vlecht in staart westernpaard (hey, dat rijmt

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-01 22:20

op plaatjesforum vroeg sanderijn:

he son,nog een vraagje.waarom doen de meeste westernmensen een vlecht in de staart van het paard?
----------------------
Nu heb ik gehoord dat dat is zodat ie er tijdens een sliding ofzo niet op gaat staan en de helft eruit trekt


Caballo

Berichten: 1160
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Texas, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-01 23:13

Je ziet het veel bij die lui die aan Team-roping doen. Je lasso zal maar in de staart van je paard verstrikt raken, kan je mooi naar je punten en centen fluiten. Neehoor, ik denk dat het er vast wel mee te maken heb, maar het zal misschien ook gemakzucht zijn. Scheelt weer een hoop borstelwerk denk ik. In het weekend van 30 juni hebben ze hier een heel groot team-roping toernooi. Ik zal daar eens aan die gasten vragen waarom ze dat nou doen. Dan zal ik het daarna hier wel effe neerzetten Knipoog Goed idee he?
groetjes, Caballo...

Life is all about ass; you're either covering it, laughing it off, kicking it, kissing it, busting it, trying to get a piece of it or behaving like one.

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-01 23:24

Klopt Stef! (Hihihi, dat heb ik net als reactie bij plaatjesforum gezet) Maar dat is volgens mij eigenlijk alleen in de training dat mensen dat doen...ik kan me tenminste niet herinneren dat ik op wedstrijden vaak paarden met ingevlochten staarten heb gezien...BTW, als je wel een naar een futurity reining videoband kijkt zie je dat er bij een sliding stop hele plukken haar uit de staart worden "getrokken" doordat het paard er op gaat staan...maar dat wordt in bijna alle gevallen gevolgd door de mededeling dat we ons geen zorgen hoeven te maken over het paard, dat het (bijna) altijd nephaar is dat voor de show aan de staart is toegevoegd. (Ziet er mooi uit, zo'n volle staart...)

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-01 08:08

Ik kom nog wel eens op verschillende stallen en ik zie daar vaak westernpaarden met vlechten in staart en manen en vaak daar nog overheen een panty of ander soort "condoom".

Ik snap het nut er niet van, het zijn allemaal paarden die 23 uur per dag op stal staan dus het lijkt me dat ze hun haar ook niet kunnen "beschadigen"en het is ook niet zo lang dat ze er last van zouden kunnen hebben met eten of iets dergelijks.

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-01 08:23

Hmmm...dar zie ik ook het nut niet van in, laat die staart maar lekker hangen zodat ze vliegen weg kunnen zwiepen hoor! Hoewel het natuurlijk soms een reden kan hebben... Verward

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-01 08:28

In Amerika zijn 'faketails' big business vooral de palomino-kleur. Daar wordt ong. $200 voor een staart betaald, dus daar wil je wel zuinig op zijn. Overigens worden die alleen gebruikt bij Pleasure.
Dat een paard met reinig op z'n staart gaat staan komt doordat ze te hard achteruit moeten lopen. Als ze de staarten korter zouden houden heb je daar geen last van.
Overigens moet je erg voorzichtig zijn met het bandageren van een staart. Doe je dit te strak of je laat het er te lang omzitten kan de staart wegrotten. Ik heb dit bij een merrie meegemaakt en het is geen fraai gezicht. Persoonlijk vlecht ik alleen als ze aan de dunne zijn (kuilgras) of als er gedekt of geveulend moet worden.

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-01 08:47

Bij ons hangen de straartje van de paarden gewoon los en we borstelen ze ook gewoon Lachen,
maar als er iemand gaat rijden die ook de stop gaat oefenen (gevorderde ruiters) maken we een vlecht in de staart ter bescherming.
Want met een stop kunnen ze die kont er wel heel ver onder schuifen en de staart ook Party!! en tja...een paard met een volle staart is toch mooier.
Bij wedstrijden en shows worden er inderdaad geen vlechten in de staart gemaakt, maar als je met de training dat ook zou doen worden er aardig wat haartjes uitgetrokken Scheve mond\

"The world is best viewed through the ears of a trotter"

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-01 08:59

Sugarmiss, ze worden ook wel gebruikt bij de reining hoor...kijk maar eens naar een paar futuritybanden. Ik had er 2 waar het duidelijk op te zien was en het werd ook nog voorzien van het commentaar dat het publiek zich geen zorgen hoefde te maken omdat het maar een nepstaart was...je hebt inderdaad wel gelijk dat het gebeurt als ze na een stop achteruit lopen.
Groetjes, Jasja


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-01 10:46

Bij ons wordt ook veel gevlochten, nu in het vliegenseizoen rammen die paarden met die vlecht om zich heen, lijkt mij niet fijn.
Mij is verteld dat het bij knippen van de staart niet gebruikelijk is bij western, vandaar dat de staarten dan worden opgebonden.
Als je ze wel gewoon kort houdt ben je volgens mij van het hele probleem af.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-01 16:36

thanks stef,daar was je me alweer voor Knipoog
maar goed ik heb nu idd wel zo'n idee dat het daarvoor is.
kan ik ook doen met tinkie want bij de welsh wordt de staart eigenlijk ook liever niet te kort geknipt(vind het persoonlijk ook mooier zo'n lange)maar met lopen dan gaan die haren steeds tussen haar achterbenen zwiepen.lijkt me ook niet altijd fijn,dus ik kan ook weleens een vlechie maken!

soms is het beter om te zwijgen

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-01 16:42

Ik heb bij beide merries een vlecht in de staart met een staartzak erom heen wanneer ze op stal staan. Bij de Paint ook tijdens het rijden, haar staart sleept 15 cm over de grond, zo lang is ie. Dit is vooral in de Halterklasse pure show, voor de rest vet onhandig *LOL* Mijn Quarter hoop ik zo te voorzien van een langere staart, zij heeft er waarschijnlijk eens de helft eruit getrapt voordat ik haar kocht, in twee jaar tijd is de staart twee maal zo dik (tot de helft nu), ff doorsparen nog!! Nu loopt de Quarter met het veulen in de wei en heeft de staart gewoon los, voor de nacht gaat ie nu weer in de staartzak, mijn hengstveulen is gek op zijn moeders staart Boos! Verder, buiten het vliegenseizoen, vind ik die vlecht heel makkelijk. Weinig klitten, weinig rotzooi erin en het blijft schoner...

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-01 17:59

hey FH!!!! heeft cody een veulen???
L:euk joh!!!!

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-01 09:43

Hoi, Stef! Ja, de veulens zijn nu 3 weken oud, ook Straw heeft een veulen, bont!!! Cody heeft een Dun veulen, beiden zijn hengst. Ga anders ff op mijn site kijken, zie je fotootjes van ze!!! Moet er ff weer recentere foto's opzetten trouwens... Groetjes, Karen

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-01 16:16

en ik maar denken dat cody een ruin was *bloos*
Ik ga ff kijken, en zal niet meer chatten op bokt Schijnheilig

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-01 14:35

maar goed.ik dus vandaag die vlecht bij tink in de staart gemaakt en wilde daarna gaan rijden(aangespannen)maar dat ding zwiepte de hele tijd tussen haar benen.helemaal niet fijn.heb hem uitgedaan.dan maar geen western-menner Knipoog

soms is het beter om te zwijgen

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-01 18:41

voorzichtig met vlechten,is slecht voor de haren als je te vaak vlecht Haha!

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-01 18:46

Echt waar is het slecht voor de haren als je vaak vlecht. dat wist ik niet..


Maar ja ik vlecht toch nooit dus das handig

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-01 18:48

jep is echt waar ik merk het met m'n eigen haar daar waar je begint met vlechten breken je haren sneller waardoor ik altijd van die losse plukjes heb.
sinds ik van school ben heb ik dat pas daarvoor had ik het altijd los.
Als ik Lot z'n staart bovenin vlecht en ik haal het er na een wedstrijd weer uit komen er ook losse haren mee

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-01 18:49

door te veel en te strak te vlechten kunnen haren breken.gebruik een vlecht/staartzak

Moosie

Berichten: 341
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-01 19:26

Misschien herinner je je met die rage van toen, liep iedereen met zo'n plukje ingevlochten (ik niet *LOL* )

Degene die het te lang in hun haar hielden konen het plukje er zo uit trekken.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-01 19:30

Mijn paard heeft al een vlecht in zijn staart sinds dat hij een veulen was. Hij is nu 5 en ik heb er nog noooooit last mee gehad. Ik vlecht niet vanaf bovenaf maar vanaf het eind van de staartwortel.

Moosie

Berichten: 341
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-01 19:40

Zit die vlecht er dan altijd in en doe je dat strak?
Want als de haren strak gevlochten worden beschadig je de haarwortels, volgens mij?

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-01 20:59

ik had de staart maar heel erg losjes gevlochten.

soms is het beter om te zwijgen

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-01 08:48

Toen ik bij mijn Quartermerrie wachtte op de geboorte van het veulen heb ik de staart van bovenaf wat ingevlochten, wel los!!! De rest van de staart ook losjes invlechten, anders gaat het haar inderdaad afknappen. De Paint heeft ook een grote groffe, losse vlecht erin en vervolgens in de staartzak. Meestal gebruik ik gewone stoffen elastiekjes, is ook weer wat minder schadelijk. Bij de drogist/ supermarkt gewoon te koop, tussen de speltjes en de borstels!!! Party!! -Karen-

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-01 08:48

Ik heb altijd een vlecht in de staart. Gewoon vast, niet te los en niet te strak. en natuurlijk een mooi zakje er om heen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers