijn, maar weegt dat op tegen de mogelijke saaiheid van het werk (productiewerk gaat op den duur zeker vervelen)? ik zou denk ik geen werk kunnen doen waar ik geen lol in heb. Wanneer je geen lol hebt in je werk ga je je vrienden, kennissen, huisje, boompje, beestje enz alleen maar veel erger missen. Op die manier zou ik 10/12 maanden niet vol kunnen houden vooral niet in een vreemd land. Lachen

Don't hate me cause you ain't me!


BartVB
Eigenaar

Berichten: 41656
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 20:42

IMO moet je in het buitenland gaat werken omdat je het leuk vindt, zeker niet voor het geld en al helemaal niet _alleen_ voor het geld. Tuurlijk is geld een stimulans, maar als dat het enige is? Nope, lijkt me niet verstandig dan. Niet echt een goed uitgangspunt lijkt me, maakt de kans alleen maar groter dat het daar 'mis' gaat.
Ik snap die vriend van je echt niet, maar goed, dat heb ik al eerder gezegd Haha!

ƃuılıǝɔ ǝɥʇ uo ƃuıɔuɐp ǝɹ,ǝʍ uǝɥʍ 'ƃuılǝǝɟ ɐ ʇɐɥʍ ɥo
"Als je niets te verbergen hebt, ben je een Ozosnelle paashaas" - Loesje

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-02 20:48

BartVB"]
IMO moet je in het buitenland gaat werken omdat je het leuk vindt, zeker niet voor het geld en al helemaal niet _alleen_ voor het geld. Tuurlijk is geld een stimulans, maar als dat het enige is?
[/quote]
Nou ja, ik moet wel toegeven.. en dat staat ook in mijn eerdere topic, dat ik wel een groot interesse heb naar Italië en dat dat natuurlijk ook wel belangrijk is. Ben alleen bang dat ik ontzettende heimwee ga krijgen of dat het werk me niet bevalt (wat tijdelijk eigenlijk wel te doen is, hoef het immers niet mijn hele leven te doen), of dat de collega's me niet meezitten.

[quote="BartVB schreef:
Ik snap die vriend van je echt niet, maar goed, dat heb ik al eerder gezegd Haha!

Ach.. wie weet kom ik daar wel een leuke Italiaan tegen.. Haha!

Maar ja, wie weet bevalt het me prima? Het probleem is gewoon op dit moment die onzekerheid.. Lips are sealed

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 20:57

Nope! Ik zou het niet doen! Als er sprake was van een uitdagende job is het een ander verhaal, maar productiewerk in een pak en dan 10 uur per dag! Als vakantiewerk hou je dat nog net vol, omdat je dan in het weekend weer lekker met je vrienden uit kan, dan sla je er nog wel doorheen, maar helemaal alleen in het buitenland met zo'n baantje???

Als het nou op een gezellig kantoor was, of in het toerisme, maar dit werk lijkt me gewoon echt vreselijk! En dat geld....nee hoor, ik zou het er niet voor over hebben, misschien een paar weken, maar een jaar!!!

Misschien stel ik het ook wel wat te zwart-wit voor: ik zie je al in zo'n astronautenpak rondwaggelen, terwijl je niemand verstaat en bovendien nauwelijks kan converseren met je collega's omdat dat pak in de weg zit...
Je woont niet op een etage of in een flat maar in een hotel...wat moet je 's avonds doen daar? De dichtsbijzijnde stad is waarschijnlijk een flink eind verderop...je zuur verdiende geld gaat op aan telefoonkosten, je zet misschien wel je relatie op het spel...

Ik geef alleen maar mijn mening hoor....ik ga zelf ook volgend jaar naar het buitenland, maar dan naar een advocatenkantoor, waar je bij collega's in huis kan wonen enzo, dat is toch weer anders, bovendien doe je dan uitdagend werk (hoop ik)

Sterkte met het nemen van een beslissing!

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-02 21:04

marieketencate schreef:
- maar helemaal alleen in het buitenland met zo'n baantje???
- ik zie je al in zo'n astronautenpak rondwaggelen
- je zet misschien wel je relatie op het spel...


- Je zit daar natuurlijk wel met zo'n 90-100 nederlandse collega's, waarvan meerdere bij je in hetzelfde hotel.
- Wbt dat astronautenpak.. tja, zo noem ik het. Ik heb het nog niet gezien, maar het zal er waarschijnlijk niet zo uitzien. Ik denk eerder aan iets als een overall over je kleding en iets op je hoofd ivm de hygiëne.
- Ik geloof niet dat ik hiermee mijn relatie op het spel zet.

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 21:08

Oke, ik weet natuurlijk ook niet wat voor relatie je hebt! En ik dacht dat jij de enige Nederlandse was....zijn die anderen een beetje van jouw leeftijd? Dan kun je natuurlijk veel leuke dingen samen gaan ondernemen! En een feestje bouwen in je hotel Haha! Haha!
Ik zie het alweer iets rooskleuriger voor je in! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 22:30

Ik begrijp hier uit dat je niet meer op die stal werkt (heb ik dat gemist Bloos )
Waarom probeer je het niet gewoon, als het echt niets is ga je gewoon weer terug, of heb je een soort "wurgcontract" dat dat moet voorkomen?

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-02 23:24

Ilindra schreef:
Waarom probeer je het niet gewoon, als het echt niets is ga je gewoon weer terug, of heb je een soort "wurgcontract" dat dat moet voorkomen?


Tja, zo zit ik dus ook wel te denken. Wat voor contract ik precies krijg en wat daar in zal staan is mij nog niet bekend. Ik ben nl. zowiezo niet van plan om daar zo lang te gaan zitten, dat is mij wel duidelijk. Ben dus wel benieuwd wat daar in zal staan.

Dees

Berichten: 18902
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 12:18

Ik zou niet gaan. Ik moet er niet aan denken om langer dan een half jaar weg te zijn van huis en haard (lees; vriend en paard).

Ik geloof Sandra, dat er tig andere manier zijn om een fatsoenlijk loon te verdienen in Nederland. Misschien een iets lager loon, maar je geeft zelf al aan, zoiets houd je toch niet jarenlang vol.
Een netto loon van 1200 euro is echt haalbaar met een eenvoudige baan in Friesland, voor normaal geld hoef je echt niet naar Italie. En slechte beter betalende banen zijn er hier ook heus wel.
Dan kan je altijd nog op vakantie naar Italie, kan die vent van je nog mee ook!

Dit italie-gedoe, het gaat te snel, en het lijkt me dat er een beste adder onder het gras zit....niet ahlsoverkop wat tekenen, puur voor wat geld hoor! Want dichterbij zijn ook wel oplossingen voor je uitdagingen!

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 12:25

gewoon aangeven dat jij alleen wil voor 6 maanden en dat de keuze bij hen ligt. (als ze accoord gaan, laat het dat ook ff zwart op wit zetten over die 6 maanden)
Je wilt toch niet zo lang, dat geef je zelf al aan, dus. Anders moet je het niet doen.

~het komt uit de lengte of uit de breedte~

warren

Berichten: 336
Geregistreerd: 27-04-02
Woonplaats: Gersleat (Fryslân)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 13:11

Ik ga mee met Prima, maar dat wist je al. 6 maanden is mooi genoeg, dan is je finaciele situatie een stuk opgeknapt en zie je dan in Nederland weer verder.

En idd, is er in Friesland geen werk te vinden dat erop lijkt?Bv productiewerk in ploegendienst?Verdient ook goed en hoef je niet weg! Wel lange dagen maken,maar dan ben je tenminste thuis! Vraag het arbeidsburo,of heet CWI (Cwwie?ja die, boerenkool met brie).

En Maaike blijft er wel hoor......

Sterkte met het maken van een keuze.........

fryslân boppe

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 15:43

Tja San, ik zou willen dat ik je goed advies zou kunnen geven maar na lang nadenken ben ik bang dat ik dat niet kan.
Het is zo ontzettend persoonlijk.
Ik zou zelf niet gaan. Zou alles en iedereen hier veel te veel gaan missen. Ten eerste mijn vriend, een half jaar is niet niks om bij elkaar weg te zijn. Mijn relatie zou er misschien wel tegen kunnen, maar ik zou er zelf niet tegen kunnen. Zou me erg ellendig voelen als ik 's avonds alleen op die hotelkamer zou zitten. Denkend aan mijn vriend, mijn ouders, zus, zusje, vrienden, vriendinnen, hond, paard, alles Als het nou een wereldbaan is die je niet kan laten schieten....maar 10,5 uur productiewerk doen is behoorlijk zwaar. Als het nou om de hoek was dan kon je na een zware dag weer lekker naar huis, maar daar is het slapen en voorbereiden op de volgende dag. In je eentje.

Aan de andere kant: ik weet dat je het geld goed kunt gebruiken.
Hoe zo'n lange proefperiode heb je?
Als je nou een proefperiode van een maand hebt en je besluit dat het niks is en je wilt weer naar huis, dan zou dat op zich ideaal zijn.
Kun je er eens een kijkje nemen en proberen in te schatten of het je wat lijkt.

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 16:15

Mijn vader leerde ooit tijdens een cursus 'Bij erge twijfel niet doen......' Daar heb ik zelf een boel aan omdat ik ook zo'n twijefelkont ben.

Dromen, denken, durven, doen, doorgaan

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 16:36

je basis loon is niet erg hoog. Vergeet trouwens niet dat je gigantisch hoge telefoonrekeningen gaat krijgen, dus je moet wat dat betreft nog een oplossing zoeken. Italie is een duur land, vergeet dat niet. Op je hotel kan je zelf niet koken, dus of ze hebben een magnetron op je nieuwe werk (voor een stroompakket, als ze die hebben) of je bent aangewezen op een goedkoop restaurantje.

~het komt uit de lengte of uit de breedte~

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 16:45

Ik kan alleen maar zeggen: volg je gevoel.

Als je echt twijfelt, zou ik het niet doen en hier in Nederland op zoek gaan naar een beter betaalde baan. Geeft wat meer rust.

lies

Berichten: 9624
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 18:28

Ik zou het ook niet doen. Zou gillend gek worden als ik zo lang van huis zou zijn.

Wie zei dat over Cordis in Roden (in het vorige topic). Dat is gelijkwaardig aan wat je nu kan doen, redelijk in de buurt en ongeveer hetzelfde loon. Bel ze eens op. Ik geloof dat ze uitsluitend personeel aannemen via Kelly uitzendbureau in Groningen (vestiging aan de Herestraat)

זכור

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 18:34

dat je twijfelt zegt volgens mij al genoeg. Blijkbaar wegen de voordelen niet hoog genoeg op tegen de nadelen. Als ik het zo lees twijfel je echt heel erg en dan zou ik het dus niet doen. Of ik persoonlijk het zou doen weet ik niet. Misschien wel, in het buitenland werken is altijd een mooie kans om dat land te leren kennen en even lekker weg te zijn uit nederland.
Maar volgens mij twijfel jij te erg om ervan te kunnen gaan genieten in Italie.....

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

germie

Berichten: 25914
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 08:54

Ik had het van Cordis ook al geopperd. Inderdaad werven zij personeel via Kelly Services.
Teken geen wurgcontract. Ik heb het wel gedaan, maar zou eht nooit weer doen. Ik ehb een contract ondertekend dat als ik binnen 1 jaar vrijwillig weg zou gaan, dat ik 16000 euro terug moet betalen, tussen 1 en 2 jaar 8000 euro en tussen 2 en 3 jaar 4000 euro. Bij mij is het goed afgelopen m.b.t. hetcontract, maar ik zou eht ook nooit weer ondertekenen.
En nog iets, kun je niet bij de post aan het werk? Daar is bij ons ook vaak vraag genoeg naar (tussen de 20 en 30 uur).

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 09:28

Het is heel moeilijk om een ander te laten beslissen of jet het wel of niet moet doen.

Wat je voor je zelf op een rijtje moet hebben is:
De huisvesting, de plaats waar je daar woont (goede verbinding naar de bewoonde wereld, winkels, restaurantjes, barretjes, dus goede mogelijkheid om goed te kunnen eten of zelf kunnen koken), verbinding naar het vliegveld of de trein. Hoeveel geld denk je uit te moeten geven om daar op een normale manier te overleven, etc.

Als dit goed geregeld is heb je al een pluspunt.

Ik ben, toen ik 22 was een jaar naar Zwitserland geweest en heb in een hotel gewerkt. Was ook beulen en werkte 6 dagen 10 uur. Heb alleen een super leuke tijd gehad, het werk was sh**t, maar omdat we met een team waren, veel uitgeweest en veel lol gehad. Heb een hele goede vriendin er aan overgehouden en reizen regelmatig naar elkaar af. Heb lekker veel van zwiterland gezien.

Italie is een veel gezelliger land dan zwitserland, je kunt de taal mooi leren en je hebt buitenland eraring. Natuurlijk had ik ook heimwee, maar er is telefoon en een internetcafe zal er ook zijn (bestond toen nog niet) Ik ging ook regelmatig naar huis, elke 3 maanden. 1 tip geef ik je wel, blijf goed eten, want het werken vermoeid wel.

Een jaar is zo voorbij, als je voor het geld gaat heb je ook een doel, maar vergeet ook niet te genieten, zoals ik al zei, ga wat van het land zien, lekker eten, lekker wijntje erbij, koop wat mooie italiaanse mode/schoenen voor je zelf, geniet er ook van. Maak vooral veel plezier en de tijd vliegt voorbij. Na het jaar wilde ik niet eens terug naar nederland!

Wees voorbereid over een contractbreuk, ik weet niet welke consequenties er aan vast zitten (financieel). Praat nu niet over dat je misschien wel eerder terugwilt, zie maar, als je echt niet meer kan, ga je toch gewoon?

Achteraf zal je terugkijken op een leuke en spannende tijd, mits er voor je geregeld is dat jullie in normale omstandigheden kunnen verblijven en niet in een bittere armoede en onveilige omgeving terechtkomen. Luxe zal het niet zijn, maar je weet wel wat ik bedoel.

Mijn advies, als alles duidelijk is wat je staat te wachten en geen zwart gat waar je in springt met andere woorden op de dag van aankomst dat je je rotschrikt en er niets is geregeld, maar gewoon goed te doen, gewoon lekker gaan.

Dat je vriend gelaten reageert, ja dat kun je alleen zelf inschatten, hoe sterk is je relatie en wordt die alleen maar sterker of zwakt het af, dat is een gok en weet je diep van binnen al.


Je dieren ga je missen, maar als er goed voor wordt gezorgd, kun je het loslaten en als alles goed gaat, zijn ze er nog voor je over een jaar.

Mijn situatie is anders als die van jouw, dus wat ik in mijn huidige situatie zou doen, zeg ik je niet, want die is persoonlijk, zelf beslissen.

Succes met je beslissing.

Dees

Berichten: 18902
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 10:36

germie schreef:
Ik had het van Cordis ook al geopperd. Inderdaad werven zij personeel via Kelly Services.
Teken geen wurgcontract. Ik heb het wel gedaan, maar zou eht nooit weer doen. Ik ehb een contract ondertekend dat als ik binnen 1 jaar vrijwillig weg zou gaan, dat ik 16000 euro terug moet betalen, tussen 1 en 2 jaar 8000 euro en tussen 2 en 3 jaar 4000 euro. Bij mij is het goed afgelopen m.b.t. hetcontract, maar ik zou eht ook nooit weer ondertekenen.


Gut Germie, ik schrik van je verhaal.....
Zoiets zou ik inderdaad niet graag ondertekenen....
Sandra, als ze je zoiets onder ogen geven...wegrennen!

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 11:26

Tja wat is een wurgcontact?
Toen ik bij de politie begon heb ik er ook voor moeten tekenen dat ik na de opleiding minimaal 3 jaar in dienst zou blijven ivm de hoge opleidingskosten.
Zou ik eerder weggaan moest ik een evenredig deel van de opleidingkosten terug betalen.
Ik zie dit echter niet als een wurgcontact, de politie heeft een hele hoop geld in mij geinvesteerd en mag daar natuurlijk wel wat voor terug verwachten.
Ondertusen is die tijd al verlopen en wil ik absoluut niet weg Haha!

Het zou dus best zo kunnen zijn dat als je na een maandje al weer weg wilt je de door hun gemaakte kosten weer moet terugbetalen, laat je daar goed over informeren.

Toen we trouwens in Japan werkten werd er elke maand 10% van ons salaris ingehouden, dit werd aan het einde van het contact pas uitbetaald, ging je eerder weg kreeg je het niet.
Ook moest je zelf je reis betalen als je eerder weg ging.