Starten zonder tanden advies/meningen gevraagd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Myrthee_

Berichten: 2567
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Starten zonder tanden advies/meningen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-16 20:03

Lieve bokkers,

Door de gevolgen van EOTRH zijn de snijtanden van mijn merrie anderhalve maand geleden verwijderd. Door de EOTRH zijn er cementklompen aan de tandwortels ontstaan wat zeer pijnlijk is voor het paard.

Nu zijn de tanden dus verwijderd maar hierdoor hangt haar tong vaak net wat buiten haar mond. Logisch natuurlijk want de tong wordt niet meer door tanden binnen gehouden.

Aangezien ik graag met mijn merrie wilde starten heb ik het KNHS gemaild met de vraag of hier dispensatie o.i.d. voor aan te vragen is. Helaas geeft KNHS stug aan dat tong uit mond verzet/aanleuningsproblemen zijn en dus een minpunt.

Lijkt me vanzelfsprekend dat starten niet meer aansprekend is omdat ze waarschijnlijk op elk onderdeel dan minpunten zal lopen.

Mijn merrie is een M2 paard met de basis van Z er in. Het zou natuurlijk erg jammer zijn als we de B dan amper nog door komen..

Ik vroeg me dus af of er bokkers zijn die ervaringen hiermee hebben of meningen hebben hierover.

Alvast bedankt :)

Madammeke // Don Winchester // Illustrade VKH //Miss Abbadon TW // Doornroosje du Vlist


nadina

Berichten: 1071
Geregistreerd: 07-07-05

Re: Starten zonder tanden advies/meningen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 20:10

Wat is je doel/waarom wil je wedstrijden rijden? Ik zou als je je paard verder goed voor elkaar hebt gewoon starten en wel zien hoe de jury er op reageert. Als er verder geen tekenen van verzet of aanleuningsproblemen zijn hoeft het niet een heel groot probleem te zijn misschien. Daar kom je alleen achter door het te proberen. Je zou ook eerst proefgerichte clinics/oefendressuur kunnen proberen.als je thuisblijft weet je nooit hoe ze je zullen beoordelen.

listiglistje

Berichten: 14398
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 20:14

Er zijn tegenwoordig vriendelijke bitten met tongboog, deze houden de tong meer binnen/op de plek, wellicht een optie om te proberen? :)


Tong eruit is idd aftrek, ik meen een punt per onderdeel als een jury het waarneemt in de oefening.

L1 + 24 PR 209 / L2 + 28 PR 211 / M1 + 21 PR 210 / M2 + 13 PR 204 / Z1 + 14 PR 225 / Z2 + 11 PR 224 / ZZ-L + 5 PR 223 *\o/* / RIP lieve Aqanto

Paris_
Berichten: 2121
Geregistreerd: 12-03-12

Re: Starten zonder tanden advies/meningen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 20:17

Van te voren aan de jury melden als daar de mogelijkheid voor is?
Wat ze er vervolgens dan mee doen is aan hun, maar dan heb je je best gedaan!

Sim
Berichten: 31480
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Re: Starten zonder tanden advies/meningen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 20:20

Diernartsverklaring vragen en die op voorhand aan de jury tonen?

elibeest

Berichten: 3586
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Breskens/Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 20:22

Bijzonder dat ze daar dan zo star in zijn, en ik afgelopen weekend nog een paard in het Z zag lopen die dus continue met de tong er uit liep, terwijl dat dier wel gewoon de tanden nog had. Daarvan snap ik niet dat die daar de punten rijdt.
voor een medische aandoening zou het mij logisch lijken dispensatie te verlenen

Myrthee_

Berichten: 2567
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-16 20:28

nadina schreef:
Wat is je doel/waarom wil je wedstrijden rijden? Ik zou als je je paard verder goed voor elkaar hebt gewoon starten en wel zien hoe de jury er op reageert. Als er verder geen tekenen van verzet of aanleuningsproblemen zijn hoeft het niet een heel groot probleem te zijn misschien. Daar kom je alleen achter door het te proberen. Je zou ook eerst proefgerichte clinics/oefendressuur kunnen proberen.als je thuisblijft weet je nooit hoe ze je zullen beoordelen.


Ik wil starten tot L2 dressuur zodat ik hierna kan starten met haar veulen als ik besluit hem hengst te houden. Mijn merrie vind het verder heel leuk om te werken. Mijn instructrice geeft aan dat het er heel netjes uit ziet. Maar die kijkt er uiteraard doorheen.


listiglistje schreef:
Er zijn tegenwoordig vriendelijke bitten met tongboog, deze houden de tong meer binnen/op de plek, wellicht een optie om te proberen? :)


Tong eruit is idd aftrek, ik meen een punt per onderdeel als een jury het waarneemt in de oefening.


Ga ik me in verdiepen dankjewel, al loopt ze juist heerlijk met haar dubbel gebroken bitje..


Paris_ schreef:
Van te voren aan de jury melden als daar de mogelijkheid voor is?
Wat ze er vervolgens dan mee doen is aan hun, maar dan heb je je best gedaan!


Was inderdaad mijn plan, maar een startkaart is best prijzig, dus hoor graag eerst ervaringen voor ik het er op waag.


Sim schreef:
Diernartsverklaring vragen en die op voorhand aan de jury tonen?


Die verklaring heb ik al. Alleen KNHS heeft dus aan daar niks mee te doen. Zal dan dus per jurylid verschillen uiteraard.


elibeest schreef:
Bijzonder dat ze daar dan zo star in zijn, en ik afgelopen weekend nog een paard in het Z zag lopen die dus continue met de tong er uit liep, terwijl dat dier wel gewoon de tanden nog had. Daarvan snap ik niet dat die daar de punten rijdt.
voor een medische aandoening zou het mij logisch lijken dispensatie te verlenen


Dat hoopte ik ook, maar ze weigeren dit helaas echt.

Madammeke // Don Winchester // Illustrade VKH //Miss Abbadon TW // Doornroosje du Vlist

Supervixen

Berichten: 12748
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Starten zonder tanden advies/meningen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 20:33

Hier in de buurt is een meid Gelders kampioen in de B geworden, terwijl haar paard de tong er constant uit heeft. Dit niet vanwege verzet, maar ik weet niet waardoor wel.
Het kan dus wel.

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 20:34

Heb je het al eens bitloos geprobeerd?
Houd ze dan wel de tong binnenboord dan zou je wellicht bitloos kunnen gaan starten.

Mijn oudje heeft ook niet zoveel tanden meer aan de voorkant, zijn heel kort geworden en bij een bit in komt die tong er altijd uit.
Ik rijd wel niet meer maar zoek iets bitloos voor de korte ritjes die we zomers nog wel eens maken.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Myrthee_

Berichten: 2567
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-16 20:38

Cowgirl schreef:
Heb je het al eens bitloos geprobeerd?
Houd ze dan wel de tong binnenboord dan zou je wellicht bitloos kunnen gaan starten.

Mijn oudje heeft ook niet zoveel tanden meer aan de voorkant, zijn heel kort geworden en bij een bit in komt die tong er altijd uit.
Ik rijd wel niet meer maar zoek iets bitloos voor de korte ritjes die we zomers nog wel eens maken.


Wij rijden momenteel juist bitloos omdat dit moet tot haar mond volledig is genezen. Ze doet het super, loopt heel fijn, maar wel met de tong een stukje uit de mond..


Afbeelding
Vaak zo, soms iets meer..

Supervixen schreef:
Hier in de buurt is een meid Gelders kampioen in de B geworden, terwijl haar paard de tong er constant uit heeft. Dit niet vanwege verzet, maar ik weet niet waardoor wel.
Het kan dus wel.

Dat is fijn om te horen. Het kan dus wel :)

Madammeke // Don Winchester // Illustrade VKH //Miss Abbadon TW // Doornroosje du Vlist

Anoniem

Re: Starten zonder tanden advies/meningen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 20:49

Ik heb weliswaar nooit op dat niveau gereden en ook geen ambities gehad. Maar wel een paard wat zijn tanden aan de onderkaak mist en dus ook zijn tong niet binnen kan houden.

Wel veel wedstrijden gereden trouwens, maar geen fanatiek dressuur. Mijn optie zou zijn om een dierenartsverklaring op voorhand te tonen en dan aan de jury over te laten hoe zij punten. Het blijft immers een jurysport. De ene kan er door heen kijken en zal wellicht voor het algemene beeld een punt lager geven, de ander zal zich er misschien wel aan storen en structureel lager punten. Ik denk dat dat gewoon proberen is?

Ik ben zelfs ooit bijna geweigerd op een grote endurance wedstrijd omdat een student DA er van overtuigd was dat er grote neurologische problemen waren en ipv een keuring werden er spontaan medische testen uitgevoerd. Paardlied was daar niet van gediend.

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 20:50

Sim schreef:
Diernartsverklaring vragen en die op voorhand aan de jury tonen?



Dit gaat echt niet helpen. Je kan van alles aan een jury tonen voor de proef, maar die houdt zich ook alleen maar aan de reglementen en zal zonder dispensatiepas echt geen andere beoordeling erop loslaten. Zou wat zijn als dat wel zou gebeuren, dan kan iedereen met een briefje aan kunnen komen.

Het enige wat je kan doen is gewoon starten en kijken wat je voor punten rijdt. Je kan tegenwoordig ook per maand een startpas hebben, dus als je een heel jaar een te groot financieel risico vindt doe dan een paar maanden en kijk wat het brengt.

Een schip dat aan de horizon verdwijnt is niet weg, je ziet het alleen niet meer...

Sim
Berichten: 31480
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 21:02

kleinvosje schreef:
Sim schreef:
Diernartsverklaring vragen en die op voorhand aan de jury tonen?



Dit gaat echt niet helpen. Je kan van alles aan een jury tonen voor de proef, maar die houdt zich ook alleen maar aan de reglementen en zal zonder dispensatiepas echt geen andere beoordeling erop loslaten. Zou wat zijn als dat wel zou gebeuren, dan kan iedereen met een briefje aan kunnen komen.

Het enige wat je kan doen is gewoon starten en kijken wat je voor punten rijdt. Je kan tegenwoordig ook per maand een startpas hebben, dus als je een heel jaar een te groot financieel risico vindt doe dan een paar maanden en kijk wat het brengt.


Een dierenartsverklaring is wel iets anders als zomaar een briefje waar jan en alleman mee aan kan komen.

listiglistje

Berichten: 14398
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 21:05

Sim schreef:
Een dierenartsverklaring is wel iets anders als zomaar een briefje waar jan en alleman mee aan kan komen.

Voor een jury geldt alleen officiele dispensatie, dat bedoeld kleinvosje.

Overige papieren heeft een jury geen boodschap aan, ze moeten zich houden aan de vastgestelde regels.

L1 + 24 PR 209 / L2 + 28 PR 211 / M1 + 21 PR 210 / M2 + 13 PR 204 / Z1 + 14 PR 225 / Z2 + 11 PR 224 / ZZ-L + 5 PR 223 *\o/* / RIP lieve Aqanto

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: Starten zonder tanden advies/meningen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 21:50

Klopt, wat Listiglistje zegt. Heel simpel gezegd, mijn vriendin is dierenarts, als ik zou willen kan ik haar zo iets op laten schrijven .

Voor de KNHS geldt dat een paard geschikt moet zijn voor de sport zonder hulpmiddelen of dispensaties. Zelfde voor een paard dat heel erg strijkt en eigenlijk niet zonder strijklappen kan lopen. Die krijgt ook geen vrijstelling voor het gebruik van beschermers. Heel hard maar het paard is dan dus niet 100 % geschikt voor de sport.

Een schip dat aan de horizon verdwijnt is niet weg, je ziet het alleen niet meer...

Luz_ElenaE

Berichten: 2819
Geregistreerd: 15-09-08

Re: Starten zonder tanden advies/meningen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 06:57

Ik ken wel iemand die m2 start en waarvan de pony ook geen tanden meer heeft. Volgens mij is ze er nog nooit op aangesproken. Het is toch ook alleen het randje eruit? Dat is anders als dat die de hele tong eruit gooit


Altaire (v.Haarlem) Drs. ZZ-L + 11 spr. B
Fabulosa (v. Quaterback) Z1 + 1

Myrthee_

Berichten: 2567
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Re: Starten zonder tanden advies/meningen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-16 09:17

Kleinvosje, ik snap ook zeker dat ze geen dispensatie op een paard willen geven. Mijn paard is echter wel 100% geschikt voor de sport, loopt correcter dan vele anderen die ik in de B zie starten. Het enige 'probleem' is dus de tong. Ik vind het wat achterhaald om stug te blijven zeggen tong uit mond is verzet terwijl er zeker weten meer paarden zijn zonder tanden die er gewoon niks aan kunnen doen. Het lijkt mij zeker mogelijk om het verschil tussen verzet/aanleuningsprobleem en geen tanden met ontspanning te zien.

Luz_elena, dat verschilt, vaak isbhet alleen een klein randje inderdaad omdaf ze relatief goed haar tong tussen haar lippen kan klemmen, maar hoe meer ze ontspant hoe meer haar tong gaat hangen. Soms komt 'ie er dan wel een centimeter of 5 uit.

Madammeke // Don Winchester // Illustrade VKH //Miss Abbadon TW // Doornroosje du Vlist

Elisa2

Berichten: 36674
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Starten zonder tanden advies/meningen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 10:55

Hangt de tong er dan opzij uit of aan de voorkant? dat is imo ook wel een verschil wat in de beoordeling mee kan spelen?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

listiglistje

Berichten: 14398
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 11:36

Elisa2 schreef:
Hangt de tong er dan opzij uit of aan de voorkant? dat is imo ook wel een verschil wat in de beoordeling mee kan spelen?

Tong eruit is tong eruit, regels zijn regels.
Dat is 1 punt aftrek per onderdeel waar het waargenomen wordt.

5 cm is wel erg veel TS!
Ik zou toch eens aan africhtings/scholingsbit of een Beris met tongboog oid proberen om de tong stabiel op de plek te houden.
(Let op geen correctiebit! deze lijken op een scholings/africhtingsbit, maar is niet zo vriendelijk)

L1 + 24 PR 209 / L2 + 28 PR 211 / M1 + 21 PR 210 / M2 + 13 PR 204 / Z1 + 14 PR 225 / Z2 + 11 PR 224 / ZZ-L + 5 PR 223 *\o/* / RIP lieve Aqanto

Odysseus

Berichten: 22472
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 11:41

Ik ken ook een paard dat op M-niveau loopt met EOTRH en dus zonder tanden. Af en toe komt de tong er wel uit maar volgend mij rijdt ze gewoon succesvol mee met de rest (op een trens).

listiglistje

Berichten: 14398
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 11:43

Focussed schreef:
Ik ken ook een paard dat op M-niveau loopt met EOTRH en dus zonder tanden. Af en toe komt de tong er wel uit maar volgend mij rijdt ze gewoon succesvol mee met de rest (op een trens).

maar af en toe een beetje of constant ( tot wel 5cm), is wel een groot verschil...

L1 + 24 PR 209 / L2 + 28 PR 211 / M1 + 21 PR 210 / M2 + 13 PR 204 / Z1 + 14 PR 225 / Z2 + 11 PR 224 / ZZ-L + 5 PR 223 *\o/* / RIP lieve Aqanto

Odysseus

Berichten: 22472
Geregistreerd: 15-06-07

Re: Starten zonder tanden advies/meningen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 11:53

Ik heb het paard sinds z'n operatie niet meer irl zien lopen, alleen foto's gezien. Ik kan dus niet goed beoordelen of mijn verhaal informatief is voor TS. Maar leek me altijd fijn om iig een positief geluid te laten horen :)


Luz_ElenaE

Berichten: 2819
Geregistreerd: 15-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 14:24

Kennen wij niet dezelfde pony Anniek? Die loopt inderdaad succesvol M2 en ook in de B komt die met een jong manege meisje aardig mee.

Ligt er een beetje aan hoeveel die eruit steekt van een randje tot enkele cm. Maar het ziet er echt anders uit dan een paard dat in verzet is.

Gewoon een nette constante aanleuning zonder verstoringen, je zie echt dat het geen verzet is. En de jury punt hem dan ook als een gezonde pony


Altaire (v.Haarlem) Drs. ZZ-L + 11 spr. B
Fabulosa (v. Quaterback) Z1 + 1

Jennyj01
Berichten: 5374
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 14:32

En gewoon starten? Als blijkt dat je aftrek hebt voor de tong maar verder een nette proef rijd zou je nog eens een dierenarts verklaring en je protocollen kunnen inleveren. Misschien dat ze je dan wel de dispensatie kunnen geven.

Waarom hebben de meeste stallen zo’n grote kantine?
Dan is er voor alle “technische juryleden” en beste stuurlui plek!

Saaams

Berichten: 13244
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Starten zonder tanden advies/meningen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 14:42

Eerst impuls starten, zonder startkaart en als het commentaar te overzien is startkaart aanvragen? Geen idee of dat mag.

Paard op stal hier deed het ook, zowel in de omgang ad hand als ohz. Maar ze is verschillende keren kampioen geweest.

Laerkens Beauty


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Eve_16, JosjeDZ, Punz, Theseus en 10 bezoekers