Van dressuur in Nederland naar cowgirl in Canada, eh!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 

UMayDream

Berichten: 8959
Geregistreerd: 31-03-10
Woonplaats: Leeuwarden

Van dressuur in Nederland naar cowgirl in Canada, eh!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-16 13:50

Afbeelding

Op 26 april j.l. ben ik samen met een vriendin afgereisd naar Vancouver, BC. Na een paar dagen Vancouver verkend te hebben, zijn we naar Red Deer, AB, gevlogen. De aanleiding? Beiden hebben we een tussenjaar na het afronden van onze mbo opleiding, en we waren allebei werkende toen we besloten dat we wellicht wel op reis wilden. Ik had daar eigenlijk nooit over na gedacht, maar toen ik mijn baan bij La Place kwijtraakte begon dit idee zich te vormen en het toeval bleek dat een vriendin van mij ook wel naar het buitenland wilde. Maar ja, buitenland, dat is zo'n vaag begrip. Waar naar toe dan, en hoe, en voor hoelang? We zijn wat om ons heen gaan kijken en toevallig kwam ik via Bokt op de website workaway.info terecht. Op die website staan vacatures vanuit de hele wereld met het idee dat je als vrijwilliger bij iemand gaat werken en daarvoor in ruil kost en inwoning krijgt. Na wat heen en weer gemail met verschillende adressen, hebben we er 2 uitgekozen: Wild Horse Mountain Ranch in Red Deer, AB, en Juniper Trails B&B in Williams Lake, BC. Voor mij was het een voorwaarde om naar 2 adressen te gaan met paarden, en voor de vriendin waarmee ik ging was het een voorwaarde dat er behalve paardgerelateerd werk, genoeg ander werk te doen was. En dat is gelukt!

's avonds over het strand van Vancouver wandelen, langs de oceaan <3
Afbeelding

Daar gingen we dan! Op naar ons eerste Workaway adres, de Wild Horse Mountain Ranch waar in de zomer ponykampen worden gegeven, in het weekend groepen toeristen verblijven en doordeweeks de mogelijkheid bestaat om langs te komen voor een buitenrit.
Afbeelding

Onze aankomst daar verliep een beetje gek, de andere vrijwilligers (1 uit Duitsland en 2 uit Australië) gaven ons een rondleiding over het erf en het staff house, terwijl de leidinggevende nergens te bekennen was. Later leerden we dat het echtpaar wat deze ranch runt, ontzettend goed is voor de paarden maar ook behoorlijk... excentriek. :Y)

Mijn taak was voornamelijk 'putting miles on the horses' samen met 1 van de Australische vrijwilligers. We zaten gemiddeld zo'n 3 à 4 keer per dag te paard en maakten relaxte stapritjes door het bos. De paarden moeten namelijk heel rustig blijven vanwege de vele onervaren toeristen en kinderen die ze ontvangen. Dit is Pete, een nieuw paard op de ranch met O-benen en een ontzettend groot hart van goud. :P
Afbeelding

Gemaakt door 1 van onze mede-vrijwilligers tijdens een buitenrit met z'n allen :D
Afbeelding

Tijdens onze 3 weken op de ranch heb ik leren barrelracen op Phoenix. Phoenix heeft een behoorlijke geschiedenis; in Amerika was hij een barrelrace paard van hoog niveau. Door pech heeft hij een hele nare blessure gekregen waardoor hij op een gegeven moment op 3 benen liep, en toen zijn eigenaren hem wilde af laten maken werden ze door iemand getipt dat wellicht Diane van de Wild Horse Mountain Ranch wel wat met hem kon. Diane heeft hem overgenomen, en gekeken wat er met Phoenix aan de hand was. Daarna heeft ze besloten om hem 24/7 naar buiten te doen, eerst in zijn eigen paddock en daarna op de enorme weide waarop de kudde van 55 paarden gehuisvest is. Door homeopatische behandelingen, massages en acupunctuur is Phoenix er weer bovenop gekomen. Het klinkt als een sprookje, en toch is het een waargebeurd verhaal. :D Het bleek ook nog eens een uitermate geschikt paard te zijn voor buitenritten met ervaren én onervaren ruiters, en zo nu en dan weer eens barrelracen - wat hij nog steeds helemaal fantastisch vind!
Afbeelding

Nog zo'n verhaal is Mackie, een 25-jarige pony die altijd pakpaard is geweest in de Rocky Mountains. Hij was hier niet meer geschikt voor en op die manier samen met zijn grote vriend, Whisper, op de ranch terecht gekomen. Whisper was wel ingereden, Mackie daarentegen niet. Omdat hij wel altijd zware last heeft gedragen op zijn rug, hadden we niet verwacht dat een mens op zijn rug problemen zou opleveren en dat bleek ook zo te zijn. Hij heeft 1 keer een bokje gegeven en that's it. :P Dit was de derde keer dat ik op hem zat, vanwege het warme weer lekker zonder zadel door het bos. (vanwege de hitte hebben we deze dag voornamelijk grondwerk gedaan en heb ik hooguit 5 passen gestapt op deze manier. Vandaar hoofdstel-, zadel-, en caploos)
Afbeelding

Behalve het rijden, voeren en verzorgen van de paarden deden we natuurlijk ook nog wel eens wat anders... Zoals het repareren van hekken, paden vrijmaken van ongewenste bomen en takken en het schoonmaken plus verven van de gastenhuisjes!
Afbeelding

Met het limiet van 15 foto's in mijn achterhoofd, gaan we maar eens verder naar Williams Lake!
De eigenaren van de B&B, Steve en Emily, waren totaal anders dan Diane en Bear van de ranch. Hoewel we daar een leuke tijd hebben gehad en veel hebben geleerd, werden we wel behandeld als werknemers i.p.v. vrijwilligers en werkten we (veel) meer dan dat oorspronkelijk de afspraak was. In Williams Lake kregen we de eerste dagen vrij, hadden we een grote kamer en eigen badkamer tot onze beschikking en werd er in het weekend dat we aankwamen meteen een BBQ georganiseerd zodat we hun familie, vrienden en buren konden leren kennen. Super leuk!

Het toeval wou dat de buurman van 83 van Nederlandse komaf was. Na 62 jaar geen Nederlands te hebben gesproken, kon hij het nog steeds! Met een oud-Brabants accent uiteraard. :D Iedereen noemt hem John, maar eigenlijk heet hij Jan. Ome Jan dus voor ons. :P Bij hem verbleef nog iemand uit Nederland sinds 7 maanden, en zij blijft nog een jaar in Canada. Na een paar weken kwam daar nog Ome Jan's achternichtje bij uit Nederland - 1 grote Nederlandse familie dus!

De werkzaamheden bij de B&B waren erg divers en leuk om te doen; de gastenverblijven schoonmaken, terreinonderhoud, paarden trainen en verzorgen, de katten en honden verzorgen, tuinonderhoud en ga zo maar door. Met een vrijwel altijd volgeboekte B&B (3 kamers), 5 paarden, 4 katten en een riante groente- en bloementuin is er altijd wel iets te doen.

Vervelend hoor, als je voor je werk een buitenrit moet maken over het prachtige, uitgestrekte Canadese platteland en door het bos. O:)
Afbeelding

Van de 6 weken die we in Williams Lake hebben doorgebracht, zijn we 1 week naar de Rocky Mountains geweest. Dit was echt een onvergetelijke ervaring, ik krijg nog steeds kippenvel als ik denk aan de fantastische bergen, gletsjers, bossen, watervallen, rivieren en niet te vergeten al de wilde dieren de we hebben gezien: herten, reeën, adelaars, zwarte en grizzly beren, coyotes, verschillende soorten eekhoorns en vogels in alle soorten, kleuren en maten.
Afbeelding

Afbeelding

En tot slot... De laatste 8 dagen verbleven we op de ranch van Marion, 1 van de buren en goede vrienden van Steve en Emily, omdat op de B&B 2 nieuwe Workawayers kwamen uit Duitsland. Het huis werd dan wel erg vol, dus zijn wij voor de laatste week naar Marion verhuisd. We hadden haar al eerder ontmoet op de BBQ in onze eerste week en daarna ben ik er nog een keer heen geweest om 1 van haar paarden te rijden. De eerste 4 dagen waren we alleen thuis ( *\o/* ) aangezien zijzelf een paar dagen een trektocht ging maken door de Rocky Mountains met een vriendin. Aan ons de taak om op het huis, de paarden, honden en katten te passen! De laatste 4 dagen hebben we het grootste evenement van het jaar bezocht; de Williams Lake Stampede, oftewel, rodeo. 8-) Bronc riding, bull riding, bareback bronc riding, steer wrestling, barrel racing, mountain racing en nog meer onderdelen, het kwam allemaal voorbij. Er waren onderdelen die ik wel leuk vond om te zien en de mindere onderdelen, maar het staat vast dat voor de dieren super goed gezorgd wordt. Mocht je hier meer informatie over willen, stuur even een pb'tje of plaats een berichtje in dit topic met je vraag - hou het wel vriendelijk a.u.b. :D

Was het nu rodeo of Spaanse rijschool? :')
Afbeelding

And last but not least... Mijn favoriete foto's van onze tijd in Canada. Deze zijn gemaakt op de ranch van Marion, door haarzelf.

Als je dit paard, DJ genaamd, zo ziet zou je niet zeggen dat het een lichte tour dressuurpaard is, je er een klein kind op kunt zetten, ermee buiten kunt rijden en een westernzadel op kunt leggen. En toch is het zo, dit paard kan werkelijk álles!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Applaus voor iedereen die zich door het hele verhaal heeft geworsteld, want het is nogal lang geworden. := Mochten jullie het leuk vinden om meer foto's te zien (dit was een selectie van 15 uit 3000 foto's... ) klets dan gauw door naar de tweede pagina :D

Lees hier over mijn reis van 2,5 maanden naar Canada: [BEU] Van dressuur in Nederland naar cowgirl in Canada, eh!


Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Re: Van dressuur in Nederland naar cowgirl in Canada, eh!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 13:51

Wat gaaf zeg :D Dat ziet er echt uit als een super leuke ervaring!

Great horses are not often easy horses. They have big egos and idiosyncrasies and quirks and foibles. Horses of a lifetime do exist, but only for riders so skillful, tactful, and courageous that they can unlock and then reveal the brilliance of their equine partners.

Semental Divino ♥ °01/06/2005 - †23/01/2017

Olympia96

Berichten: 3295
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Van dressuur in Nederland naar cowgirl in Canada, eh!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 13:57

Jaaaa door naar de tweede pagina!!

Wat ontzettend gaaf (en leuk geschreven --> no problemo om de hele tekst door te lezen hoor!). Hoe lang ben je er geweest in totaal? Een heel jaar?

assileM

Berichten: 687
Geregistreerd: 16-05-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 14:02

Aat een gave ervaring zeg! En die 2 na laatste foto is echt schitterend :))

'Bij vlagen ben ik geniaal, helaas is het windstil.'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 14:03

Wauw supergaaf! Stiekem nog wel een droom van mij :D

Achterom
Berichten: 23021
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 14:06

Heel mooi! Wat een geweldige ervaring moet dat zijn geweest!

assie

Berichten: 9484
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 14:07

Hop naar pagina 2 dan! Wat een briljante ervaring en wat schrijf je er leuk over

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.

SusaSuus

Berichten: 771
Geregistreerd: 21-05-08
Woonplaats: Het hoge noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 14:12

Wat lijkt me dat een geweldige ervaring! En wat een prachtige foto's! Ik kijk uit naar pagina 2, nog meer foto's :9

Life is a journey, not a race

xchey
Berichten: 217
Geregistreerd: 23-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 14:12

Jee wat ontzettend gaaf! En ook prachtige foto's <3 Lijkt me zelf stiekem ook wel erg leuk om ooit zoiets te doen!

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Van dressuur in Nederland naar cowgirl in Canada, eh!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 14:19

Ik wil eigenlijk ook een pagina 2.Wat een mooie foto's !

_MelisS

Berichten: 2979
Geregistreerd: 05-08-05
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 14:28

Wauw wat ontzettend tof!!
Hier droom ik echt al jaren van!

Follow our journey on instagram;
@_melssy_ ♡

Mip♡

Pandora2
Berichten: 19852
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 14:29

:wow: Ik word hier een beetje sprakeloos van... :')
Wat een heerlijke foto's en een prachtige ervaring moet dat geweest zijn ! <3
Ook de verhalen achter de paarden, zo mooi om lezen :j
Die met z'n O-beentjes... :+
En ja, dus snel naar pagina 2 voor meer ! :~

xDaim

Berichten: 261
Geregistreerd: 01-11-15
Woonplaats: in de stal.

Re: Van dressuur in Nederland naar cowgirl in Canada, eh!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 14:39

Wow! Dit is toch echt wel de ultieme droom voor mij <3. Ik ben echt benieuwd naar meer foto's haha

When you love what you have, you have everything you need.

KyaraMyBest
Berichten: 475
Geregistreerd: 05-03-11

Re: Van dressuur in Nederland naar cowgirl in Canada, eh!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 14:55

Wooow, wat ontzettend gaaf zeg! Je bent nu weer thuis begrijp ik? Weer erg wennen hier zeker?

xRiiannex

Berichten: 3138
Geregistreerd: 10-12-12
Woonplaats: Heemskerk

Re: Van dressuur in Nederland naar cowgirl in Canada, eh!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 15:04

Super gaaf!
Kan niet wachten tot de volgende foto's :D

• Liberty <3

Ineke2

Berichten: 33088
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 15:09

Wow fantastisch zeg!!
Ik wil heel graag naar Canada op vakantie ( paardrijden hoeft trouwens van mij niet persee)
Ben wel benieuwd naar tips wat je aanraad of juist niet.

Zo'n rodeo festival dag lijkt mij ook onwijs gaaf om te zien!

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Marit

Berichten: 8830
Geregistreerd: 10-04-09
Woonplaats: Velserbroek

Re: Van dressuur in Nederland naar cowgirl in Canada, eh!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 15:14

Wauw wat gaaf! Die laatste 3 foto's zijn toch een droom van iedereen :D



Nientsje

Berichten: 5245
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 15:19

Echt geweldig Amma <3
Stiekem wou ik dat ik ook mee had gekund haha :=

Op naar de 2e pagina!

Lytse Feike
♫ ♪ You are the song of my heart ♪ ♫
|| 08-06-'12 ||
ᶫᵒᵛᵉᵧₒᵤ

Lumi

Berichten: 4434
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 15:21

Ziet eruit alsof je een fantastische tijd hebt gehad! :D


Nargles don't believe in you either!

• / • / • / •
There are still good people in this world. And if you can't find one, be one.

Rocamor

Berichten: 10814
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 15:29

Wat een gave ervaring zeg. En over die rodeo --> heb je die oren En dat koppie van dat paard gezien?

Rockes <3

AmyII

Berichten: 7543
Geregistreerd: 22-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 15:31

Op naar pagina 2 dan maar! Dit is ook een droom van mij..

het komt allemaal goed, wacht nou maar af wat de tijd met je doet
het is nu nog te vroeg, want alles wat groot is begon ooit klein...
Je hoeft niet meteen een Vlinder te zijn...

Y;(

Getup

Berichten: 8247
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 15:43

*raapt kin op van bureaublad*
wat waanzinnig gaaf! Hier wil ik nog wel meer van zien en over lezen hoor *\o/*

dat je nog weg wilde...

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Van dressuur in Nederland naar cowgirl in Canada, eh!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 15:44

Waaaaaw.
jaloers!!!


Ik was nooit meer terug gekomen hoor :D

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Maaikevdk
Berichten: 1585
Geregistreerd: 27-11-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 15:45

Graaaag pagina 2! Hele gave foto's, moet een prachtige ervaring zijn geweest!

Dreamy

Berichten: 24063
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 15:45

Ik wil ook graag snel een pagina 2! Wil volgend jaar ook graag naar Canada :D


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: boyca en 91 bezoekers