Ander ruwvoer, dikke benen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Ander ruwvoer, dikke benen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-02 19:08

Waldo is erg gevoelig op zn voer. Als ik hem in de zomer in de wei ga zetten, moet ik eerst 10 min, kwartier, half uur, uur opbouwen tot de hele dag anders zit ie onder de bulten.

Nu loopt ie nog de hele ochtend in de wei (als het weer het toelaat) en hij heeft dezelfde belasting als normaal. (afgezien van een jacht maar daar ligt het niet aan volgens mij)

Al een tijdje krijgen ze nu meer hooi/kuilgras (zit er net tussenin) om de mais af te bouwen. Daar ben ik wel voorstander van want ik vind mais prut. Maar nu heeft ie dus 4 hele dikke benen! Na het rijden is het weg, en ik heb m al twee keer na het rijden in de stalbandages gezet met Coles Liniment erop, dan zijn ze wel weer dun maar de dag erna zijn ze net zo hard weer dik.

Ik ben een week op vakantie geweest met hem en daar kreeg ie ook veel kuilgras, daar had ie er geen last van.

Wat kan ik nou doen? Is er een alternatief als ruwvoer??

xThalyx

Berichten: 4097
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 23:12

Wat je ook kan doen is eerst na het rijden zijn benen met ijskoud water af te spuiten om de warme spieren te koelen!!
Daarna zou ika ls ik jouw was hem stalbadages om doen en als je ze afdoet even emt hem stappen en daarna zijn benen weer koud afspuiten..
Dat is mijn advies...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 08:51

Normaal hooi voeren. Kuilgras kan dit effect geven. Heb ik met mijn paard gehad. Stond op pensionstal en kreeg ipv hooi, kuil. Conclusie dikke benen. Helaas ging het niet over. Heb mijn paard verplaatst en voer nu gewoon hooi.

Doordat hij steeds dikke benen had (afspuiten en veel aan de hand stappen hielp niet) heeft hij nu gallen. De dikke benen, vnl. kogels en achtrbenen gaan niet meer over. Conclusie te lang in die situatie mijn paard laten staan. Mijn advies is, voer geen kuilgras meer. Doorgaans is dit kuilgras wat aan koeien gevoerd wordt en niet voor paarden geschikt.

Zie webpagina van Ge Huibers.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 08:53

Nemo, meestal zitten er op het gedeelte van het been wat dik wordt geen spieren........
Laura je geeft erg weinig informatie in je vraah Verward Graag vertellen wat voor paard/pony het is, hoeveel voer hij krijgt, en hoe lang is een tijdje bijvoorbeeld?
Als je met een tijdje twee dagen bedoelt is het een kwestie van afwachten, het wordt vanzelf beter. ALs je met een tijdje een week of 4 bedoelt dan is het probleem groter!

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 10:24

russel schreef:
Normaal hooi voeren. Kuilgras kan dit effect geven. Heb ik met mijn paard gehad. Stond op pensionstal en kreeg ipv hooi, kuil. Conclusie dikke benen. Helaas ging het niet over. Heb mijn paard verplaatst en voer nu gewoon hooi.


DAt had ik ook met mijn merrie [naam verwijderd].
Ik voer nu hooi ipv kuil, en de problemen zijn over.
Is dat niet mogelijk, kan je het kuil mengen met stro. Je voert dan minder kuil maar meer ruwe celstof. Eventueel tekort aan voedingswaarde kan je compenseren met een daarop afgestemde brok, bij voorkeur 1 met een laag eiwitpercentage.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-02 11:06

Een tijdje dikke benen is nu ongeveer een week..
Iwaldo is een KWPN van 1.72, 12 jaar. Normaal kregen ze om 7 uur biks, (1,5 kg)1 grote greep vol mais om 8 uur 's ochtends, biks om 12 uur (1,5 kg) en om 6 uur 's avonds weer greep met mais.
Nu geven ze dus halve grepen mais en ongeveer een plak kuilgras.

Gisteren waren zijn benen weer redelijk dusn, ze zijn gister toevallig overgegaan op een nieuwe baal kuilgras. Ik houd het in de gaten, mocht het weer terugkomen ga ik idd maar aan het hooi!

maverick

Berichten: 1895
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 12:28

mijn paard heeft dit ook,wij geven hem zwavvel bij (msm)verkrijgbaar bij veearts en paardendrogist.hierdoor kan hij beter vocht afvoeren.,je moet echt weide hooi hebben.in kuil of voordroog zitten veel eiwitten en dat zorgt voor dikke benen

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 13:53

Net als hooi heb je ook kuil in verschillende soorten en kwaliteiten. Meestal wordt kuil gemaakt van de 1e snee. Dit gras wordt vrij kort gemaaid en direkt gekuild. Hierin zit veel eiwit en graszaad. Paarden kunnen hir meestal niet goed tegen, behalve drachtge merries c.q. met veulens, want die hebben een hoop nodig.
Voor paarden kun je best kuil van de 2e snee hebben. Het gras moet langer op het land gestaan hebben (langere stelen en dikker van struktuur). Hierin zit minder eiwit en geen graszaad. Voordat dit gras gekuild wordt moet het minstens 2x gekeerd worden en dus minstens 2 dagen op het land liggen. Dan krijg je kuil van een goeie paardenkwaliteit. Boeren doen dit niet vaak omdat het te bewerkelijk is. En dan hebben we het nog niet eens over de manier van bemesting gehad. Haha!

Het nadeel van kuil is dat je het niet kunt zien (plastic) net zoals hooi. Al zegt de buitenkant daarvan ook niet alles.
In mijn omzwervingen naar goed hooi heb ik al aardig wat gezien en weinig echt goeds. Verdrietig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 08:29

Sugarmiss, helemaal gelijk. Ook het soort gras is van belang, meestal wordt koeiengras gebruikt. Eiwitrijker, goed voor de melkproduktie en minder grove struktuur.

Het langer laten groeien en langer op het land laten liggen en weinig bemesten is iets wat je vaak niet weet als je kuil laat komen. Op de meeste weilanden waarvan gehooid wordt staat koeiengras. Er zijn maar weinig boeren die hun weilanden onderhouden speciaal voor paarden. Het hooi of het kuilgras in naverwand.

Metellica

Berichten: 2610
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Montfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 12:57

Armanda heeft dit probleem dus ook. Zo gauw ze te veel van het hooi krijgt waar dus te veel eiwitten in zitten heeft ze gelijk dikke achterbenen. Armanda is ook hoef bevangen geweest en het heeft daar mee te maken. De stal eigenaresse voert dan minder en voert ze het langzaam met meer op.

Tamaar

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 20:44

Hmmm, dus misschien kan dat kuilhooi ook bij Cheyenne de oorzaak zijn. We hebben nu ander hooi op stal, minder kuilig, ik ben benieuwd naar het resultaat!