Wat is jouw Schotse must see?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Wat is jouw Schotse must see?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 19:53

Vorige maand ben ik voor de allereerste keer naar Schotland geweest en ben verliefd geworden op dit schitterende land. Omdat ik er maar vijf dagen was heb ik slechts een mini stukje kunnen zien, te weten Balloch, Luss (allebei aan Loch Lomond), Glencoe, Loch Leven en Fort William. De trip afgesloten met twee dagen Edinburgh.

Ondertussen droom ik al sinds ik in het vliegtuig naar huis zat van een nieuwe trip naar Schotland. Ik vind het superleuk om dingen uit te zoeken en te plannen, daarom ben ik benieuwd naar jullie absolute hoogtepunten van Schotland! Dan kan ik alvast verder dromen

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Re: Wat is jouw Schotse must see?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 11:01

Mijn absolute hoogtepunte was Applecross. Je moet zorgen dat je beide wegen genomen hebt.
Tweede plaats Skye, vooral de bergen. Maar ook de dolfijnen bij Kilt Rock.
Derde plaats Staffa.
En het is ook heel leuk om de highland games te bezoeken.

MiraLooks

Berichten: 323
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: Velserbroek

Re: Wat is jouw Schotse must see?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 11:06

Culloden.... vond ik erg indrukwekkend.

Narya

Berichten: 5229
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 19:24

Ik heb al aardig wat gezien van Schotland vanwege mijn studie daar, en ik ben net weer terug. Mijn aanraders, in willekeurige volgorde: Orkney, Lewis and Harris, en Duart castle op Mull. Dat laatste vind ik de aller, allermooiste plek in Schotland <3

Dreamy

Berichten: 24063
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Re: Wat is jouw Schotse must see?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 20:44

Ik snap je verliefdheid helemaal, had het er toevallig net over met een collega.. <3
Moet dit dan ook echt even volgen, want ik weet zeker dat ik ook nog een keer ga!

mysa

Berichten: 10467
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Wat is jouw Schotse must see?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 20:57

Ja, Duart Castle is inderdaad super. En Staffa, ook genoemd, vind ik ook mooi. En daar vlakbij is Iona. Ook echt de moeite waard.

Juangi

Berichten: 4685
Geregistreerd: 18-09-08
Woonplaats: Bureaustoel

Re: Wat is jouw Schotse must see?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 20:58

John o Groats, het absolute puntje van Shotland!

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 08:37

Juangi schreef:
John o Groats, het absolute puntje van Shotland!


Wel laarzen aantrekken tegen de schapenstront :D
Maar absoluut mooi :j

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Re: Wat is jouw Schotse must see?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 08:45


gaucho

Berichten: 9521
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 14:55

Isle of Skye :j Wordt wel steeds toeristischer, dus ik zou buiten het hoogseizoen gaan. Omgeving Glencoe is inderdaad ook prachtig.

Waar ik zelf nog niet geweest ben maar wel hoog op het verlanglijstje staan:

- Harris & Lewis
- Kust bij Westerross (o.a. Applecross)
- Orkney eilanden

Narya

Berichten: 5229
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 19:18

gaucho schreef:
Isle of Skye :j Wordt wel steeds toeristischer, dus ik zou buiten het hoogseizoen gaan. Omgeving Glencoe is inderdaad ook prachtig.

Waar ik zelf nog niet geweest ben maar wel hoog op het verlanglijstje staan:

- Harris & Lewis
- Kust bij Westerross (o.a. Applecross)
- Orkney eilanden


Goede voornemens, allemaal zeer de moeite waard!

Wat nog op mijn lijstje staat:
- Scone Palace (vanwege het historisch belang)
- De Shetlandeilanden <3

Killyenn
Berichten: 4608
Geregistreerd: 16-03-09
Woonplaats: Glasgow, Scotland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 19:20

De route van Ullapool naar Achmelvich <3 Niet de snelle route, de scenic route. Prachtig stukje van de Noordelijke hooglanden. Skye is ook erg mooi, net als Glencoe, maar kunnen imo niet op tegen het hoge Noorden :D

Anoniem

Re: Wat is jouw Schotse must see?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 19:30

Ik heb al jullie mooie plaatsen opgezocht via pinterest. Mag wel een reis inplannen van een jaar haha! Echt hele mooie dingen worden er genoemd. Ga zo door ;)

Anoniem

Re: Wat is jouw Schotse must see?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 19:37

Ik ga deze zomer drie weken Engeland,Wales en Schotland doen. De airbnb in applecross is al gereserveerd, fijn om nu al te lezen dat dat een goede keuze is.
Verder ga ik ook zeker jullie plekken googlen

Benfan

Berichten: 4005
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Re: Wat is jouw Schotse must see?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 19:44

Een vriendin van mij woont in Schotland, dat zou een absolute must see voor mij zijn.

Mischa

Berichten: 3502
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Ergens in het mooie Reestdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 19:54

Benfan schreef:
Een vriendin van mij woont in Schotland, dat zou een absolute must see voor mij zijn.


Gahaha :')

Alles wat ik van Schotland gezien heb vind ik de moeite waard. Ik snap helemaal dat je nu uitkijkt naar een nieuwe trip!
Ik ben zelf vooral gek op de Highlands en eigenlijk zowat alle kastelen en ruïnes. Maar dat is vrij persoonlijk natuurlijk.

Weet je al wanneer je de volgende reis wilt plannen?

Animal

Berichten: 8446
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Re: Wat is jouw Schotse must see?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 20:08

Ik ben gek op schotland! <3
Eigenlijk vind ik alles prachtig.. Zoveel mooie kastelen en ruïnes, overal prachtig landschap met heuvels waar je heerlijk kunt wandelen en uiteraard alle mooie meren (is het meervoud lochs?). Schotten vinden het heel grappig dat de meeste toeristen het woord 'loch' niet uit kunnen spreken. Wij krijgen altijd complimenten dat we dat zo netjes kunnen :)

Ik kan echt uren bij een Loch zitten en dromen.. Schotland is net één groot schilderij <3

Er zijn ook veel films opgenomen in Schotland. Onder andere Monty Python & the holy grail. Een stuk van de film is opgenomen bij Doune Castle. Verder zijn er nog veel meer 'bekende filmlocaties' te bewonderen.


Oja!! En de Militairy Tattoo is echt een must see!! Dat vond ik toch wel zo gaaf om te zien (en horen)!
De Militairy Tattoo vindt ieder jaar in augustus plaats 'achter' Edinburgh Castle. Je loopt dan zegmaar over de Royal Mile richting het kasteel en slaat dan net voor het kasteel linksaf.

JustFenna

Berichten: 169
Geregistreerd: 21-10-11
Woonplaats: Oldebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 20:21

Dit jaar ga ik de Schotse hooglanden verkennen met mijn vriend :+: . Voor het eerst in Schotland, voor het eerst met mijn vriend samen en voor het eerst een echte wandelvakantie met tent en (de grootst mogelijke :') ) tas op mijn rug.
Heb al wat mooie foto's langs zien komen op het internet *-:)

Anoniem

Re: Wat is jouw Schotse must see?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 21:21

Game of thrones, winterfell is ook opgenomen in doune castle

Jarmo

Berichten: 698
Geregistreerd: 07-08-11
Woonplaats: Fryslân

Re: Wat is jouw Schotse must see?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 21:27

Ik vond de treinreis van Fort william naar Mallaig prachtig! Je kijkt je echt je ogen uit!

Pippaa

Berichten: 1617
Geregistreerd: 28-08-11
Woonplaats: Dichtbij het bos

Re: Wat is jouw Schotse must see?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 21:31

Het topje van de Ben Nevis na 8 uur ploeteren :+ :Y)
Ik vind vooral de Highlands mooi :j

Dorien66

Berichten: 1652
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 21:31

Killyenn schreef:
De route van Ullapool naar Achmelvich <3 Niet de snelle route, de scenic route. Prachtig stukje van de Noordelijke hooglanden. Skye is ook erg mooi, net als Glencoe, maar kunnen imo niet op tegen het hoge Noorden :D

+1 :D

gaucho

Berichten: 9521
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 21:32

Jarmo schreef:
Ik vond de treinreis van Fort william naar Mallaig prachtig! Je kijkt je echt je ogen uit!


Dat stuk is met de auto ook echt de moeite waard!

Niniane

Berichten: 6437
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Ergens in Zuid-Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 21:42

Ik ben echt verliefd geworden op Schotland. <3
Wij hebben een totaal andere reis gehad. In totaliteit zijn wij 4 dagen in Edinburgh geweest waarvan 1 dag getourd door de Highlands (570 km in 1 dag). Edinburgh is wel echt een topstad en vond Edinburgh Castle, Holyrood Palace, Calton Hill en Arthur's Seat een must-see. :j

Omdat wij maar 1 dag door de Highlands zijn gegaan ivm tijd en budget hebben we niet zoveel gezien als de andere hier maar vond de Glen Coe en Ben Nevis wel echt machtig mooi. Zoveel historie heeft zich afgespeeld in de Glen Coe en het landschap heeft ook echt wat mysterieus. Loch Ness moet je gewoon is een keer zijn geweest, dat is toch een klassieker. :j

Lees hier al die suggesties en ben dan zoveel tijd kwijt met Googlen en routes doorlopen via Maps. :Y) Jaloers op degene die snel weer gaan. Kan niet wachten om weer een keer te gaan. Het liefste zou ik er wonen. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 22:42

Mischa schreef:
Benfan schreef:
Een vriendin van mij woont in Schotland, dat zou een absolute must see voor mij zijn.


Gahaha :')

Alles wat ik van Schotland gezien heb vind ik de moeite waard. Ik snap helemaal dat je nu uitkijkt naar een nieuwe trip!
Ik ben zelf vooral gek op de Highlands en eigenlijk zowat alle kastelen en ruïnes. Maar dat is vrij persoonlijk natuurlijk.

Weet je al wanneer je de volgende reis wilt plannen?


Ik hoop een week in de herfstvakantie te gaan en twijfel voor volgend jaar zomer. Misschien drie weken Schotland, misschien iets korter en dan nog een weekje zon... Geen idee nog. Ik heb ook peuter van 2 waardoor het reizen net iets minder makkelijk gaat, maar dat lost zich vanzelf op.


Heeft iemand van jullie al eens die 'route 66' van Schotland gereden? Dat is een lus van 500 mijl vanaf Inverness langs de kust. Het ziet er erg aantrekkelijk uit, zeker omdat je dan dus ook al langs al die eilanden komt. (Skye, Lewis en Harris, Orkney staan allemaal op het verlanglijstje door dit topic)