Bijtgedrag Appoloosa

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
nanne02

Berichten: 910
Geregistreerd: 13-04-16

Bijtgedrag Appoloosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-16 13:55

Hoi bokkers,

Ik heb sinds maandag een super lieve Appoloosa merrie, Kylie. Ik ben al helemaal verkocht! Het is echt een schatje! <3 soms wel ondeugend maar dat is wel leuk! :j
Alleen ze probeert mij af en toe te bijten. :( Hoe moet ik dit oplossen? Ik hou niet van slaan, maar ik wil ook niet gebeten worden. Ze is op 6 april 1 jaar geworden, misschien ligt het aan haar jonge leeftijd? Ik heb al wel wat gegoogled, maar ik hoop dat jullie mij ook wat informatie willen geven!

Groetjes...

Kleine sterren blinken 't meest


Lovas
Berichten: 212
Geregistreerd: 22-11-15

Re: Bijtgedrag Appoloosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 16:51

Hey! Ja dat is vaak wel de leeftijd! Kan ook door de tandjes komen en het is ook zo dat ze een beetje uittest! Je wilt natuurlijk niet dat je paard bijt. Als het geen pijn is wat je zelf kan herkennen als ze bij bijvoorbeeld bij een bepaalde been hapt dan kan ze dat vervelend vinden en geeft ze dat alleen aan. Maar als dat dus niet het geval is moet je duidelijk aangeven dat je daar niet van gediend bent! Ik snap dat je niet van slaan bent, en dat klinkt ook wel gemener dan een goede tik. Als ze jou wilt bijten kan je ook gewoon je vinger in de lucht gooien met een schreeuw! Dat moet je wel binnen 3 seconden doen anders weet ze niet waarvoor je nou zo doet. Als je haar echt duidelijk maakt dat dat niet mag is dat vaak snel over! Dus een goed getimede vinger in de lucht en een : UH! Of NEE! Kan al helpen. Ze zal er een beetje van schrikken en het misschien nog een paar keer doen maar als je het elke keer doet, stopt het vaak. Als ze echt echt hard bijt zou ik persoonlijk wel echt een tik geven zo snel mogelijk! Ik hoop dat je er wat aan hebt, succes! En veel plezier met je nieuwe paardje!

Samoray

Bailey

Anoniem

Re: Bijtgedrag Appoloosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 16:54

Staat ze in de opfok bij soortgenootjes en leeftijdgenootjes?

nanne02

Berichten: 910
Geregistreerd: 13-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-16 14:49

@lovas: oké, bedankt, ik zal het proberen duidelijk voor naar te maken dat bijten echt niet mag.
@bobje26: nee, ze staat helaas wel alleen, de vorige baasjes zeiden dat dat niet heel veel uitmaakt voor haar maar misschien komt haar bijgedrag hierdoor?

Kleine sterren blinken 't meest

Anoniem

Re: Bijtgedrag Appoloosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 14:51

Tja 1 jaar oud.. Die hoort in de opfok of minstens met een aantal andere soortgenootjes en leeftijdsgenootjes.
Die voeden elkaar op, rangorde ect. Je veulentje vindt je misschien heel leuk maar 'kent' de regels niet... :)
Ik zou eens zoeken naar een opfok !

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 14:57

nanne02 schreef:
@lovas: oké, bedankt, ik zal het proberen duidelijk voor naar te maken dat bijten echt niet mag.
@bobje26: nee, ze staat helaas wel alleen, de vorige baasjes zeiden dat dat niet heel veel uitmaakt voor haar maar misschien komt haar bijgedrag hierdoor?



Zegt Al iets over de verkoper als zeggen dat het niet uitmaakt dat ze alleen staat. Bij ons wordt een paard niet verkocht als die alleen komt te staan.
Heel snel op zoek naar een maatje of de opfok in de beste opvoeding die ze kunnen krijgen.

Shirley

Berichten: 26897
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 15:05

genja schreef:
nanne02 schreef:
@lovas: oké, bedankt, ik zal het proberen duidelijk voor naar te maken dat bijten echt niet mag.
@bobje26: nee, ze staat helaas wel alleen, de vorige baasjes zeiden dat dat niet heel veel uitmaakt voor haar maar misschien komt haar bijgedrag hierdoor?



Zegt Al iets over de verkoper als zeggen dat het niet uitmaakt dat ze alleen staat. Bij ons wordt een paard niet verkocht als die alleen komt te staan.
Heel snel op zoek naar een maatje of de opfok in de beste opvoeding die ze kunnen krijgen.


Over de verkoper, maar ook over de koper!
Waarom je niet eerst goed inlezen/laten informeren over wat een dier nodig heeft alvorens het aan te schaffen :?

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ
A bird sitting on a tree is never afraid of the branch breaking,

because her trust is not on the branch but on her own wings.

Always believe in yourself !

nanne02

Berichten: 910
Geregistreerd: 13-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-16 15:07

Ja, ik snap jou, maar het is niet dat ik het haar niet gun, maar ik heb haar pas sinds maandag! Ik wil ook nog aan haar kunnen wennen en zij aan mij, als alles goed gaat en we elkaar echt goed vertrouwen zal ik een vriendje of vriendinnetje voor haar gaan zoeken. En volgens mij vindt ze het niet heel erg, ze is rustig, af en toe ondeugend maar dat is normaal bij haar :)

Kleine sterren blinken 't meest

Anoniem

Re: Bijtgedrag Appoloosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 15:15

Ja maar een jong paard HOORT bij soort en leeftijdsgenootjes. Zij hoeft niet aan jou te wennen, dat kan ze nog haar hele leven! Je doet toch liever goed voor je paard dan voor je zelf.. Wennen doet ze ook als ze je maar af en toe ziet. Ze heeft jou niet nodig, maar vriendjes van haar soort.
Sorry maar ik vind dit heel egoistisch van je en duidelijk niet ingelezen wat een veulen nodig heeft.. Jij kan haar niet die opvoeding geven die ze nodig heeft. -O-

Die van mij stond met 8 maanden in de opfok en ik zie haar elke week, gaat prima. Is gewend aan alles en word keurig opgevoed in de kudde mét soortgenootjes!

nanne02

Berichten: 910
Geregistreerd: 13-04-16

Re: Bijtgedrag Appoloosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-16 15:20

Ik snap jou, ik heb mij wel ingelezen en ik snap dat ze een soortgenootje nodig heeft, maar daar kijk ik elke dag naar, of er niet toevallig een lieve appoloosa of Shetlander te koop staat. Maar het is meer een pony'tje voor gezellig, niet om mee te fokken of shows mee te lopen...

Kleine sterren blinken 't meest

nuscaniels

Berichten: 1967
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 15:21

Wat wil je gaan doen met je jaarling. Hoe staat ze nu, alleen op stal of ook buiten.

Het leven is als een kerstmuts

nanne02

Berichten: 910
Geregistreerd: 13-04-16

Re: Bijtgedrag Appoloosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-16 15:25

Ik wil met haar vrijheidsdresuur doen, ik ben nu veel met haar aan het wandelen en lekker gek doen. Kylie staat nu buiten en heeft s'nachts een 'jas' aan omdat ze geschoren is maar staat dan wel gewoon buiten.

Kleine sterren blinken 't meest

maava
Berichten: 1568
Geregistreerd: 14-12-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 15:26

nanne02 schreef:
Ik snap jou, ik heb mij wel ingelezen en ik snap dat ze een soortgenootje nodig heeft, maar daar kijk ik elke dag naar, of er niet toevallig een lieve appoloosa of Shetlander te koop staat. Maar het is meer een pony'tje voor gezellig, niet om mee te fokken of shows mee te lopen...

Shows of niet die pony heeft soortgenoten nodig.

BigOne
Berichten: 38177
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 15:26

nanne02 schreef:
Ik snap jou, ik heb mij wel ingelezen en ik snap dat ze een soortgenootje nodig heeft, maar daar kijk ik elke dag naar, of er niet toevallig een lieve appoloosa of Shetlander te koop staat. Maar het is meer een pony'tje voor gezellig, niet om mee te fokken of shows mee te lopen...

Als je het echt gezellig met je pony wilt hebben dan zorg je heel snel voor een soortgenootje. Anders loop je een groot risico dat je pony steeds ongezelliger word, helaas. Snap dat je het beste met haar voor hebt maar het allerbeste is een maatje, vooral als ze bij de vorige ook al alleen heeft gestaan, schandalig trouwens.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

lissisanne

Berichten: 2506
Geregistreerd: 16-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 15:27

nanne02 schreef:
Ik snap jou, ik heb mij wel ingelezen en ik snap dat ze een soortgenootje nodig heeft, maar daar kijk ik elke dag naar, of er niet toevallig een lieve appoloosa of Shetlander te koop staat. Maar het is meer een pony'tje voor gezellig, niet om mee te fokken of shows mee te lopen...


Ze wordt waarschijnlijk alleen gezellig als ze opgroeit met soortgenootjes. Fokken en shows heeft niets te maken met opvoeding. Je verpest je paard als hij zonder soortgenoten opgroeit, in de toekomst zal hij dan niet weten wat normaal paarden gedrag is en veel meer moeite hebben om opgenomen te worden in een kudde. Daarnaast leert hij dus ook niet van andere paarden dat bijten niet ok is. Al met al krijg je een ongelukkig paard dat waarschijnlijk slecht zal gaan functioneren.

La vie est belle

nanne02

Berichten: 910
Geregistreerd: 13-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-16 15:35

Bij haar vorige baasje stond ze samen met een Welsh en een shetje, en die mensen kennen Kylie goed, ze weten daarom ook dat ze veel aandacht nodig heeft en ook alleen kan staan, dit is mij vertelt, ik geeft Kylie alle aandacht die ik voor haar heb en ik wil echt het beste met haar, wij zijn geen 'paardenboederij' met tig paarden. Om privé omstandigheden heb ik iets nodig om mij terug te trekken en lekker de bossen in te duiken. En ik wil, nogmaals, echt haar een goed leven geven en ik snap dat ze een soortgenootje nodig heeft!

Kleine sterren blinken 't meest

nuscaniels

Berichten: 1967
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 15:41

Dingen als vrijheidsdressuur en heel veel aandacht van een mens is voor een jaarling nog helemaal niet nodig.
Soortgenootjes waar ze normaal kuddegedrag van leert is nodig.
Ik begrijp dat jij bepaalde behoeftes hebt maar daar mag een dier nooit de dupe van worden.
En wat soortgenootjes vinden betreft. In 15 minuten kan ik zo 50 shets voor je vinden.

Het leven is als een kerstmuts

verootjoo
Berichten: 35636
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 15:47

nuscaniels schreef:
Dingen als vrijheidsdressuur en heel veel aandacht van een mens is voor een jaarling nog helemaal niet nodig.
Soortgenootjes waar ze normaal kuddegedrag van leert is nodig.
Ik begrijp dat jij bepaalde behoeftes hebt maar daar mag een dier nooit de dupe van worden.
En wat soortgenootjes vinden betreft. In 15 minuten kan ik zo 50 shets voor je vinden.


Überhaupt is aandacht van een mens in principe niet nodig. :P

TS; De basisbehoeften van je pony zijn eten, drinken en soortgenoten. Hij moet van zijn soortgenoten leren hoe hij 'paard' moet zijn. In de kudde leren ze gedrag en omgangsregels. Het zou nogal arrogant zijn om te denken dat hij het met menselijke aandacht beter heeft en dat het opvoeden dan beter lukt...

[o]

Mondy

Berichten: 11818
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 15:54

Appies zijn sowieso niet de meest "makkelijke" qua gedrag. Ik moet die van mij geen vinger geven want je hand is daarna ook weg. Hij respecteert mij en ik hem. Hij weet heel duidelijk wat wel en niet mag. Helaas zijn de kleinere dingen die hij altijd heeft gedaan voor ik m kreeg er niet tot slecht uit te krijgen. Maar bijten en slaan voor alles behalve pijn is niet ok !

Soortgenoten zijn oom erg belangrijk :j helaas krijg ik het idee dat je meer excuses aan het zoeken bent om niet zsm er een vriendje bij te zoeken.. Dit gaat ten koste van jouw veulen en van jezelf.

In je woorden pik ij dingen op als gek doen en ondeugend enz.... in hoeverre laat jij alles toe ? Een veulen is geen "speelmaatje" voor een mens ;)

Mondy R.I.P 30-05-2012 <3 Jolly Joker
Be a appaloosa in an arena of sorrels.

Lau

Berichten: 16669
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 15:56

nanne02 schreef:
Bij haar vorige baasje stond ze samen met een Welsh en een shetje, en die mensen kennen Kylie goed, ze weten daarom ook dat ze veel aandacht nodig heeft en ook alleen kan staan, dit is mij vertelt, ik geeft Kylie alle aandacht die ik voor haar heb en ik wil echt het beste met haar, wij zijn geen 'paardenboederij' met tig paarden. Om privé omstandigheden heb ik iets nodig om mij terug te trekken en lekker de bossen in te duiken. En ik wil, nogmaals, echt haar een goed leven geven en ik snap dat ze een soortgenootje nodig heeft!



Dus als je snapt dat ze een soortgenootje nodig heeft, waarom regel je er niet nu nog een? Hoe egoïstisch ben je als je een jaarling alleen laat staan. Ze moeten alle sociale aspecten nog leren, weet je hoe lastig het is voor zo een beestje om dat later nog te leren? De grootste probleem paarden zijn alleen opgegroeid. Persoonlijk vind ik dat je een enorm bord voor je kop hebt ts, en die verkopers zijn duidelijk niet op de hoogte van de behoefte van een paard. Geen enkel paard is graag alleen. Ja ze zonderen zich wel eens af van de groep maar blijven altijd in de buurt.

Fotografie:portfolio
Lau en de creatievelingen: podcast

ellepel

Berichten: 47314
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 16:05

Nanne:

Het enige wat ik je adviseer is om deze pony helemaal niks uit de hand te voeren, geen snoepjes!!
Jonge paarden worden daar namelijk vaak wat bijterig van.
Ik weet niet of je haar snoepjes geeft,maar dat echt niet meer doen.
Is ook niekt nodig, want ze vind je zonder net zo lief :D

Een ander paard is mooi om haar op te voeden,maar als die er niet is dan werkt negeren goed.
Als ze bijt, gewoon wegduwen en verder niet op reageren.
Let ook zelf goed op dat je je dier voor bent voordat ze gaat bijten,dan kun je op tijd het hoofd wegduwen :j


Succes!!

nanne02

Berichten: 910
Geregistreerd: 13-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-16 16:07

Oké, ik vind het nu wel duidelijk! Jullie proberen mij alleen maar af te kraken, mijn moeder heeft voorheen ook een pony gehad, stond alleen en het was echt een schatje! En dat ik NU meteen een pony moet regelen vind ik een beetje raar, ik vind het wel fijn om te weten waarom die pony weggaat en wat het karakter is, ik hou er niet van om nu meteen een pony op te halen! Ik hoop dat jullie het nu hier bijl laten... En nogmaals, het is voor mij echt duidelijk na al die berichtjes dat ze een soortgenootje nodig heeft! Dus jullie hoeven dat niet nogmaals te zeggen, sorry, maar ik begin nu ook een beetje boos te worden dus waarschijnlijk klinkt dit echt niet leuk... Sorry
Ellepel, bedankt voor je advies, ik zal er aan werken!

Kleine sterren blinken 't meest

Anoniem

Re: Bijtgedrag Appoloosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 16:17

Een pony/paard is iets anders dan een jaarling he, die is nog 'baby'. Ik vind het ontzettend sneu voor jouw jaarling dat ze niet in een opfok staat waarbij meerdere karakters aanwezig zijn.
Het maakt niet uit of het een karrepaard, grandprix paard of niksdoener wordt, hij zal gewoon een opfok nodig hebben! Minstens 3 verschillende karakters. Met 1 maatje is er altijd eentje onderdanig en eentje de baas, in een grotere kudde wisselt dit soms en heb je rangorde bepaling.
Overigens zou ik ook niet 'de bossen in duiken' met een jaarling, laat hem lekker eerst 3 jaar niks doen.. Straks moeten ze al zo veel..

nuscaniels

Berichten: 1967
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 16:17

Ik zie nergens dat je afgekraakt wordt, wel heel veel die zich zorgen maken dat je jaarling alleen staat.
Dat die van je moeder alleen stond betekent niet dat die van jou dat ook maar moet doen.
En ja, kiezen voor een pony betekent ook aan de behoeftes kunnen voldoen.
Je eigen behoeftes zijn dan minder van belang.
Ik heb sinds gister een jaarling erbij. Die kan prima in mijn kudde staan maar blijft voorlopig in zijn hengstenkudde lopen.
Betekent voor mij dat ik voorlopig heel weinig kan doen met hem maar zijn belang gaat voor. Ik heb nog vele jaren om wat met hem te doen.

Het leven is als een kerstmuts


nanne02

Berichten: 910
Geregistreerd: 13-04-16

Re: Bijtgedrag Appoloosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-16 16:52

Ja, het is voor mij duidelijk genoeg dat ze maatje(s) er bij nodig heeft, ik weet het! Dus ik zal mijn best doen een leuk en lief maatje te vinden.

Kleine sterren blinken 't meest


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Groetje, jokesonyou, paard1970 en 34 bezoekers

cron