[HK] Het grote fjordentopic

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Aco

Berichten: 563
Geregistreerd: 09-09-11
Woonplaats: West-Vlaanderen, België

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 14:55

Proficiat!! Heb je er een foto van? (of heb ik deze gemist in het topic?)

some horses are worth melting for ♥ Olaf


Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 18:38

Gefeliciteerd, Anouck!


Nele80
Berichten: 574
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: België - Oost-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 08:16

alvast bedankt voor de felicitaties!
ivm eventuele pijn door zadel: de DA heeft ons bevestigd dat de pony in orde is. Er komt zowiezo een ander zadel (dat door de zadelmaker aangepast zal worden). wat ik zelf gezien heb is dat er heel veel rijtechnische 'problemen' zijn. vb. als ze te snel gaat trekken ze haar op een klein cirkeltje. ik zie dat eerder als een noodoplossing maar niet iets dat je standaard doet tijdens het rijden.
hier een foto:
Afbeelding


Marcella

Berichten: 36531
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 09:44

Trekken op een kleine volte heeft geen zin, maar gewoon een kleine volte opsturen kan wel weer goed zijn aangezien je het binnen achterbeen dan beter aan het werk kan krijgen.

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

TafDef81

Berichten: 29
Geregistreerd: 14-03-16
Woonplaats: Almelo

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 12:39

Gefeliciteerd met je knappe aanwinst!

Aco

Berichten: 563
Geregistreerd: 09-09-11
Woonplaats: West-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 20:25

En nu is al mijn plezier eventjes goed weg na 1 enkel ritje :(
Heb sinds februari een fjord gekocht na jaren verliefd geweest te zijn op dit ras en ik echt geen plezier meer had in het rijden van BWP'ers en KWPN'ers. Ik had enkel schrik door een zeer ernstige val gehad te hebben.
Nu heb ik een fjord gekocht, een hengstje van 3jaar die ik volledig zelf opgeleerd heb. We pakken alles rustig aan en het plezier staat voornamelijk op de eerste plaats. Ik krijg echt mijn durf terug, mijn plezier,... Hij brengt mij echt zoveel geluk.
Maar nu was ik vandaag aan het rijden, en echt al relatief goed vind ik persoonlijk (zo foto in mijn profiel). Krijg ik vandaag echt kleinerende dingen te horen over het feit dat het MAAR een fjord is...
Ik ben gewoon gestopt met rijden, zag het echt eventjes niet meer zitten... Ik had eventjes zo iets van: 'Sorry, maar sommige KWPN'ers van 3jaar lopen belange nog niet zo goed als mijn stoer ventje' maar durfte niets te zeggen natuurlijk.
Waarom moeten onze fjordjes altijd zo 'afgeschreven' worden...

(Sorry moest dit even van me afschrijven en dit leek mij wel gepast bij jullie.)

some horses are worth melting for ♥ Olaf

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 21:36

Maar waarom trek je het je zo aan, wat een ander zegt? Lekker belangrijk wat ze vinden. Als ze zoveel commentaar hebben, zegt dat meer over hun persoonlijkheid dan over je fjord...

Marcella

Berichten: 36531
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 21:39

Meeste mensen die dat zeggen zijn jaloers, omdat jij je paard zo lekker aan het lopen heb.

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

Lucia88

Berichten: 516
Geregistreerd: 06-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 06:31

Hey Aco, wat stom van die mensen! Ik zou je niet laat kisten hoor, lekker met je paard bezig en plezier hebben lijkt mij belangrijker dan wat voor paard het is! :) ik deed eerder veel endurance en mensen waren echt verbaasd dat ik een fjord kocht ipv een arabier, wat een lol heb ik met haar en ze is net Zo fanatiek! Geen seconde spijt van :)
laat je niet op je kop zitten, het zegt idd meer over hun ;)

Marjo

Berichten: 37145
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 13:10

Aco schreef:
En nu is al mijn plezier eventjes goed weg na 1 enkel ritje :(
Heb sinds februari een fjord gekocht na jaren verliefd geweest te zijn op dit ras en ik echt geen plezier meer had in het rijden van BWP'ers en KWPN'ers. Ik had enkel schrik door een zeer ernstige val gehad te hebben.
Nu heb ik een fjord gekocht, een hengstje van 3jaar die ik volledig zelf opgeleerd heb. We pakken alles rustig aan en het plezier staat voornamelijk op de eerste plaats. Ik krijg echt mijn durf terug, mijn plezier,... Hij brengt mij echt zoveel geluk.
Maar nu was ik vandaag aan het rijden, en echt al relatief goed vind ik persoonlijk (zo foto in mijn profiel). Krijg ik vandaag echt kleinerende dingen te horen over het feit dat het MAAR een fjord is...
Ik ben gewoon gestopt met rijden, zag het echt eventjes niet meer zitten... Ik had eventjes zo iets van: 'Sorry, maar sommige KWPN'ers van 3jaar lopen belange nog niet zo goed als mijn stoer ventje' maar durfte niets te zeggen natuurlijk.
Waarom moeten onze fjordjes altijd zo 'afgeschreven' worden...

(Sorry moest dit even van me afschrijven en dit leek mij wel gepast bij jullie.)


Kop op, laat ze l*llen :) Die mensen zijn inderdaad gewoon jaloers. Probeer je het er niets van aan te trekken. Als je het echt niet ziet zitten ga dan de discussie met ze aan en overtuig ze van jouw liefde voor je paardje. Wat maakt het uit wat voor ras het is?? Fjorden zijn onwijs veelzijdig en super cool.

Niets van aan trekken je bent hartstikke goed op weg! Lekker genieten van je fjord en als je echt op zo'n rotstal staat waar alles hoog in de sport rijd en alles KWPN is, misschien eens kijken naar een stalletje die meer bij jou en je paard past :)

    Sometimes, being lost is not knowing how to get from where we are to where we want to be, where we need to be. -Evan Buckley, 9-1-1

MB-Shots: Fotografie van mens & dier || Mijn fotografiejaar 2023
Bookstagram || Goodreads

xxVon
Berichten: 1110
Geregistreerd: 04-03-14

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 19:27

Precies, die mensen zijn gewoon jaloers dat jij (straks) alles met je paard kan en die van hun geeneens een normaal rondje in de buitenbak kunnen maken. Ik was vandaag op wedstrijd en kreeg juist hele lovende dingen te horen over m'n meisje. Dus niet iedereen is zo! Hou vol.

Afbeelding

[o] Klasse I + 18 / Klasse II + 7 / Klasse III + 2
B + 1 /

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 19:40

Wauw Von, die van jou heeft ook aardige spierbundels! _/-\o_

Nele80
Berichten: 574
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: België - Oost-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 07:58

hey aco, ik ken jou gevoel heel goed. Toen ik met mijn pony nog op een pensionstal stond heb ik iets gelijkaardig tegengekomen. Ik was aan het uitstappen met mijn Welsh pony, iemand aan de kant zei tegen mij dat het rijden er goed uitzag en dat hij braaf was, daarop antwoorde een andere mevrouw: ja dat is ook normaal, die pony is MAAR een koudbloed. ik was toen zo geschrokken dat ik niet durfde antwoorden. Hoe jammer het ook is, maar sommige mensen gunnen anderen precies hun plezier niet. Ik ben heel blij met mijn pony's, ook al zijn dat maar pony's en geen grote dressuurpaarden.

Gisteren zijn we mijn nieuwe fjord gaan ophalen. Ze is super flink geweest. Ze stapte flink op de trailer en heeft de ganse rit mooi stil gestaan. Bij de kennismaking met mijn ruin heeft ze onmiddellijk al haar vrouwelijke charmes gebruikt. Het eerste half uurtje waren ze alle 2 een beetje onrustig, maar daarna ging het beter. 's avond heb ik even met haar aan de hand rondgestapt in de piste, ze was braaf maar enorm gespannen, dat kan alleen maar beter worden als ze mij en de nieuwe omgeving beter leert kennen.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 08:17

:= nou, nvanriet, dan kent die mevrouw mijn fjord nog niet (met zo braaf als zijnde máár een koudbloed. Ik rij regelmatig met iemand op een arabier en die is 10 x zo makkelijk als mijn fjord. Heb met haar geel wat obstakels moeten overwinnen. Dus die mevrouw is welkom om even een buitenritje te maken op mijn 'altijd brave koudbloed die nooit stappen verkeerd zetten'. Ik denk dat ze van een koude kermis thuis komt.

Ik doe veel Academische Rijkunst met al mijn koudbloeden. Ik ga elk jaar ook naar Bent Branderup. Daar zie ik allemaal PRE's lopen en tja.... Hoe goed mijn fjord ook wordt, zó gaat het er inderdaad nooit uitzien. Maar het gaat om de kunst! Als jij je fjord zo goed kan laten lopen is dat eigenlijk knapper dan met een paard die zijn hele bouw en houding al mee heeft.

De man van de dane met arabier zei laatst: ze blijft wel dik, hè? Over mijn fjord dus. Ze is echt niet (meer) te dik. Ribben echt heel makkelijk te voelen. Maar het is inderdaad geen racemodel. Dus zo rank als een arabier wordt ze nooit. Zegt toch wat over iemand zijn paardenkennis, nietwaar.

Dus heb jij lekker lol met je fjordenknol. En laat die mensen maar neuzelen. Wat heb je er aan?

Mijn juf zegt altijd: het is knapper om van een 'gewoon' paard een prachtig paard te maken, dan een prachtig paard te kopen en er op gaan zitten. Dat kan iedereen wel. Ik vind dat een goed uitgangspunt. En lol hoort op nr 1 te staan. En ondanks al die prachtige paarden om me heen met de academische dressuur enzo, zal mijn (mss ooit nog) volgende paard weer een fjord zijn. Ik hou gewoon van ze :D

xxVon
Berichten: 1110
Geregistreerd: 04-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 08:30

Fabster schreef:
Wauw Von, die van jou heeft ook aardige spierbundels! _/-\o_



Ik doe mn best, nu moet ik er wel voor de volledigheid aan toevoegen dat deze foto na een rit van 32 km was en ze dan toch iets minder buik vulling hebben. Gelukkig heeft ze die daarna weer lekker vol gegeten.

Heb haar ook gewogen op de locatie, ze woog 447 kg en had toch nog iets vet achter de ribben en op de schouder. Paarden diëtiste zei dat streefgewicht 430kg is, maar 17kg op een hele fjord vind ik niet meer zo zorgwekkend. Dus na ene jaar kan ik eindelijk zeggen.. mn paard is niet meer obesitas level 5 *\o/*

[o] Klasse I + 18 / Klasse II + 7 / Klasse III + 2
B + 1 /

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 09:54

Dat heb je snel gedaan, dan! Ik ben er 3 jaar mee bezig geweest. Moet wel zeggen, dat ik pas per maart 2015 met endurancetraining ben beginnen. En inderdaad nu een fjord die er normaal uitziet, ipv met overal vetkussens.

xxVon
Berichten: 1110
Geregistreerd: 04-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 09:59

Fabster schreef:
Dat heb je snel gedaan, dan! Ik ben er 3 jaar mee bezig geweest. Moet wel zeggen, dat ik pas per maart 2015 met endurancetraining ben beginnen. En inderdaad nu een fjord die er normaal uitziet, ipv met overal vetkussens.


Ja klopt, ik ben in juli vorig jaar begonnen met endurance training, en nu moet ik zeggen.. We (vooral mn pony) is aardig fanatiek en loopt echt als een trein, dus de trainingen zijn geen straf voor haar. T ging vooral snel toen ik begin dit jaar een trailer had gekocht, naar bos/heide is toch leuker dan langs de polderwegen.

en ze krijgt alleen hooi/gras en een handje vitamine brok ipv brood/appels/snoep op de kinderboerderij waar ze vandaan komt.

[o] Klasse I + 18 / Klasse II + 7 / Klasse III + 2
B + 1 /

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 10:08

Ja, die van mij is minder makkelijk buiten. Maar geeft niks. We fietsen nu ook 1 x in de week, zodat ik ook de snelheid wat op kan schroeven. Als ik erop zit is ze erg schrikkerig, waardoor we niet echt aan flinke snelheden toe komen. Moet ook wel leuk blijven (ook voor mij :+ ). Maar dit werkt prima zo. Ben er erg tevreden mee.

Lucia88

Berichten: 516
Geregistreerd: 06-06-15

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 10:18

Goed bezig allebei! Die van mij is met een training gestruikeld (ze is altijd zo enthousiast dat ze niet zo goed op dr benen let) en nu heeft ze een peesblessure...snik..
Staat nu in een klein weitje t treuren en af en toe laat ik haar wel even eruit om wat te grazen aan de hand. Vet stom, we waren zo lekker op weg! :(

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 10:27

Dat had ik gisteren aan de fiets. Ze was echt zó ongeconcentreerd, dat ze inderdaad niet oplette en een paar x flink struikelde. Ze wou zelf wel snel, maar heb haar toch wat in tempo laten verlagen. We hoeven geen ongelukken.

xxVon
Berichten: 1110
Geregistreerd: 04-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 10:28

Lucia88 schreef:
Goed bezig allebei! Die van mij is met een training gestruikeld (ze is altijd zo enthousiast dat ze niet zo goed op dr benen let) en nu heeft ze een peesblessure...snik..
Staat nu in een klein weitje t treuren en af en toe laat ik haar wel even eruit om wat te grazen aan de hand. Vet stom, we waren zo lekker op weg! :(


Ooh wat super balen, jij bent met Glitter ook zo goed bezig in de endurance. Hopelijk geneest de pees snel!

[o] Klasse I + 18 / Klasse II + 7 / Klasse III + 2
B + 1 /

Lucia88

Berichten: 516
Geregistreerd: 06-06-15

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 20:11

Ja we gingen net zo lekker idd! Bedankt! Wou t in de zomer toch even rustig aan doen, hopelijk kunnen we Epe wel weer rijden in oktober! :)

line18
Berichten: 724
Geregistreerd: 27-03-07
Woonplaats: roosendaal

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 10:22

hey.
ik wil me weer even melden.
ik hoop weer meer actief mee te kunnen lezen en schrijven.
ik ben de afgelopen 2 jaar erg anders moeten gaan leven door meerdere dingen.
ik heb in tussen tijd een kleine gekregen, en had een heftige zwangerschap met alleen maar 9 maanden lang braken.

intussen zijn we weer opgeknapt en gaat het stukken beter.

helaas is mijn fjord iejoor hoefbevangen geraakt vorige week.

line18][ let aub niet op spellings fouten heb dyslexie

Daniekvm

Berichten: 95
Geregistreerd: 04-11-10
Woonplaats: Beek en Donk

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 12:26

Kamillas Tord en ik hebben van de week voor het eerste gesprongen! Ik zelf had het al ontzettend lang niet meer gedaan (rijd mijn fries alleen dressuurmatig). En had geen idee of Tord in het verleden ooit onder het zadel had gesprongen (los springen heeft hij wel gedaan). Maar ging super goed. Ik heb de smaak weer te pakken! Hebben al een aardig kruisje gesprongen. Van de week in de buitenbak maar eens een hindernis opbouwen. Die is wat groter dan onze binnenbak dus hebben we wat meer de ruimte. De buitenbak begint al aardig op te drogen gelukkig. Hij word behoorlijk enthousiast met springen, dus iets meer ruimte na de sprong is dan wel fijn :D.... Dus hopelijk blijft het nog even droog komende tijd! Hoop dat iemand dat een foto of filmpje kan maken, want deel deze stoere knappe alleskunner graag met jullie.

Iemand die toevallig zijn merrie deze zomer heeft of laat dekken met hem?

Tjitske van de Grote Overbrug


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 bezoekers