Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
JoSav

Berichten: 4674
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-16 17:48

Voor veel Teke eigenaren bleek een Teke te hoog gegrepen, maar het meerendeel van hen had bewust voor dit ras gekozen en heeft dus alles in het werk gesteld te leren omgaan met hun Teke. In de meeste van die gevallen is dat ook gelukt. In gevallen van "ik wil een Teke want dat is speciaal" ging het vaker mis.

Onder die laatste categorie zou ik jou sowieso niet willen scharen want je fascinatie is oprecht en niet vanuit een "ik wil iets dat de buurman niet heeft".

In Rusland en Centraal-Azië wordt er idd anders omgegaan met de paarden. In Moskou en Sint Petersburg e.d. is de omgang niet heel anders dan bij ons en worden ze vaak op luxe pensionstallen gehouden. In de Caucasus, het zuiden van Rusland en Centraal-Azië wordt macho gedrag vaak zelfs gestimuleerd bij hengsten en lopen merries vaak in halfwilde kuddes en zijn dus niks gewend. Dat verschilt natuurlijk van persoon tot persoon en stoeterij tot stoeterij. Ik heb hier ook wel eens op een keuring een AT achterover zien klappen omdat het dier van gekkigheid niet meer wist wat ie moest. Die waren vooraf gewoon te weinig in handen geweest en dan ineens een druk evenement, ocharme.

Traditioneel werd steigeren aangemoedigd en aangeleerd, omdat het een manier was om merrie-eigenaren te imponeren. Dat wordt nu nog steeds gedaan, vandaar ook de vele foto's met steigerende AT.

Wel is het zo dat het in veel gevallen te reguleren is, omdat het mensgerichte paarden zijn. Wel zijn er veel meer incidenten met schoppen, steigeren en achterover klappen dan in het Westen en dat is simpelweg een kwestie van opvoeding, die daar gewoon anders is. Soms staan hengsten zelfs alleen op stal en komen er alleen uit voor een dekking en worden dan bovendien totaal opgefokt. Ja, als je dan ineens aan een show moet meedoen heb je een stuk dynamiet aan een touwtje.


Maar vaker is het meer zoiets. Dit zijn allemaal hengsten, geloof allemaal dekhengsten.

Maar ik denk dat ik ook wel filmpjes kan vinden van AT hengsten op keuring die iets moeilijker te hanteren zijn. Maar nauwelijks gekker dan bij een gemiddelde KWPN keuring in mijn optiek. Teke hengsten zijn juist vaak geweldig fijn in de omgang. Zie ook bovenstaande filmpje waar ze naast elkaar staan.

Zo werden ze ook gehouden: aangebonden met tientallen (hengsten) naast elkaar.
Dan braken weleens gevechten uit als er een uitbrak, maar de eigenaar kon zijn paard makkelijk tot de orde roepen door rustig, rustig te zeggen en dan was het klaar. Hun mens welteverstaan.

Ik ken het verhaal van de eigenaar die goed is voor zijn paard terwijl anderen hem met stenen bekogelen en de eigenaar de wonden verzorgt en eten en drinken. Daar zit ongetwijfeld een kern van waarheid in, maar ik ben het verhaal eigenlijk nog maar in 1 bron tegengekomen dus hoe groot die kern van waarheid is durf ik niet te zeggen. Ze werden iig wel actief getraind om wantrouwend te zijn naar vreemden en actief tegen vijanden (man en paard) mee te vechten.

Hun karakter is inderdaad heel sterk gevormd door omgeving en eeuwen van selectie. Paarden die niet geschikt waren werden verkocht of gingen dood. Zo simpel was het.

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…


JoSav

Berichten: 4674
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-16 23:08

Je kunt in bovenstaand filmpje goed zien hoe wild ze vooral zijn in de ring en hoe hanteerbaar ze daarbuiten zijn. Ook kun je zien dat het een heel andere manier van presenteren is dan wij gewend zijn. Ook de opvoeding is beduidend anders.


Turkse reportage over het ras. Je kunt zien dat wanneer de paarden voor show aan een touwtje staan ze steeds worden opgefokt en gevraagd te steigeren. Turkmenistan.


Race in Rusland.


Kampioenschap Rusland, tweejarige hengsten.


Dekhengsten te Stavropol.

En dan zijn er nog deze pareltjes:


Traditioneel gehouden Turkomans in Iran.
Een manier van houden die al duizenden jaren bestaat maar momenteel in rap tempo verdwijnt.

Ook kwam ik nog dit fragment tegen, uit de film over Absent uit 1974.
Let wel, Absent was hier al 22. Hij stierf in februari 1975.

Eveneens een bijzonder stuk geschiedenis.

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav

Berichten: 4674
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-16 19:19

Weer even een illustratie hoe veel leuker het is als je je AT in zijn/haar waarde laat:

Mijn Teke heeft momenteel wat extra TLC nodig aan haar voeten dus die was ik dagelijks uitgebreid om ze daarna lekker in te smeren. Héérlijk vindt ze dat. Tenminste, zo lijkt het, want ze geeft zonder te vragen al de goeie voetjes en laat mij geduldig mijn gang gaan.
Dan heb ik haar dus gewoon los staan en elke keer tilt ze op mijn stem het juiste voetje op (afhankelijk bij welk voetje ik sta want dan doet ze het vaak al - als ik dan zeg, nee de linker, tilt ze de andere op en nee dat heb ik haar zeker niet bewust aangeleerd). Enfin, ze houdt dat voetje dan hoog tot ik zeg dat ze hem weer neer kan zetten en zelfs dan zet ze hem op de teen zodat ik er nog met de slang onder kan en wacht ze echt tot ik nog eens bevestig dat ze hem echt helemaal neer mag zetten. Ik hou het voetje alleen vast als dat echt nodig is en zelfs dan voel ik geen enkele druk van haar, erg fijn voor mijn rug moet ik zeggen. :D

Nadien loop ik met haar van de poetsplaats af om de voeten af te kunnen drogen en in te vetten. Dan staat ze los op het terrein. Vandaag, de tweede dag (gisteren voor het eerst dus), heeft ze het zo goed door dat ze met het juiste voetje naast mij komt staan. Gisteren deed ze dat ook al vanaf het derde voetje en nu dus meteen. Vandaag zette ze haar hoef zelfs braaf naast het kleine, glazen potje dat ik mee had en naast mij had staan. Vervolgens tilt ze dat voetje zodat ik hem kan afdrogen en insmeren. Uit haarzelf heeft ze dat bedacht om gewoon even te draaien zodat ze met het volgende voetje naast me staat, misschien voor mijn eigen gemak zodat ik niet om haar heen hoef. Heel galant! Blijkbaar weet ze precies welk voetje nog niet geweest is. Was weer even helemaal verbaasd over de ongelooflijke intelligentie van de Akhal-Teke. Wat zijn het toch bijzondere paarden.

Dat had ik allemaal gemist als ik haar als een gewoon paard had behandeld en haar had vastgezet. Een Teke zet je niet vast, dan mis je dit soort bijzondere momenten. _/-\o_

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

ieris

Berichten: 1752
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 21:31

Wow wat een mooi oud filmpje van Absent heb je gepost!
Gaaf zeg dat hij zo ver is gekomen, vind het echt bijzonder dat ik nu een paard heb die zijn naam in de stamboom heeft staan.

Wat een leuk verhaal van Muzanna!
Gaaf dat ze zo goed met je meedenkt.
Ik merk dat nu ook een beetje met Guli, die kan ook goed los staan, we hebben vandaag ook voeten geven geoefend en dat ging best goed.
Met de Parelli spelletjes denkt ze echt zelf ver vooruit, wel slim maar soms niet zo handig als je iets anders bedoelde.
Ik probeer haar nu echt goed op mij te laten letten en dat ging vandaag echt goed!
Was helemaal blij na de les.
Wat zijn het toch fijne meedenkende paarden he.

jokari

Berichten: 8759
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 12:04

wat een fijn paard, JoSav !

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 13:15

Ik kan me voorstellen dat je dan even staat te glunderen JoSav. :D Fijn als ze je toch nog weten te verbazen.

JoSav

Berichten: 4674
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-16 14:07

Oh dat is typisch Teke, ieris. Die zijn heel erg geneigd vooruit te denken, ook met rijden. Daarom raken ze ook zo snel verveeld, want ze hebben het toch allemaal binnen de kortste keren door en willen niet alleen jou scherp houden maar ook dat ze zelf scherp gehouden worden. Veel afwisselen met de oefeningen dus! Dat voorkomt verveling en vervelend gedrag. Met rijden in de bak moet ik ook continue dingen vragen, anders blijft ze aanbieden of vragen of we over twintig meter nou naar links of rechts gaan. Dat is trouwens een heel ander verhaal als ik met een los teugeltje rij en haar zelf laat schakelen want dan bedenkt ze zelf wel de oefeningen. Ook best wel entertaining, trouwens.

Wat ik zo bijzonder vind aan het filmpje is de oogopslag van Absent. Dat is namelijk echt precies mijn merrie. Dezelfde wijsheid, intelligentie en zachtheid. Heel bijzonder.

Het is inderdaad een bijzondere merrie. Ze weet me na zoveel jaar nog steeds te verbazen. Gisteren met de harde wind was ze net zo makkelijk als de voorgaande dagen. Dan hang je met je hoofd achter een achterhoef die je losjes in een hand hebt, gehurkt en voorover gebogen. Op zo'n moment denk je "zou dit niet onverantwoord zijn met een gewoon paard?" Wetende dat dit met mijn paard gewoon kan. Vervolgens waait een knalgeel vaatdoekje op mijn paard af, zo tussen haar voorbenen naar achteren. Ik hoor haar even snuiven en ze buigt haar hoofd naar beneden. Daar is dan ook alles mee gezegd. Ik voel nog geen verschuiving in haar gewicht, ze trekt niet aan haar been, niks. En ik hang nog steeds met mijn gezicht voor de onderkant van haar achterhoef. Ik zal wel gek zijn. Nee, ik heb een Teke. :P

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

mnka
Berichten: 310
Geregistreerd: 12-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 22:17

Zo heb net het hele topic door gelezen! :+ Erg interessant om meer over dit ras te weten te komen!

Ik kom zelf uit sibirie en daar hebben wij eigenlijk alleen maar "werk" paarden die wat steviger zijn en goed tegen de kou kunnen. Ik weet nog wel dat ik als kind in Moskou was en voor het eerst zo'n luxe paard als de Akhal-Teke zag :o Er ging een wereld voor mij open! Ik vind het een heel mooi ras en was er ook helemaal van onder indruk. Na het lezen van dit topic voel ik me ook weer helemaal Penny, haha! :D Ik blijf zeker dit topic volgen, erg interessant. :j

IJsco_Love

Berichten: 531
Geregistreerd: 16-03-16

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 12:36

Wat een interessant topic!
Ik moet eerlijk zeggen dat ik ze niet zo mooi vind (ook niet echt heel lelijk hoor), maar ik hou sowieso niet van slanke paardenrassen, maar meer van de pony's of barok paarden. Maar toch vind ik het erg leuk om meer over dit ras te leren via het topic. Dat ze erg breekbaar zouden zijn vind ik een raar vooroordeel...Zo komen ze op mij absoluut niet over...

Wat ik nog graag wil leren over dit ras (sorry als het al genoemd was, ik heb groot deel van topic gelezen, maar 46 pagina's ging me wat ver...) is: hoe spreek je de naam van het ras uit? :+ Kun je dat fonetisch opschrijven? En wat is hun gemiddelde stokmaat?

Piekosjj

Berichten: 5427
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 13:08

Ik weet ook nooit precies hoe je het uitspreekt, maar ik gebruik altijd een zachte 'k' en twee scherpe e's in de Teke. De meeste mensen snappen dan na 1x herhalen waar ik 't over heb. :') In het Russisch schrijven ze geloof ik ахалтекинский waarbij de x word uitgesproken als een h als in happy. Ahaltekinskii dus. Maar voor de goeie en uitgebreide uitleg kijk ik toch even naar Jorieke :+

mnka
Berichten: 310
Geregistreerd: 12-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 13:22

Piekosjj schreef:
Ik weet ook nooit precies hoe je het uitspreekt, maar ik gebruik altijd een zachte 'k' en twee scherpe e's in de Teke. De meeste mensen snappen dan na 1x herhalen waar ik 't over heb. :') In het Russisch schrijven ze geloof ik ахалтекинский waarbij de x word uitgesproken als een h als in happy. Ahaltekinskii dus. Maar voor de goeie en uitgebreide uitleg kijk ik toch even naar Jorieke :+


De letter "x" wordt meer uitgesproken als een zachte G, of misschien wel "ch". (Sorry ik vind het moeilijk om uitteleggen). Russische is mijn eerste taal (En mijn Nederlands is niet altijd even best :Y) ). de "H" klank bestaat niet in het Russische.

Piekosjj

Berichten: 5427
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 13:56

Dan heeft mijn app het me dus verkeerd uitgelegd :evaw:


JoSav

Berichten: 4674
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-16 14:26

Even tussendoor, want ik heb het deze week erg druk en dan komt er van bijlezen weinig terecht...

Leuk dat je je meldt, mnka! Met een liefde voor Russische paarden kun je hier toch wel een beetje je hart ophalen, aangezien ik af en toe ook neig zijstraatjes in te slaan met praat over bijv. de Don, Budjonny of, misschien wel heel dichtbij jouw straatje, de Yakoet. Je zult ook wel bekend zijn met de Kuznet (kuznetskaya)? Of anders kruisingen/afgeleide types daarvan? Kun je hier misschien toch een beetje je Russische hart ophalen. S priyezdom!

De uitspraak heb ik idd al eens eerder wat over gezegd, want dat blijft een beetje een hekel punt voor veel mensen. De schrijfwijze is hier deels schuldig aan.
In het Russisch is het inderdaad akhaltekinskaya of akhaltekinskii/akhaltekinets. Die kh is een klank die het midden houdt tussen een g en een ch. In Angelsaksische vorm wordt de cyrillische x (ch klank) een kh, waardoor veel mensen van Akhal een Akal klank maken. In het Turkmeens is het Ahal en de h heeft in Turkse talen, net als in het Arabisch trouwens, een meer ch klank en verre van een zuivere h zoals in hooi. Zoals mnka al terecht opmerkte is de h klank onbekend in het Russisch en zij hebben destijds de Turkmeense klank zo goed en kwaad als met hun alfabet kon overgenomen en de kh paste daar het best bij. Misschien een beetje flauw (sorry daarvoor) maar vandaar ook dat Russen heel vaak "geppy" of "cheppy" zeggen ipv "heppy" (happy dus) wanneer zij Engels spreken. Kh staat zeker niet gelijk aan h zoals wij dat kennen.

Dat wij daar in het Westen dus allerlei creatieve invullingen aan geven tot een harde k klank aan toe tja... het blijft meer een ch klank.
Vandaar ook dat men in Duitsland spreekt van een Achaltekkiner (naar het Russische akhaltekinets). En jawel, ook de k is geen simpele "enkele k", maar houdt het midden tussen een enkele k en een dubbele: "téhké" moeilijk uit te leggen, want de beide e klanken zijn vrij hard, maar het accent dat ik erop heb gezet is eigenlijk weer te hard. Ook die houdt het midden tussen een eh en een reguliere e (é).

Toevallig werd me gisteren tijdens een tv optreden gevraagd naar mijn paard. Zie link. Rond 22:40 spreek ik het uit.
Dit is de zuiverste benadering van hoe Turkmenen het zelf zeggen, naar mijn mening. Dat is dan ook weer een issue, aangezien de naam is 'bedacht' door de Russen en dat misschien ook wel de meest reguliere manier van uitspreken is. Turkmenen spreken oorspronkelijk van een Turkmeens paard (türkmen ati) en benoemen de stam en strain, bijv. Yemreli Yamoud waarbij de eerste de (sub)strain is en de tweede de stam, een Yamoudi Turkoman gefokt door Yamoud Turkmenen van de Yemreli familie. De naamgeving van het paard was dan vaak daartoe of zelfs tot de eigenlijke fokker of eigenaar te herleiden, bijv. Oraz Niyaz Karadashli en Kaib Karadashli (behorend tot de Karadashli stam) of Bek Nazar Dor (de bruine van Bek Nazar) of Kuhtli Sakar (de h hoort er niet tussen maar anders komt ie niet door de boktcensuur; behorend tot de Sakar stam). Akhal-Teke is heel simpel gezegd een Teke/Tekke stam woonachtig in de Ahal oase. Zij waren veel minder nomadisch dan diverse andere Turkmeense stammen en vestigden zich in de negentiende eeuw in die oase. Zij stonden bekend om hun goede paarden en om die reden draagt de AT die naam, ondanks dat het ras is ontstaan uit een allegaartje van Turkmeense paarden van verschillende stammen, waaronder Teke, Saryk, Sakar, Iomud/Yamoud. Dat is overigens niet raar, want de Turkmenen zelf kruisten de lijnen ook van tijd tot tijd.

De stokmaat ligt gemiddeld rond 160. Een jaar of tien, vijftien terug lag die gemiddeld op 159 voor hengsten en iets lager voor merries, maar ze worden de laatste jaren weer groter. Historisch gezien ligt de gemiddelde stokmaat voor deze paarden al duizenden jaren rond 160 en ik voorzie daarin om eerlijk te zijn weinig verandering. Extreme uitschieters in beide richtingen zullen er altijd zijn (Teke kleiner dan 150 of zelfs onder 145 en Teke rond 180).

De slanke uitstraling is deels schijn doordat ze lang zijn in rug en benen, want ik ken menig Teke met een boommaat gelijk aan die van een (schrik niet) trekpaard. :j Daarbij vergeten veel mensen dat het zware type niet onderdoet voor een flinke warmbloed, met dito pijpbeen en zware hals met fikse kap. Turkmeense paarden sierden tijdens de barokke hoogtijdagen dan ook menig adellijke stal.

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

mnka
Berichten: 310
Geregistreerd: 12-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 15:46

JoSav schreef:
Even tussendoor, want ik heb het deze week erg druk en dan komt er van bijlezen weinig terecht...

Leuk dat je je meldt, mnka! Met een liefde voor Russische paarden kun je hier toch wel een beetje je hart ophalen, aangezien ik af en toe ook neig zijstraatjes in te slaan met praat over bijv. de Don, Budjonny of, misschien wel heel dichtbij jouw straatje, de Yakoet. Je zult ook wel bekend zijn met de Kuznet (kuznetskaya)? Of anders kruisingen/afgeleide types daarvan? Kun je hier misschien toch een beetje je Russische hart ophalen. S priyezdom!

De uitspraak heb ik idd al eens eerder wat over gezegd, want dat blijft een beetje een hekel punt voor veel mensen. De schrijfwijze is hier deels schuldig aan.
In het Russisch is het inderdaad akhaltekinskaya of akhaltekinskii/akhaltekinets. Die kh is een klank die het midden houdt tussen een g en een ch. In Angelsaksische vorm wordt de cyrillische x (ch klank) een kh, waardoor veel mensen van Akhal een Akal klank maken. In het Turkmeens is het Ahal en de h heeft in Turkse talen, net als in het Arabisch trouwens, een meer ch klank en verre van een zuivere h zoals in hooi. Zoals mnka al terecht opmerkte is de h klank onbekend in het Russisch en zij hebben destijds de Turkmeense klank zo goed en kwaad als met hun alfabet kon overgenomen en de kh paste daar het best bij. Misschien een beetje flauw (sorry daarvoor) maar vandaar ook dat Russen heel vaak "geppy" of "cheppy" zeggen ipv "heppy" (happy dus) wanneer zij Engels spreken. Kh staat zeker niet gelijk aan h zoals wij dat kennen.

Dat wij daar in het Westen dus allerlei creatieve invullingen aan geven tot een harde k klank aan toe tja... het blijft meer een ch klank.
Vandaar ook dat men in Duitsland spreekt van een Achaltekkiner (naar het Russische akhaltekinets). En jawel, ook de k is geen simpele "enkele k", maar houdt het midden tussen een enkele k en een dubbele: "téhké" moeilijk uit te leggen, want de beide e klanken zijn vrij hard, maar het accent dat ik erop heb gezet is eigenlijk weer te hard. Ook die houdt het midden tussen een eh en een reguliere e (é).

Toevallig werd me gisteren tijdens een tv optreden gevraagd naar mijn paard. Zie link. Rond 22:40 spreek ik het uit.
Dit is de zuiverste benadering van hoe Turkmenen het zelf zeggen, naar mijn mening. Dat is dan ook weer een issue, aangezien de naam is 'bedacht' door de Russen en dat misschien ook wel de meest reguliere manier van uitspreken is. Turkmenen spreken oorspronkelijk van een Turkmeens paard (türkmen ati) en benoemen de stam en strain, bijv. Yemreli Yamoud waarbij de eerste de (sub)strain is en de tweede de stam, een Yamoudi Turkoman gefokt door Yamoud Turkmenen van de Yemreli familie. De naamgeving van het paard was dan vaak daartoe of zelfs tot de eigenlijke fokker of eigenaar te herleiden, bijv. Oraz Niyaz Karadashli en Kaib Karadashli (behorend tot de Karadashli stam) of Bek Nazar Dor (de bruine van Bek Nazar) of Kuhtli Sakar (de h hoort er niet tussen maar anders komt ie niet door de boktcensuur; behorend tot de Sakar stam). Akhal-Teke is heel simpel gezegd een Teke/Tekke stam woonachtig in de Ahal oase. Zij waren veel minder nomadisch dan diverse andere Turkmeense stammen en vestigden zich in de negentiende eeuw in die oase. Zij stonden bekend om hun goede paarden en om die reden draagt de AT die naam, ondanks dat het ras is ontstaan uit een allegaartje van Turkmeense paarden van verschillende stammen, waaronder Teke, Saryk, Sakar, Iomud/Yamoud. Dat is overigens niet raar, want de Turkmenen zelf kruisten de lijnen ook van tijd tot tijd.

De stokmaat ligt gemiddeld rond 160. Een jaar of tien, vijftien terug lag die gemiddeld op 159 voor hengsten en iets lager voor merries, maar ze worden de laatste jaren weer groter. Historisch gezien ligt de gemiddelde stokmaat voor deze paarden al duizenden jaren rond 160 en ik voorzie daarin om eerlijk te zijn weinig verandering. Extreme uitschieters in beide richtingen zullen er altijd zijn (Teke kleiner dan 150 of zelfs onder 145 en Teke rond 180).

De slanke uitstraling is deels schijn doordat ze lang zijn in rug en benen, want ik ken menig Teke met een boommaat gelijk aan die van een (schrik niet) trekpaard. :j Daarbij vergeten veel mensen dat het zware type niet onderdoet voor een flinke warmbloed, met dito pijpbeen en zware hals met fikse kap. Turkmeense paarden sierden tijdens de barokke hoogtijdagen dan ook menig adellijke stal.


Heel interessant om te lezen, hoe de naam van de Akhal-Teke tot stand is gekomen.:jSnap ook wel dat veel mensen het moeilijk vinden om uit te spreken.
Ik vind het zelf hele sierlijke paarden en zoals ik terug lees is jouw paard ook echt een typische dametje niet waar? :D

Ik kom zelf uit een klein dorpje in de buurt van Minusinsk, Krasnoyarsk Krai (geen idee of je dat wat zegt?). De winters zijn hier erg koud en de zomers heel warm. De yakoet is net iets verder richting het oosten, nog nooit een gezien. Wel veel mongoolse paarden(kruisingen), omdat dit gebied dicht tegen mongolie en kazakhstan aanzit. Mijn oma vertelde dat je hier vroeger ook het minusin paarden ras had (minusinskaya). Alleen veel op het internet staat er niet over. Met de Kuznetsk ben ik wel bekend :j. Mijn vaderskant komt weer uit Estland en daar heb ik zelf ook kennis mogen maken met Baltische paarden zoals de "Native Estonian Horse"(Eesti Hobune) en de Tori (Tori Hobune). Maar dat is natuurlijk weer totaal een andere richting dan Rusland en de Akhal-Teke. :o

jokari

Berichten: 8759
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 17:00

"Even tussendoor", en ze schrijft gelijk weer een A4 vol. :D

En ik vond de ijslandse schrijfwijze/uitspraak al moeilijk te volgen... _O-

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 18:43

JoSav is dat Fries dat jullie praten in dat linkje? :P

Einder

Berichten: 113
Geregistreerd: 20-08-13
Woonplaats: Borgloon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 21:07

Retjethorse schreef:
JoSav is dat Fries dat jullie praten in dat linkje? :P

Ik denk dat. Ik heb vier keer moeten luisteren (Belg) :P Maar ik ben er uit, dat boek wil ik toch wel graag!

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 21:26

Einder schreef:
Retjethorse schreef:
JoSav is dat Fries dat jullie praten in dat linkje? :P

Ik denk dat. Ik heb vier keer moeten luisteren (Belg) :P Maar ik ben er uit, dat boek wil ik toch wel graag!

Ik ben ook een Belg en af en toe begreep ik eens een zin. :') Mijn moeder was aan het meekijken en die keek ook maar raar. xD

Queen123
Berichten: 299
Geregistreerd: 31-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 18:03

Wat een ontzettend interessant topic is dit zeg! Gisteren heb ik het topic ontdekt, en ik ben nu het hele topic aan het doorlezen.

TS : Ik volgde je al een beetje via je topic over je boek, waar ik overigens ook ontzettend benieuwd naar ben, en ook daar viel me je enorm fijne schrijfstijl op. Je brengt je kennis heel leuk over, en als ik begin met lezen kan ik ook lastig stoppen. :)

Ik heb nog nooit een Akhal-Teke in het echt gezien. Vroeger verslond ik paardenboeken, en daar staan inderdaad vaak vooroordelen in zoals jij ze noemt. Ik vind het eigenlijk prachtige paarden, met een hele chique uitstraling. Ik heb zojuist het deel over het hooked eye gelezen, en dat vind ik ook erg interessant. Vooral bij blauwe ogen,prachtig! :D

Ik zal binnenkort verder gaan lezen in het topic, en zal het zeker blijven volgen. :j

JoSav

Berichten: 4674
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-04-16 11:57

mnka schreef:
Heel interessant om te lezen, hoe de naam van de Akhal-Teke tot stand is gekomen.:jSnap ook wel dat veel mensen het moeilijk vinden om uit te spreken.
Ik vind het zelf hele sierlijke paarden en zoals ik terug lees is jouw paard ook echt een typische dametje niet waar? :D

Ik kom zelf uit een klein dorpje in de buurt van Minusinsk, Krasnoyarsk Krai (geen idee of je dat wat zegt?). De winters zijn hier erg koud en de zomers heel warm. De yakoet is net iets verder richting het oosten, nog nooit een gezien. Wel veel mongoolse paarden(kruisingen), omdat dit gebied dicht tegen mongolie en kazakhstan aanzit. Mijn oma vertelde dat je hier vroeger ook het minusin paarden ras had (minusinskaya). Alleen veel op het internet staat er niet over. Met de Kuznetsk ben ik wel bekend :j. Mijn vaderskant komt weer uit Estland en daar heb ik zelf ook kennis mogen maken met Baltische paarden zoals de "Native Estonian Horse"(Eesti Hobune) en de Tori (Tori Hobune). Maar dat is natuurlijk weer totaal een andere richting dan Rusland en de Akhal-Teke. :o


Minusinskaya heb ik wel van gehoord. Er is in oude Russische documenten wel wat over terug te vinden en pogingen deze steppepaardjes te verbeteren, etc.
Op internet is iig een korte beschrijving te vinden. Die beschrijving is afkomstig uit het boek A. Zhilina, Konskiye porody Sibiri (Novosibirsk 1948). Hoe het nu dus te stellen is met deze paardjes... geen idee. Ik denk dat ze zijn opgeslokt in lokale werkpaardjes en kruisingen. De steppepaardjes van het Mongoolse type zijn inderdaad daar in het zuiden sterk vertegenwoordigd.

De regio zegt me verder wel degelijk iets, iig. de Kranosyarsk Krai. Ben er alleen nog nooit geweest.

De paarden uit Estland ben ik niet onbekend mee! Ik doe nl. onderzoek naar paarden en de invloed van Mongoolse en oosterse paarden op populaties en dan kom je deze paardjes ook tegen. Dat zijn wat robuustere paardjes die ook heel veelzijdig zijn. :j


En ja, het is ernstig met mij gesteld als ik even tussendoor zo'n epistel schrijf. :o
Het is inderdaad Fries in het fragment. Spreek het nu ongeveer 2 jaar en het gaat me toch wel vrij aardig af. Het boek is gelukkig gewoon in het Nederlands. :P

Nynke: wat leuk dat je je hier meldt! Akhal-Teke hebben nog steeds te kampen met vooroordelen, deels doordat ze zo zeldzaam zijn. Ook veel eigenaren houden die vooroordelen in stand omdat ze totaal geen verstand hebben van wat voor paard ze nu eigenlijk hebben gekocht. Maar dat speelt zelfs bij het Friese paard wel een beetje, want ik ben eigenaren tegen gekomen die vol overtuiging vertelden dat het Friese paard een koudbloed is of van oorsprong een landbouwpaard. :D
De hooded eyes zijn absoluut bijzonder! Ze hebben ook woestijnogen die ze kunnen afsluiten en echt he, niemand die je gelooft want dat kunnen paarden niet. :))

Als je vragen hebt over het ras stel ze gerust.

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

Queen123
Berichten: 299
Geregistreerd: 31-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 16:15

JoSav schreef:
Nynke: wat leuk dat je je hier meldt! Akhal-Teke hebben nog steeds te kampen met vooroordelen, deels doordat ze zo zeldzaam zijn. Ook veel eigenaren houden die vooroordelen in stand omdat ze totaal geen verstand hebben van wat voor paard ze nu eigenlijk hebben gekocht. Maar dat speelt zelfs bij het Friese paard wel een beetje, want ik ben eigenaren tegen gekomen die vol overtuiging vertelden dat het Friese paard een koudbloed is of van oorsprong een landbouwpaard. :D
De hooded eyes zijn absoluut bijzonder! Ze hebben ook woestijnogen die ze kunnen afsluiten en echt he, niemand die je gelooft want dat kunnen paarden niet. :))

Als je vragen hebt over het ras stel ze gerust.

Best erg eigenlijk, dat sommige eigenaren niet precies weten wat voor paard ze kopen. Dat merk ik wel bij meer rassen hoor, dan worden er dingen verteld waarvan ik denken 'hoe kom je er bij'. Het verhaal dat Friezen koudbloeden zijn heb ik ook vaak gehoord, en ook vaak discussies over gehad. Ik was er altijd heilig van overtuigd dat de Fries een warmbloed is.
Echt heel bijzonder, het hooded eye. Ben benieuwd of ik het ooit in het echt tegen zal komen. Het is best zeldzaam denk ik?

Hoe ben jij eigenlijk op het idee gekomen om een Akhal-Teke te kopen? :)

GabberGill

Berichten: 5548
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 18:07

Ik moet zeggen dat ik jouw AT ook wel 1 van de mooiere exemplaren vind dan dat ik tot nu toe heb gezien.

Ik heb geen vooroordeel over het ras, maar vind het niet mijn type paard. Waarom niet? Dat weet ik zelf ook niet. Over het algemeen zie ik zeer slanke paarden die er voor mij inderdaad kwetbaar uitzien terwijl ik weet dat de AT een van de multifunctioneelste paarden is.

Gaaf dat je je zo inzet voor dit sterke en mooie ras, want dat er een supergaaf verhaal achter zit is zeker. Ik hoop dat mensen inderdaad meer gaan inlezen over dit ras.
Ik vind het zelf paarden met een eigen ziel. Ze denken en doen wat ze willen en zodra jij vol respect andere dingen vraag zullen ze alles voor je doen, maar dwing het niet af hahaha dan gaat het mis.

JoSav

Berichten: 4674
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-16 11:52

Nynke: hooded eye is inderdaad vrij zeldzaam. Het is ook een vrij gewilde eigenschap en daarom is het moeilijk ze buiten Rusland te vinden omdat ze niet snel verkocht zullen worden. Desondanks zijn er ook AT in Europa met die eigenschap. Heb je al eens een AT gezien?

Ik ben verliefd geworden op dit ras door het circus. :o Tijdens een bezoek aan het circus kwam ineens een waanzinnig mooi paard de piste in en dat bleek een AT te zijn. Vanaf dat moment (ik was toen nog heel klein, denk een jaar of 7-8) riep ik niet meer "ik wil een paard". Ik riep vanaf dat moment: ik wil geen paard, ik wil een Akhal-Teke. :D

Die liefde is nooit meer overgegaan dus als er ooit een paard zou komen moest dat een AT zijn.

Dancie: dat vind ik een mooie omschrijving. :j Het zijn ook heel zelfbewuste paarden die heel goed weten wie ze zijn en wat ze willen. Weinig mensen weten dat er drie types zijn (de mijne behoort tot het middentype) en denken alleen maar aan de cliché windhondpaarden met iele hals, lange rug en lange, dunne benen. Dat beeld krijg je maar moeilijk weg, maar juist omdat er zoveel vooroordelen zijn over hun uiterlijk en karakter zet ik me ervoor in die vooroordelen weg te nemen en ook mensen juist goed voor te lichten zodat ze weten waar ze aan beginnen. :j

En verder geldt natuurlijk het eeuwenoude smaken verschillen. Zo zijn er mensen die helemaal wild zijn van Tinkers (ik noem maar even een ras) terwijl ik er toch echt niet warm of koud van word. En daar is helemaal niks mis mee. :D Ieder zijn voorkeur.

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

Astrid_Brann

Berichten: 460
Geregistreerd: 19-03-10
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 12:53

Ik word echt steeds nieuwsgieriger naar dit ras in het echt! De AT klinkt als zo'n gaaf ras aan de hand van hoe jij hun karakter en sterke persoonlijkheid omschrijft!
'Gelukkig' heb ik nog minstens 3 jaar om goed kennis te maken met dit ras eer ik ook maar aan een eigen paard kan gaan denken :P . Genoeg tijd!

Rafi Tarzan

JoSav

Berichten: 4674
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-16 18:41

Er was tot enkele jaren geleden een eigenaar bij jou in de buurt, maar helaas is dat paard verkocht naar het buitenland. Ik vind nog steeds dat we eens een meeting moeten organiseren en dan ook langs de stoeterij in Drenthe gaan. Lijkt me een leuke en leerzame excursie, maar is natuurlijk niet naast de deur rondje Apeldoorn, Drenthe en dan Friesland... en weer naar huis...

Het zijn zulke leuke paarden. Al zeg ik het zelf. :D

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 7 bezoekers