Genoomfokwaarde/ DNA predikaat KWPN

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
newt

Berichten: 2040
Geregistreerd: 09-02-04
Woonplaats: Rechts van Drachten

Genoomfokwaarde/ DNA predikaat KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-16 19:00

Na het lezen over de nieuwe richtlijnen en het vervallen van PROK in 2016-2018 heb ik vandaag de test aangevraagd.
Ik heb mijn merrie destijds laten PROKKEN en deze werd toen afgekeurd om een afvlakking die de inzendendende DA als een A inschatte maar waar het KWPN een B van had gemaakt waardoor ons merrie de PROK misliep.

Ik ben erg benieuwd hoe dit zal verlopen en hoe het voor de hengsten van aankomend seizoen zal lopen. Ik heb er niet het meeste verstand van en het klinkt allemaal wat abracadabra, maar
zijn er al bokkers die ook de DNA test hebben aangevraagd?.

Hier meer info over de fokwaarde/ het predikaat
http://www.kwpn.nl/genoomfokwaarden/


Anoniem

Re: Genoomfokwaarde/ DNA predikaat KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 09:59

Ik heb het aangevraagd voor mijn 3 jarige merries, nichtjes.
Alles uit deze stam tot nu toe goed op de foto dus in theorie verwacht ik een monsterscore
Begin april gedaan dus ben benieuwd

Ashley5760
Berichten: 5823
Geregistreerd: 06-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 10:31

Ik ben benieuwd naar jullie resultaten. Zelf nog geen paarden aan mee laten doen.

Seven

Berichten: 21131
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Genoomfokwaarde/ DNA predikaat KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 10:35

Ben heel benieuwd naar uitslagen, heb net een merrie laten prokken en deze wil ik evt ook aanbieden voor de dna test samen met onze andere merrie

Pastel tekeningen, Naambordjes, schilderijen
klik klik klik

_Anke_

Berichten: 2400
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Zuid - Limburg

Re: Genoomfokwaarde/ DNA predikaat KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 10:38

Ik ben hier ook benieuwd naar. Ik heb een merrie die ook niet in aanmerking kwam voor het PROK-certificaat, maar misschien wel op deze wijze nog elite zou kunnen worden.

fokfanaat

Berichten: 20205
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 12:19

het zou 4 tot 5 weken duren, maar dat gaan ze niet redden dus, als de eerste aanvragen begin april al ijn gedaan

ik heb een 22 jarige die nooit geprokt is, zou voor haar ook nog wel een optie zijn. Moet er nog wel DNA worden afgenomen.

newt

Berichten: 2040
Geregistreerd: 09-02-04
Woonplaats: Rechts van Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-16 12:32

Seven schreef:
Ben heel benieuwd naar uitslagen, heb net een merrie laten prokken en deze wil ik evt ook aanbieden voor de dna test samen met onze andere merrie


Als je merrie al PROK is hoef je niet voor het DNA te gaan.

Ik ben ook erg benieuwd.
Paarden doe door extern letsel oc(d)tjes hebben of afvlakking kunnen nu wel gewoon in aanmerking komen.

Het zal wel even duren inderdaad maar goed het heeft geen haast. Zou alleen mooi zijn voor mijn lijntje dat ze toch Elite kan.

Toch vind ik het wel gek dat het nu middels DNA word uitgezocht.

Seven

Berichten: 21131
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 12:35

Ik weet dat het niet hoeft inderdaad maar leek me ergens toch interessant ookal is het ergens nutteloos.
Prok zegt mij meer over wat de merrie zelf is en de dna wat er vast gelegd is in het paard en de lijnen er voor en dus ook wat ze kunnen vererven

Pastel tekeningen, Naambordjes, schilderijen
klik klik klik

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Re: Genoomfokwaarde/ DNA predikaat KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 12:41

Ik ga eerst naar het symposium wat regio Gelderland over het onderwerp organiseert en daarna neem ik de beslissing. Ik heb me er nu gewoon nog te weinig in verdiept.

Marijkeeee
Berichten: 6278
Geregistreerd: 23-07-05
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 11:53

_Anke_ schreef:
Ik ben hier ook benieuwd naar. Ik heb een merrie die ook niet in aanmerking kwam voor het PROK-certificaat, maar misschien wel op deze wijze nog elite zou kunnen worden.


Is dat mogelijk? nemen ze dan niet de prok uitslag mee in de beoordeling?

edit: antwoord al gevonden:
Heeft het zin om van een niet PROK-waardig paard een DNA-test te laten doen?
Dat kan. Een paard kan zelf OC hebben door externe niet-erfelijke omstandigheden en/of een trauma, waardoor het niet PROK-waardig is en daardoor in de huidige situatie buiten de boot valt. Met een DNA-test is het mogelijk om beter onderscheid te maken tussen de erfelijke en niet-erfelijke factoren van OC. Daarom is genoomselectie zo’n waardevol hulpmiddel voor de fokkerij. Een niet PROK-waardig paard kan op basis van het erfelijk materiaal een OC genoomfokwaarde hoger dan 95 scoren en krijgt in dat geval dus het DNA-predicaat.

Judith68

Berichten: 276
Geregistreerd: 23-05-14
Woonplaats: Hoogland

Re: Genoomfokwaarde/ DNA predikaat KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 12:34

Ik heb de DNA test voor 2 merries van 2 jaar aangevraagd gelijk toen dat kon. (31 maart) Voor mij als fokker interessant. Een andere merrie van 2 heeft vorig jaar meegedaan aan het OC nakomelingen onderzoek, daar ga ik de aanvullende foto's nog van bij laten maken voor het PROK.

Anoniem

Re: Genoomfokwaarde/ DNA predikaat KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 14:13

Ik vind 95 wel erg laag voor prokwaardig trouwens
Leek mij logischer vanaf 100, dat snap ik niet helemaal
Nu wordt alles prok

Judith68

Berichten: 276
Geregistreerd: 23-05-14
Woonplaats: Hoogland

Re: Genoomfokwaarde/ DNA predikaat KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 15:05

Maar een paard krijgt toch ook niet alleen maar het PROK certificaat wanneer er alleen maar 1tjes en Atjes gescoord zijn? bij een DNA certificaat vanaf 100 ligt de lat wel erg hoog lijkt me.

newt

Berichten: 2040
Geregistreerd: 09-02-04
Woonplaats: Rechts van Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-16 19:01

Klopt je kan ook met E-tjes PROK worden op onderdelen die er minder toe doen.
Ik denk dat de waarde van 95 nu de bench mark of kader is. Er staat ook bij het kwpn beschreven dat het in de toekomst veranderen kan.

QuirJarig

Berichten: 17345
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 19:40

Vind t wel heel interessant, maar wat ik niet terug kan vinden. Zou graag mijn veulen van dit jaar willen laten testen. Hij/zij zal ingeschreven worden in de dressuur richting, maar de vader is een Gelderse hengst (Floris). Moeder is wel dressuur van Jazz. Kan het dan ook gewoon? Aangezien er ook bij staat dat het niet kan bij de Gelderse en tuig paarden.

Vind t wel echt ideaal dat t gewoon meteen van veulen af aan kan!

Anoniem

Re: Genoomfokwaarde/ DNA predikaat KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 19:46

Hangt er vanaf of er genoeg verwantschap is met de populatie.
De Gelderse doen volgens mij nog niet mee, maar aan de andere kant, een Negro zoon op een Jazz merrie zou best eens verwant genoeg kunnen zijn aan de rijpaarden. Ik zou het gewoon aanvragen en dan hoor je vanzelf of het kan of niet.

QuirJarig

Berichten: 17345
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Genoomfokwaarde/ DNA predikaat KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 19:59

Dat is inderdaad misschien nog de beste optie. :)

Judith68

Berichten: 276
Geregistreerd: 23-05-14
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 20:08

[***] schreef:
Hangt er vanaf of er genoeg verwantschap is met de populatie.
De Gelderse doen volgens mij nog niet mee, maar aan de andere kant, een Negro zoon op een Jazz merrie zou best eens verwant genoeg kunnen zijn aan de rijpaarden. Ik zou het gewoon aanvragen en dan hoor je vanzelf of het kan of niet.



De Geldersen doen idd niet mee, maar als het veulen ingeschreven is in de dressuurrichting kan je volgens mij gewoon aanvragen via mijn KWPN.
Ik zou eerst het KWPN erover bellen of mailen, voor je het weet schrijven ze 159 euro van je rekening af :j


QuirJarig

Berichten: 17345
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Genoomfokwaarde/ DNA predikaat KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 20:18

Heb net even een mailtje gedaan naar het kwpn, ben benieuwd. In principe is t veulen sowieso 75% dressuur gefokt, moeder is helemaal dressuur en de hengst is een zoon van Negro.

Zou in ieder geval wel fijn zijn als t kan! Zodra ik antwoord heb zal ik t hier ook even plaatsen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 20:19

Dat geld afschrijven doen ze alleen als het onderzoek uitgevoerd kan worden en niet bij te weinig verwantschap, dus daar hoef je geen drukte om te maken, maar eerst vragen staat vrij

fokfanaat

Berichten: 20205
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Genoomfokwaarde/ DNA predikaat KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 20:22

Precies, je moet eerst ook nog een overeenkomst tekenen.

QuirJarig

Berichten: 17345
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Genoomfokwaarde/ DNA predikaat KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 20:26

Ik begrijp dat ze t geld niet zomaar afschrijven. Ben er alleen wel nieuwsgierig naar, dus daarom even mailtje er uit gedaan.

Verwacht wel dat t moet kunnen, maar nu weet ik t dadelijk zeker. :)

amukela

Berichten: 371
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Genoomfokwaarde/ DNA predikaat KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 09:56

Zijn er al uitslagen binnen van het DNA-onderzoek?

newt

Berichten: 2040
Geregistreerd: 09-02-04
Woonplaats: Rechts van Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-16 15:55

Heb zojuist de brief ontvangen voor bevestiging en tekenen van overeenkomst. Staat bij dat het naar alle waarschijnlijkheid langer duurt dan de voorgeschreven 4-6 weken.

Marijkeeee
Berichten: 6278
Geregistreerd: 23-07-05
Woonplaats: Fryslân

Re: Genoomfokwaarde/ DNA predikaat KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 09:53

Deze week ook de bevestiging ontvangen en gister de overeenkomst terug gemaild. De termijn hebben ze inderdaad aangepast het kan langer duren dan de 4-6 weken vanwege de grote belangstelling.
Ben wel reuze benieuwd naar de uitslag!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Maayke en 48 bezoekers