[HK] Het grote fjordentopic

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 06:45

Wij hebben ook een ruin met zulke manen en die hebben we lang laten groeien want het bleef gewoon niet staan. Ook niet na een aantal keer afscheren

Enya&Betsy
Enya Klasse I-4 (107 goedgekeurde km's)
Youtubekanaal: http://www.youtube.com/user/SvennForEver


Jeskim
Berichten: 2842
Geregistreerd: 14-05-06
Woonplaats: Paasloo

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 10:38

Blijft lastig, mijn merrie heeft ook zo'n bos. Dun richting de schoft en richting de oren wordt het ineens dik, en dat valt inderdaad snel om.
Goed bijhouden is wel belangrijk en niet een te hoge boog willen.

Omhoog krijgen nadat het is omgevallen is lastig, maar soms niet onmogelijk. (Ik knip ze zelf altijd kaal, dat is het makkelijkst, al duurt het wat langer.)
Knip er eerst een stuk af, dus zo kort als je maar wil/kunt. Vervolgens een keer lekker wassen en overeind kammen.
Daarna maak je het elke dag nat en kam je het overeind. Het liefst vaststaand op laten drogen, zodra ze met de neus naar de grond gaan valt het zaakje immers weer om.
Je zou ook nog kunnen proberen om in de manenkam allemaal kleine staartjes te maken en op die manier de boel weer wat overeind te krijgen.

http://www.bvandenberg.nl
Emas (Topas x Reinar) en Fjella (Manus x Halldor).
Tea (Halldor x Brusvein) 17-05-1998 - 7-12-2016.
Jeskim (Zidar x Damsig) 21-5-1989 - 25-9-2015.

Daniekvm

Berichten: 95
Geregistreerd: 04-11-10
Woonplaats: Beek en Donk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 14:23

Net met Kamillas Tord (dekhengst) gereden op de open dag van de manege waar ik heb leren rijden. Hij deed het zo braaf! Ondanks de hitte bleef hij aan het lopen. Andere paarden erbij in de bak, hoop publiek, muziek, geluidsboxen enz. Zo trots op m'n gele pony!!!

Tjitske van de Grote Overbrug

Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 18:34

Bedankt voor de tips! Eerst maar eens met staartjes en water aan de gang, hopelijk wil dat een beetje

xxVon
Berichten: 1110
Geregistreerd: 04-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 18:36

Daniek_Ylan schreef:
Net met Kamillas Tord (dekhengst) gereden op de open dag van de manege waar ik heb leren rijden. Hij deed het zo braaf! Ondanks de hitte bleef hij aan het lopen. Andere paarden erbij in de bak, hoop publiek, muziek, geluidsboxen enz. Zo trots op m'n gele pony!!!



Super knap, wordt steeds aantrekkelijker jouw dekhengst. Staat hij voor langere tijd ter dekking of heb je plannen met hem?

Ik ben terug van vakantie dus mijn dikke gaat ook weet aan de slag. Endurance 32 km over 2 weken

[o] Klasse I + 18 / Klasse II + 7 / Klasse III + 2
B + 1 /

Lucia88

Berichten: 526
Geregistreerd: 06-06-15

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 18:37

Leuk xxVon, welke wedstrijd is dat? Knap, 32 km in deze hitte!

Die van mij krijgt na de 42km in Wateren ff wat rustiger, misschien in september weer een wedstrijdje, of oktober!

Daniekvm

Berichten: 95
Geregistreerd: 04-11-10
Woonplaats: Beek en Donk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 20:47

xxVon schreef:
Daniek_Ylan schreef:
Net met Kamillas Tord (dekhengst) gereden op de open dag van de manege waar ik heb leren rijden. Hij deed het zo braaf! Ondanks de hitte bleef hij aan het lopen. Andere paarden erbij in de bak, hoop publiek, muziek, geluidsboxen enz. Zo trots op m'n gele pony!!!



Super knap, wordt steeds aantrekkelijker jouw dekhengst. Staat hij voor langere tijd ter dekking of heb je plannen met hem?

Ik ben terug van vakantie dus mijn dikke gaat ook weet aan de slag. Endurance 32 km over 2 weken


Haha natuurlijk vind vaak iedereen zijn "eigen" paard altijd het beste, leukste, knapste enz. Maar ik heb meerdere hengsten gereden, ook fjordendekhengst dus denk dat ik wel mag zeggen dat ik vergelijkingsmateriaal heb. Maar echt oprecht, Tord is echt een fijn dier. En natuurlijk heeft hij zijn dingetjes, hij is hengst, dekseizoen enz. Maar al met al een hart van goud!

Edit: Als het goed is blijft hij een aantal jaar bij Hestegaarden ( daar is hij ook van hoor ;). ) hoop van de winter toch wel wat wedstrijden met hem te starten (ik moet eerst mn punt in t L2 nog halen......).
Stiekem hoop ik wel dat hij ooit van mij word hihi, zo gek ben ik al op hem!

Tjitske van de Grote Overbrug

Kimley

Berichten: 9146
Geregistreerd: 04-10-12
Woonplaats: Oudemirdum

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 21:00

Ik heb zelf geen fjord :o

Maar rijd er af en toe 1 bij voor een stalgenoot. Denk dat jullie haar wel leuk vinden om te zien!

Dit is evie, een 13 jarige Noorse merrie.


Afbeelding

Afbeelding

Mouse <3
Beleren, Doorrijden, Trainen & Verkoop -> Stal Kuperus
JLourafotografie

anouk97x

Berichten: 663
Geregistreerd: 07-10-11

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 21:14

Zo super trots eerste keer cross les

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Waar een wil is een weg !

puppy1128

Berichten: 5009
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 22:02

Leuke foto's! :D

Wat is die man aan het doen op de laatste foto? :+


Vandaag voor het eerst zonder touwtje! <3 *\%/*
Afbeelding

Ze had er iets minder zin in dan gister.. Ze had de mening dat ze de hele dag nog geen gras had gegeten. _O-
Volgende week weer wat serieuzer aan het werk. Misschien dat we dan weer een sprongetje kunnen wagen als het geen bagger weer is en de bak niet te zwaar is. :D

anouk97x

Berichten: 663
Geregistreerd: 07-10-11

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 22:06

Puppy1128 dat was de instructeur jan oortveld die help mij en ivorna een beetje het was de eerste spong wat ze nog lastig vond en toen nam ze een noodsprong

Waar een wil is een weg !

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 23:29

Vandaag naar de Drunense Duinen geweest. Rondje werd korter dan gepland, want het was loeiheet. En al best wat dazen. Maar was heel gezellig en relaxt.

Afbeelding

puppy1128

Berichten: 5009
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 23:34

Dazen? Hier nog niet tegen gekomen gelukkig. Maar goed ook, vorig jaar op mijn voorhoofd gestoken. Deed geen pijn, kriebelde wat.. Dus veegde met mijn hoofd er overheen zodat het niet meer jeukte/kriebelde.. Bleef dat rot beest haken/hangen.. Ja dan word ik knettergek.
Net als bijen en wespen die bij mijn hoofd blijven zoomen.. Kan ik ook écht niet tegen. :n

Paarden stonden mij echt aan te kijken van: wtf doe je? >;) :')

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 23:41

Ik kwam erachter toen ik in mijn knie werd gestoken. Hier aan buis gelukkig ook nog niet gezien.

simoneeee

Berichten: 210
Geregistreerd: 04-06-09
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 00:12

Daniek_Ylan schreef:
simoneeee schreef:
Wat grappig Daniek_Ylan, ik zie nu dat jij werkt op de Hengstenhouderij waar mijn fjord vandaan komt. Helaas heeft ze geen vader en moeder op haar papieren staan. De vorige eigenaresse heeft haar daar ongeveer 8 jaar geleden gekocht, toen was ze net zadelmak en stond ze officieel niet te koop volgens mij. Vind het soms wel jammer dat ik haar ouders niet weet.


Leuk!! Ik kom er nu 9,5 jaar al! Heb je een foto van der :)?


Oh leuk! Dan zou je haar misschien ooit gezien moeten hebben. Ze heet in haar paspoort Gozewien.

Afbeelding

Afbeelding

Niets moet,
paarden wel!
Loesje

anouk97x

Berichten: 663
Geregistreerd: 07-10-11

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 23:43


Waar een wil is een weg !

Nele80
Berichten: 574
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: België - Oost-Vlaanderen

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 08:49

@anouk97x: wat vind ik jou pony prachtig!

zo ik ben dus zondag gaan proefrijden op een 10jarige fjordenmerrie. eerst heeft de eigenares gereden, dan ging al behoorlijk ongecontroleerd. Ze draafde een half rond, dan trok ze de pony op een cirkel, dan weer een beetje draven, dan was het aan mij. Ik heb dan gezegd dat ik ze eerst nog eens wou zien galopperen, dan ging ook nogal ongecontroleerd. Ik erop. Eerst in de buitenpiste is de pony er na een half rondje met mij vandoor gegaan, de rem was weg, hoofd omhoog en draven maar. In de binnenpiste ging het veel beter. Ik zie echt wel een pony met veel potentie maar totaal geen balans. Ze wil wel lopen (heeft heel veel pit) maar doet dit op de verkeerde manier. Gezien haar beperkte opleidingsniveau heb ik dus een bod gedaan onder de vraagprijs.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 09:40

Ik ben benieuwd. Mijn oude ruin was ook zo en die was 18. Heb ik ook gewoon weer goed gekregen. Ik hoop voor je dat je deze fjord mag meenemen.

Nele80
Berichten: 574
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: België - Oost-Vlaanderen

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 10:07

de mail is verstuurd, nu is het afwachten. na 15 min rustig stappen liep ze bij mij mooi rond, sturen ging goed maar ze kent niet echt de buitenteugel (ze loopt er een beetje door). mijn man heeft gefilmd en daar hoor je eigenaars zeggen dat ze bij mij na 10min beter loopt als bij hen na 2 jaar. draf en galop gaan nog niet goed, maar de pony heeft daar nu gewoon niet genoeg balans voor, ze loopt met haar hoofd omhoog, dan lukt dat gewoon niet.

Marcella

Berichten: 36682
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 11:07

Hoofd omhoog lopen kan ook door een zadel wat pijn veroorzaakt even als ze daarvan kunnen gaan rennen.

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 12:39

Kan inderdaad. Kun je nog laten checken. Ook dat had die van mij, maar ook dat is goed gekomen met goede training en goed zadel.

xxVon
Berichten: 1110
Geregistreerd: 04-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 13:20

nvanriet schreef:
@anouk97x: wat vind ik jou pony prachtig!

zo ik ben dus zondag gaan proefrijden op een 10jarige fjordenmerrie. eerst heeft de eigenares gereden, dan ging al behoorlijk ongecontroleerd. Ze draafde een half rond, dan trok ze de pony op een cirkel, dan weer een beetje draven, dan was het aan mij. Ik heb dan gezegd dat ik ze eerst nog eens wou zien galopperen, dan ging ook nogal ongecontroleerd. Ik erop. Eerst in de buitenpiste is de pony er na een half rondje met mij vandoor gegaan, de rem was weg, hoofd omhoog en draven maar. In de binnenpiste ging het veel beter. Ik zie echt wel een pony met veel potentie maar totaal geen balans. Ze wil wel lopen (heeft heel veel pit) maar doet dit op de verkeerde manier. Gezien haar beperkte opleidingsniveau heb ik dus een bod gedaan onder de vraagprijs.



Zo'n fjord heb ik vorig jaar ook gekocht.. de handelaar zn ogen vielen er bijna uit toen ik wou proefrijden en al helemaal toen ik alle drie de gangen wou controleren onder het zadel. Met veel lessen zijn we wel een heel stuk verder en het gaat veel beter. Zelf vind ik het een leuk project omdat we beide kunnen leren van de lessen en ze niet zo moeilijk was dat de problemen mij boven het hoofd groeiden.

Ze was inderdaad ook in de lagere prijsklasse, maar ik heb er nu een heel leuk paardje voor.

[o] Klasse I + 18 / Klasse II + 7 / Klasse III + 2
B + 1 /

anouk97x

Berichten: 663
Geregistreerd: 07-10-11

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 13:35

Ik heb precies zn fjord als jou vonn
Ook bij een handdlaar gekocht en inderdaad met heel veel lessen en goede hulp heb ik nu een super veelzijdige fjord hierbij even een topic wat we alleemaal doen [RIJ-ITP] Mijn veelzijdige topper

Waar een wil is een weg !

Nele80
Berichten: 574
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: België - Oost-Vlaanderen

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 15:30

jiha ze is van mij. de eigenaars hebben mijn bod aanvaard. als alles goed gaat gaan we haar volgende zondag ophalen.


anouk97x

Berichten: 663
Geregistreerd: 07-10-11

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 15:45

Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst!

Waar een wil is een weg !


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Crista en 12 bezoekers