Dressuur en western; gaat dat samen in 1 paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Brendatil
Berichten: 173
Geregistreerd: 27-04-16
Woonplaats: Spijkenisse

Dressuur en western; gaat dat samen in 1 paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 21:50

Ik rij voornamelijk recreatief/dressuur, volg zoveel mogelijk de atletische rijkunst.
Mijn bijrijdster heeft een westernachtergrond en zou graag western gaan rijden met mijn paard.
Nu heb ik daar op zich geen bezwaar tegen, maar is dit niet verwarrend voor mijn paard?

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 22:03

De basis is grotendeels hetzelfde. Mijn haflinger doet het al jaren: ik rijd zelf western met hem en mijn bijrijdster rijdt klassiek. Maar als jullie allebei op een hoger (wedstrijd)niveau gaan rijden kan ik me voorstellen dat het verwarrend zou kunnen zijn. Hoewel, vergis je niet. Paarden zijn niet dom en weten snel het verschil tussen de ene persoon/zadel/rijstijl en de andere.

In jouw plaats zou ik het gewoon uitproberen. Veel kans dat je er weinig van merkt.

Kidrauhl
Berichten: 263
Geregistreerd: 19-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 01:10

soesita schreef:
De basis is grotendeels hetzelfde. Mijn haflinger doet het al jaren: ik rijd zelf western met hem en mijn bijrijdster rijdt klassiek. Maar als jullie allebei op een hoger (wedstrijd)niveau gaan rijden kan ik me voorstellen dat het verwarrend zou kunnen zijn. Hoewel, vergis je niet. Paarden zijn niet dom en weten snel het verschil tussen de ene persoon/zadel/rijstijl en de andere.

In jouw plaats zou ik het gewoon uitproberen. Veel kans dat je er weinig van merkt.


Ik denk er het zelfde over!

Peelie

Berichten: 13410
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Dressuur en western; gaat dat samen in 1 paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 04:46

Ik denk daar ook jet zelfde over als Amanda, mits..... Je bijrijder ook goed kan rijden. Anders merk je het wel degelijk.

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 06:25

Peelie schreef:
Ik denk daar ook jet zelfde over als Amanda, mits..... Je bijrijder ook goed kan rijden. Anders merk je het wel degelijk.


Maar als ze zo slecht kan rijden, dan zou je het toch ook merken als ze engels rijdt? :')

Paarden zijn niet dom TS, ze hebben dat gauw genoeg door :) Mijn oude pony loopt western, dressuur, springen, aangespannen en endurance. En hij weet donders goed dat hij geen sliding stops hoeft te maken voor de kar of in het springparcours, en dat hij in de trail niet over de balken heen hoeft te springen :)

Urielle

Berichten: 50068
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Dressuur en western; gaat dat samen in 1 paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 07:39

Ik ga je topic even verplaatsen. Niet dat het hier niet goed staat maar ik denk dat je meer reactie gaat krijgen op WN-AM. Daar zijn ongetwijfeld mensen die beide doen of de overstap hebben gemaakt en hier wat zinnigs over kunnen zeggen.

Peelie

Berichten: 13410
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 11:18

Eline91 schreef:
Peelie schreef:
Ik denk daar ook jet zelfde over als Amanda, mits..... Je bijrijder ook goed kan rijden. Anders merk je het wel degelijk.


Maar als ze zo slecht kan rijden, dan zou je het toch ook merken als ze engels rijdt? :')

Paarden zijn niet dom TS, ze hebben dat gauw genoeg door :) Mijn oude pony loopt western, dressuur, springen, aangespannen en endurance. En hij weet donders goed dat hij geen sliding stops hoeft te maken voor de kar of in het springparcours, en dat hij in de trail niet over de balken heen hoeft te springen :)

Uiteraard. Maar ik kan ne voorstellen dat het met verschillende disciplines nog beter merkbaar is.

Brendatil
Berichten: 173
Geregistreerd: 27-04-16
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Dressuur en western; gaat dat samen in 1 paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-16 18:26

Ze kan heel goed rijden, vooral western... Dus ik ben blij met jullie antwoorden, want dan kan zij doen waar haar hart ligt en dat vind ik superleuk voor haar!!

RiverHunter

Berichten: 438
Geregistreerd: 30-11-16
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 17:51

een vriendin van mij rijd buiten,springen,dressuur en western jong paard maar kan het allemaal prima in zich opnemen! Ik zou het gewoon doen!

Spekkie01

Berichten: 663
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: In de polder

Re: Dressuur en western; gaat dat samen in 1 paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 17:58

Ik rij western, maar heb nu les van iemand met een klassieke achtergrond. Mijn 3 jarige is zo scheef en slap als het maar kan en voor westernles moet ik te ver met haar reizen voor haar leeftijd. De basis is gelijk wat mij betreft en grappig genoeg komen er ook een hoop oefeningen terug die ik van mijn westerninstructie ook moet doen.

Conclusie van mij is dat het in de basis een prima combinatie is, kom if wil je hoger in de sport wordt het misschien wat lastiger.

Popstra
Berichten: 13714
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Dressuur en western; gaat dat samen in 1 paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 14:04

Mits het paard een goede basis heeft maakt het niks uit.

Amado7

Berichten: 10727
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Dressuur en western; gaat dat samen in 1 paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 14:08

Ik denk dat het niet zoveel uitmaakt. Ken iemand die western rijd en bijrijder rijd ook aardig hoog in de sport. Dat gaat prima.

Paarden zijn zeker niet dom. Ze weten ook precies bij welke persoon ze kunnen klooien, en de ander heeft op dat punt geen enkele moeite.

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 14:09

Tuurlijk, mijn paard rij ik zelf western en men ik ook mee. Daarnaast rijdt ook wel eens een vriendin hem, en ondanks dat zij zich wel iets verdiept heeft in het western, en ook een lesje heeft gevolgd, blijft het toch meer dressuur.

Basis is in de western en dressuur helemaal niet zo verschillend.

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 00:34

Ik vind de basis wel degelijk anders. Het is niet alleen een ander zadel en klaar.

Ik weet niet hoe zit op recreatief niveau, maar als een van de 2 op wedstrijdniveau rijd (en dan bedoel ik niet wran bv) is het zeker anders.

De manier van nageven (western minder aanleuning, laag en rond, Engels meer opgericht) de manier van sturen (western uiteindelijk alleen op buitenteugel, Engels buiten en binnen teugel), de manier van 'aan de hulpen zijn' (western rustige hulpen meer gericht op druk/duwen met onderbeen, je vraagt iets en laat het paard dan zelf doen, terwijl bij engels iedere stap de hulp gegeven blijft worden en men wil dat het paard direct en redelijk abrupt vooruit gaat op been).

Dit zijn toch behoorlijke basis zaken waar best verschil in zit (nageven, sturen, aan de hulpen).

Maar nogmaals, kan me voorstellen dat bij recreatief de verschillen minder groot zijn om omdat het western dan al een behoorlijk engels tintje heeft vaak doordat de ruiters met Engels zijn gestart en geen enorme bootkamps of jarenlang wekelijks goede les hebben gevolgt om volledig western te gaan)

Persevero

Berichten: 2348
Geregistreerd: 17-09-05

Re: Dressuur en western; gaat dat samen in 1 paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 00:36

Ik denk dat het je zelfs gaat helpen

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 01:06


henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Re: Dressuur en western; gaat dat samen in 1 paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 01:17

Ik rij al een paar jaar volgens de Penquitt methode. Dat is een combinatie van western en een Iberisch Klassieke rijstijl.
Bevalt me super. Ik kan de paarden zo oppakken als ik 's engels wil rijden maar ook western gaat prima.
De paarden lopen mooi aan de teugel maar dan met doorhangende teugels. Dus veel meer op eigen benen. Maar ook meer hals naar voren met nek op schofthoogte zoals bij western is goed te doen.
Door de been- en gewichtshulpen kun je ze allerlei wendingen, voltes etc. laten doen zonder dat je de teugels echt op hoeft te pakken.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Dressuur en western; gaat dat samen in 1 paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 01:44

Ik mix beide al jaren, weliswaar niet op hoog niveau, maar hij snapt het prima.

Ik vind dat hij ook beter loopt door de afwisseling en ook niet dat het elkaar 'bijt'.