Vraag voor Wintec gebuikers = Wintec een goede keus?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Ulfeino
Berichten: 2196
Geregistreerd: 06-05-06

Vraag voor Wintec gebuikers = Wintec een goede keus?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-16 20:58

Hallo,

We hebben een Welsh sectie B gekocht van ongeveer 1.35 hoog.
Ze is momenteel wat te dik, maar daarnaast ook niet iel gebouwd, ze is vrij breed over de rug en heeft naar mijn idee een brede boom nodig.
Heb er een zadeltje bijgekocht met een vrij brede boom maar die vind ik niet super liggen, helt achterover.

Ik ben eigenlijk heel erg gecharmeerd van de Wintec zadels, voorkeur gaat uit naar de 500 serie vzh.
Voordeel vind ik het kunststof, heb voor mijn dochtertje een Wintec educatief gehad en was daar heel erg goed over te spreken.
Daarnaast lijkt het me ideaal dat je de boom zelf aan kunt passen, dus mocht ze slanker worden dan kan dit eenvoudig aangepast worden.

Maar nu mijn vraag, wat vinden de Wintec gebruikers van dit zadel is het idd ideaal dat je het zelf aan kunt passen?
Zouden jullie zo'n zadel aanraden voor bovenstaande pony?
Welk type raden jullie aan, is bijvoorbeeld het type 2000 misschien geschikter voor mijn dochter van bijna 9 omdat het een stroeve zitting heeft of juist niet?

Ik weet dat ik het beste een zadelmaker/passer kan laten komen en dat is ook wel de bedoeling, maar ik wil gewoon graag van gebruikers weten wat zij ervan vinden.
Want mocht ik overtuigd worden dan laat ik iemand komen waarvan ik weet dat ze die zadels in het assortiment hebben :)

Bij voorbaat hartelijk dank voor het lezen en het evt. reageren.


ZoZenn

Berichten: 3160
Geregistreerd: 05-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 21:00

Ik heb al 7 jaar mijn Wintec dressuur en sinds een tijdje mijn Wintec western, super dingen.
Niet zwaar, dus makkelijk op de pony te tillen. Makkelijk aan te passen bij veranderde bespiering/dikker paard (maar alleen kopijzer, dus pasvorm moet wel goed zijn, ze zijn door de zadelmaker qua pasvorm wel makkelijk aan te passen). Zit er stevig in vanwege de stroeve zitting, de dressuur is wel wat hard, dus daar heb ik altijd een bontje op. Bij de Western heb ik hier geen last van.
Na 7 jaar is het zadel nog steeds goed, nauwelijks beschadigd, singelstoten nog heel enzovoorts.

Overigens een cair systeem, nooit problemen mee gehad.
Laatst bijgewerkt door ZoZenn op 03-07-16 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt

"It takes three flints to make a fire." – Louisa May Alcott

zazaza
Berichten: 735
Geregistreerd: 03-05-06

Re: Vraag voor Wintec gebuikers = Wintec een goede keus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 21:03

Bij mij was het een drama, ding bleef klepperen en opwippen achter, met allerlei verschillende bomen geprobeerd (geen wild guess, maar de maat die ze normaal ook had en dan groter en kleiner geprobeerd). Zadelmaker zag het vaker bij rondgeribte paarden.....

Avellana :+:

Celiien

Berichten: 13252
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 21:04

Even een verbetering: De boom wordt niet aangepast, maar het kopijzer.

Of een zadel goed ligt, ligt geheel aan de pony. Ik heb zelf een wintec gehad, maar die kon heel snel weer weg want paard had een hoge schoft en daar kon de wintec niet op aangepast worden. Dus het ligt echt aan de bouw van je paard of het past.

Wintec is wel ideaal vanwege t feit dat als ze passen, door het kopijzer het zadel breder kan worden gemaakt. vooral voor opgroeiende paarden of paarden die een groot verschil in winter/zomer breedte hebben, top. (wederom, mits het past).

Qua onderhoud is het ideaal; even een doekje erover heen en klaar is cees. Ik vind persoonlijk de zadels echt niet lekker rijden. En dat is vaak persoonlijke voorkeur. Ik heb zelf nu een Kent en Masters, ook met verwisselbaar kopijzer, alleen van leer. En die zit toch een heel stuk beter dan een wintec :=

Sowieso zou ik waken voor de Wintec's met Cair systemen; die moeten op een speciale manier worden opgevuld en hoor dat dat vaak problemen oplevert.

A girl from Nashville sings... And the whole world listens <3

jojoleinee

Berichten: 2633
Geregistreerd: 11-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 21:15

Super tevreden met mijn Wintec.
Ik heb ook een pony van iemand gereden en die gebruikt misschien al wel 12 jaar hetzelfde Wintec.

De boom is redelijk simpel te veranderen maar moet je wel even de tijd voor nemen is mijn ervaring (of ik iig, ben niet zo met schroevendraaiers ;))

Reizende poezen: milo.and.lola.catventures
https://www.instagram.com/milo.and.lola.catventures/

Suzan_v_h

Berichten: 784
Geregistreerd: 04-01-09
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Vraag voor Wintec gebuikers = Wintec een goede keus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 21:23

Mijn leaspaard heeft ook een wintec. Ik vind het een fijn zadel hoor en lekker licht. En ik hoef niet in te vetten. :D Het gaat om de wintec 2000

Sinds 26-4-2015 officieel lid van http://www.showteamepona.nl

Saaams

Berichten: 13245
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Vraag voor Wintec gebuikers = Wintec een goede keus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 21:27

Ik heb voor mijn rondgeribte pony, zonder schoft een wintec pro dressuur gehad, cair systeem. Met suede zit. Onderhoud erg simpel.

Laerkens Beauty

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Vraag voor Wintec gebuikers = Wintec een goede keus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 21:32

In mijn profiel staat een handleiding hoe je het kopijzer zelf kunt vervangen. Ik heb twee wintecs al meer dan tien jaar. Alleen de singel stoten laten vervangen. Verder dik tevreden.

yvje86

Berichten: 2693
Geregistreerd: 18-09-12

Re: Vraag voor Wintec gebuikers = Wintec een goede keus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 21:37

Ik heb ook jaren met een wintec vzh 500 gereden op Belgische trekpaarden maar toch reed ik er niet zo fijn mee als nu met mijn anatomica.
Ik zat té onstabiel op mijn wintec zadels.
Verder vond ik niet dat ze heel fijn op de paarden lagen.
Na vele zadels geprobeerd te hebben nu heel erg blij met de anatomica.

Gladijs
Berichten: 532
Geregistreerd: 11-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 21:41

Bij mij ook drama. Heb het nieuw gekocht en met 2 mnd verkocht. Schuiven, over de schoft kruipen, klapperen. Echt een drama :n
Mijn wintec was ook de 500 maar dan de pony dressage, pony rond geribt, door zadelmaker aangemeten en daarna nog andere bomen geprobeerd. Ik had mensen nog geld toe gegeven om dat ding mee te nemen.
Daarentegen zijn de mensen die hem gekocht hebben heel enthousiast.


mooney

Berichten: 7763
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 21:49

Ik had op mijn Welshje van 1.22 een Wintec 500 dressuur 15 inch liggen. Nu is mijn pony voor een kleine Welsh niet heel breed, maar toch had ze de witte (breedste) boom erin (wat dus eigenlijk een kopijzer is). Als ze wat in overconditie was vond ik dat eigenlijk niet breed genoeg voor haar.
Voor de rest heb ik ontzettend van het zadel genoten op mijn pony, ik zat er lekker in (ook buitenritten van meerdere uren), je leert er ook mooi onafhankelijk van zitten. Ik heb ondertussen de switch gemaakt naar het mennen, maar het zadel ligt hier nog omdat ik bang ben zo'n fijn dressuurzadel niet meer (goedkoop) te vinden voor zo'n ukkie.
Nu heeft mijn pony wel een mooie schouderpartij en niet hele ronde ribben, met pony's die dat wel hebben (of geen rechte rug hebben) heb je snel problemen met een wintec.


Op mijn Arabier heb ik in het begin een wintec 2000 VZ gehad, maar ben geen fan van veelzijdigheidszadels en achteraf lag het niet goed (was mijn eerste pony, nog geen kennis en daar had de verkoper gebruik van gemaakt). Dus dat vond ik geen fijn zadel, maar of dat nu perse aan het zadel lag...


Ulfeino
Berichten: 2196
Geregistreerd: 06-05-06

Re: Vraag voor Wintec gebuikers = Wintec een goede keus?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-16 22:33

Fijn zo snel al zoveel antwoorden waar ik iets mee kan.

We hebben de pony nog maar een week, ik kijk het eerst nog even aan met het zadeltje wat ik erbij heb gekocht, het ligt niet geweldig maar het is te doen, mijn dochter is maar licht en rijdt haar nog niet intensief, wat stappen en wat draven om me heen en een blokje om over de weg.
Verder longeer ik haar.
Ze moet eerst goed gewend zijn, want ze is ook nog maar 4, ik hoop dat ze de komende weken nog wat meer afvalt, misschien zeg ik dan dat het zadel toch wel heel netjes ligt en anders laat ik iemand komen met verschillende zadeltjes waaronder ook wintec.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Vraag voor Wintec gebuikers = Wintec een goede keus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 22:45

Ik zelf ben gek van Wintec zadels, maar pastte helaas niet op mijn pony. Het zijn behoorlijk lange zadels en gaan snel bruggen daardoor.

Weet wat je doet, wanneer je een shet ontmoet :D

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 22:55

Ik heb ook wintec zadels, de 500 en isabell, de 500 vind ik zelf het prettigst zitten.
Ik heb ze vooral ivm jonge paarden en idd dus makkelijk kopijzer aanpassen. Als paard(en) straks beleerd zijn en wat meer getraind wil ik er wel weer een goed leren zadel op, want die zitten toch wel echt beter (of iig ik zit er beter op). Maar voor de buitenritjes, vies worden enzo hou ik wel lekker m'n 500 aan :D

igor001
Berichten: 1478
Geregistreerd: 08-01-06

Re: Vraag voor Wintec gebuikers = Wintec een goede keus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 23:29

Ik heb de wintec 2000 vzh gehad, en ik hoef echt nooit meer een wintec! Klinkt leuk een verwisselbare boom, maar de praktijk leert dat de stand van de achter kussens niet goed mee beweegt. Ook bleef het zadel maar wippen en schoof het naar voren op de schoft. Stijgbeugel ophanging zat erg ver naar achteren wat een stoelzit veroorzaakte en veel kramp en last in knie, onderbeen en enkels.

Ik had eerst cair en dit later vervangen door wol, maar helaas bleven de problemen.

En nog een puntje: ze zweten gigantisch voor de ruiter! Vooral met warmer weer.

Life holds special magic, for those who dare to dream

JPS
Berichten: 2231
Geregistreerd: 10-12-09

Re: Vraag voor Wintec gebuikers = Wintec een goede keus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 00:34

Ik had een Wintec Isabell op mijn jonge paard en was daar erg tevreden over. Maar je kunt het best de zadelmaker met verschillende merken en pasvormen laten komen en op basis daarvan een keuze maken.

Every man must decide whether he will walk in the light of creative altruism or in the darkness of destructive selfishness.

Alja

Berichten: 25521
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Re: Vraag voor Wintec gebuikers = Wintec een goede keus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 00:42

ik zweer bij wintec zadels :D

ONDERSCHRIFTLOOS

twinducklin
Berichten: 2338
Geregistreerd: 30-04-02
Woonplaats: Zuid-limburg

Re: Vraag voor Wintec gebuikers = Wintec een goede keus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 02:52

Bij een rondgeribt paard met een kunstof zadel zou ik naar een thorowgood kijken. Ik heb beide gehad maar vond de thorowgood veel fijner! Je hebt daar ook speciale variant voor rondgeribt paarden van, de cob versie.

09.07.'16 is ons wondertje geboren <3

kwita

Berichten: 6542
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 04:15

Ik ben ook echt tevreden geweest over mijn wintec 500 veelzh en dress.
goed aan te passen en de brede kopijzers de paarse serie waren heel fijn( dus echt voor de ton ronde cobs), de gewone standaard kleuren paste ook in het wide zadel dus toen het paard overleed kon ik het zadel simpel aanpassen aan het nieuwe smallere paard!
Na 10 jaar goed gebruik heb ik het verkocht omdat ik niet meer mocht rijden en is het zadel nog steeds niet op! het is een goed produkt alleen vond ik het wel zweterig in de zomer! en reed ik met een hoes er op aan de boven kant.

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Vraag voor Wintec gebuikers = Wintec een goede keus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 21:42

Tekna heeft trouwens ook plastic zadels en die lijken mij ook wel fijn :D

Weet wat je doet, wanneer je een shet ontmoet :D

Alja

Berichten: 25521
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Re: Vraag voor Wintec gebuikers = Wintec een goede keus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 21:46

Antje_vip kunstof zadels ;)

ONDERSCHRIFTLOOS

Ninapaard98
Berichten: 60
Geregistreerd: 29-06-16

Re: Vraag voor Wintec gebuikers = Wintec een goede keus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 05:56

Ik heb zowel op veel Wintec als op 'gewone' zadels gereden en zal toch nooit de voorkeur geven aan een Wintec, vond het altijd veel minder fijn rijden dan een leren zadel. Misschien dat Tekna inderdaad ook een optie is, daar heb ik wel hele goede/leuke dingen over gehoord!

Lynn_Nikita

Berichten: 25421
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Vraag voor Wintec gebuikers = Wintec een goede keus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 06:48

Ben je alvoorzien? Fijnste vind ik het lichte gewicht en schoonmaken.
Nadeel; Passen niet op alle paarden ondanks het verwisselbare kopijzer.

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Vraag voor Wintec gebuikers = Wintec een goede keus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 10:52

Geen ervaring met de zadels, maar op mijn zadel (leer) heb ik altijd Wintec stijgbeugelriemen, daar zweer ik echt bij!

Ik ken er hele geode verhalen over en mindere. De zadels moeten vooral goed bij jullie beide passen, dus ik zou er echt een kenner naar laten kijken. Zelf heb ik de voorkeur aan leren zadels.

Azmay

Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Vraag voor Wintec gebuikers = Wintec een goede keus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 10:54

Ik vind ze niet lekker zitten en mijn beide (bredere) pony's bleek hij niet goed op te passen. Maar als het past en voor jou werkt is Wintec op zich een prima keuze.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Texas02, xDaylight en 13 bezoekers