geen aanleuning

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
wendy1980
Berichten: 98
Geregistreerd: 20-10-02

geen aanleuning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-02 00:17

Ik rijd nu al een paar maanden een fries van 4 jaar. Iedereen is vol verwachting van hem, hij leert super makkelijk en is echt een heel fijn paard om te rijden. Hij loopt ook heel netjes aan de teugel hoewel hij nu in het begin wat aan het klieren is door steeds zijn hoofd weer omhoog te gooien, maar na 10 mintuten is dat ook weer over. Ik vraag me alleen af of het niet erg is dat hij als hij aan de teugel loopt bijna geen aanleuning heeft. Hij is heel zacht in zijn mond dat weet ik maar klopt het dan ook dat als hij nageeft gewoon haast met de pinken te rijden is, het is echt alsof ik niets in mijn handen heb. Als ik de teugels langszaam losser laat duurd het even voordat hij mijn hand ook vlogt maar dan moet ik ook extra mijn been eraan hebben anders blijft hij gewoon aan de teugel lopen. Ik heb altijd paarden gereden die moeilijk aan de teugel te rijden waren en die gewoon ook druk hielden als ze aan de teugel liepen.Omdat ik dit niet vaan paarden gewent ben vraag ik me af of dit juist goed is of juist niet. Ik zou wel lessen willen nemen maar die mogelijkheid is er niet. Ik heb wel jaren les gereden. ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Al vast bedankt


Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 10:54

Volgens mij is het juist goed als een paard loslaat. Ik ken het paard natuurlijk niet, maar zoals jij het omschrijft lijkt me dat dit paard juist lekker los laat. Tegen het hoofd omhoog gooien is het goed om hem eerst een 20 minuten voorwaarts/neerwaarts te rijden. Dan kan hij lekker ontspannen en gaat hij beter op zijn eigen benen (en vooral zijn achterhand) lopen.

NaomiW
Berichten: 6
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 12:06

je moet juist geen gewicht in je handen hebben dat is de bedoeling en dat ze je handen neit meteen volgt is iets wat wel komt moet je gewoon veel op oefenen!!
suc6 er mee
-xxx- naomi

Le theo en daisy rule! Lovers Lovers

musje

Berichten: 295
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 12:26

als je paard niet achter de loodlijn loopt is dit voor een fries van 4 helemaal niet erg dat zijn aanleuning niet perfect is. als je straks meer gaat verzamelen enz dan wordt die aanleuning vanzelf beter. Wel moet je er opletten dat je goed blijft bijdrijven met je benen. verder is het rijden van tempo wisselingen een goede methode om je aanleuning te verbeteren en zo train je meteen zijn achterhand.

Janka
Berichten: 85
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Raard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 12:33

Hij moet je hand willen volgen, dus veel oefen met hals strekken en weer oppakken, ik heb hetzelfde probleem, ik rij ook op een paard waarbij ik niks in de handen heb, op zich hardstikke leuk, maar er zit wel meer achter. Josta is niet goed aan het been maar heeft wel een zachte mond, ik laat haar altijd pittig doorlopen met een lage hoofd/halshouding, als ze dan los is, een beetje meer oppakken zodat je paard iets meer opgericht loopt en de achterhand eronder heeft, dan heb je wel meer in de handen. Tussendoor laat ik haar zo nu en dan even halsstrekken (langzaam de teugels uit je handen laten glijden, en dan met het been ervoor zorgen dat ze de rug loshoudt en het hoofd naar beneden doet. Het is goed als je licht contact hebt en haar lekker makkelijk kunt sturen en oefeningen rijden, maar het is niet de bedoeling dat als je de teugels loslaat hij dezelfde hoofd/halshouding houdt. Dus check of hij goed aan je been is en of hij je hand wil volgen. Succes

Wees jezelf er zijn al zoveel anderen

"Loesje"

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 13:57

Zoals jij het beschrijft heb je dus geen druk in je handen en dat is niet goed. Het voelt misschien wel fijn maar het paard blijft gewoon met zijn hoofd in de krul hangen. Zet je handen lager en biedt weerstand terwijl je goed naar voren rijdt. Alleen op deze manier kan je meer druk in je handen krijgen. Dat het paard uiteindelijk je hand wel volgt is in principe goed maar het duurt denk ik te lang.
Je moet meer de druk gaan opzoeken door je paard lager en langer te rijden en zijn hals te laten uitstrekken. Friezen hebben een korte hoogingezette hals en hebben de neiging om achter het bit te gaan hangen als je niet genoeg druk vraagt. Dit krijg je echt alleen maar voor elkaar door consequent van achter naar voren te rijden en meer druk in je handen te rijden. Hier kan je het best iemand vanaf de grond bij gebruiken die mee kan kijken.

wendy1980
Berichten: 98
Geregistreerd: 20-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-02 14:32

bedankt voor jullie reacties, ik zal er wat mee gaan doen. Het is inderdaad wel fijn dat je niks in je handen hebt maar een beetjes druk is toch nog iets fijner. Mijn fries loopt eigenlijk aan de teugel zoals een kwpn-er dat ook doet met een mooie lange ronde hals en het hoofd mooi op de loodlijn. In het begin liep hij vrij veel te diep, door hem meer aan het been te zetten is dat weer verholpen. Ik heb al geprobeerd om hem met een nog langer hals(meer teugels geven) naar benden te werken. Na een lange tijd te hebben gestapt en gedraaft op deze manier pikte hij dit aardig op maar de aanleuning blijft weg. Ik zal proberen om hem in het begin een wat langere teugel te geven en dan naar benden te rijden. Als hij dit doet zal ik proberen hem weer wat korter te nemen en dan de aanleuning wat meer op te zoeken. Bedankt in iedergeval, ik hou jullie op de hoogte hoe het gaat.
groetjes

wendy1980
Berichten: 98
Geregistreerd: 20-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-02 14:38

nog even een reactie op zwelgje
Als ik de druk op ga zoeken terwijl hij aan de teugel loopt gaat hij juist alleen maar dieper lopen om de druk uit de weg te gaan. Als ik hem dan meer aan het been zet helpt dit niet hij blijft dan gewoon te diep lopen. Voor een fries rijd ik hem eigenlijk met een behoorlijk lange teugel omdat hij zijn hoofd anders draagt dan de doorsnee fries. Meestal draagt een fries haar hoofd hoog aan de teugel maar mijn fries loopt net als een kwpn-er met een lange ronde hals en zijn hoofd laag. Ik denk dus dat jou oplossing niet goed is voor mij en mijn paard.Laat me even weten als ik je verkeerd heb begrepen of als je een andere oplossing hebt.
In iedergeval bedankt voor je reactie.

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 15:11

In dit geval loopt hij inderdaad al diep genoeg en heeft het geen zin om hem daar nog dieper te laten lopen. Je moet er ook voor proberen te waken dat je hem niet te lang met een te lange teugel rijdt want daar worden ze hangerig van, vandaar dat hij op je been nog dieper gaat lopen. Hij hoeft in principe niet diep te lopen maar wel laag en lang en zijn nuesje mag daarbij best wel wat naar voren komen. Als je dat voor elkaar hebt moet je hem oppakken. Als je hem namelijk ALTIJD met lange teugel rijdt dan gaat hij dat uitbouwen door je te foppen. Maar ook als je paard te diep loopt moet je hem met je been weer naar boven kunnen rijden en daarbij mag je best wel eens een grovere hulp geven. Als hij op je hulp alleen maar dieper gaat lopen dan zou ik hem eens een paar keer goed naar voren rijden zodat hij zijn hoofd weer naar boven brengt. Te diep is niet goed, probeer het lang en laag.
Als je hem daarna oppakt is het van belang om zeer veel overgangen te rijden zodat hij sneller op je been wordt en je zult dan ook merken dat hij van voren de druk ook gaat opzoeken. Ik heb nl nagenoeg hetzelfde probleem gehad met mijn paard. Hij liep wel aan de teugel en laag maar achter de kaak knikte hij in en weg was de druk. Ik rijd nu ook de eerste 10-15min met een vrij lange teugel zodat ik hem kan uitstrekken en dit blijf ik uitbouwen tot ik het gevoel heb dat ik hem met mijn handen overal kan neerzetten, rond, laag, diep, opgericht. Het is een proces waarbij je heel veel geduld nodig hebt en wees niet ontmoedigd als je hier een uur mee bezig bent, het wordt beter.
Toch vind ik het moeilijk om van achter de computer advies te geven, je ziet natuurlijk niet wat hij exact doet maar ik hoop dat je er wat aan hebt.
Probeer het zo goed mogelijk op te lossen want ik heb mijn paard vroeger altijd zo gereden omdat ik niet beter wist en nu ben ik na een jaar eindelijk waar ik toen had moeten zijn. Het doel is uiteiendelijk wel bereikt maar had niet zo lang hoeven duren.
Houd ons maar even op de hoogte en succes ermee.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 22:08

Vooral bij paarden als zo'n fries als dit(bij heel veel friezen trouwens) is het ontzettend belangrijk om die neus eruit te rijden, liever iets ervoor dan erachter, Friezen kruipen erg snel achter de loodlijn en ook nog achter het bit, het eerste is niet erg, het tweede wel.
Probeer die neus er dus altijd uit te rijden bij zo'n paard als dit.

wendy1980
Berichten: 98
Geregistreerd: 20-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-02 16:13

Ik heb van de week weer gereden en het ging niet echt super, de bak was erg nat en daar heeft mijn paardje een bloedhekel aan. Ik heb even gedraaft maar hij draafde zo onozel door het opspattende water dat ik maar weer ben gaan stappen. Ik heb veel voltes gereden en ik merkte dat steeds als ik een kleine volte maakte hij bijna met zijn neus op zijn borst liep als ik dan meer been gaf ging hij heel onregelmatig en snel stappen. Als ik meer druk gaf op de buitenteugel ging hij met zijn hoofd weer omhoog maar al snel ging hij weer met zijn neus op zijn borst lopen hoe laat ik hem nou netjes aan de teugel lopen op een volte en hoe zorg ik ervoor dat hij normaal blijft stappen als ik meer mijn been eraan leg?
groetjes wendy

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 16:23

Ik ben nu ook bezig met een Fries, die heeft rugproblemen gehad en moet ik juist goed naar beneden houden. Een Fries heeft de neiging om zijn hals erop te zetten en daardoor zijn rug wat weg te drukken. Ook gaan ze duwen met de achterbenen, in plaats van dragen.
Probeer hem echt duidelijk op zijn achterbeen te zetten door hem goed voorwaarts te rijden. Vervolgens moet je opletten bij de nageeflijkheid dat hij echt over zijn rug loopt, doet ie dat niet dan kan je zijn rug verkloten. De Fries die ik rijd mag iets achter de loodlijn komen, zelfs met zijn kin op zijn borst als ie wil, als hij maar voldoende aan het been blijft en over zijn rug is.
Dit gaat om een paard van 12!

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 17:42

Je moet juist met zo'n paard zo min mogelijk terugwerken en alles naar voren zetten en hem proberen helemala op je zit te rijden, zodat hij niet telkens achter jouw druk probeert te lopen.

wendy1980
Berichten: 98
Geregistreerd: 20-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-02 19:02

Ik denk dat je het stukje niet goed gelezen hebt. Het paard loopt niet zo diep omdat ik te veel druk heb, ik heb juist helemaal geen druk in mijn handen. Dat is nu juist het probleem

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 19:59

Probeer juist in het neerwaartse te werken, ook als hij harder gaat en wil gaan rennen steek je hand maar naar voren en drijf hem naar je hand toe, als je geluk hebt gaat hij vanzelf langzamer, en misschien moet je hem een keer op de rem zetten.

Ik had je reactie niet helemaal goed gelezen, ik dacht dat ie te diep ging als jij zelf druk nam, end at is dus weer niet goed, hij moet aanleuning nemen, jij niet!

wendy1980
Berichten: 98
Geregistreerd: 20-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-02 23:19

het geeft dus niet dat hij dan onregelmatig en heel druk gaat stappen?
In de draf loopt hij wel netjes het is alleen zijn stap dat is ook altijd al zijn zwakke plek geweest. Weet je hoe ik hem sterker kan maken in zijn stap? In het begin loopt hij altijd wel netjes maar zodra ik gedraaft of gegalopeerd heb begint hij met "hakkelen" en met zijn kin op de borst te lopen op de voltes. Als ik hem dan een tijdje heb laten stil staan loopt hij weer rustig maar zodra hij dan weer met zijn kin op zijn borst gaat lopen en ik meer mijn been er aan leg dan gaat hij weer lopen "hakkelen" en blijft zijn hoofd zo diep.Als hij stil staat krijg ik hem trouwens nog niet aan de teugel. Misschien moet ik me eerst nog helemaal niet op zijn hoofd richten en hem gewoon laten lopen zoals hij wil met zijn hoofd en hem verder alleen maar op mijn been zetten??? Ik weet het niet ik vind dit een erg moeilijk probleem

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 11:01

Hij moet eerst geod aan je been zijn voor je verder kunt gaan werken aan zoiets, ik denk dat je stap toch wel een stukje spanning is aangezien je aangeeft dat ie heel diep gaat lopen te krabbelen, probeer in die stap wat ontspanning te krijgen door jezelf lang te maken en ontspannen, en dan hem evt. meer richting het voorwaarts neerwaartse te rijden. Ga in iig niet in die bek lopen hangen (jaja, ik weet wel dat je dat niet doet Knipoog ).

wendy1980
Berichten: 98
Geregistreerd: 20-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-02 14:31

ok ik zal mijn best doen. Ik ga vanmiddag weer rijden. Ik hoop dat de bak een beetje droger is als de laatste keer dan kan ik ook weer draven zoniet dan zal ik me vandaag extra op de stap richten. Ik laat hem vandaag wel lopen zoals hij wil met zijn hoofd en ga gewoon veel overgangen rijden.
Ik hou jullie op de hoogte
bedankt
groetjes wendy


wendy1980
Berichten: 98
Geregistreerd: 20-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-02 21:04

het ging SUPER!!!!!!!!!
Vandaag weer gereden en het ging echt fantastisch. Ik denk dat hij geen aanleuning had omdat ik zelf beide teugels te los hield. In de stap zocht ik heel licht de aanleuning op en hield mijn been er flink aan hij begon lekker te knabbelen op het bit, ik had iets meer druk op de buitenteugel dan de binnenteugel op de voltes en in de bochten en liet hem daarna flink draven hij liep echt super ik hoefte niet eens te spelen met mijn vingers hij ging vanzelf netjes aan de teugel lopen en hij zweefde erover. Ik heb nog nooit zo heerlijk met hem gereden. Ook het halthouden ging super even mijn hand dicht knijpen en iets mijn pols buigen en stil stond hij, dan wel niet aan de teugel maar wel netjes vierkant. Ik denk dat ik me teveel fixeerde op zijn hoofd vandaag heb ik lekker gereden en gewoon aanleuning gezocht zonder te kijken hoe hij zijn hoofd hield en dit pikte hij gelijk op in de stap, de draf ging daarna automatisch ook super. Ik heb wel veel gehad aan jullie hulp en aan de andere stukjes die hier op het forum staat.BEDANKT!!!!
Ik hoop trouwens dat ik niet te vroeg juich, maar ik heb echt het idee dat ik zelf nu door heb hoe ik hem netjes kan laten lopen dat ik hem nu aanvoel.
Ik weet nog niet wanneer ik weer tijd heb om te gaan rijden, maar ik laat zeker weten hoe het is gegaan.

DOEI
groetjes


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Hanjan en 50 bezoekers