les gehad van Antoine de Bodt

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

les gehad van Antoine de Bodt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-02 13:40

AFgelopen vrijdag les gehad van Antoine de Bodt!
Ik geloof wel in de manier van Antoine de Bodt. Paddy voelde erg prettig aan, maar ze was er wel het beste aan toe van de drie paarden hoor, eigenlijk had ze geen probleem. Die andere 2 waren er erger aan toe. De ene was het paard van een aardappel, tenminste, zo noem ik hem maar. Hans heette hij geloof ik. Wat is dat een aardappel joh! Die manier van praten en daarnaast ook nog eens zo'n stem! Hoe kunnen mensen zo iemand serieus nemen! Ik moest al lachen als ik hem alleen nog maar hoorde praten! Echt super bekakt, in zijn ergste vorm. Dat paard was best aardig maar liep als een houtje. MAar als Antoine door kwam, zag je in eens de kwaliteit van dat paard naar boven komen en hij bleek er toch wel eentje te zijn van het betere kaliber.
Daarna kwam er een vos, beetje basis type. Dit paard stond enige tijd te koop maar ze kregen dit paard maar niet verkocht. Hm........ Er bleek niet zoveel mis mee te zijn .Op het moment dat Antoine dat paard longeerde en de ruiter er van af bleef (er dus alleen maar boven op zat) liep het paard geheel zuiver. Dat dier is teugelkreupel in zijn ergste vorm, het liep me af en toe te hinken en te hupsen! Soms leek het wel in de war en wist het niet wat te doen met de benen. Ik had er dolgraag op willen zitten maar ja, dat mag natuurlijk niet. Maar Antoine heeft erg, erg veel gevoel, meer in zijn pink, dan ik in mijn hele lichaam. HIj kan ons inderdaad veel leren, maar hij heeft wel een beetje talent. En dat ontbreekt het aan mij. Het feit dat hij met zijn dubbele longe dat paard geheel goed kan laten lopen wat Degene die er op zat maar niet lukte zegt mij genoeg. Hij houdt volgens Antoine de armen te stijf en het paard blokkeert ook zodra de ruiter enige druk aanneemt. Als ik hem was, zou ik voorlopig gaan rijden ZONDER aanleuning, dan loopt dat paard nog het beste en krijgt het misschien de gelegenheid zich te herstellen. Maar hij zal niet verder komen als hij niet intensief les blijft nemen bij Antoine. Dit kan hij zelf NOOIT oplossen.

En nu? Sja, december rij ik mee. MAar Antoine beantwoord aan het gevoel dat ik altijd al had: Alleen als het goed voelt kan ik verder, en niet eerder. En alleen mijn gevoel spreekt de waarheid. En paddy voelt meestal niet goed en dat bracht mij aan het twijfelen of ik wel goed bezig was. Ik heb het idee nu dat lessen van mijn huidige instructrice voor mij niet zo zinvol meer zijn: ik heb iets andere normen qua rijden en die sluiten meer aan bij Antoine. Hij zegt: "Als het paard niet loslaat in de rug, MAG je niet gaan doorzitten!!!!!!!!!!!!!" Laat ik dat zelf in het verleden als 1000 x beweerd hebben en me geergerd hebben aan het feit dat mensen gingen doorzitten op een paard dat niet nageeflijk was en de rug niet losliet, maar mijn instructrice zei dat Paddy het alleen zo kon leren. Ik dacht dat ze er niet klaar voor was, en Antoine heeft dat bevestigd. Dit zijn zo van die kleine dingetjes. Volgens mijn instructrice is Paddy klaar voor de oprichting, volgens mijn stalhouder niet, en ik denk volgens Antoine ook nog lang niet. Dan maar stoppen met de lessen? Ik denk dat ik dat zo'n beetje maar ga doen. Ik wil het leren zoals antoine het doet. En ik hoorde van iemand van mijn rijvereniging dat ze op een naburige stal iets proberen te regelen om hem 1x per maand daar les daar les te laten geven. Ik zou er heel graag gebruik van willen maken.

Ik weet nu ook beter wat Antoine bedoelt met rechtrichten: hij wil gelijke belasting op de voorbenen van het paard. En dat doe je niet door een paard naar binnen te stellen en te prikken met je binnenbeen. Rijden met je binnen been is dweilen met de kraan open, zei hij in zijn woorden: "het is hetzelfde als duwen tegen het dashboard om je auto vooruit te helpen". En soms is het daarbij nodig om het paard naar buiten te stellen om het rechtgericht te krijgen. Als je op de bolle kant rijdt moet je het paard naar buiten stellen om het te doen nageven. En dan kun je vanuit die houding het paard geleidelijk aan naar binnen proberen te stellen. MAar zover ben ik nog niet, dat komt hoop ik later ooit.

De hond is de betere mens


Daihyo

Berichten: 88036
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 14:16

Wat jij nu beschrijft, had ik ook bij Antoine.
Ik ben zelf met Nathalie en noah naar Belgie bij hem geweest. En heb daar les gehad. Het is zo super intressant en eigenlijk ook logisch.

Er staat nu trouwens ook een heel stuk over hem in de Hoefslag. Die van 17 oktober!

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 14:50

Ik was ook wel onder de indruk van Antoine. Ik blijf bij mijn instructrice, maar als er een clinic is van hem ga ik kijken. Ik sta voor meer dingen open, maar ik heb niet te klagen bij mijn instructrice. En als hij beantwoord aan jou gevoel, is dat super. Dan heb je iemand gevonden waar je mee op 1 lijn zit, en hij jou waarschijnlijk goed kan instueren.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-02 14:55

Inderdaad logisch ja. Een voorbeeld:
paarden belasten van nature hun beide voorbenen even veel. kijk maar hoe ze door de wei rennen: bij een wending gooien ze hoofd en hals naar buiten! Zo krijgt het buiten voorbeen ook wat gewicht mee en binnen wat minder. Maar wij zijn met dressuur zo gefixeerd op die buiging naar binnen, dat als de lengtebuiging nog onvoldoende is (in veel gevallen is dat zo), rijd je het paard toch voornamelijk met het gewicht op het binnenvoorbeen > dus op die plaats extra belasting. maar antoine laat je het paard dus naar buiten stellen op de bolle kant. Op die manier geeft een paard ook gemakkelijker na en laat sneller los.

De hond is de betere mens

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 15:17

En het grappige is, dat de paarden er ook veel voorwaartser door worden is mijn eigen ervaring.

Dat van dat doorzitten is inderdaad vaak onbegrijpelijk. Van een vorige instructrice moest ik met Kaminka een slangenvolte rijden en daarbij doorzitten. Ik had haar helemaal nog niet nageeflijk in draf en ook niet goed voorwaarts en zelf ben ik ook geen ster in doorzitten. Daar komt bij dat Kaminka mega hoog opgooit, dus als die haar rug niet loslaat en goed door haar lijf nageeft, hobbel je er zo af!! Dat doorzitten heb ik dus ook altijd vertikt, ga ik mijn paard niet aandoen zeg...

Gelukkig denkt mijn huidige instructrice er net zo over, al wijkt die ook wel af van de methode van Antoine. Ik mix dus zelf het een en ander en tot nu toe gaat dat redelijk. De methode van antoine werkt bij Kaminka uitzonderlijk goed, beter dan ik zelf ooit had durven dromen.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 15:22

Mieke, dat mixen doe ik inderdaad ook! *LOL*

Desiree, leuk dat het goed is bevallen, hij heeft inderdaad ontzettend veel gevoel!

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 17:24

Ja dat gevoel ken ik en heb ik nog steeds.
Ik twijfel op dit moment heel erg of ik het wel allemaal goed doe.
11 nov. kan de les niet doorgaan maar in dec kan ik misschien weer heen.

Ik zit nu ook wel met wat vragen maar ook weer niet, weet nog niet hoe ik ze moet stellen.


En ja instructeur? ik ben bang dat ik die niet meer vind.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 12:46

gaaf he. als symmie later groot is of als exel nog goed blijkt voor kan ik het ook eens proberen bij hem.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-02 12:49

phoenix4ever schreef:
gaaf he. als symmie later groot is of als exel nog goed blijkt voor kan ik het ook eens proberen bij hem.

dat is het hem juist Phoenix: Exel ZAL goed zijn bij Antoine, juist met zo'n paard moet je bij hem rijden.

De hond is de betere mens

Lusitano

Berichten: 2895
Geregistreerd: 13-09-02
Woonplaats: Wormerveer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 12:59

Leuk dat veel mensen die les hebben gehad van Antoine hetzelfde ervaren! En je merkt zeker dat de paarden een stuk beter voorwaarts gaan! Al vind ik het nog heel moeilijk om het in de training goed toe te passen. In ieder geval weer een stap in de goede richting! In december komt hij weer bij ons op stal!

Ein Pferd auszubilden bedeutet nicht nur,dass man es zum Gehorsam erzieht,wie viele es meinen. Genauso wichtig ist es,dass das Pferd mit Freude macht,was man von ihm verlangt. (Nuno Oliveira)

www.landschapsstal.nl www.caballos-andaluces.com

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 13:36

kijk even wat de da zegt. misschien is het wel een slijmbeurs ontsteking, die heeft ze voor wel eens eerder gehad, dan kan ik het toch beter eerst genezen.
als ik weer goed genoeg voel is het wel een idee zeker.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-02 13:40

Dierenartsen praten je paard de slacht in. Die vosruin zou ook naar de slacht hebben gemoeten volgens de heren veeartsen. Binnen vijf minuten liep hij goed bij Antoine.

De hond is de betere mens


phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 13:44

haha nou exel krijgen ze niet hoor wees maar niet bang. al kan ze alleen nog maar aan de hand wandelen mijn exeltje blijft.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-02 13:46

phoenix4ever schreef:
haha nou exel krijgen ze niet hoor wees maar niet bang. al kan ze alleen nog maar aan de hand wandelen mijn exeltje blijft.

ja maar ik wil er maar mee aangeven dat je WEL goed met haar kunt rijden en er een gezond paard van kunt maken met een sterk gestel dat zich prettig voelt. Ondanks mogelijke negatieve veterinaire adviezen.

De hond is de betere mens

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 13:50

tuurlijk en dat doen we ook. ik wil gewoon eerst weten wat het probleem is en dan kijk ik wel verder. ik kan nu zelf toch nog niet rijden.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

gigelo

Berichten: 281
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Son en Breugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 01:32

deesmonster ik vind het helmaal top dat het zo goed bij hem ging ik wil misschien ook mee gaan doen als ie bij ons is met het Radonjamonster nou moet ik zeggen dat onze instructrice toch ook wel kennis van zaken heeft maar niet helemaal op jou manier. ons Radonja gaat trouwens echt steeds beter der best doen!!!!!!!!!!!!!! maar een lesje van hem word je zeker niet stommer van.

Mijn eerste kindje is geboren... en ze heet ROBIN!!!!!!!!!!

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 02:02

Ik word nu wel heel erg benieuwd naar die man....als ik het zo hoor kan hij toveren, maar dan op een logische manier....geeft hij ook eens een clinic in de buurt van Nijmegen?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-02 11:39

bij www.hoefkatrol.com kun je kijken Marieke waar de clinics zoal plaatsvinden en er is ook een emailadres waar je terecht kunt met dergelijke vragen. Je zou een dergelijke clinic zelf kunnen organiseren door een aantal klanten voor hem te verzamelen. Dat kost 50 euro p.p. Weet je dat ook gelijk Irismonster, want als Radonja inderdaad zo scheef is, is het heel zinvol. het is ook heel goed om te voelen als je paard helemaal losgelaten loopt. DAn weet je gewoon hoe het hoort te zijn.

De hond is de betere mens

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 11:47

Die man kan niet toveren, hij geneest ook niet.
Hij brengt de klassieke dressuur weer terug. Dressuur zoals het hoort te zijn. Dieren zijn van nature scheef, en Antoine zijn doel is om de paarden recht te richten. Dat lukt hem erg snel, en de paarden lopen super. Die man heeft zoveel gevoel.. pff... zolang mijn vingerrs niet evenlang zijn, krijg ik dat gevoel ook niet... hihi...

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 18:21

marieketencate schreef:
Ik word nu wel heel erg benieuwd naar die man....als ik het zo hoor kan hij toveren, maar dan op een logische manier....geeft hij ook eens een clinic in de buurt van Nijmegen?


Hoi,

Hij komt redelijk in de buurt:
Bemmel en Uden!
24 november geeft hij les in Bemmel
7 december in Uden

Greetz Djilan

Lightning Rose QA (alias Bliksem) en ik zijn Klasse IV/CEI 3* (160km)
Meer dan 2500 wedstrijdkm samen :D
https://poweredbylightning.net/ Over endurancerijden en trailrunnen :)

gigelo

Berichten: 281
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Son en Breugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 23:07

deesmonster het lijkt me zoiezo altijd zinvol om een keer mee te doen maar ons Radonjatje is niet zo scheef gelukkig. Gewoon om het van hem eens te horen lijkt me super en kan denk ik op die drukke tante een hoop leren hoe ik haar direct rustig kan krijgen zonder altijd ,me af te vragen of ze al los is geweest.

Mijn eerste kindje is geboren... en ze heet ROBIN!!!!!!!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 23:17

Wat vreselijk fijn dat hij je nu zo'n goed gevoel heeft kunnen geven op je paard!
Ik heb nu al heel wat leuke en enthousiate verhalen gehoord over Antoine en in November ga ik ook naar hem kijken. Ik ben echt vreselijk benieuwd naar wat hij te vertellen heeft. En ondanks dat de training en de prestaties van Lois boven verwachting gaan, heb ik toch zo iets van: Je wordt er nooit dommer van dus ik ga gewoon eens kijken wat het is.
Leuk!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 987ZYX, Babootje, cariena1, IASCrawler, knockout1, laura_estee, Noor17, Nustice, tienus63, xChoco, YvonneV en 107 bezoekers