Chris Irwin Puch, Block and draw WIE OOK?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Naskapower

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Chris Irwin Puch, Block and draw WIE OOK?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-16 11:56

Afbeelding
Een paar weken geleden heb ik op Stal Mansour een les gehad van Chris Irwin.
Dat beviel enorm goed dus ik ben rustig verder aan het oefenen met de dingen die ik in de les gedaan heb. Aangezien ik op bokt erg weinig over Chris Irwin kan vinden ben ik erg benieuwd wie ook volgens zijn methodes werken. In de video's hieronder kan je een introductie vinden van zijn methode.

Aangezien dit topic in eerste instantie bedoeld is voor mensen die volgens deze methode (willen gaan) werken is er geen ruimte voor heftige discussies, kritisch nadenken daarentegen is meer dan welkom




Asvinia

Berichten: 1028
Geregistreerd: 06-08-15
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 10:52

Hey wat leuk!
Ik heb gisteren het boek van Chris Irwin binnengekregen, wilde me ook wat meer gaan verdiepen in hem.

Naskapower

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Re: Chris Irwin Puch, Block and draw WIE OOK?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-16 20:20

Leuk, dat je ook geïntereseerd bent! Wel jammer dat er verder weinig reacties zijn maar misschien komt dat nog op termijn. Ik ben in iedergeval benieuwd naar wat je van het boek vindt. Heb je "Horses don't lie" of "Dancing with your dark horse"?

Asvinia

Berichten: 1028
Geregistreerd: 06-08-15
Woonplaats: Drenthe

Re: Chris Irwin Puch, Block and draw WIE OOK?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 20:31

Hoop het wel, je vindt hier inderdaad al vrij weinig over hem in tegenstelling to Parelli etc. Ik heb "Horses don't lie", welliswaar de Nederlandse versie :)

petra8
Berichten: 1128
Geregistreerd: 08-06-09

Re: Chris Irwin Puch, Block and draw WIE OOK?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 20:45

Ik heb toevallig vanmiddag de 2 filmpjes op youtube gekeken en wilde het morgen zelf een proberen. Ben benieuwd naar decreactie van mijn paard.

Blogs, boeken en cursussen over Communiceren met dieren, Chakra's bij dieren, Astrologie bij dieren, Paardenkarakters lezen en Bomen, planten en kruiden voor paarden https://www.paardennatuurlijk.com


turtlelito

Berichten: 1691
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Re: Chris Irwin Puch, Block and draw WIE OOK?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 21:15

He leuk! Ik ben pas als toeschouwer in Castricum gaan kijken toen hij lesgaf en heb ook zijn boeken gelezen. Zitten hele interessante dingen tussen. Ik hou vooral van zijn visualisaties (bv op de golf rijden), die helpen me echt het goede gevoel te krijgen.

Naskapower

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-16 11:43

Wat ik zelf heel fijn vind is dat hij dingen uitlegt
en je daarbij direct de reactie van het paard ziet
en het paard dus bevestigd wat hij zei.
Ook heel fijn dat het werkt zonder join ups en dergelijke zaken.
Door (figuurlijk) het betere paard te zijn wil je paard nu eenmaal graag doen wat je zegt.
Het kan allemaal heel vriendelijk en relaxt maar vooral duidelijk, ik houd erg van duidelijkheid bij paarden.

Shadow0

Berichten: 43453
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Chris Irwin Puch, Block and draw WIE OOK?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 11:59

Ik vind hem fijn vertellen en een fijne uitstraling hebben :) Ook vind ik het beeld van Spirit die buigt in vriendschap veel fijner dan de overgave van sommige join-ups. Dit is iets wat ik graag wil voelen samen met de paarden waar ik mee te maken heb.
Dus ik wil zeker wel meer van hem zien :j

Naskapower

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Re: Chris Irwin Puch, Block and draw WIE OOK?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-16 23:10

In September is Chris weer in Nederland, zowel in Arnhem als in Castricum. Daarnaast heb ik ook gelezen dat hij naar Horse Event komt (staat nog niks over op de site van Horse-event)

Dus genoeg kansen om meer te leren over omgang met paarden volgens zijn methode. Ikzelf ga in Arnhem sowieso een les volgen, misschien doet mijn vriend ook nog een les daar. Ook wil ik minstens een dag horse event mee pakken.

Asvinia

Berichten: 1028
Geregistreerd: 06-08-15
Woonplaats: Drenthe

Re: Chris Irwin Puch, Block and draw WIE OOK?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 12:28

Ah, dat was wel mooi geweest, helaas een beetje ver weg om zomaar even heen te gaan!
Leuk, nog meer mensen dus! :)

Naskapower

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-16 10:12

Er staat een nieuwe video online! Leuk om mee aan de slag te gaan.


http://www.bitmagazine.nl/media/longeren-chris-irwin/


Bit.nl schreef:
In Bit 236 vertelt de Canadese paardentrainer Chris Irwin over het longeren van een jong paard.
Hij laat in deze video zien hoe je een paard correct aan de longeerlijn laat lopen.
Allereerst door de vergelijking te maken met de skisport èn het rijden van een bochtje met een kruiwagen.
Je creëert de buiging niet door aan de voorkant te trekken, maar door aan de achterkant de drijven.
Loopt je paard op de linkerhand op de volte, dan nodig je hem met de linkerkant van je lichaam uit naar binnen te komen.
Je navel wijst naar de schouder van het paard. Daarmee duw je hem van je af (push).
Je rechterarm met de longeerzweep en de plaatsing van je rechterbeen tijdens het longeren zorgen voor de drijvende, voorwaartse kracht (push).
De block is het contact met de longeerlijn aan de voorkant. Deze block voorkomt contrabuiging.

Asvinia

Berichten: 1028
Geregistreerd: 06-08-15
Woonplaats: Drenthe

Re: Chris Irwin Puch, Block and draw WIE OOK?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 08:06

Ah leuk! Ik heb gisteren op youtube een video gezien over een clinic die hij vorig jaar had gegeven.

Vind het wel echt heel interessant, is echter natuurlijk wel confronterend om te zien dat ik dus eigenlijk heel veel dingen met mijn lichaamshouding gewoon niet goed doe, in paardentaal gezien. Veel om aan te werken, maar dat is leuk!

kristelhans

Berichten: 2868
Geregistreerd: 30-09-08
Woonplaats: Vechtdal

Re: Chris Irwin Puch, Block and draw WIE OOK?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 08:10

Wat leuk, ik heb in Castricum met mijn fjordenmerrie met heeeeel veel bagage (ik heb haar net 2 jaar) grondwerkbegeleiding gehad van hem en een van zijn coaches. Er gebeurde echt iets die dag, het was intensief en soms best heftig om te zien vond ik maar ik had op de terugweg een ander paard op de trailer. :j Thuis is de verandering ook merkbaar en we oefenen lekker verder op de grond en onder het zadel. :j

Ik vind zijn hele 'aura' heel prettig en vond het ontzettend leerzaam om hem aan het werk te zien. Een van zijn coaches (in opleiding) woont vlakbij mij dus ik les regelmatig bij haar. :D

Beer en co

Asvinia

Berichten: 1028
Geregistreerd: 06-08-15
Woonplaats: Drenthe

Re: Chris Irwin Puch, Block and draw WIE OOK?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 08:14

Ah dat is fijn zeg! Het is wel fijn als je echt iets merkt aan je paard :)
En dat er dan iemand zo dichtbij woont is wel heel handig haha.

AlwaysH

Berichten: 11264
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 08:14

Naskapower schreef:
In September is Chris weer in Nederland, zowel in Arnhem als in Castricum. Daarnaast heb ik ook gelezen dat hij naar Horse Event komt (staat nog niks over op de site van Horse-event)

Dus genoeg kansen om meer te leren over omgang met paarden volgens zijn methode. Ikzelf ga in Arnhem sowieso een les volgen, misschien doet mijn vriend ook nog een les daar. Ook wil ik minstens een dag horse event mee pakken.


Waar in Castricum gaat hij lesgeven?

Fly high, Nobblyneez... 17.3.17 - 15.6.22

Naskapower

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-16 13:00

AlwaysH schreef:
Naskapower schreef:
In September is Chris weer in Nederland, zowel in Arnhem als in Castricum. Daarnaast heb ik ook gelezen dat hij naar Horse Event komt (staat nog niks over op de site van Horse-event)

Dus genoeg kansen om meer te leren over omgang met paarden volgens zijn methode. Ikzelf ga in Arnhem sowieso een les volgen, misschien doet mijn vriend ook nog een les daar. Ook wil ik minstens een dag horse event mee pakken.


Waar in Castricum gaat hij lesgeven?

ik heb het even voor je opgezocht, bij paard en bewustzijn komt hij.

Nikita_K
Berichten: 539
Geregistreerd: 11-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 14:58



Bob11180
Berichten: 25
Geregistreerd: 03-02-13

Re: Chris Irwin Puch, Block and draw WIE OOK?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 14:07

Chris Irwin is heeeel interessant, super goed voor je eigen bewustwording.
Ben vaak in gesprek met Marijke, die instructrice is in de Irwin methode, en leer heel graag van haar :)

na mijn huidige stage (AR) ga ik mij eens meer verdiepen en beoefenen in Irwin's methode, In september ga ik wel lessen bekijken!

Eduard007
Berichten: 168
Geregistreerd: 13-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 23:20

Ik heb een aantal lessen van Chris mogen volgen en is ontzettend leerzaam! Echt een verrijking. Paard en bewustzijn vertelt er veel meer over. Misschien zien jullie ed en mij in Castricum tijdens een volgende training! Het is de moeite waard

eilleen333

Berichten: 12833
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Chris Irwin Puch, Block and draw WIE OOK?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 23:34

Ik zie dit topic nu pas.

Ik ga al jaren naar de clinics en ben er in Castricum ook weer bij. Helaas denk ik dat ik mijn eigen paard thuis moet laten wegens gebrek aan tijd om te trainen, maar ik heb er al zin in!!!

<3Mone-Mesia van 't Witteveen <3
https://www.vet-service.nl Paardentandarts/ paardendierenarts aan huis
https://www.willowranchsanctuary.com/

Naskapower

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-16 13:53

Het is tijd om dit topic weer omhoog te schoppen! :D
Als iets niet duidelijk is vraag dan gerust om meer uitleg.

Afgelopen weekend heb ik weer een les gehad van Chris bij Mansour

Een half jaar geleden was mijn kennismakingsles, vandaag gingen we een stapje verder.
FOTO'S ZIJN ONDERWEG

Lizette (mijn merrie) kan ik de bak enorm traag en lui aanvoelen. Terwijl zij buiten super voorwaarts is.

Dus daar gingen we vandaag aan werken.

Als eerste opmerking: Mijn zadel licht niet helemaal goed, daarom rijd ik nu op een barebackpad.

Als tweede wil ik opmerken dat ik een te lieve ruiter ben. Nu klinkt dat hartstikke positief maar dat is het dus niet.
Ik laat mij de teugels uit de hand nemen, waardoor ik niet meer goed kan blokeren waar Lizette niet heen mag.
Sterker nog als Lizette aan de teugels trekt dan geef ik mee, dat mag dus niet dus dat moet ik blokeren vannuit mijn ellebogen.
Terug werken met de teugel mag niet, maar dat geld net zo goed voor mijn paard als voor mij.

De andere ruiter in mijn les had een heel ander probleem dan ik maar hier kon zij aan werken met dezelfde oefeningen.

We begonnen in stap. De oefening was halthouden (adem inhouden, stoppen met meebewegen, blokkeren vanuit de rug)
door middel van een wending om de voorhand.
Dit klinkt eigenlijk ingewikkelder dan het was,
zodra je voelde dat je paard stopte dreef je met een been,
tegelijkertijd blokereerd de linkerteugel bewegingen naar rechts,
en de rechterteugel bewegingen naar links), bij geen reactie de hulp ondersteunen met een zweepje.
Verbazingwekkend wat mijn pony ineens goed blijkt te kunnen wanneer ik duidelijk en streng ben.

Dit werd opgevolgd door voorwaarts wegstappen in een goede buiging
(die buiging bereik je door met je binnenbeen Het been aan de binnenkant van de buiging je paard te masseren.

Nadat dit soepel ging werd na het halthouden (met de wending om de voorhand) actief achterwaarts stappen toegevoegd.
Achterwaards doe je door je paard te blokeren met je zit, je teugels blokkeren voorwaards gaan (dus niet trekken).
Waar ik dacht dat Lizette goed achterwaards ging bleek dat ze dit véél actiever kon,
ze reageerde dus niet genoeg op mijn been.
Door haar met een zweepje te ondersteunen liep ze ineens heel netjes achteruit.

Met het achterwaarts gaan werd de achterhand flink onder de massa gezet.
Bij het wegstappen had ik de neiging om mijn handen naar voren te doen
(Fout, ik had geen ruimte genomen met achterwaarts gaan
dus wat je niet neemt hoef je ook niet terug te geven wanneer je weer voorwaarts gaat,
door teugel te geven gooide ik alle zojuist opgebouwde energie weer weg).
Nadat we de overgang achterwaarts stap een paar keer hadden gedaan (aangesloten bij bovenstaande oefeingen,
mocht ik de draf meepakken.

Lizette was direct actief in de draf, hoe ze liep voelde ook heel fijn.
Ook kon ik haar direct in de goede buiging rijden.
Linksom ging ze direct nageven, rechtom zocht ze mijn hand niet direct op.
Door haar met mijn binnenbeen meer buiging te vragen ging ze uiteindelijk ook rechts nageven.

Vannit draf deden we dezelfde oefeningen als eerder in stap.
Al met al heb ik heerlijk gereden en ben ik voor mijn gevoel in een les enorm voorruit gegaan.

Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Re: Chris Irwin Puch, Block and draw WIE OOK?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 14:03

Ik meld me ook! Op Horse Event heb ik meegedaan aan twee clinics van hem. Ik kende zijn methode nog niet, maar één van mijn paarden heeft heel moeilijk gedrag en Chris zocht zo'n paard voor de clinic. Toen ik zag wat hij in een korte tijd bereikte met mijn paard, ben ik over. Ik vind het een hele interessante methode en wil me er graag in verdiepen. Maar wat je zegt, er is weinig over te vinden haha.

AstridJ

Berichten: 2211
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Re: Chris Irwin Puch, Block and draw WIE OOK?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 14:18

Toevallig wordt er in de komende nummers van Level Up magazine aandacht besteed aan de methode van Chris Irwin. Als het goed is wordt het een hele serie, geschreven door iemand met Master Level 2 die nauw samenwerkt met Chris.

http://www.level-upmagazine.nl Hét horsemanship magazine waarin o.a. dieper ingegaan wordt op R+ trainen, grondwerk, bitloos/neckrope rijden, gedrag, connectie & communicatie, welzijn en gezondheid. http://www.facebook.com/leveluphorsemanshipmagazine/
The Western Rider magazine, voor elke westernruiter! http://www.facebook.com/WesternRidermagazine/


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 bezoekers